Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:18

aslo schreef:
liesje23 schreef:
@ aslo, het zou heel fijn zijn voor je dochter om alleen een vit d gebrek te hebben.
FM is ( nog) niet geneesbaar. Dus voor haar zou het fijn zijn als het vit d gebrek simpel is op te lossen, en dat dat het 'alleen' maar blijkt te zijn.
Ik heb een bloedtest gehad in het ziekenhuis ( volgens mij 7 buisjes :+ ) en ook getest op vit D.
Tevens zijn er foto's gemaakt van heup, handen/polsen en voeten, om reuma uit te sluiten.

Ah, das een reactie waar ik wat mee kan, dank je wel!
Ik zou het echt super vinden als idd blijkt dat het vitD gebrek de oorzaak is, want dan kan ze tenminste een pijnvrije toekomst tegemoet zien. Het is vreselijk om te moeten zien dat je kind zoveel pijn heeft en dat daar mogelijk niets aan te doen is, heb er nachten van wakker gelegen. Vandaar dat ik er ook zo op door ga, want het kan maar zo zijn dat bij anderen een te voorbarige en mogelijk derhalve foutieve diagnose gesteld is en deze wellicht gebaat zijn bij een simpel onderzoek naar hun vitD gehalte. Ook al is maar 1 iemand met de info geholpen, dan is het toch weer iemand die dan ook pijnvrij verder kan.

Weet je inmiddels al wat meer?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:36

BlueStar schreef:
Grenzen pfff wat is dat? Ik heb mijn week aardig geplant, maar al dat onverwachte grrrr.
Waar ik ook helemaal een hekel aan heb gekregen is onverwachte visite. Vroeger nooit problemen mee gehad, van goeie buur/vrienden ook geen probleem.

Men, ookal zo herkenbaar ;) . Hier ook voort een rustige planning want anders gaat het niet. Maar ja...idd die onverwachtse dingen :(:) Daar kan ik dus niets mee :n . Leuke onverwachtse dingen :j wel maar niet leuke :n . En helaas gebeuren er dingen in het leven die je niet zelf in de hand hebt -O- En idd vroeger???? deed ik alles gewoon, een volle planning van heb ik jouw daar en nu word ik al moe als ik aan die tijd denk _O- Hoe kan een mens toch veranderen :? ?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:31

liesje23 schreef:
Weet je inmiddels al wat meer?

Nee, we moeten 1 juli terug naar de reumatoloog. Ze is nog steeds erg moe en ook met name haar benen doen nog steeds zeer. Ze slaapt dus ook nog steeds vrij slecht. In mijn zoektocht naar o.a. FM zijn we er inmiddels wel achter gekomen dat ze HSP is (hoog gevoelig persoon). Hierdoor zijn veel van de laatste puzzelstukjes mbt haar doen en laten e.d. op de plaats gevallen. Das een positieve bijkomstigheid omdat we nu gericht op zoek kunnen naar de juiste handvaten met name voor wat betreft school. Het schijnt dat HSP en FM op volwassen leeftijd nog al eens voorkomt.

Paintless

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:37

hsp weet ik niet. hypersensitiviteit (dat als je je stoot, het overdreven veel tijd doet) heb ik wel last van. :j
ik kanb me stoten en het gevoel hebben dat ik dat deel gebroken heb. ik roep ook regelmatig dat het wel mee valt en me niet zo moet aanstellen.

ik heb nu iets minder last van stress. dus minder last van pijn. vannacht kramp in mijn kuit.. heel irritant.

hier iemand ook bekend met de emotie regulatie stoornis?
tijdens de bijeenkomst, waar ik niets aan had, dacht ik daar opeens aan. we moeten alles zelf doen, hebben weinig grensen en gaan er regelmatig overheen omdat we niet onder willen doen aan anderen.
kan zo'n stoornis daar ook deel van uit maken???

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:42

HSP = hoog sensitief persoon (correcte benaming). Mijn dochter heeft dus ook dat als ze zich stoot het pijnlijker is dan bij anderen en ze krijgt ook meteen blauwe plekken. Heb ik zelf net zo, de blauwe plekken tenminste, ik ben ook HSP (blijkt inmiddels) maar dan in heel lichte mate.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:44

ik krijg geen blauwe plekken. thans.. niet zo op gelet eigenlijk. ik kijk bijna nooit naar mijzelf.

ik wist wat hsp in hield. officieel is het in het engels. High Sensitive Person.
alleen noemde ze dat overdreven pijnlijke gevoel bij aanraking hypersensitiviteit.. ofzoiets :P

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:34

lang rustig hier...

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:44

Zie dit topic nu pas voor het eerst voorbij komen! Heb ook fibro...blij dat er meerdere lotgenoten te vinden zijn hier!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:48

hoi hoi.

het is een heel rustig topic. soms weken niet, soms dagen dat je echt bij moet lezen.

maar welkom. hoe ga jij er mee om?

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:48

Ik weet het pas sinds februari, was al jaren moe en klaagde over spierpijn maar sinds ik afgelopen zomer met mijn paard achterover ben geklapt kwam het allemaal in een sneltrein vaart.
Kreeg verschrikkelijke pijnen in mijn ribbenkast zowel voor als achter..dan weer in de schouders en knieën, vreselijk.
Heb ook vaak last van rommelende darmen maar verder niet echt hinder van.
Ben hier meerde keren mee bij de huisarts geweest maar er werd nooit wat gevonden. Ben wel doorgestuurd naar een reumatoloog en internist. Er werd lange tijd aan lyme gedacht omdat ik daar ook specifieke klachten van had maar ''gelukkig'' is dus nu gebleken dat het fibro is.
Door de val had mijn lichaam zon opdonder gehad dat de pijn overal in explosies opkwam, wat weer resulteerde in Tietze ook errug pijnlijk!
Nu alles weer redelijk onder controle sinds een aantal maanden en mag ik behalve vermoeidheid en de gewoonlijke vaak spierpijn niet echt klagen. Behalve dat ik vaak in periodes echt slecht slaap..jullie ook?
Ben zwanger nu en volgens de berichten voelen die zich over het algemeen beter in de zwangerschap.
Rijden doe ik sinds de val niet meer, ten eerste omdat mijn lichaam het niet meer aankon en nu niet omdat ik zwanger ben.
Weet ook niet of mijn lichaam het aan zou kunnen om weer fanatiek te trainen, dan ben ik de rest van de dag lamgelegd denk ik...

Hoe combineren jullie dit met de paardesport?
Wel een heel verhaal geworden..oeps!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:52

ik moet wel. heb soms moeite om haar "er onder" te rijden maar ik zet gewoon door.

maar is moeilijk idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:55

ik heb altijd gewoon door gereden. deed wel veel pijn. maar als je voor je zelf rijd kun je voldoende rust proberen te nemen. wel ben ik daarna helemaal op. ik weet het nu sinds 3 weken. en ben toch maar gestopt met het paard die ik uitging brengen in de wedstrijdsport. ik heb nu een tweejarige gekocht. en ik hoop dat ik over een jaar wat meer inzicht heb hoe ik alles het beste kan doen, en het samen met mn pony rustig op te bouwen! :D

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:44

Dat denk ik dus ook, het desbetreffende paard (zie mijn profiel)
hebben we omgedoopt tot fokmerrie en daar gaan we ons voorlopig meer mee bezig houden.
Aangezien het de derde en laatste kleine voor ons erbij word zit rijden er voorlopig toch niet in, dat valt niet te combineren en dan kan ik mij weinige energie wel voor wat anders gebruiken.
Misschien dat ik het later in de toekomst wel weer ga proberen en\of op recreatie basis. eentje om lekker mee het bos in te gaan in misschien ook wel wat.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:23

ik heb mijn merrie overigens ook te koop staan. sinds 5 min terug

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:39

Vanwege je ziekte?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:41

semenamy
Ik heb mijn pony's nog. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ze weg te doen. Naast dat ik zeniet kan missen zijn ze een hele goede therapie voor me. Ik blijf lekker in beweging. Met goede dagen maak ik een rustig ritje en met slechte dagen knuffel ik alleen.
zo combineer ik eigenlijk de fibro met de pony's.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:47

semenamy schreef:
Hoe combineren jullie dit met de paardesport?

Niet :D ! Ik doe niet aan paarden"sport" maar aan lol met m'n knol ;) . Dit houdt dus in dat ik soms een week niet rij en een goede week bestaat uit max. 4 x. En buitenrijden met m'n spaanse zadel; daar word ik los van.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:50

Ik ben ook niet van plan ze te verkopen gelukkig!

@Evelienepien; Denk dat mijn toekomst er ook zo uit gaat zien ja! Nu maar eerst even veulentje afwachten..de rest is voor later!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:42

ik heb dr ook al weer van marktplaats gehaald. ik kan het niet.
ik wil wel de sport in en ze heeft gewoon veel beweging nodig. het is een werkwillend paard. maar nu is ze vooral puber en heb ik het moeilijk met haar.
ze gaat een poosje uit logeren en daarna pak ik haar weer op. even door een ander goed door gereden worden.

paardensport is een sport omdat je ondanks dat je lol met je knol hebt toch in beweging bent. sport dus. :P

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:58

Paintless schreef:
paardensport is een sport omdat je ondanks dat je lol met je knol hebt toch in beweging bent. sport dus. :P

Ja idd :j .
En ookal rij je wedstrijden, ook daarvoor hoef je niet 7 x in de week te rijden. Dat menen veel mensen :(:) maar het hoeft niet :n . Dat leggen ze zichzelf op of het wordt opgelegd :D maar dat is weer een ander onderwerp ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:07

ik rij erg verschillend. dan bijna elke dag, dan zomaar een paar weken maar 2 of 3 keer per week.

merk wel dat breeze eigenlijk elke dag moet. dus ik heb het moeilijker als ik het niet doe.. maar daar heb ik de energie niet voor.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:12

Dat gevoel heb ik ook, het paard wat ik reed is een echte bloedkikker en op en top merrie. Zij had gewoon de dagelijkse training nodig om hanteerbaar te blijven.
Nu is dat mede ook de reden dat ik niet meer rij aangezien zij een behoorlijk ongeleid projectiel is om zomaar te zeggen en dat je elke dag risico loopt als je op haar rug stapt. Na lang overwegen hebben we besloten dat ik haar niet meer ga rijden door de omstandigheden. Hoop in de toekomst wel lekker een paard voor relax te hebben.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:52

daar zit ik nu dus ook mee. breeze heeft vorige week al een dag te koop gestaan. er zijn wel mensen in haar geinteresseerd. maar ik kan het nog niet.

iemand wees me er gister ook al op: hoe lang roep je nou al dat je serieus wedstrijden wil gaan rijden?? al zolang ik je ken en dat is al een poosje.

hij heeft gelijk, maar ik kan het nog niet. ik heb nog niet besloten of breeze het paard is wat bij mijn ambities en mogelijkheden past.

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:26

Kan je er niet iemand voor vinden om haar te rijden?
De mijne is nu dragend, zit super papier bij..ik hoef haar gelukkig niet te verkopen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:13

ik ben zelf te jaloers om haar te delen. mijn paard is een kennig, maar door dat ik dr nu naar een andere stal doe, gaat iemand anders al met dr bezig. :j

ik kan dan minder rijden en zij komt meer door de handen. ideale oplossing toch?