Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mijkee_

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:13

ah super caroline! :)

ik ben vandaag weeer voor controle geweest en er zit weer een stijgende lijn in :D me hba1c is met 0,3 gezakt in 3 weken tijd :) dus ze waren wel tevrede :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:29

Hoi allemaal,
Ik wou me even melden. Ik heb sinds kort een vriend, die is dus diabeet. Hij heeft echt verschrikkelijk erge schommelingen en hij is mij aan het leren wat ik in een hypo/hyper moet doen (controleren & spuiten en de hoeveelheden)

Ik vind het soms heel eng en voel me vaak erg machteloos. Hij wordt als hij hoog zit sneller boos & agressief & als hij te laag zit wordt hij erg trillerig en voelt hij zich niet goed.

Is dat herkenbaar dat je suiker zó erg schommelt?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 11:03

ja heel herkenbaaar :)
wel vervelend dat je vriend sneller boos en agressief word als ie te hoog zit

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:14

ja herkenbaar, altijd dextro bij je hebben en niet te veel hameren als hij banketstaaf uit de hoek komt, hij heeft zichzelf vaak niet heelmaal in de hand dan, ik mep r beghhoorlijk oplos als iemand me iets te eetn wil geven als ik te laag zit, maar realiseer me dat later echt niet meer

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:03

ik heb vanochtend de naald zelf geplaatst, bibberd e bibber maar hij zit en nu kijken hoe t gaat zo aan de insuline

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:15

Snap je wel Caroline; heeft bij mij best lang geduurd voor ik aan de pomp durfde. Toen het eenmaal zo ver was vond ik het zó spannend! Idd best eng eerste keer zelf de naald plaatsen. Tip: geen bodylotion op doen waar je 'm wilt hebben. Dan plakt het heel slecht!! ;)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:57

Okay, ik doe mijn best, maar soms dan weten we beide niet dat hij te hoog of te laag zit als hij snauwerig o.i.d. doet. Als hij dan controleert dan zien we het wel, en wil trouwens geen Dextro meer..
We zijn aan het oefenen met insuline spuiten en controleren dat ik dat ook kan, voor als hij te laag zit en het zelf niet meer lukt.

Jullie hebben een pomp begrijp ik, hoe zit dat?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:10

ik smeer verdovende zalf als held op sokken zijnde

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:03

Verdovende zalf? Voordat je gaat prikken? klinkt goed! Krijg je via dvk?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:18

even een vraagje voor de "ervaringsdeskundigen": Stel iemand gaat richting hypo en heeft een waterijsje genomen (zo'n perenijsje van OLA), kan de bloedglucose daardoor dan binnen 10-15 min weer op 8m/mol zitten???

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:51

rebble schreef:
Verdovende zalf? Voordat je gaat prikken? klinkt goed! Krijg je via dvk?

ja op receptje, emla heet t, voel r niks van, uurtje van tevoren klodder erop, pleistertje er overheen en tadaa prikken maar (en nog breekt t zweet me uit ;) )

nouja waterijsje bevat veel suikers meer voordat je t ding ophebt, kan je al 6 dextro's achter je kiezen hebebn of n boterham oid, maar kan wel denk ik ja

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:08

Is wel snel opneembaar suiker in waterijs... En iedereen reageert anders. Dus als het gemeten is dan kan het!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:22

Hallo Hallo,
wat "leuk" dat ik hier terecht kom.
Mijn vriend heeft ook diabetis.
de laatste tijd voelde hij zijn hypo's niet meer aan , en zo hebben we dan ook een auto-ongeluk gehad.
met ons is gelukkig niets ernstig, alleen de auto is pertotal.
nu staat hij weer beter . :)
mijn vriend is als die hoog of laag staat boos. als hij laag staat trilt hij soms ook.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:46

Carolinef schreef:
nouja waterijsje bevat veel suikers meer voordat je t ding ophebt, kan je al 6 dextro's achter je kiezen hebebn of n boterham oid, maar kan wel denk ik ja

ik vraag dit eigenlijk omdat ik vanmiddag bij een kennis op bezoek was die waarschijnlijk een lage suikerspiegel had. hij hoeft niet te spuiten hij gebruikt tabletten. ik en z'n vrouw vonden dat hij een beetje vreemd deed. een beetje verward en afwezig/traag. er is toen geprikt en hij had een waarde van 8 m/mol maar 10-15 min. daarvoor dus een net waterijsje op.

Kan het dus zo zijn dat hij op dat moment een lage bloedsuiker had en dat dit door een ijsje weer zo snel rechtgetrokken is??

Kan je nog even de symptomen van een lage suiker/hypo hebben terwijl er een normale waarde gemeten wordt?? dus stel dat door dat ijsje de waarden snel omhoog is gegaan, zijn dan de hypo-verschijnselen meteen weg of kunnen die nog even aanwezig blijven???

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:51

Hoi,

Ik heb geen diabetes, maar heb wel een vraag voor jullie kenners.
Ik heb mijn suikers laten prikken bij de huisarts, dit omdat ik 1 a 2 uur na het eten gigantisch veel klachten krijg, duizelig, trillen , wordt ik gewoon niet goed, beroerd hele erge honger , slap enz.
Mijn suiker was nuchter 4.7 Ongeveer 2 uur na mijn ontbijt was die nog steeds 4.7 En 2 uur na mijn middag eten was die 4.9 Ik heb het idee dat die te hard daald. Daarom heb ik direct na het ontbijt weer laten prikken zat toen op 7.4 Ander half uur later heb ik weer laten prikken zat ik op 5. Direct had ik ook mijn klachten weer. Tevens ben ik alle dagen enorm moe.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Mijn huisarts vindt deze waardes prima. Ik daarin tegen baal van mijn klachten. Via iemand die diabetes heeft kwam ik erachter dat ik het moest laten testen want hij zegt deze klachten zijn niet normaal. Ik heb nu nog geprikt op mijn schildklier daar krijg ik vanmiddag de uitslag van. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en hoor graag jullie mening. Bedankt!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:17

He Misty,
je suikers zijn niet veel te laag, maar je klachten klinken wel als een soort hypo.
Voor ons diabeten moet je waarde tussen 3,5 en 10 zijn ongeveer.
Voor 'normale' mensen zou het tussen 6 en 8 moeten zijn (dacht ik hoor!)
Maar normaal gesproken zou je van een suiker van 4.7 geen last moeten hebben!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:35

Mensen zonder diabetes hebben normale bloedglucosewaarden tussen de 3,5 en de 7.8. Je hebt dus prima waardes.

Je klachten zouden eventueel kunnen duiden op hypoglyemie.

Citaat:
Hypoglykemie na maaltijden
Sommige mensen ervaren klachten zoals zwakte, trillen, hartkloppingen of zweten na maaltijden. Dit fenomeen werd (functioneel) hyperinsulinisme genoemd. De gedachte was dat de klachten werden veroorzaakt doordat het lichaam met een te hoge insuline-afgifte reageerde op de inname van koolhydraten. Hierdoor zou na het eten van een suikerrijke maaltijd de bloedglucosespiegel te snel dalen en dat zou leiden tot de klachten.

Uit wetenschappelijk onderzoek is inmiddels duidelijk geworden dat functioneel hyperinsulinisme zeer onwaarschijnlijk is. Ten eerste komt een te lage bloedglucosewaarde na het eten van een suikerrijke maaltijd bij tenminste 10% van gezonden voor, zonder dat er sprake is van klachten[1]. Ten tweede correleren bij patiënten die van dit symptoom werden verdacht de klachten slecht met de glucosewaarden[2]. Ten derde werd bij klachten geen verhoogd cortisol of adrenaline gevonden[3].

In de reguliere geneeskunde wordt het bestaan van functioneel hyperinsulinisme dan ook sterk betwijfeld. In de alternatieve geneeskunde echter wordt wel geloofd in deze diagnose. Alternatieve behandelaars schrijven hun patiënten een streng suikervrij dieet voor, dat wil zeggen dat de patiënt geen dingen meer mag eten met een hoge glykemische index.
Bron: Wikipedia

Suiker, suikervervangers en alles wat 'snelle koolhydraten' bevat zou je moeten vermijden dan. Meer erover kan je lezen in het boek wat hier genoemd wordt.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:14

Oke thanks :D
Heb de dokter gebeld en mijn bloedonderzoek naar schildklier was ook prima.
Denk dat ik me maar nog meer moet verdiepen in voeding. Ik laat voornamelijk suikers enz staan.
Dus blijf het vreemd vinden.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:20

Hallo allemaal, daar ben ik ook weer eens!

Ik ben net terug van 8 dagen Turkije samen met mijn vriendje. Het was echt heerlijk. Elke dag rond de 40 graden!
Veel dingen gedaan: hammam bezocht, grote markt in Manavgat bezocht, met een boot op een rivier gevaren, moskee bezocht en gedoken in de zee (wat ik doodeng vond :p) waterpark bezocht en naar een dansshow met 140 dansers!

Erg genoten en de week vloog voorbij!

Ik vond het wel wat lastig met het eten daar, omdat mijn vriend en ik totaal niet wisten wat iets was en hoeveel er in zat. Daarom ook wel schommelende waardes gehad, ook ivm de warmte. 2x in de 20 en 2x een hypo van 2.8.

In de week voor mijn vakantie mijn hba1c laten prikken en die was gelukkig gezak :D Van 7,8% naar 7.5% :D
Ik moet vandaag weer naar de diabetesverpleegkundige!

Hoe gaan bij jullie de suikers momenteel?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:02

laaaaag zat gister op 1.8, 2 uur erna op 20 dus eeeh pff,

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:06

Hallo nog een diabeet meldt zich!

Ik ben Fleur en ik heb nu 4 jaar suikerziekte type 1.
Ik vind het wel leuk dat hier een topic over is, normaal praat ik er eigenlijk niet echt over.. wel met vrienden enzo maar ik heb er nooit zo'n last van dus vandaar..
Ik ben wel benieuwd naar de hba1c's van mensen!
de mijne was de vorige keer 6.9 geloof ik.

en die van jullie?

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:09

Misty : ik vind jou waardes prima klinken! het is wel zo dat ze inderdaad erg hard dalen. Misschien kun je met het eten proberen langzame koolhydraten te eten zodat ze langer doorwerken en je dus niet eerst een piek krijgt en dan een dal.
Je zou bijvoorbeel een sultana kunnen eten bij je ontbijt.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 14:25

hooi fleur :)

mijn hba1c is nu 9,3 :Y) tja... loopt niet zo lekker :7

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:56

mijn hba1c is van 11.2 naar 8.1 gegaan dankzij het revalidatiecentrum beatrixoord. door verandering van insuline en voeding voel ik me stukken beter!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:15

Wat geweldig!

Kan je er wat meer over vertellen, ik ben eigenlijk heel benieuwd wat je in hoofdlijnen geleerd hebt!