Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:32

Waar het ophoud? 3, 4, 5...elk jaar? Wellicht nooit. Ik heb geen bijwerkingen van de prikken gehad, maar als jaarlijks een vaccine nodig is om het beetje in toom te houden voor de zorg so be it. M'n dieren worden ook jaarlijks gevaccineerd, mijn ouders al jaren voor de griep... Deze komt er dan gewoon bij.

Sterkte Napie. Idd eens overleggen met een anti genen test of iets in jou geval als je het al hebt gehad en toch 2 prikken hebt.

nps

Re: Laten jullie je wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:34

Als er een derde komt ga ik 'm denk ik ook halen. Het is zo'n vreselijk kleine moeite en als het helpt dan helpt het. Ik vind het niet echt aan mij om te bepalen wanneer het genoeg is geweest.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:38

Ik las laatst ergens dat de Sanofi/GSK in de eindfase van het onderzoek zit. Mogelijk is dit een betere match met mijn aandoening, dan neem ik de prik alsnog.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:14

Tancreda4 schreef:
Waar het ophoud? 3, 4, 5...elk jaar? Wellicht nooit. Ik heb geen bijwerkingen van de prikken gehad, maar als jaarlijks een vaccine nodig is om het beetje in toom te houden voor de zorg so be it. M'n dieren worden ook jaarlijks gevaccineerd, mijn ouders al jaren voor de griep... Deze komt er dan gewoon bij.

Sterkte Napie. Idd eens overleggen met een anti genen test of iets in jou geval als je het al hebt gehad en toch 2 prikken hebt.

Ja hier dus niet, dus dat wordt voor mij dan niet jaarlijks
Maar daar staat iedereen dan vrij is. Of ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:13

Elin_ schreef:
Tancreda4 schreef:

Ja hier dus niet, dus dat wordt voor mij dan niet jaarlijks
Maar daar staat iedereen dan vrij is. Of ook niet?

Wanneer er een "verplichte" herhaling komt dan zal dat ongetwijfeld gevolgen hebben voor je QR code.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:36

Fan-tas-tisch
Dat betekent dus alsnog hetzelfde gezeur met testen voor toegang of verplicht worden jaarlijks te vaccineren.
:x

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:36

Ja, want wat gaan we anders doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:39

Elin_ schreef:
Fan-tas-tisch
Dat betekent dus alsnog hetzelfde gezeur met testen voor toegang of verplicht worden jaarlijks te vaccineren.

Heb je een beter alternatief?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:49

Het enige/beste wat ze nu kunnen doen is zoeken naar een gulden middenweg; dus zorgen dat de druk op de zorg niet te hoog wordt met zo min mogelijk maatregelen. Als straks blijkt dat mensen na hun eerste coronabesmetting en/of vaccinatie bijna niet meer in het ziekenhuis terecht komen dan worden die maatregelen gewoon langzaam afgebouwd, maar als blijkt dat de druk op de IC weer te ver toeneemt zodra de vaccinaties beginnen uit te werken of er nieuwe varianten bij komen dan hebben ze geen andere keus dan een nieuw vaccin beschikbaar te stellen en waar nodig nieuwe maatregelen in te voeren. Zo simpel is het.
Niet veel anders dan met de griepspuit die elk jaar wordt aangepast voor de meest voorkomende griepvirussen.
Ik ga er wel vanuit dat het corona vaccin, net zoals het griep vaccin, uiteindelijk alleen nog wordt gegeven aan ouderen en zwakkere mensen, en mensen met beroepen in de zorg bv. Maar zeker weten kan niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:53

8nnemiek schreef:
Het enige/beste wat ze nu kunnen doen is zoeken naar een gulden middenweg; dus zorgen dat de druk op de zorg niet te hoog wordt met zo min mogelijk maatregelen. Als straks blijkt dat mensen na hun eerste coronabesmetting en/of vaccinatie bijna niet meer in het ziekenhuis terecht komen dan worden die maatregelen gewoon langzaam afgebouwd, maar als blijkt dat de druk op de IC weer te ver toeneemt zodra de vaccinaties beginnen uit te werken of er nieuwe varianten bij komen dan hebben ze geen andere keus dan een nieuw vaccin beschikbaar te stellen en waar nodig nieuwe maatregelen in te voeren. Zo simpel is het.
Niet veel anders dan met de griepspuit die elk jaar wordt aangepast voor de meest voorkomende griepvirussen.
Ik ga er wel vanuit dat het corona vaccin, net zoals het griep vaccin, uiteindelijk alleen nog wordt gegeven aan ouderen en zwakkere mensen, en mensen met beroepen in de zorg bv. Maar zeker weten kan niemand.

Er blijkt nu al dat mensen een 33 keer zo'n kleine kans hebben op ziekenhuisopname na vaccinatie, 4 op de 5 personen is niet gevaccineerd.

En toch is de druk op de zorg aan het oplopen omdat er nog een te lage vaccinatiegraad is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:58

Klopt, daarom begrijp ik ook heel goed dat de QR codes in de horeca nog hard nodig zijn.
Zodra het gros van die niet-gevaccineerden corona heeft gehad of zich toch heeft laten vaccineren zal die druk hopelijk snel afnemen en kunnen de maatregelen langzaam verder losgelaten worden.
Ironisch eigenlijk, dat de mensen die het hardst tegen de maatregelen zijn, juist degenen zijn die ervoor zorgen dat we nog steeds maatregelen nodig hebben.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:23

Spenk schreef:
Elin_ schreef:
Fan-tas-tisch

Nee op dit moment niet, maar dat zal vast wel komen gezien corona niet het enige virus is wat er bij de mensheid leeft en bestaat :+
Er is vast in de toekomst iets van groepsimmuniteit, zoals continue benoemd in de persco's of een vaccin wat wel blijft beschermen. Voor andere ziektes waar men vroeger aan dood ging is uiteindelijk ook een oplossing voor gekomen. :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:28

Spenk schreef:
8nnemiek schreef:

Er blijkt nu al dat mensen een 33 keer zo'n kleine kans hebben op ziekenhuisopname na vaccinatie, 4 op de 5 personen is niet gevaccineerd.

En toch is de druk op de zorg aan het oplopen omdat er nog een te lage vaccinatiegraad is.

33 keer kleinere kans om op de ic te komen.
20 keer kleinere kans op ziekenhuis opname
Bron: RIVM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:32

Nou dat is nog heel hoog toch :) ?

Dat is wat je nu ook ziet er liggen voornamelijk ongevaccineerde mensen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:33

Spenk schreef:

Klopt, maar gezien iedereen hier altijd gewezen wordt op het tonen van feiten/ basis van bronnen heb ik het even verbeterd ;)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:34

Spenk schreef:

Wel dat begrijp ik eigelijk niet zo goed. Ik weet niet wat de ratio gevaccineerd/ongevaccineerd in de belgische ziekenhuizen is, maar hier lijken de ziekenhuisopnames zelfs nog licht te stijgen terwijl 92% gevaccineerd is. Als er iemand meer info over heeft, lees ik het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:36

Poekkie schreef:
Spenk schreef:

Wel dat begrijp ik eigelijk niet zo goed. Ik weet niet wat de ratio gevaccineerd/ongevaccineerd in de belgische ziekenhuizen is, maar hier lijken de ziekenhuisopnames zelfs nog licht te stijgen terwijl 92% gevaccineerd is. Als er iemand meer info over heeft, lees ik het graag.

In Belgie is 73,4% van de bevolking gevaccineerd dus zeker geen 92%. Dat zal dan gerekend worden over een bepaalde leeftijdscategorie.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:37

Dat is idd de volwassen bevolking van vlaanderen, bron = epidemiologisch bulletin sciensano.
Brussel en wallonie heb ik niet bekeken, daar is het lager. Toch lijkt overal een stijging te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:40

Maar dat is niet gek denk ik? In Nederland zijn het voornamelijk nu de ongevaccineerden die zorgen voor een stijging van de zorg.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:50

Poekkie schreef:
Spenk schreef:

Ik vind het inderdaad ook wel apart dat we nu veel verder zijn met vaccineren, maar wederom een stijging hebben en dit wederom "niet aankunnen"

Ergens moet toch wat geleerd zijn van vorig jaar. En nu is 83,2 procent volledig gevaccineerd.
Kans is veel kleiner tot niet dat je naar het zh moet, dus hoe kan het dat 16,8 procent van de mensen, waarvan niet gezegd is dat ze ziek worden, nu alweer voor problemen zorgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:51

Citaat:
Citaat:
Nee op dit moment niet, maar dat zal vast wel komen gezien corona niet het enige virus is wat er bij de mensheid leeft en bestaat :+
Er is vast in de toekomst iets van groepsimmuniteit, zoals continue benoemd in de persco's of een vaccin wat wel blijft beschermen. Voor andere ziektes waar men vroeger aan dood ging is uiteindelijk ook een oplossing voor gekomen. :j

Heeft schrijfster een idee hoe 'groepsimmuniteit' ontstaat...?
Doorgaans door vaccinatie.
(In de middeleeuwen trad het op nadat iedereen die vatbaar was voor de pest dood was.)

De pokken (smallpox) is uitgeroeid dmv een verplichte injectie. Ik heb zowel mijn 'pokkebriefje' nog, en het litteken.

De bestrijding van TBC heeft een lelijke knauw gekregen door corona : dat is vanwege hygiëne en antibiotica geen bedreiging voor de rijken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:55

Janneke2 schreef:
Citaat:
Citaat:

Heeft schrijfster een idee hoe 'groepsimmuniteit' ontstaat...?
Doorgaans door vaccinatie.
(In de middeleeuwen trad het op nadat iedereen die vatbaar was voor de pest dood was.)

De pokken (smallpox) is uitgeroeid dmv een verplichte injectie. Ik heb zowel mijn 'pokkebriefje' nog, en het litteken.

De bestrijding van TBC heeft een lelijke knauw gekregen door corona : dat is vanwege hygiëne en antibiotica geen bedreiging voor de rijken.

Leest reageerster de post van schrijfster? :+

"Er is vast in de toekomst iets van groepsimmuniteit, zoals continue benoemd in de persco's of een vaccin wat wel blijft beschermen""

Zoals bij de pokken (variola) uitroeiing mogelijk werd door vaccinatie en groepsimmuniteit, maar er ook andere ziektes zijn waar men vroeger aan dood ging

Edit: wat toegevoegd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:32

Elin_ schreef:
Ik vind het inderdaad ook wel apart dat we nu veel verder zijn met vaccineren, maar wederom een stijging hebben en dit wederom "niet aankunnen"

Ergens moet toch wat geleerd zijn van vorig jaar. En nu is 83,2 procent volledig gevaccineerd.
Kans is veel kleiner tot niet dat je naar het zh moet, dus hoe kan het dat 16,8 procent van de mensen, waarvan niet gezegd is dat ze ziek worden, nu alweer voor problemen zorgen.

Volgens mij zijn we nog niet zo ver dat de zorg het niet meer aankan.. maar moeten we daar eerst op wachten? Er zijn wat slimme koppen aan het rekenen, en de kans dat de zorg weer overbelast raakt nu dat het R-getal stijgt is schijnbaar nog steeds aanwezig met die 3 miljoen ongevaccineerden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:05

8nnemiek schreef:
Elin_ schreef:

Volgens mij zijn we nog niet zo ver dat de zorg het niet meer aankan.. maar moeten we daar eerst op wachten? Er zijn wat slimme koppen aan het rekenen, en de kans dat de zorg weer overbelast raakt nu dat het R-getal stijgt is schijnbaar nog steeds aanwezig met die 3 miljoen ongevaccineerden.

Maar dan vraag ik me dus af wat er op vaccinatie na nog meer te doen is, gezien een derde lockdown (derde, toch?) amper nog te realiseren is. Van die 3 miljoen is natuurlijk niet gezegd dat ze allen ziek worden.
Heel eerlijk? Ik ken alsnog maar vier mensen met corona, waarvan eentje drie weken erg ziek, maar verder milde klachten. Leeftijd van 24 tot 54. Hopelijk blijft dit zo, maar maakt het wel lastig om in perspectief te blijven plaatsen.

Ben benieuwd hoe het verder verloopt. Gezelliger wordt het er niet op en heel veel vertrouwen in het kabinet is er ook niet :+

Edit : toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 15-10-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:12

De cijfers spreken voor zich. De ziekenhuizen lopen steeds wat voller met vooral ongevaccineerden dus ze er worden er genoeg ziek om in het ziekenhuis te belanden.