De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:06

imaudy schreef:
Als er meerdere mensen in Nederland besmet zijn, dan zouden ook mensen bij moeten zijn met hele zware symptomen. Denk dat Nederlanders veel minder knuffelig zijn dan bv Italianen. Dat zal ook wel schelen. Mensen hier doen de deur nog niet eens open als er aangebeld wordt las ik in een ander topic. Ik ook niet moet ik bekennen

:')
*bel gaat, doet de deur open, hoest even heel flink, Ja sorry, net terug uit China. Waar kan ik je mee helpen?*

Hoe snel zou de collecte weg zijn? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:09

Suzanne F. schreef:
imaudy schreef:
Als er meerdere mensen in Nederland besmet zijn, dan zouden ook mensen bij moeten zijn met hele zware symptomen. Denk dat Nederlanders veel minder knuffelig zijn dan bv Italianen. Dat zal ook wel schelen. Mensen hier doen de deur nog niet eens open als er aangebeld wordt las ik in een ander topic. Ik ook niet moet ik bekennen

:')
*bel gaat, doet de deur open, hoest even heel flink, Ja sorry, net terug uit China. Waar kan ik je mee helpen?*

Hoe snel zou de collecte weg zijn? :')

De ene sneller dan de andere, er vanuit gaande dat dit topic een weerspiegeling is van de maatschappij.
Ik doe ook niet open :D Geen batterijen in de deurbel. Dat voorkomt dit soort situaties :D :Y) :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:10

mysa schreef:
Over dat eigen risico, dat moet je sowieso 'ergens op de plank' hebben liggen. Of in elk geval aangeven dat je gespreid wilt betalen, mocht dat nodig zijn. Ook niet zo'n ramp om dat af en toe te moeten betalen? Veel mensen (ik ook) moet ieder jaar dat eigen risico betalen.

Klopt dat je dat beter achter de hand hebt, zodat je het in ieder geval kunt betalen.

Dat is het voor velen dus wel!

Het is namelijk nogal een zwak geld dat je kwijt bent....

Ik ben überhaupt tegen deze "boete" op ziek zijn, maar dat is een hele andere discussie.

Maar er zijn heel veel mensen die zorg mijden, alleen om die stomme eigen risico niet te hoeven betalen, ik heb het ook gedaan. Een ingreep wat niet direct levensbedreigend is, een jaartje uitstellen bijvoorbeeld. Of maagbeschermers weigeren bij de aphoteek, zonder lukt vast ook wel.

Deze mensen kan je niet dwingen zich met een snotneus te melden bij de huisarts zolang niet iedere snotneus gemeld hoeft te worden.

Kan je asociaal vinden, maar wil jij dan mijn eigen risico voor mij betalen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:11

Hoe zit dat eigenlijk in België? Daar zijn de mensen toch verplicht om naar de arts te gaan voor een ziektebriefje? (Degene die een baan hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:14

mvdende schreef:
mysa schreef:
Over dat eigen risico, dat moet je sowieso 'ergens op de plank' hebben liggen. Of in elk geval aangeven dat je gespreid wilt betalen, mocht dat nodig zijn. Ook niet zo'n ramp om dat af en toe te moeten betalen? Veel mensen (ik ook) moet ieder jaar dat eigen risico betalen.

Klopt dat je dat beter achter de hand hebt, zodat je het in ieder geval kunt betalen.

Ik ben überhaupt tegen deze "boete" op ziek zijn, maar dat is een hele andere discussie.

Maar er zijn heel veel mensen die zorg mijden, alleen om die stomme eigen risico niet te hoeven betalen, ik heb het ook gedaan. Een ingreep wat niet direct levensbedreigend is, een jaartje uitstellen bijvoorbeeld. Of maagbeschermers weigeren bij de aphoteek, zonder lukt vast ook wel.

Deze mensen kan je niet dwingen zich met een snotneus te melden bij de huisarts zolang niet iedere snotneus gemeld hoeft te worden.

Nou heel eerlijk, dat hangt af van de omstandigheden. Ik werk me 5 slagen in de rondte om alles te kunnen betalen. Als jij hele dagen op de bank zit te luieren zonder reden, zou ik dat niet doen. Als Er andere omstandigheden zijn, waardoor je het niet kunt opbrengen, zou ik daar best een deel van bekostigen. Er bestaat toch zoiets als zorgtoeslag trouwens? Je maandelijkse zorgkosten zijn daardoor misschien al laag?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:16

Cookies schreef:
Hoe zit dat eigenlijk in België? Daar zijn de mensen toch verplicht om naar de arts te gaan voor een ziektebriefje? (Degene die een baan hebben)

Klopt. Maar dan moet je wel naar de HA willen gaan :+
Genoeg mensen die met gesnotter en/of gehoest gewoon gaan werken.
Als het dan erger wordt, is de besmetting al lang gebeurd natuurlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:24

Wat ik niet snap: als je google raadpleegt over een ziekte, dan mag dat niet, want je bent een leek.
Maar waarom mag diezelfde leek wel die Job mijden en vinden dat de experts het niet goed doen? Het ene moment mag je de expert niet passeren met google, maar het andere moment wel. Ik lees hier gewoon ineens echt mensen die wel degelijk bang zijn. In beide gevallen stel je de bekwaamheid of voorzichtigheid ter discussie.

Verder verbaast het mij dat je niets hoort over het reizen met het ov. Dat is voor elk virus een bekende besmettingsbron. Nu in Innsbruck heb je de skibus die mogelijk gebruikt is. Dus wandelgangen nagaan van iemand is onmogelijk. En wat als dat iemand is die de 12 dagen daar voor het hele land afgereisd is met trein en bus?
Er wordt van alles door luchtvaartmaatschappijen gedaan, hepafilters, andere handdoekjes, dekens meer wassen, enz. Maar wat zie ik in het ov? Niets.
En in china rijden er vast ook wel wat treinen rond waardoor mogelijk het verplaatsen van het virus prima is verlopen. Het is niet alleen vliegverkeer.
Maar ik denk dat isolatie niet helpt, daarvoor reizen mensen te veel, dus kun je 2 weken lang een heel land of heel Europa besmetten voordat je ziek wordt. Ik zou al duizenden mensen gekruist zijn, ik noem dat expliciet niet contact hebben mee, want lichamelijk contact of aanraken heb ik met maar heel weinig. Omgaan zijn er wat meer. Geen woord wisselen, maar binnen 10m kruisen zijn er duizenden. Dus dat er ergens geen bron is vind ik niet raar.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:25

Joman schreef:
mvdende schreef:

Nou heel eerlijk, dat hangt af van de omstandigheden. Ik werk me 5 slagen in de rondte om alles te kunnen betalen. Als jij hele dagen op de bank zit te luieren zonder reden, zou ik dat niet doen. Als Er andere omstandigheden zijn, waardoor je het niet kunt opbrengen, zou ik daar best een deel van bekostigen. Er bestaat toch zoiets als zorgtoeslag trouwens? Je maandelijkse zorgkosten zijn daardoor misschien al laag?

Kijk, voor mij persoonlijk is het niet meernodig want ik heb nu een speciale all in verzekering vanuit de gemeente speciaal voor minima.

Maar ik ben (was) niet in mn eentje wat betreft het zorg mijden. Ik durf erop te wedden dat er 100.000en mensen aan het zorg mijden zijn ieder jaar weer. En ook mocht er hier corona uitbreken.

En voor één persoon wil je misschien wel helpen met de financiën, maar ik weet wel zeker dat je niet alle 100.000en gaat helpen met hun financiën.

Dus tenzij ons kabinet ervoor gaat zorgen dat de (onnodige) zorg en quarantaine rondom corona door de staat betaald gaat worden, schat ik zomaar in dat er heel veel mensen zich niet vrijwillig gaan melden bij de huisarts met de consequentie van 1 dat de eerste bloedtest zelf betaald moet worden en 2 indien besmet alle kosten van hospitalisatie en/of quarantaine betaald moet worden.

elnienjo

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:28

Huisartsbezoek gaat toch niet van je eigen risico af?
Mijn eigen risico gaat jaarlijks toch wel op. Had liever dat het gewoon bij de maandelijkse premie verrekend werd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:30

elnienjo schreef:
Huisartsbezoek gaat toch niet van je eigen risico af?
Mijn eigen risico gaat jaarlijks toch wel op. Had liever dat het gewoon bij de maandelijkse premie verrekend werd.

Nee, maar een bloedtest wel. Dus mensen met weinig geld blijven eerst wel afwachten. Of zeggen nee, laat maar, doe alleen de medicijnen tegen longontsteking maar, de oorzaak is niet relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:34

imaudy schreef:
germie schreef:
Nou, sorry, maar je schrijft het wel heel bot alsof ik dom ben, en dat ben ik niet :D. Maar ik vraag het mij gewoon af. Niets mis mee dus. En ik kan het wel navragen, ik zal het wel in het dingen die je je afvraagt topic zetten als ik die terug kan vinden. En ja, zo'n eigen risico kan een hoge kostenpost zijn voor sommige mensen, en ook een reden om aan zorgweigering te doen. Dus zo raar is zo'n vraag niet hoor. :Y)

Het is in Nederland zo opgeschaald dat je gedwongen kan worden om mee te werken..dus dag 385 euro dan

Maar we weten nu toch helemaal niet wat waaruit bekostigd wordt? Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe het geregeld is. Kan ook heel goed zijn dat verschillende aspecten van de zorg uit verschillende potjes worden betaald. Diagnostiek (tests), medicatie, zorg via de huisarts, ziekenhuisopname... Sommige dingen zitten in het basispakket, sommige niet, andere dingen doet de GGD weer vanuit de Wet Publieke Gezondheid en dat betaalt de gemeente...Dus het wordt dan nog een hele uitdaging om uit te vissen welke onderdelen van de medische zorg je zou moeten weigeren om je eigen risico ongemoeid te laten. :D

Het dwingen om mee te werken doen ze alleen in extreme gevallen, als iemand door zijn of haar gedrag een gevaar vormt voor de volksgezondheid. Het gebeurt bijvoorbeeld wel eens met daklozen en/of druggebruikers met open TBC. Je wilt geen infectiehaard door de stad laten wandelen die allemaal mensen gaat besmetten. Als iemand zichzelf dan niet isoleert, doen ze dat met dwang.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:49

Ik vraag me af of de spelen wel doorgaan in Tokio als dit zo doorgaat.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:52

Daar ben ik ook benieuwd naar. Vanmorgen waren ze er van overtuigd dat het nog wel door zou gaan, maar ik moet het nog zien

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:57

Het wordt daar dan best warm. Virus kan daar minder goed tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:57

Nu ook meldingen in Barcelona en Zwitserland, volgens de NOS.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:02

Nu het virus toch steeds verder uitbreid... Wat te doen met Euro Song Festival of bijvoorbeeld de Olympische Spelen?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:05

safina schreef:
Nu ook meldingen in Barcelona en Zwitserland, volgens de NOS.

Ik las het, lijkt een kwestie van tijd totdat het in Nederland is. Als het overal is lijkt het mij dat ze geen gebieden/mensen meer in quarantaine zetten..freaky allemaal.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:06

Ninette schreef:
Nu het virus toch steeds verder uitbreid... Wat te doen met Euro Song Festival of bijvoorbeeld de Olympische Spelen?
Euro Song festival zou zonder publiek kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:08

imaudy schreef:
Ninette schreef:

Oh, wat zou dat saai zijn! -O-

Mijn man komt net thuis en dit is de eerste dag dat ik zeg: "lieverd, was je even je handen?" :+
Hij ziet nogal wat mensen uit heel Europa op een dag.

Hij staat nu chagrijnig Happy Birthday te zingen bij de kraan. :') https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel ... en-wassen/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-20 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:21

En hoeveel geld gaat er om in de Olympische spelen? De sporter kan een jaar later wel te oud zijn. Ik denk dat ze daar ook wat op verzinnen dan.
Een songfestival schrappen heeft minder impact.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:24

Ik vraag me af of het veel uithaalt om de spelen naar Londen te doen. Je blijft toch mensenmassa's houden die van over de hele wereld bij elkaar komen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:27

De olympische spelen zijn ook pas in juli, de situatie kan dan alweer zo anders zijn daar kan je nu echt nog niks over zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:58

Het is daar toch bloedheet? Knap virus als het daar overleeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:19

Er zijn ook een genoeg virussen die zich niks aantrekken van warmte.
We hebben nog niet zoveel ervaring met dit virus, we kennen het pas sinds 1 december. Maar laten we het hopen. Met mooi weer zitten mensen in ieder geval minder vaak op een kluitje in een ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:41

imaudy schreef:
Ninette schreef:

Alleen met Nederlands publiek zou ik zeggen.

En het EK voetbal dan? Dat is in 12 landen, uitgerekend dit jaar :')
Citaat:
Nog nooit waren zoveel landen gastheer tegelijk. De openingswedstrijd wordt gespeeld in Rome, de finale in Londen.