Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:27

Wat is IF ook alweer precies?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:43

Intermittent fasting ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:44

Intermittent Fasting (IF) is dat je binnen een verkort tijdsframe (meestal 6-8uur) je maaltijden eet. Dus je eet alleen van 12.00 tot 18.00 (of 20.00) bijvoorbeeld. Zijn ook nog andere vormen van IF, zou je ff het topic daarover hier op bokt moeten bekijken, ook op MWS

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:46

Hmm, dat gaat mij niet lukken met mijn zeer onregelmatig werk :')

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:47

Jeetje wat is iedereen goed op weg.. en ri zijn/haar doel aan het werk... mijn doel was voor de zomer 10kg eraf... Dat is ondertussen 15 kg geworden...
Nu richt ik mij vooral op mijn vetpercentage vanmorgen 27% YEAH!!!
ik ben nu 63,2 kg dus uhhh misschien wil ik wel weer naar mijn 13 jaar geleden gewicht van 58 (zal het kunnen)...?
we gaan weer voor het strakke lijf en misschien wel weer de sixpack (nu ga ik misschien te hard van stapel haha) t is jammer dat ik niet snap hoe je fotos plaatst

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:47

Volgens mij kun je die tijd zelf indelen hoor, lijkt mij logisch? :P

Wel grappig om te zien dat het voor niemand gelijk is een "dieet".

Houd ik wel van :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:48

je kan dmv "voeg foto's toe" (naast voorbeeld en reactie plaatsen onder dat witte schrijfschermpje) onder je schermpje foto's plaatsen.
Daar klik je op bladeren en dan zoek je waar je de foto hebt opgeslagen. Daarna op save drukken, dan komt er een kleine variant onderaan te staan. Die klik je aan en staat dan meteen in je schrijfschermpje.
Tijd deel je inderdaad zelf in, het gaat er gewoon om dat je een periode per dag van ongeveer 16-18uur probeert te vasten (en dat is inclusief je slaaptijd)
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-07-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:49

Goed bezig Diana! Jammer inderdaad, maar het is niet heel lastig hoor.

Gewoon op het knopje klikken voeg foto's toe, ze uit je bestand halen en dan save drukken en voila dan staan ze daar tussen en kun je erop klikken en voegt hij ze toe :P

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:55

Moehahha... ik ben dan wel goed bezig met bewegen en vooral voeding... maaruuuuhhh wat betreft computers is het uhhh naja ik ga het wel even proberen ...
Ze staan om mijn telefoon dus moet het even via mijn telefoon proberen... :O)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:56

Ik voel me vooral mentaal fijner bij weinig koolhydraten. Mijn huid wordt er ook mooi van, met carbs blijft mijn huid enorm puberaal.
Helaas valt het voor mij niet te combineren met zware gewichten optillen en weer neerzetten. Ben nu wel van plan om te experimenteren met alleen rond de trainingen koolhydraten eten. Maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in :))

Mooie resultaten trouwens dames!

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:02

Phormicola, wat die koolhydraten betreft ben ik het met je eens... :) moest wel onwijs afkicken van zo min mogelijk suikers en koolhydraten (wat heb ik een week hoofdpijn en vermoeidheid gehad).
Sinds dinsdag is mijn vriend bezig.. maar hij baalt een beetje hij wil het graag volhouden maar zet zichzelf onwijs op rantsoen... (niet wat betreft drinken savonds toch nog een glas cola of up)...
ik herken het allemaal zo erg... maar wat hij nu aan het doen is, is vooral crashen ik probeer m al te helpen heb salades klaar staan met tonijn en maak banenenbrood/pannenkoekjes om mee te nemen... alleen dan kom ik thuis ligt het nog in de koelkast.
hij vind die gezonde dingen ook gewoon niet lekker.. behalve de F1 shake sochtends...
Ik wil hem heeeeel graag helpen alleen zo is het ook lastig 8)7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:04

hij moet het uiteindelijk zelf doen. Mijn man wil ook een hele hoop, graag een sixpack. En ik maak ook salades voor hem, die hij ook op eet 3x pw. De andere 2 dagen zijn kapsalon, shoarma, dat soort troep. Tja, eigen keuzes. En wel 3 biertjes op een avond regelmatig.
Dat zijn eigen keuzes, je kan hem helpen maar hij moet het zelf doen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:08

phormicola schreef:
Ik voel me vooral mentaal fijner bij weinig koolhydraten. Mijn huid wordt er ook mooi van, met carbs blijft mijn huid enorm puberaal.
Helaas valt het voor mij niet te combineren met zware gewichten optillen en weer neerzetten. Ben nu wel van plan om te experimenteren met alleen rond de trainingen koolhydraten eten. Maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in :))

Mooie resultaten trouwens dames!

Dit herken ik ook zo ja! Glad en vooral heel zacht..

Alhoewel ik vroeger een zak chips at als avond eten en ook zo glad als een aal was :')

Ik ben nog niet aan het heel zwaar tillen dus ondervindt nu nog geen hinder. Maar goed dat is wel iets om rekening mee te houden ja. Bedankt voor de tip.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:11

Ik herken dat wel phor, tijdens de training heb ik het echt een stuk zwaarder dan voorheen. Probeer dan idd koolhydraten voor de training te nemen, maar heb ze 's ochtends ook wel echt nodig, dus soms echt even zoeken. En accepteren dat ik gewoon net wat minder zwaar kan trainen dan wanneer ik hoger in khd zit. Probeer het maar recht te trekken door mezelf voor te houden dat ik dan sneller aan mijn doelgewicht zit en dan weer verder kan met meer carbs.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:21

secricible schreef:
je kan dmv "voeg foto's toe" (naast voorbeeld en reactie plaatsen onder dat witte schrijfschermpje) onder je schermpje foto's plaatsen.
Daar klik je op bladeren en dan zoek je waar je de foto hebt opgeslagen. Daarna op save drukken, dan komt er een kleine variant onderaan te staan. Die klik je aan en staat dan meteen in je schrijfschermpje.
Tijd deel je inderdaad zelf in, het gaat er gewoon om dat je een periode per dag van ongeveer 16-18uur probeert te vasten (en dat is inclusief je slaaptijd)

Hoe zou jij dat aanpakken als je de ene dag van 11:00-20:30 werkt (excl uur voor en uur erna reistijd, en daarvoor rond 07:00 naar paard of sportschool), dan een dagje vrij heb maar die nacht erna weer om 01:00 eruit moet en de nacht daarna een uur later of eerder? (Dus heel weinig slaaptijd want je zit in een ander ritme)
Het is extreem onregelmatig :j plus een vrij actief beroep (veel staan, lopen, door hurken, bagage tillen/schuiven)
Het zal best kunnen, maar hoe zouden jullie dat aanpakken dan? En helpt het echt?
Want je kunt het dus per dag laten verschillen? En dan helpt het nogsteeds?

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:35

Ik las iets van 75g khd per dag. Welke khd producten eten jullie en hoeveel ervan? Ik ben wel nieuwsgierig!! Ik eet vaak s'ochtends 25g granola en Savonds 100g zoete aardappel. Verder geen kdh. Ik weet niet op hoeveel kdh ik dan precies zit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:53

Dreamy, dat vind ik echt heel moeilijk om te zeggen, ik heb geen ervaring met onregelmatige werktijden verder dus ik kan niet inschatten op welke tijden je dan zou willen eten en welke uren niet. Veel mensen wachten na het wakker worden nog een paar uur met eten, dus misschien dat dat voor jou ook zou werken? Dus op nuchtere maag gaan werken, ontbijt dus als het ware overslaan?

Danique, ik eet 75gr koolhydraten per dag inderdaad.

Ontbijt is havermout (25gram) met whey, wat kwark, lijnzaadolie en meestal wat aardbeien. Dat zijn de meeste khd van de dag, tussen de 20-40 gram.
Lunch is een salade, in eigenlijk alle vormen. Soms met fruit, soms alleen rauwkost en eiwitrijke producten. Meestal tussen de 5-15 gram koolhydraten
Avond bestaat uit vlees en groente, zonder aardappelen oid en dat is vaak rond de 10-15gram koolhydraten

Verder drink ik 1x d.d. een grote kop koffie met 150ml melk, wat 7gram koolhydraten bevat. Op sportdagen meestal voor het sporten, andere dagen vaak in de ochtend. En ik probeer na het sporten vaak wat kwark in te plannen, rond de 10gram koolhydraten.
Als ik koolhydraten over heb dan kan ik soms wel eens iets lekkers pakken 's avonds zoals een blokje chocolade, maar dat is wel echt heel beperkt, meestal red ik het net.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:58

Bedankt voor het idee iig! Ik ga me er eens verder in verdiepen en het andere topic lezen :)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:01

Sec (ik kort het ook even af, wat is je echte naam of naam die voor jou ook goed is?) bedankt voor je uitleg. Ik eet dan dus wel wat meer khd.. Ik vraag mij altijd af hoe het kan dat de een wel 10 boterhammen per dag moet eten en de ander maar weinig kdh eet. Ik begrijp daar niets van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:40

Sec is prima hoor, doen de meeste ;)
En je vraag is vrij complex en kan met heel veel te maken hebben. Ieder mens is anders.

Voor de meeste is het eigenlijk prima om gewoon flink koolhydraten te eten, ongeveer 50% van je dagbehoefte is de richtlijn. Sommige mensen vinden een khdbeperkt dieet prettig bij het afvallen en dat is ook prima, want je kan best met minder koolhydraten. Er is bij die groep alleen geen lichamelijke noodzaak. Vaak zie je dat het goed werkt bij die groep omdat ze hun eetpatroon omgooien. Daarnaast verzadigen eiwitten en vetten vaak beter dus minder hongergevoel. KHDarm is ook soort van een hype, nadat we jaren al het vet hebben gemeden zijn nu de koolhydraten aan de beurt.

Dan heb je een groep die intensieve krachttraining doet. Die hebben een hoge hoeveelheid eiwitten nodig (tot 1.8gr/kg ipv de 0.8gr/kg die je normaal nodig hebt) om spiermassa op te bouwen en/of te behouden. Je kan je voorstellen dat als deze mensen minder kcal gaan eten om af te vallen er ook minder ruimte is voor khd dus dat is de reden om dan minder khd te eten: omdat je ergens de kcal moet schrappen en dat niet wil doen in je vetten en eiwitten.

En dan heb je een laatste groep waaronder ik val, maar ook mensen met bijvoorbeeld diabetes. Mijn lichaam reageert moeizaam op koolhydraten door insulineresistentie. Bij diabeten (type 2 gaat het nu over) is dit nog erger: de lichaamscellen reageren niet goed op de insuline waardoor ze koolhydraten slecht kunnen gebruiken. De koolhydraten worden om die reden omgezet in vet en niet in brandstof. Je moet je lichaam dus andere brandstof geven en de moeizaam bruikbare brandstof beperken. Ik wil echter niet naar ketosetoestand (een toestand waarin je lichaam te weinig glucose binnenkrijgt om je hersenen voeding te geven waardoor het je volledige stofwisseling omgooit) dus blijf wel rond de 75gram zitten. Bovendien wil ik gewoon nog voldoende groente en fruit kunnen eten en dat lukt zo prima.
Insulineresistentie (en zelfs Diabetes II) kan verbeteren bij een lager gewicht (maar dat hoeft niet), dus als ik nog iets lager zak in gewicht wil ik wel kijken wat er gebeurt als ik de khd weer wat opschroef (tenslotte wil ik dan ook weer meer kcal gaan eten), maar dat is echt testen hoe ik dan reageer. Beetje meer khd direct voor het sporten zou echt heel fijn zijn, maar dan moet het lichaam het wel kunnen benutten.

Insulineresistentie komt echter wel meer voor nu er meer overgewicht is. Daarnaast kan insulineresistentie ook door andere oorzaken komen (wat bij mij waarschijnlijk zo is, maar nog niet de moed om naar de arts te gaan om te laten bevestigen), maar vaak helpt ook dan afvallen (met name vet tussen de organen, wat je dus niet zo ziet) erg goed om je insulinegevoeligheid omhoog te halen.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:03

Zo he, bedankt voor je uitleg! Eigenlijk is het dus vooral uitproberen wat goed past bij je lichaam en is er dus niet een bepaald goed of slecht, omdat het bij de ene persoon wel past en bij de ander niet.
Die laatste groep waar je het overhad moet dan natuurlijk voorzichtiger zijn omdat het gevoeliger ligt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:09

Gewoon uitproberen inderdaad!
Voor die laatste groep is het niet speciaal slechter, behalve door echte diabeten. Die zullen te hoge bloedsuikers krijgen en er echt klachten van krijgen. Bij insulineresistentie merk je vooral dat het afvallen niet lukt, vetopslag rond de buik ed.n
Verder gewoon proberen en kijken wat goed voelt voor jou!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:10

Danique dat heb je goed verwoord!

Altijd naar je eigen lichaam kijken en luisteren. Een ander kan bij wijze van 3000kcal eten en slank zijn terwijl de ander van lucht al dik wordt, klinkt banketstaaf dan ik bedoel. :Y) :')

Maar ieder lichaam is anders, werkt anders en vergelijk jezelf niet met een ander.
Een dieet voor persoon 1 hoeft niet te werken voor persoon 2.
En dat is best grappig, want heel veel mensen volgen 1 persoon (vallen of niet af, of eerst wel en daarna komen ze weer aan). Vindt een goede combi/balans (goed eten en eventueel met sport) en denk vooral aan jezelf :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:11

Bedankt voor je uitleg, Sec! Fijne informatie!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:45

Erg heldere post hoor Sec!

Ik reageer prima op kh. Eet ik er te weinig, dan zie ik er papperig uit. Bovendien verbrand ik tijdens mijn zomer-sport-stop minstens 2350 kcal per dag, dus tijdens het jaar is dat nog meer; ik zou chagrijnig worden zonder hihi. Tarwe moet ik wel mijden, daar ben ik intolerant voor.

Mijn achillespees bij voeding blijft proteïne: als flink sportende vegetariër moet ik bij wijze van liters kwark wegwerken eer ik voldoende binnen krijg.