Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westhof

Berichten: 2946
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:45

Hoe ervaren jullie het nieuwe afsprakensysteem van Sanquin? Eerder kon je langskomen en dan zag je vanzelf of het druk was en kon je gewoon wachten. Nu moet je een tijdslot kiezen. Op zich handig, alleen merk ik dat bij mij de afspraken in de avond (rond 19:00) vaak al gereserveerd zijn.

Ik moet nu óf moeilijk doen met mijn werk (eerder weg, thuiswerken terwijl dit eigenlijk niet goed uitkomt etc.), óf mijn donatie toch afzeggen. Vind beide opties niet fijn eigenlijk...

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:06

Is bij ons al jaren zo.

Lis_Ol

Berichten: 4472
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:12

Ik ben ook niet anders gewend dan al een afspraak in te plannen.. dus voor mij weinig veranderd.

Ben wel onlangs verhuisd en hier doen ze maar 3 dagdelen per week. Veel minder dan de 6 volle dagen hiervoor, dus altijd beetje passen en meten of ik kan.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 14:27

Hier maar 1 dag per zoveel weken/ maand

Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:41

Ook met mijn tijdslot zit de tafel altijd bomvol en zit ik zo meer dan een half uur te wachten voor ik gekeurd word, terwijl er volgens de tijdsloten nog plekken over zijn. Ik vind het niet fijn werken

Silvia

Berichten: 3274
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 16:38

Ik heb deze week voor het eerst via een tijdslot ingepland en vanmiddag geweest. Het was druk maar ik heb hooguit 10 minuten gewacht.
Wat ik me afvroeg is wanneer je een kadootje krijgt als je een bepaald aantal keren hebt gedoneerd.
Ik heb een Pelle gekregen bij de 5e en 10e keer. Maar daarna krijg je pas wat bij de 100e keer als ik de website moet geloven? “Vroeger “ was het volgens mij bij elk veelvoud van vijf maar zeker weten doe ik het niet.
https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/vergoeding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:16

Even een schop, ik ben ook bloeddonor. Volbloed, maar denk erover plasma te gaan geven.

Momenteel lig ik voor de tweede keer bloedplaatjes te doneren.

Westhof

Berichten: 2946
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:33

_San87_ schreef:
Even een schop, ik ben ook bloeddonor. Volbloed, maar denk erover plasma te gaan geven.

Momenteel lig ik voor de tweede keer bloedplaatjes te doneren.

Goed bezig +:)+ Ervaar je veel verschil?

Ik mag uit voorzorg een half jaar niet doneren na mijn vakantie in Mexico (door het gebied waar ik geweest ben), dus voor mij duurt het nog even voor ik weer kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:16

Westhof schreef:
_San87_ schreef:
Even een schop, ik ben ook bloeddonor. Volbloed, maar denk erover plasma te gaan geven.

Momenteel lig ik voor de tweede keer bloedplaatjes te doneren.

Goed bezig +:)+ Ervaar je veel verschil?

Ik mag uit voorzorg een half jaar niet doneren na mijn vakantie in Mexico (door het gebied waar ik geweest ben), dus voor mij duurt het nog even voor ik weer kan.

Ja, dit is wel een andere manier van werken dan bij gewoon bloed geven.

Het is op afspraak, dus bij binnenlopen word je meteen meegenomen. Geen vingerprik (haleluja :)) ), maar een buisje bloed dat getest wordt. En afhankelijk van hoeveel afgenomen wordt zit je ca 40-45 minuten tot een uur aan een speciaal apparaat met centrifuge. En je krijgt gefilterd bloed met een of andere oplossing terug om de minuut. En de naald is kleiner/korter :).

Even in een notendop. Ik heb een filmpje en foto's, zal die binnenkort eens uploaden.

Een half jaar is te doen, toch :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:25

Wel net onwel geworden, de druk van teruggave was te hoog. Plop. Lichtje uit :=.

Maar all is good. Was op het eind, met nog 4 minuten te gaan. Dus genoeg kunnen doneren

Zelda_Link

Berichten: 223
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:01

Even een schopje omhoog in dit topic, in de hoop dat jullie mij kunnen/willen helpen met een eerlijk beeld krijgen van bloed doneren.

Ik zie vaak de oproep langskomen om bloed te doneren. En aan de ene kant wil ik dat vet graag doen want ik weet dat het super belangrijk is en zo.
Aan de andere kant…ben ik best wel bang voor naalden O:)
Ik ben niet fobisch of zo, gewoon iets banger dan de gemiddelde Nederlander doordat ik ooit, jaren geleden, keer slecht geprikt ben :Y)
Wat gek is, want op zich vind ik het niet eens erg als het wat pijn doet (het is voor een goed doel), maar het is vooral het niet weten wat er komen gaat: óf het pijn doet en zo ja, of dat dan een beetje is of veel etc. Het is echt de onwetendheid die ik naar vind, ben ook nog bijna nooit geprikt in mijn leven en laatste keer is eeuwen terug dus ik weet niet zo goed wat mij te wachten staat…

Dus…wat ik graag zou willen weten: doet het pijn? :Y) en zo ja: veel of weinig?
Graag een eerlijk antwoord zodat ik weet wat er gaat gebeuren

Hoe lang blijft de naald in je arm?
En in geval dat het pijn doet: doet alleen het aanprikken pijn of de hele tijd? Maakt het uit of je dik of dun bent (dat het minder pijn doet bij veel vetjes op je arm of zo :+ )

En San87 schreef in de post hierboven dat ze was flauwgevallen: gebeurt dat vaak? En wat doen ze dan?
Mag je na afloop zelf naar huis toe rijden met de auto of moet er dan iemand met je mee?

Alvast super bedankt voor jullie antwoord!! Ik denk dat ik mij sowieso op ga geven, maar dat ik wat minder zenuwachtig ben als ik weet wat er komen gaat :=

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:09

Ik vind het aanbrengen van de ( dikke) naald even onprettig. Dat is , vind ik, even een scherp prikje.
Maar ik moet zeggen: de dames die bij mijn bloedbank werken doen het snel, en geroutineerd.
Het is een seconde een prik.
Daarna voel je het niet meer.
Ik heb het 1 keer wel gevoeld en kreeg naderhand op m’n “ kop” dat ik dat gewoon even had moeten aangeven want dat hoort dus niet.
1 keer ben ik flauwgevallen.
Bij mij kwam dat echt door spanning: ik ging teveel focussen op de naald, was zenuwachtig, begon te zweten.
Ze hebben me achterover gelegd en ik was er bijna gelijk weer bij.
Tegenwoordig eet ik ietsjes meer net voor het doneren.
Ik drink tijdens het doneren water, ik laat m’n stoel iets naar achteren zetten, en kruis mijn benen.
Verder pruts ik wat op m’n telefoon.
De vorige keer was ik binnen de 8-10 minuten klaar, het ligt er ook aan hoe vlot het stroomt.
Je kan in een balletje knijpen zodat je bloed goed blijft stromen.

Edit: ik ben de eerste keer met mijn vriend samen gedaan. Zodat hij terug kon rijden.
Tegenwoordig ga ik gewoon alleen.
Naderhand moet je even rustig aandoen. Je kan / moet even gaan zitten en wat drinken en liefste ook eten.
Dat krijg je aangeboden.
Ik neem vaak een kop thee met zo’n lekkere roze koek. Maar er liggen ook altijd wel krentenbollen, liga’s, broodje kaas, notenreep, zulke dingen.
Als je wat hebt gegeten en je goed voelt kan je weer gaan.

Vraag gerust als je nog wat wilt weten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:05

Ik geef al meer dan 10 jaar bloed, en dit was de eerste keer dat ik out ging. Maar dat gebeurde bij het geven van bloedplaatjes, dat is anders dan gewoon bloed geven. Ze hebben me meteen plat gelegd, van de machine gehaald en er kwam meteen een arts kijken. Ik moest geloof ik een half uurtje blijven liggen. Herstellen ging heel snel, ik heb daar nog wat gegeten en ik ben gewoon zelf naar huis gereden.

Zelf vind ik het prikken geen pijn doen. Je voelt het, dat wel, maar het doet niet zeer.

Zelda_Link

Berichten: 223
Geregistreerd: 04-06-19

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 23:37

Dank jullie wel voor de antwoorden San87 en muze!

Gaat het qua ‘procedure’ een beetje hetzelfde als wanneer je gewoon gaat bloedprikken voor de huisarts? Dus met zo’n band om je bovenarm? En mag je zelf kiezen welke arm ze prikken?

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:32

Bij ons mag je inderdaad zelf kiezen.
De procedure is hetzelfde. De naald is dikker dan een naald die ze gebruiken met bloedprikken.
Bij mij plakken ze de plek waar de naald zit altijd even af, weet niet of dat altijd gedaan word. Ik kan er zelf niet zo goed tegen een naald in m’n lijf te zien zitten namelijk… daar word ik altijd een beetje onwel van.
Dus dat is prima zo, ik zie het dan niet zo. En ik kijk ook gewoon niet, verleg m’n focus op drinken, ademen, en m’n telefoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42091
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 08:38

Procedure is inderdaad hetzelfde, wat Muze al zegt. Ik mag ook zelf kiezen. De mensen zijn heel rustig en vriendelijk, prikken gaat eigenlijk altijd goed. Vakkundig en snel.

Naald afplakken is niet standaard, ik heb dat niet. Maar daar kun je gewoon om vragen als je moeite hebt met het zien van een naald in je arm.