Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 19:11

Wij kregen vandaag de vraag wat we willen met cryo's die niet gebruikt gaan worden. Vernietigen na 5 jaar, laten gebruiken voor onderzoek of doneren. Voor eicellen en zaadcellen die wij zelf niet gebruiken of die zij als niet bruikbaar zien ook de vraag of ze die mogen gebruiken voor onderzoek of scholing. Voor wat betreft dat onderzoek en scholing hoef ik geen tel na te denken maar het doneren van de cryo's vind ik toch wel lastig ondanks dat ik neig naar ja. Natuurlijk gun je het een ieder om ook een kind te krijgen en draag je daar graag je steentje aan bij. Zeker als je in de situatie zit waarin we zitten, maar het idee dat eventueel iemand anders 100% ons kind (genetisch gezien dan) vind ik toch een hele bizarre gedachte. Maar het idee om het niet te doen strookt ook niet in mijn hoofd.

Wij mogen in principe meteen starten er is geen wachtlijst voor de eerste poging. Maar gezien de feestdagen die er aan komen zou het dan toch kunnen zijn dat ze geen plek hebben, we hebben er dus voor gekozen om nu even niets te doen en dat we bij de eerste menstruatie in januari ons zullen melden. Even een maand niks en geen ziekenhuisgedoe. Ik zie er best tegenop. Ze wilden me laten beginnen met weer een periode aan de pil, het is dat ik er scherp op was en zei dat ik gezien mijn tromboseverleden helemaal geen pil mag....twee tellen overleg met een andere arts en inderdaad ik hoef niet aan de pil. Wel een recept meegekregen voor een halve apotheek aan medicatie....daar schrok ik wel van.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:03

Crazycat leuk hoor! Gaat het allemaal goed? Volgens mij 'kennen' wij elkaar van een ander forum :P Hier een dochter van 7 maanden nu.

Mijn operatie staat gepland, eind december brrr. Waarschijnlijk ook rond die tijd intake IVF.

Spullen, gaat het nog goed met je? Bijna weer een echo?

Ladyfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:05

Over een eicel donor vinden kan bv via een bekende of familie, via internet oproepjes of inderdaad via kliniek of umc.

umc heeft jarenlange wachtlijsten inderdaad omdat bijna niemand een eicel af staat.
Hoe het precies staat met de bloedgroep enz weet ik ook niet.
Ik moet nu eerst weer een verwijzing bij de huisarts vragen voor het umc voor een gesprek.
En dan zullen dat soort vragen duidelijk worden.
slagingskans ligt bv ook aan de leeftijd van de donor.
Daarom t/m 35 jaar doneren als ik het goed heb.

Kliniek heb ik pas gebeld daar is als we meedoen met het ruil programma ongeveer een jaar wachttijd.
Mijn vriend heeft net als lennox het er ook erg moeilijk mee ook omdat hij dan bang is dat er eens een kind of kinderen van hem dan aan de deur staan.
En vind het een gek idee maar heeft ook het gevoel je helpt er anderen mee die net als wij in hetzelfde wchuitje zitten.
Daarom ga ik het liefst eens bij beide op intake gesprek en dat vind mijn vriend ook een goed idee.
Want we willen er wel voor gaan daar zijn we wel uit.

Geluk is inderdaad dat ik 2 zwangere zusjes heb en dat ze dus vruchtbaar zijn!
En ze zijn op een mooie leeftijd.
de 1 weet niet of ze dat wel wil doen want het is inderdaad dan ook een beetje haar kindje en hoe voeden wij het op enz enz.
Je ziet natuurlijk alles, kan het niet met dingen eens zijn.
Jullie kunnen zelf ook dingen bedenken over een eicel van een zusje.
Mijn andere zusje die nu ook zwanger is heeft medicijnen voor adhd.
Daar is ze nu mee gestopt maar ze is erg druk in haar hoofd.
Ik heb geen idee of ze dat door kan geven en of ze weer daarmee moet stoppen als ze doneert enz enz.
Dus fijn is als mijn zusjes dan ook meegaan naar een gesprek en ook meer informatie krijgen.
En dan moeten we allemaal nadenken wat wil iedereen en kan iedereen het daarna loslaten.
En hoe verloopt hun zwangerschap en hoe staan ze er daarna tegenover.

15 december afspraak voor genetisch onderzoek of het erfelijk is.
Laatst bijgewerkt door Ladyfee op 27-11-15 20:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Ladyfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:08

CrazyCat schreef:
Spullen schreef:
Jeetje, ladyfee heftig allemaal zeg! Misschien een rare vraag, maar hoe vind je een eiceldonor? Kan dat willekeurig iemand zijn?

Meestal is het een familielid, maar willekeurig kan ook.
https://www.freya.nl/web_folders/folder8.php

Bedankt voor de link.
Ik ga het eens doorlezen want ben nu wel op zoek naar meer informatie hierover.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:10

caroline_max schreef:
Crazycat leuk hoor! Gaat het allemaal goed? Volgens mij 'kennen' wij elkaar van een ander forum :P Hier een dochter van 7 maanden nu.

Klopt inderdaad al moet ik bekennen dat ik daar nooit meer kom. :D :o
Gefeliciteerd met jullie dochter, volgens mij had ik inderdaad al zoiets opgevangen van mijn naamgenootje uit Wormer. Ik was daar net na de terugplaatsing van onze eerste IVF poging voor een bakkie thee ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:17

Donor eicellen van een zusje lijkt me aan de ene kant heel fijn omdat het natuurlijk heel dichtbij dna is. Aan de andere kant maakt dat het ook wel moeilijk, want het is ook wel heel erg dichtbij.

Als ik eicellen zou afstaan zou ik het zien als mijn dna, maar absoluut niet (deels) mijn kind. Maar goed ik ben zelf geadopteerd dus ik denk daar misschien iets nuchterder over dan anderen. Het lijkt me heel erg moeilijk als de donor dit niet zo zou zien en zou vinden soort van inspraakrecht te hebben.

Ik had dus helemaal niet zo'n moeite met het spuiten en oogsten van de eicellen dus zou dat echt met alle liefde doen alleen ben ik met 40 jaar te oud. Veel mensen wijken uit naar Oostblok landen, zeker hier in Oostenrijk waar ze wat betreft donatie en dergelijke nog heel conservatief zijn. Zo wordt ivf hier alleen deels door het fonds betaald als je getrouwd heterostel bent. Echt belachelijk.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 20:27

Jeetje Lennox! Dat is nogal een vraag. Mijn vraag zou zijn: horen jullie als je cryo gebruikt wordt? Zo niet, zou ik het denk ik doen. Een kind later aan je deur lijkt me sterk, want de ouders zullen het toch gewoon behandelen als eigen. Dat geldt wat mij betreft hetzelfde voor een eicel van je zus. Idd haar dna, maar het groeit in jou, met je man zijn zaad. Denk als ik een zus had gehad, dat ik het voor haar zou doen.

Lennox, denk dat het goed is om even een maandje niks te doen. Even rust aan je hoofd :(:) vind je echt super dapper hoor!

@caroline: met Spullen gaat het goed :o heel moe en kotsmisselijk, maar verder prima. Ook last van darmen, opgeblazen gevoel. Hoort er allemaal bij. Heb idd volgende week weer een echo :):) vind t super super spannend! Ben toch ook weer bang dat het niet goed zal zijn... Weet niet zo goed hoe ik me moet voelen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:41

Ik zou het ook niet zien als mijn kind dan hoor, daarom zette ik er ook achter genetisch gezien. Mocht er een kindje uit voortkomen dan is dat echt het kindje van iemand anders. Ik heb niets gehoord over die leeftijd van max 35 trouwens. Ik ben 38 dus dan zouden ze me dat ook niet hoeven vragen. Ik denk dat als je eigen gezin gevormd is en je eigen wens in vervulling is gekomen het misschien wel makkelijker is om te doen. Ik weet niet of ik er zo over zou denken als het mij bijvoorbeeld niet gelukt is en ik dus ongewenst kinderloos blijf. Dan weet ik niet of ik wel zou kunnen denken gebruik onze embryo's maar. Het kan natuurlijk om allerlei redenen zo zijn dat je moet stoppen terwijl er nog wel cryo's zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je daar nog wat van terug hoort trouwens als je er voor getekend hebt om er afstand van te doen. Zomaar vernietigen zou ik al helemaal niet laten doen.

Ladyfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 22:13

crazycat ben jij nooit op zoek gegaan naar je biologische ouders?
Als je dit prive wilt houden gewoon zeggen!

spullen duim voor je hoor dat alles goed is en alles goed verloopt.

Apart lennox niks over de leeftijd!
zie de link van freya daar staat tot 36 jaar in!
Maar misschien is dat ondertussen alweer ouderwets.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 01:20

Ladyfee schreef:
crazycat ben jij nooit op zoek gegaan naar je biologische ouders?
Als je dit prive wilt houden gewoon zeggen!

Ik ben pas heel laat op zoek gegaan en eigenlijk meer naar mijn zus waarvan ik dus wel wist dat ik die had. Ik heb haar 6 jaar geleden gevonden en ben er toen ook achter gekomen dat mijn biologische moeder al meer dan 20 jaar geleden overleden is en mijn biologische vader heb ik wel een aantal keer ontmoet en ook af en toe contact mee via skype of whatsapp. Hij woonde in Thailand en ik sinds 4 jaar in Oostenrijk. Verder heb ik nog een thaise halfbroer en zussen, maar daar heb ik niet zoveel mee.

Mijn zus heb ik wel echt een klik mee, de rest zie ik toch echt gewoon als dna en mijn adoptieouders als mijn ouders.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:52

Dat is wel fijn crazycat, om zo contact te hebben met je zus!

Ik had vroeger al met een vriendinnetje afgesproken dat zij draagmoeder voor mij zou zijn hihi. Eerste reactie toen ik dus toch zwanger bleek; oh, dus ik hoef geen draagmoeder meer te zijn? Dat hoeft inderdaad niet meer dus, al zouden we wel graag een tweede willen. We gaan nu eerst voor de operatie eind december, en daarna IVF een x aantal pogingen. Lukt het dan is dat fijn, zo niet dan stoppen we verder ook denk ik.

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 12:27

Spullen is wederom zielsgelukkig <3 super mooie echo gehad. Hartje klopte super! Propje is al 2,53 cm. Das 5 keer zo groot als 3 weken geleden :oo

Ik ben zo blij :):)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:11

Wat fijn!! Gefeliciteerd!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:15

Gefeliciteerd Spullen!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:53

Dat zijn de fijne berichten! Mooi zo!!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:55

Gefeliciteerd Spullen. Super blij voor jullie!

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:27

Hoi, mag ik me ook melden? Ik zocht op bokt info over de fertiliteitskliniek en stuitte op dit topic.
Nu ben ik al gezegend met een mooie meid van 10 maar een eventuele 2e blijft uit. vandaag heeft de dokter een doorverwijzing geschreven (ben nu 13 maanden gestopt met de pil) en de zwangerschap blijft uit.

Ik ben heel benieuwd wanneer de eerste afspraak gaat zijn en hoe het in zijn werk gaat heb al wel even op de site van de kliniek gelezen

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 11:19

Welkom Niene, natuurlijk mag je hier meekletsen. Spannend allemaal.

Hoe is het hier verder?

Wij gaan morgen met pakjesavond aan mijn familie bekend maken dat we zwanger zijn. Heb een super leuk rompertje gekocht, die krijgt mijn man met een leuk gedichtje erbij. Kijken hoe snel het kwartje valt :=

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:22

Ik heb de glucosetest goed doorstaan, maandag alweer 25 weken. Gaat best snel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:45

Wat een leuk idee Spullen om dat zo bekend te maken.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:53

Oh wat leuk! Ik was 12 dagen over tijd ik hoopte op een positieve test zodat ik onze dochter een broertje of zusje voor sinterklaas kon geven... staat boven aan haar verlanglijstje :')
Maar helaas.

Wel super leuk om het zo bekend te maken! Ben wel benieuwd hoe snel het kwartje valt laat je het weten?

Crazycat, wat fijn dat goed gaat! weten jullie al wat het wordt?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:20

Niene87 schreef:
Crazycat, wat fijn dat goed gaat! weten jullie al wat het wordt?

Het wordt een baby........of misschien toch een alien....hahahaha.
Nee hoor geintje we verwachten een zoon :D

Spullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 12:47

Uiteraard laat ik het weten :) Vond het ook wel leuk. Het is ook echt een super leuk rompertje. Wacht, ik ga een foto zoeken.

Afbeelding

Fijn dat je je glucosetest heft gehad CC. Was het heel erg vies?

Jammer Niene! Hopen dat je snel een afspraak hebt.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:49

Leuke romper!
Crazycat weet je zeker dat het niet een ooievaartje is hahaha :') grapje
Super leuk een zoontje!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:13

Oeh dat rompertje is wel erg leuk. Ik kon zelf deze niet laten liggen.

Afbeelding

Drankje vond ik erg meevallen had er best wel tegenop gezien achteraf dus een beetje onnodig.

Edit ik vermoed dat het geen ooievaartje is, maar goed je weet nooit wat ze uitspoken in die IVF klinieken natuurlijk ;) :+