B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denbine

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:27

Vandaag een bevestiging voor een afspraak gehad bij dokter auwerda in Lelystad.
In januari mag ik langs voor onderzoeken.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:02

Nou, wat moet ik hier toch weer mee.. -O- Ben net gebeld door de HA over m'n medicatie voor in de herhaalservice van de apotheek. Met de vraag waarom ik chronisch b12 tabletjes slik? (Slik ze net 1 maand...)

Heb nu al het gevoel dat ik niet serieus genomen word. Ik heb gemeld dat ik al jaren met een te kort rond loop, dat ik niet meer sport omdat dat gewoon niet meer gaat, teveel pijn, teveel langaanhoudende verzuring ed en dat ik d'r onderhand eens vanaf wil. Ik wil eigenlijk na 3 maanden nog eens laten prikken en alsnog vragen om injecties, maar heb een voorgevoel dat ik die niet ga krijgen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:06

Andere huisarts zoeken?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:09

nynke55 schreef:
Andere huisarts zoeken?

Het liefst was ik al niet eens gewisseld van huisarts maar moest toch ivm verhuizing. Ik heb het gevoel dat er bijna geen enkele arts is die een B12 tekort serieus neemt. Er word imo veel te veel gekeken naar cijfertjes, rennen naar de bus bijvoorbeeld lukt mij al niet meer maar daar word geen gehoor aangegeven, paraplu vasthouden? Ho maar. Loop hier nu al 6/7 jaar mee rond en kom geen steek verder.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:43

Hoe zit het nu met de prik waarden? Ik snap er niks meer van? Oude huisarts had een gemiddelde maar ni van huisarts gewisseld en die heeft hele andere waarden...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:35

Onder de 300 sowieso laag-normale waarde.
Waarom krijg je tabletten?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 00:37

denbine schreef:
Vandaag een bevestiging voor een afspraak gehad bij dokter auwerda in Lelystad.
In januari mag ik langs voor onderzoeken.

Interessant! Thnx voor het noemen van deze arts. Wat maakt hem zo speciaal?

@joyce: ook tijd voor een verwijzing?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 04:40

Auwerda is dacht ik een bekende b12-arts met bizarre wachttijden, of ik verwar m met een ander :P

Joyce, de normaalwaarde wil nog wel eens verschillen per lab. Daar kan het dus aan liggen.

Leverage, er is een lijst van goede artsen opgesteld, oftewel; artsen waarbij mensen goede ervaringen hebben. Als je je vraag stelt op de vitamine b12 tekort pagina op fb kunnen ze je hopelijk een fijne arts adviseren.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:06

joyce_eddy schreef:
Hoe zit het nu met de prik waarden? Ik snap er niks meer van? Oude huisarts had een gemiddelde maar ni van huisarts gewisseld en die heeft hele andere waarden...

Was 182. Huidige huisarts heeft alleen gekeken naar deze waarden, maar niet verder gekeken dat m'n waardes steeds blijven dalen. Vorige huisarts vergelijk tenminste nog de waarden met elkaar (en daar heb ik een tijd wel injecties gehad)

Hannanas schreef:
Onder de 300 sowieso laag-normale waarde.
Waarom krijg je tabletten?

Omdat dat makkelijker is dan injecties.. -O- Heb er bij gezegd dat ik ze in het verleden ook heb gehad en dat m'n moeder zelf ook injecties mag plaatsen maar injecties wilde die echt niet geven. Zodoende cyanocobalamine tabletjes van 1 mg gekregen, 1x per dag.

Murthul schreef:
Leverage, er is een lijst van goede artsen opgesteld, oftewel; artsen waarbij mensen goede ervaringen hebben. Als je je vraag stelt op de vitamine b12 tekort pagina op fb kunnen ze je hopelijk een fijne arts adviseren.

Is die lijst ook te vinden op hun FB pagina? Ga er meteen naar kijken, dankjewel voor de tip!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:03

Ik werd eerder doorgestuurd naar een internist in Zwolle. Deze begon te lachen en zei "vitamine gebrek bestaat niet"

Mijn revalidatiearts heeft me verwezen naar auwerda in Lelystad. Als ik in januari aan de beurt kom heb ik ca 6 mnd gewacht. Wel heb ik die dag meteen allemaal onderzoeken longfoto, bloedlab, buikecho en daarvan meteen de uitslagen en gesprek met d'r auwerda. In de brief gaven ze ook aan dat b12 enorm onderschat is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:55

denbine schreef:
Ik werd eerder doorgestuurd naar een internist in Zwolle. Deze begon te lachen en zei "vitamine gebrek bestaat niet"

Mijn revalidatiearts heeft me verwezen naar auwerda in Lelystad. Als ik in januari aan de beurt kom heb ik ca 6 mnd gewacht. Wel heb ik die dag meteen allemaal onderzoeken longfoto, bloedlab, buikecho en daarvan meteen de uitslagen en gesprek met d'r auwerda. In de brief gaven ze ook aan dat b12 enorm onderschat is.

:)
Wat zijn jouw klachten?
En waar doet auwerda gelijk een lomgfoto en buik echo?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:31

Bij mij is het vooral vermoeidheid, tintelingen (zenuwpijn) , darmproblemen, vaak blaasontsteking etc. Nadeel is dat ik door een ongeval hersenletsel opgelopen heb. Waardoor t moeilijk is te achterhalen waar t aan ligt. Toevallig was ik bij de orthopeed die vond me er slecht uit zien en deed bloedonderzoek. Zo is t balletje gaan rollen

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:33

Kan je daar zo terecht of moet dat op doorverwijzing van de huisarts? Klein probleempje, ik woon in Zuid Limburg dus Lelystad is niet echt in de buurt, maar aan de andere kant als het daar eens opgelost kan worden..

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:52

Dokter auwerda is internist, met een verwijzing van de huisarts kan je terecht. Als je dan belt voor de afspraak wel aangeven dat je voor de b12 polie komt

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:04

Oké, ga ik morgen meteen werk van maken :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:08

Heeft iemand misschien een email adres van deze arts?

Kom zelf ook uit zuid Limburg (maastricht) en onder tussen in drie ziekenhuizen onder behandeling. Voor verschillende problemen waarvan ik denk dat t bij elkaar hoort. Afgelopen vrijdag geopereerd en neurochirurg zei dat mijn buik heel slecht was op OK en denkt nu ook dat t gevolgen en oorzaken zijn...

Mijn darmen werken heel slecht en na flinke tijd door zeuren bij internist b12 getest welke te laag was. Daarna met injecties begonnen (internist vond 1 keer in de 2 maanden genoeg, wij zelf niet dus spuiten 1 keer in de week of 2 weken). Ik merkte dat t toen met m'n darmen wel iets beter ging, maar ik zou wel eens wat vragen aan zo'n arts willen stellen... Vooral ook horen of mijn/onze ideeën zo vreemd zijn. Helaas is Lelystad in mijn toestand nu niet haalbaar.

Iemand die wél geloofd in b12 te kort (huisarts doet t overigens ook, super man. Betere huisarts kan je niet hebben, maar t is té gecompliceerd geworden voor alleen de huisarts zeg maar). Die zijn er niet bijzonder veel...

Dus als iemand mail adres van de beste man heeft? Heeeeeel graag, heb vele vele vragen...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:20

Alternatief wel quir.
Heb een half jaar via van Meerendonk mijzelf 3 x per week geïnjecteerd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:25

Heb je al gezocht op LinkedIn quir?
Dan kun je hem berichten!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:27

Wij bepalen gelukkig zelf hoe vaak we wel of niet spuiten, zijn we niet voor afhankelijk van een of andere arts die er niet in geloofd... Hihi.

Ik heb geen LinkedIn, maar ik ga direct even kijken! Thanks!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:29

Quir, heb je wel op de juiste manier opstartdosis gedaan dan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:09

Ja dat hebben we inderdaad wel gedaan. Twee tot drie keer in de week. Dat is nu wel alweer ruim 1,5 jaar geleden. :)

Internist toen vond dat niet nodig...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:18

Kom even binnenvallen hier, onlangs gediagnosticeerd met B12 tekort door internist. Vermoedelijk speelt dit probleem al vele jaren.
Nu moeten de injecties via de huisarts, alleen vind de huisarts het eerst nog nodig de MMA en homocysteine te bepalen in het bloed. Is dat een normale gang van zaken? De B12 ligt ruim onder de 150 .. Ik begrijp niet goed wat dit toevoegt? Graag jullie gedachten hierover :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 03:10

Das heel goed om te bepalen :j als daar iets fout zit zou dat ervoor kunnen zorgen dat je t zelf niet goed opneemt. :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 06:15

Onder de 150 is echt laag. Het verder prikken is inderdaad heel normaal! Even kijken of ze zo een indicatie kunnen geven over waar het vandaan komt. :)

Merken jullie ook als je te laat bent met je B12? Ik zit nu volgens mij net iets over de vier weken (krijg normaal elke vier) en voel me alweer wat minder worden. Overigens voel ik me na +- 3 weken elke keer minder. Ik zou zelf graag vaker gespoten worden omdat ik echt het gevoel heb dat ik het nodig heb, maar de huisarts wil daar niet aan omdat 'teveel ook niet goed is'. Volgens mij is dat niet zo, wat denken jullie..?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 06:18

Je kunt geen teveel aan b12 hebben, alles wat je teveel binnen krijgt plas je gewoon weer uit. Onzin dus. :=