knieproblemen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:02

Heel erg balen, Fenja. Dat is niet het nieuws waar je naar uitkijkt, pffff. Zit zelf nu in de 8e revalidatiemaand....sterkte met het nemen van een beslissing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:53

Fenja, nare diagnose, is die band destijds verkeerd aangemeten of uitgelubbert de afgelopen jaren weer?

Emma alweer 8 maanden aan het revalideren, dat is een beste tijd.

Vandaag uitslag van de mri -O- korte samenvatting knie is een zootje. Zo ongeveer alles dat kan verslijten of beschadigen is aangetast. Alleen kunnen/willen ze er niets aan doen ivm de drie keer trombose die ik gehad heb. Met alleen de dystrofie zou er nog een mouw aan te passen zijn kwa lange voorbereidingen. Met de trombose kunnen ze het risico niet nemen. Orthopeed heeft overleg gehad met de anderen in eigen ziekenhuis, maartenskliniek en een universitair ziekenhuis. Allemaal komen ze tot dezelfde conclusie afblijven ondanks de ernst van de slijtage en afwijkingen. Eigenlijk zou zo ongeveer alles vervangen moeten worden, kniegewricht, knieschijf en alle banden -O- daar ben je dan klaar mee. Pffff.

Wat is er gaande, zowiezo weer ernstige kraakbeen afwijking achter de knieschijf. Dat veroorzaakt de slotklachten. Alleen is die al een keer gepolijst en er is geen materiaal genoeg meer dat nog een keer te doen. Beide buitenste banden en een binnenste zijn in slechte toestand. Daar waar de telefoon op gestuiterd is is ook ingescheurd geweest wat genezende is. Maar heeft de kwaliteit nog meer doen verslechteren.

Op de plek waar ik in 98 het tibiaplateau heb gescheurd zit een vormafwijking in het bot door te veel kraakbeenafzetting. Hierdoor verandert de stand van zowel knieschijf als boven en onderbeen ten op zichte van elkaar. En aan de rechterkant van de knie is nagenoeg alle kraakbeen verdwenen waardoor het onderbeen in een hoek van ongeveer 8 graden gekanteld staat ten opzichte van bovenbeen door het verdwijnen van de tussenlaag. Dat is het verschuiven dat ik voel als ik na belasting mijn been weer optil. Dan schuift de boel weer in een andere positie.

Ideaal gezien zou de knie langere tijd vastgezet moeten worden zondet belasting om de irritatie en ontstekingen die er rommelen rust krijgen. Alleen daardoor neemt de conditie van mijn bovenbeen spier te veel af waardoor de boel weer onstabieler wordt. En juist die spier is het meest aangetast door ms en toch al minder goed stuur en trainbaar.

Oftewel ik kan geen kant op, ben doorgestuurd naar de pijnpoli om in ieder geval de pijn onder controle te krijgen op een maagvriendelijke manier. Moet intapen en brace afwisselen zoals ik nu ook al doe en verder op slot springen zo veel mogelijk vermijden om nog meer schade te voorkomen. Al met al een kl ote situatie. |(

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:00

Hallooo :wave:

Mag ik me hier ook melden?

Ik zit nu al een dik 3 maanden thuis met mijn knie, aangezien ik het nodig vond om (stom) van mijn Pony te vallen :Y) Ik zit nu met een Tibia fractuur en het genezingsproces gaat heeeeel traag. Afgelopen vrijdag opnieuw op controle gegaan en ze hebben het mij zeer duidelijk gemaakt dat dit iets gaat zijn van lange adem. Nou, mijn adem begint al op te geraken hoor ;( Ik ben het serieus beu! Het ergste van al is dat ik niet weet wanneer ik terug kan rijden. Ik had mijn hoop gelegd om februari ongeveer er terug op te kruipen, maar of het daadwerkelijk gaat lukken? -O-

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:39

jipje_niekje, hoe is het nu? Gaat het nog steeds goed?

fenja, dat meen je niet?! Wat ontzettend balen zeg!

Titsia, fijn om te horen dat het goed gaat :)

karuna, at een ontzettend akelig nieuws heb je gekregen zeg… Bah, dat is helemaal niet leuk, dat ze niets voor je kunnen doen!

Emma_s_girl, overbelasting voorkomen is soms moeilijk inderdaad. Wel fijn dat je weer mag gaan hardlopen!

zwieke, oei, dat klinkt zeker niet fijn! Geduld houden is ook moeilijk, zeker als je zo weinig kan.
-------
Controle was toch minder positief. Orthopeed was niet zo tevreden. Hij maakt zich zorgen om de diepe pijn, de zwelling en de coördinatie problemen. Moet doortrainen, hij wil dat er nog een andere fysio naar kijkt, en over 6 weken moet het beter gaan. Als het niet acceptabel is, gaan we weer de molen in en moeten we kijken of we nog iets experimenteels kunnen bedenken voor het kraakbeen. Zolang ik zelf het idee heb dat het nog vooruit gaat, ga ik me nog niet laten opereren. Eerst maar eens kijken hoever ik hiermee kom.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:08

Pfffff, nexthorse. Dat klinkt niet fijn. Lukt het wel om het nog een beetje positief in te zien?
Hopelijk gaat het over 6 weken voldoende goed en hoef je niet opnieuw de molen in.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:34

Nexthorse, wat balen dat de orthopeed nog niet zo tevreden was over het resultaat tot nu toe... Hopelijk is hij over 6 weken wel tevreden, zodat je niet weer de hele molen in moet en merk je zelf ook nog steeds een positieve vooruitgang!
Karuna, wat een domper dat nieuws.... Hopelijk kunnen ze in elk geval de pijn dan dragelijker maken....
Emma, heerlijk om weer van alles te mogen doen! Alleen de juiste balans vinden is dan wel weer heel erg lastig...

Hier gaat het zijn gangetje, ik merk alleen wel dat ik echt over de meest simpele dingen enorm moet nadenken over hoe ze eigenlijk zouden moeten. Ik heb overal zo ongeveer al een aangepaste manier voor gevonden die ik nu weer moet afleren. De meest simpele dingen, zijn inmiddels een uitdaging aan het worden. En ik loop er nu heel erg tegenaan dat ik mijn eigen knie nog niet vertrouw en er geen controle over heb door een gebrek aan spieren om de boel fatsoenlijk aan te sturen. Volgens de fysio moet ik toch wat geduldiger zijn en komt dat echt allemaal wel weer terug, maar daar gaat inderdaad nog wel even wat tijd overheen. Morgen weer naar de fysio bij de kliniek, is kijken wat ze er daar van zeggen.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:40

Karuna, dat zijn vragen die ik zelf ook heb aangezien ik mij nadat ik geopereerd ben gewoon aan de voorschriften van de revalidatie heb gehouden en er na die tijd ook verder niet iets noemenswaardigs ergs gebeurd is. Tuurlijk ben wel eens van paard gevallen maar wist altijd zo te draaien dat ik niet op mijn rechter knie lande. heb dus inderdaad de vraag aan de orthopeed of ik hier zelf schuld in heb of dat het komt dat ze bij de operatie de band er al te slap in hebben gezet.
Maar jij hebt ook geen fijn nieuws gehad een protese zit er dus voor jou ook niet in. Nu maar hopen dat je door middel van pijnbestrijding wel wat van de pijn kwijt gaat raken.
Zwieke, daar ben je ook mooi klaar mee enig idee hoe het komt dat er zo weinig vooruitgang in zit? Er zal toch wel een reden moeten zijn waarom bij jou het genezingsproces langer duurdt?
Nexthorse, Mist er kraakbeen of maak je te veel aan. er zijn zoveel verschillende mensen met verschillende dingen hier. maar wel balen dat je nu weer 6 weken moet wachten.
Jipje_niekje, Wat jij zegt over eerst nadenken en dan pas doen had ik ook in het begin. Echter met behulp van de fisio aardig wat dingen afgeleerd. O.A veel evenwichtsoefeningen met een bal gooien naar mij en op het laatst ging het steeds beter. OOk lette hij er heel erg op dat tijdens de oefeningen hij mij aan het afleiden was zodat ik niet ging nadenken tijdens de oefeningen. bijv door het gespreksonderwerp in een keer te veranderen. Wellicht helpt dat bij jou ook. Ik heb er in ieder geval veel baat bij gehad. succes en hoop dat ook jij gewoon weer snel hersteld.

Ik heb tot nu toe helemaal geen last van mijn knie. had krukken mee naar het ziekenhuis maar die liggen al weer in de kast. Heb ze helemaal niet gebruikt. knie zit alleen nog een beetje vocht in en heb hem braaf veel omhoog. Voor de rest heb ik tot nu toe geen klagen over mijn knie.
Over de plek waar ze mijn infuus hebben geprikt de te meer. eerst geprobeerd infuus te zetten op bovenkant hand en dat ging mis. In ok door anesthesie assistent geprikt aan binnenkant pols bij je duim. Nou die prikte ook mis en uiteindelijk heeft de anesthesist het zelf gedaan echter zelfde prikgaatje. Dit ressulteerd nu in een grote bloeduitstorting en zwelling over mijn hand en pols. ringen kan k nog steeds niet om en duim en wijsvinger gebruiken is erg pijnlijk. ook de binnenkant van mijn pols. zeg maar gedeelte onder je hand is helemaal blauw gekleurd. volgende keer hopelijk niet weer want heb meer pijn aan mijn hand en pols dan aan mijn knie. Maar goed dus dat ik niet hoef te lopen op krukken want dat was niet eens gelukt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:33

Jipje_niekje
Nadenken over de meest simpele dingen had ik volgens mij tot zo'n 5 maanden na de operatie, en toen constateerde ik ineens dat ik minder of niet meer over dingen nadacht die jij dus ook noemt. Ook het tegenop zien tegen bepaalde dingen, bewegingen etc. wordt echt wel minder hoor.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:59

Emma_s_girl, dankjewel!
Ik probeer zoveel mogelijk hoop te houden, en er ook niet teveel over te stressen. Ik doe echt mijn uiterste best, en hopelijk is dat over 6 weken toch genoeg.

jipje_niekje, dankje! Fijn dat het bij jou nog steeds goed gaat. Dat je overal over nadenken moet, dat niets meer automatisch gaat, is heel herkenbaar. Daar zal ik veel tijd overheen gaan!

fenja, fijn dat je zo weinig last hebt! Heerlijk dat je zonder krukken kunt :) Maar wat een gepruts met dat infuus zeg, echt heel slordig.
(over mijn kraakbeen: ik heb een aantal beschadigingen waarvan er 1 inmiddels graad 3/4 heeft, en op sommige plaatsen is mijn kraakbeen dunner doordat er littekenweefsel klem heeft gezeten daar)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:25

Wat zeggen ze bij de fysio van je knie dan Nexthorse en bij de hydrotherapie?? Gaat dat allemaal nog wel goed?

Ik mag maandag weer naar de orthopeed, de fysio in Naarden was heel blij met de beweeglijkheid gelukkig en dat kon ook niet beter. Gisteren wel flink getraind, al is het eigenlijk nog steeds niks :') En dat is wel duidelijk te merken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:38

Nexthorse geen fijne reactie van de orthopeed. Al is het goed dat hij zich er zorgen om maakt, dat geeft in ieder geval aan dat hij er grondig naar kijkt en het serieus neemt.

Fenja wat een gepruts met het infuus zeg, niet echt heel proffesioneel lijkt het op zich kunnen ze niks doen aan een geklapte ader maar ze hadden wel even beter kunnen reageren . Hopelijk heb je daar snel geen last meer van. Al kan dat even duren, kwestie van goed blijven bewegen dan kan de smurrie en sneller mee afgevoerd worden.

Jipje al aan het vooruitgaan.

Wat betreft de automatische piloot op een gegeven moment komt er een moment dat je denk hee ik heb dat al even niet meer gehad. Of verhip mijn krukken staan nog bij de voordeur. :)

Hier na een heel flinke dip maandagavond (had er echt even goed de balen van, het idee zoveel last te houden pffff ;( ). Maar dinsdag was dat gevoel alweer een beetje gezakt. Heb in het zwembad getest of ik snorkelend en met flippers mijn bovenbeen kan trainen zonder kniebelasting. Dat lijkt te gaan,alleen op zoek naar een niet chloorzwembad en een peut die me daarin kan begeleiden.

Ook dinsdag een afspraak gemaakt met mijn oude peut gewoon hier. Als ik toch alleen maar bovenbeen hoef te trainen ga ik liever naar deze dan dat een een roteind moet rijden en het weinig toevoegd ook nog. De man die ik nu heb is aardig maar een tijdelijke kracht, de officiele behandelaar ligt me niet en doet rustig 3 patienten tegelijk. -O- dus daar vandaag de laatste keer voorlopig. Ik houd ze wel achter de hand voor eventuele extra aanvulling doe mijn eigen peut niet kan. Ik moet het ze alleen nog even gaan vertellen vandaag.

Morgen intake bij de pijnpoli ook. En hard nadenken waar en hoe het beste trainen. De orthopeed gaf als mogelijkheden aquatraining, paardrijden en turnen aan de rekstok of brug. Dat laatste gaat hem niet worden :') ben zo stijf als een plank. Aquatraining kan wel mits vaker dan alleen in een chloorvrij bad. Paardrijden zou heel goed zijn mits stap en galop, alleen geen rijdbaar paard op dit moment helaas. Zal gaan rondneuzen naar een manege waar ze kleintjes hebben met vlakke gangen waar ik met mijn aangepaste zadel terecht kan. En dan niet meteen een uur hoef te rijden, dat red ik domweg niet meer ivm de MS.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:46

Karuna is een gangenpaard zoals de ijslander met tolt niet wat voor jou? Misschien daar even naar kijken. Ik zit nu op mijn telefoon reageer vanavond wel uitgebreid. In ieder geval 12 dec weer afspraak orthopeed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:55

Op termijn komt er zowiezo een pony met vlakke korte gangen dan gaat het wel. Alleen draven is kwa schokken niet goed voor mijn knie en evenwichtsorgaan.

Maar aanstaande woensdag ochtend mijn eerste rijles. *\o/* en mag mijn eigen zadel meenemen als die goed ligt. Een half uur staples samen met nog een gehandicapte oudere vrouw.

En de peut ga ik over twee weken nog een keer heen omdat hij gaat kijken naar een aquatherapeut in een chloorvrij bad hier in de buurt. Hij wilde me wel verder trainen in armen en romp. :') nah niet echt nodig die krijgen voldoende training met krukken en mesten ed. :P dat kan ik zelluf wel hihi.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:38

Succes, Karuna.

Goed dat jullie het over controles bij de orthopeed hebben. Toch maar even mijn agenda gecheckt. Moet maandag ook...bijna vergeten.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:23

karuna, wat fijn dat je binnenkort weer kan gaan hobbelen! Ik ben jaloers op je, ik kijk daar ook zo naar uit ;)
En hopelijk is er iets te vinden/regelen voor de aquatraining. Ik doe dit nu sinds een week of 4 en vind het echt een hele goede aanvulling :j

jipje_niekje, wat fijn dat het bewegen zo goed gaat!! Ben benieuwd wat je orthopeed er van vind :)
De hydrotherapie gaat nog steeds goed. Bewegen in het water is echt veel makkelijker, en dus is het fijn dat ik daar in ieder geval wat kan opbouwen en soms zelfs spierpijn kan ervaren, haha! Coördinatie in het water is dan weer erg moeilijk, maar het is fijn dat ik door het gewicht dat het water wegneemt van mijn been wel meer kan oefenen.
De fysio is verder zeker niet ontevreden. Ikzelf ook niet, ik merk elke dag nog verandering aan mijn knie (minder zwelling, iets meer kracht, etc). Maar ik weet ook dat ik er nog lang niet ben, en maak me ook zorgen om de diepe pijn die er nog zit. Dat is niet iets wat ik weg kan trainen. Daar heb ik geen invloed op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:40

Fijn dan de meeste dingen in ieder geval vooruit gaan. Die diepe pijn is idd een erg nare en niet te sturen of te controleren. Hopelijk trekt die bij jou toch snel weg.

Ik heb er ook erge zin in simpel rondhobbelen in stap. Geen idee van het nivo van lesgeven, maar al kan ik maar zelf vrijrijden en dressuur oppakken dan ben ik al blij tot er weer een rijdende pony is.

Vandaag bij de pijnpoli geweest voor een intake. Tenminste dat was me gezegd. Behandelplan wal al vastgelegd en ik kon meteen door naar de fysiotherapie/revalidatie van het ziekenhuis. En ben naar huis gestuurd met mijn persoonlijke taser ~~}> . Tenminste zo voelt het wel.

De eerste mogelijkheid en minst ingrijpende is een TENS apparaat. Komt erop neer dat op de plek die het meest zeer doet je de pijn vervangt door een andere sensatie in je hersenen. Hierdoor zouden je zenuwen op termijn de pijn gaan negeren omdat hij eigenlijk zinloos is. Je weet dat het kapot is maar om daar nu altijd aan herrinnert te worden is niet nodig.

Klein apparaatje met grote gevolgen. Twee plakkers met electroden die je rond het meest pijnlijke gebied moet zetten. Dan jaag je er stroom doorheen in een specifiek wisselende frequentie zodat je lichaam er niet aan went. Drie keer per dag een uur en na een paar dagen zou er verbetering op moeten treden. Dit kan ik twee weken uittesten door ook de electroden op andere plekken te zetten waar het het beste werkt.

Ivm de dystrofie en de gevoeligheid dan voor pulsen kan ik eventueel dit op mijn rechterknie toepassen. Kan dan harder gezet worden en heeft hetzelfde effect omdat het in je hersenen gespiegeld wordt geregistreerd. Werkt dit na twee weken goed dan mag hij op martelstand zoals de peut het noemt. := een keer per dag een half uur flinke dosis stroom op de goede kant. Dan wordt in een week een dosis endorfine aangemaakt wat ipv een pijngevoel een prettig gevoel gaat opwekken in de knie.

Gaat deze methode niet werken is de volgende stap middels stroom medicatie rechtstreeks in de zenuwbanen van de knie duwen die daardoor uitgeschakeld worden. Dit zou 2 keer per week anderhalf uur behandeling in het ziekenhuis betekenen voor een periode. Als dat ook niet werkt zware medicatie. En als laatste optie nog ooraccupunctuur. Waar je dus met een zootje naalden in je oor naar huis gestuurd wordt die je zelf 2 keer per dag moet activeren voor 2 weken. Oftwel nog mogelijkheden genoeg om de pijn te gaan platslaan.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:29

:wave: Hoe is het hier met iedereen?

Karuna, hoe beviel het hobbelen? Paste je zadel? En hoe gaat het met de TENS?

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:46

Hier gaat alles zijn gangetje, controle bij de orthopeed was goed, hij was voor nu tevreden. Nu moet ik verder opbouwen en wordt het afwachten in hoeverre mijn knie belastbaar is. Brace moet ik nog 6 weken mee slapen en dan in overleg met de fysio ook voor de nacht afbouwen.
Ik heb nu alleen al vanaf woensdagavond flinke verzuring/kramp in mijn been.... En dat wil er niet uit. Dat maakt dat ik mijn been nu echt niet meer fatsoenlijk kan strekken. De fysio lukte het gisteren ook met moeite, hopelijk heeft hij maandag een betere oplossing

Emma, hoe was jou controle bij de orthopeed?
Nexthorse, ook nog steeds vooruitgang bij jou?
En Karuna, hoe gaat het bij jou nu?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:54

:wave: zwaait even terug. Hoe is het idd met iedereen en ook met jou nexthorse? Gaat het nog steeds vooruit?

Jipje balen van die kramp :(:) Zit dat op de plek van je knie of in de spieren eronder? Als dit niet wegtrekt vraag dan aan je orthopeed of hij kan nagaan of het beginnende posttraumatische dystrofie is. Dat begint ook vaak met niet wegtrekkende kramp. De kans daarop is wel klein maar als het het is ben je er snel bij en kunnnen er snel maatregelen genomen worden.

Ik kan drie heel korte antwoorden geven :+ goed, ja, goed. :P of bedoel je dat niet hihi.

Tens bevalt heel erg goed :j de pijn is nu al een heel stuk minder en ik slaap daardoor ook weer beter door. Het vreemde alleen is dat ik begon op stand 4 die eigenlijk net iets te hoog was al. Ik zit nu op stand 8 zonder problemen. Ik hoop niet dat ik op een gegeven moment niet hoger kan en het niet meer werkt.

De rest staat hieronder en even lui zijn en een stuk copieren uit een ander topic :D
Ik was stikzenuwachtig woensdag en liep maar te ratelen . Ik was in ieder geval ruim op tijd. Werd in eerste instantie naar een leuk tinkerhoofd geleid. Alleen een blik in de stal, minstens zo groot als die van ons zo niet groter . Eeeh oeps hebben jullie ook wat kleiners in de aanbieding. Gelukkig wel, een tinkermeisje met een helaas voor mijn zadel geen geschikte rug en een klein maar stevig compact fjordenmerrietje. Zadel pastte er perfect op al had zij geen cm korter moeten zijn.

Was alleen toen wachten op de eerste les waarin ze nog moest meehobbelen met een bareback pad. Toen die klaar was, zadel opgegooid. Omgelopen naar het plateau en opgestapt. In het begin nog wat onwenning omdat ze toch aardig wat smaller is dan onze tinker. En geen zin had om door te stappen terwijl ik een vlot doorlopende pony gewend ben altijd. Heb dus flink moeten aandrijven wat mijn beenspieren later dus niet zo fijn vonden. Ik was wel alleen omdat de medelester niet kon vandaag.

Heb bijna een half uur rustig figuren gestapt om haar door te krijgen. Doorstappen ging uiteindelijk wel, kunnen doorgeven dat zweep op linkerschouder gelijk staat aan beenhulp. Ze had dat vrij snel door. Alleen na 25 minuten schoot opeens de kramp in mijn linkerbovenbeen. Oftewel net een rondje te ver geweest. Even een ronde uitgestapt nuttig bij stappen. En eraf met een niet echt meewerkend been, na half uur rustig zitten werkte het wel weer zo n beetje. Maar nu al spierpijn. Maar precies die spier die getraind moest worden en die volledig uit conditie is.

Volgende week weer op hetzelfde beestje. Eens kijken of ik dan op tijd stop. Gaat dat goed dan probeer ik op termijn wel op die mega tinker te gaan een keer maar eerst conditie kweken.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:56

jipje_niekje, fijn dat het nog steeds vooruit gaat! Wat zal je blij zijn als je zonder brace mag gaan slapen!
Vervelend dat strekken wat moeizaam gaat. Ik heb ook veel last van verzuring in mijn hamstring en kuit, en ben me suf aan het rekken.

karuna, dat klinkt zeker niet slecht! Lekker dat je weer wat gehobbeld hebt, en hopelijk gaat het deze week nog beter :)

Hier even niet echt vooruitgang. Vorige week heeft een fysio (kinesist eigenlijk ;) ) waar mijn orthopeed veel mee samenwerkt er naar gekeken. Deze stelde voor om een enorme stap terug te doen, opnieuw te beginnen en eigenlijk anders te trainen. Hij zei dat ik hiermee waarschijnlijk niet ver genoeg kom. Zijn voorstel is om te gaan trainen met het Redcord systeem ( http://www.sportrevalidatie.be/KINE_redcord.php ), en zo pijnvrij proberen op te trainen. En daarnaast aquatherapie/hydrotherapie blijven doen voor het oefenen met lopen.
Ook denkt hij dat het probleem inmiddels groter is dan alleen mijn knie, dat ook mijn enkel, heup en lage rug beperkt en veranderd zijn in de beweging en dit dus ook aandacht behoeft.
Maar zo'n grote stap terug zie ik echt niet zitten. Ik moet er niet aan denken om weer wekenlang op de bank te hangen en weer met 2 krukken te gaan lopen!
Heb vandaag overlegd met mijn fysio. Ik begrijp echt wat de Belgische fysio bedoelt, waar dit vandaan komt. Maar alleen al bij het idee van weer niks doen krijg ik het benauwd ;)
Ik heb nu afgesproken met de Belgische fysio dat ik een keer een training met de Redcord systeem bij hem ga proberen, dan kan hij laten zien en voelen wat hij bedoelt, en dan kan ik inschatten of het iets voor mij is.
En voor de rest ga ik met mijn eigen fysio proberen wat meer beweging te krijgen in enkel en heup, en nog eens goed bekijken wat voor mij nu toch te belastend is en of ik daar iets in kan veranderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 17:59

Balen van wat je gehoord hebt maar ik snap het wel. Kan best dat de aanpak net iets te heftig is geweest en je daardoor de genezing hebt vertraagd en misschien wel heb overbelast.

Dit koordsysteem ken ik, een iets andere oudere versie is toen na de zwaarste knieoperatie toegepast in het ziekenhuis door een creatieve fysiotherapeut. Je buigt en belast wel zonder dat je zwaar actief bezig bent. Heeft mij toen erg geholpen in de beginfase. Het nare van een veropereerde knie is dat je wilt voorkomen dat je meer schade aanricht door trainen. Vandaar dat ik alleen nog onbelast beenspier mag trainen.

Misschien toch maar een stapje terugdoen weer even. Scheelt dat je conditie nu wel al beter is en je de ergste operatiepijn al kwijt bent. Kan best dat je na je weer even rustig houden daarna veel sneller en pijnlozer kan opbouwen. Mijn langste revalidatietijd is ruim een half jaar geweest en in het begin met babyministapjes training.

Enne morgen mag ik weer *\o/* .

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:56

Wat fijn dat het met de meeste weer een stuk beter gaat! :D

Met mij ging het de afgelopen tijd echt super, super goed! :j Ik kon alles weer, en was weer op volle kracht vooruit. Vandaar dat ik ook bijna niet meer in dit topic te vinden was eigenlijk.. :+
Fysio was ook heel tevreden, en vond dat ik heel veel kracht had inmiddels! :j Zou nog maar 2 weken fysio hoeven..
Helaas heb ik maandag een enorme terugval gehad, tijdens het fietsen schoot m'n knieschijf weer net naast het gootje, waardoor ie er niet helemaal in zat, maar er ook niet helemaal naast stond.
M'n knie stond helemaal vast, ik kon niks meer en wat een pijn.. :n
Heb het nog net niet uitgeschreeuwd van de pijn, maar de tranen stonden in m'n ogen, en ik heb huilend aan de telefoon m'n moeder gebeld of ze me alsjeblieft op wilde komen halen omdat ik niets meer kon..

Net toen ze op het punt stond mij op te komen halen strekte ik m'n knie nog een keer om maar te proberen weer wat te kunnen bewegen. Ik voelde de boel weer op z'n plaats schuiven, en toen kon ik m'n knie weer bewegen, welliswaar met veel pijn, maar het zat niet meer vast. :)

Helaas is de pijn niet verdwenen, en loop weer mank.. Fietsen gaat helemaal niet meer, en ook met traplopen springen de tranen weer in m'n ogen..
Fysio gebeld, die zei dat ik wel zoveel mogelijk moest blijven bewegen zodat m'n knie weer gewrichtssmeer aan ging maken en het daardoor weer soepel zou lopen. Maar het probleem is juist dat ik het niet kan bewegen, omdat die pijn zo heftig is..

Volgende probleem is dat ik morgenavond weer een afspraak had staan bij de fysio, waar ik nu dus niks kan doen omdat ik zoveel pijn heb, maar eigenlijk wel heen wilde om er even naar te laten kijken en het anders misschien getaped zou kunnen worden ofzoiets..
Mijn moeder is het daar alleen helemaal niet mee eens, omdat ik morgen al een drukke dag heb met de hele dag stage van 8-17, en het geen goed plan vind daarna heen te gaan, dus moest ik van haar afbellen..

Geen idee wat ik nu moet doen, zolang ik stil zit en m'n been niet gebruik heb ik geen pijn, dus houd ik het daar maar bij voorlopig.. :(

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:27

Mag ik me hier ook aansluiten? Lijkt me wel fijn een beetje mijn frustratie te delen met lotgenoten :j Daarbij ook stiekem best interessant als fysiotherapeut in opleiding O:)

Ik heb 14-09-2013 mij verstapt tijdens een hardloop wedstrijd waarbij mijn knieschijf is gesubluxeerd (half uit de kom). Echt goede diagnose heeft even op zich laten wachten, na een MRI in november werd duidelijk dat m'n knieschijf niet goed spoorde (stond bovenop het geultje in plaats van erin), dat het kraakbeen achter mijn knieschijf flink beschadigd is, en toen der tijd zat er ook vocht in mijn knieschijf (bone bruise) en waren wat bandjes aan de binnenkant van m'n knie opgerekt. Heb toen moeten wachten tot dat het vocht uit mijn knieschijf was getrokken, toen dat na de MRI in april het geval bleek te zijn kreeg ik in Mei een kijkoperatie om het kraakbeen wat te polijsten en voor de orthopeed om eens goed in knie te kunnen kijken. Uiteindelijk heb ik in Juli een patellofemoraal ligament reconstructie gehad, ze hebben met een stukje hamstring een bandje gemaakt van m'n knieschijf naar de binnenkant van m'n bovenbeen zodat m'n knieschijf niet telkens uit het geultje waar hij doorheen hoort te glijden schiet. Daar ben ik nu van aan het revalideren, heb helaas nog steeds pijnklachten aan de voorkant van m'n knie en kan nu sinds de operatie ook niet verder buigen dan 125graden, zit ook een dikke streng aan de binnenkant van m'n knie. Morgen naar de orthopeed dus dan kan ik vragen wat zijn visie daarop is. Al met al schiet het niet erg op, kan nog steeds geen pas hardlopen en maak me vooral zorgen omdat ik volgend jaar op stage ga en dan niet beperkt wil zijn door m'n knie..

Tot zo ver mijn frustratie :Y)

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:14

Hoe is het met iedereen? :)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:56

xxIsaa, hoe is het nu met jouw knie? Ben je nog naar de fysio geweest sinds je knie weer zo vast zat?

Kasmir, jij bent dus ook al even bezig. Balen dat het allemaal nog niet zo opschiet! Hoe is het nu met je?

Met mij gaat het redelijk. Knie ging even heel slecht, dus ben even helemaal terug bij af geweest.
Inmiddels heeft de fysio nu 2x dry needling gedaan in mijn heup en wordt mijn enkel gemobiliseerd, wat het lopen al wat makkelijker maakt.
Verder ben ik een paar dagen geleden weer bij de fysio (kinesist) geweest in België, en dat was een prettige ervaring. Allereerst had hij mijn been weer volledig nagekeken, en schrok hij toch wat van de staat ervan.
Daarna zijn we ons met name gaan focussen op proprioceptie en stabiliteit. Zware oefeningen, en anders dan ik gewend was, maar het voelde niet verkeer. We hebben 1 record oefening geprobeerd, maar deze bleek nog te zwaar. Heb nu van hem een schema gekregen om ook hier in NL aan te werken.
Over een week moet ik weer terug naar de orthopeed. Knie is niet goed, dus hij zal niet tevreden zijn. Maar hopelijk kunnen we met zijn allen nog tot een plan komen.