Fenja, nare diagnose, is die band destijds verkeerd aangemeten of uitgelubbert de afgelopen jaren weer?
Emma alweer 8 maanden aan het revalideren, dat is een beste tijd.
Vandaag uitslag van de mri
korte samenvatting knie is een zootje. Zo ongeveer alles dat kan verslijten of beschadigen is aangetast. Alleen kunnen/willen ze er niets aan doen ivm de drie keer trombose die ik gehad heb. Met alleen de dystrofie zou er nog een mouw aan te passen zijn kwa lange voorbereidingen. Met de trombose kunnen ze het risico niet nemen. Orthopeed heeft overleg gehad met de anderen in eigen ziekenhuis, maartenskliniek en een universitair ziekenhuis. Allemaal komen ze tot dezelfde conclusie afblijven ondanks de ernst van de slijtage en afwijkingen. Eigenlijk zou zo ongeveer alles vervangen moeten worden, kniegewricht, knieschijf en alle banden
daar ben je dan klaar mee. Pffff.
Wat is er gaande, zowiezo weer ernstige kraakbeen afwijking achter de knieschijf. Dat veroorzaakt de slotklachten. Alleen is die al een keer gepolijst en er is geen materiaal genoeg meer dat nog een keer te doen. Beide buitenste banden en een binnenste zijn in slechte toestand. Daar waar de telefoon op gestuiterd is is ook ingescheurd geweest wat genezende is. Maar heeft de kwaliteit nog meer doen verslechteren.
Op de plek waar ik in 98 het tibiaplateau heb gescheurd zit een vormafwijking in het bot door te veel kraakbeenafzetting. Hierdoor verandert de stand van zowel knieschijf als boven en onderbeen ten op zichte van elkaar. En aan de rechterkant van de knie is nagenoeg alle kraakbeen verdwenen waardoor het onderbeen in een hoek van ongeveer 8 graden gekanteld staat ten opzichte van bovenbeen door het verdwijnen van de tussenlaag. Dat is het verschuiven dat ik voel als ik na belasting mijn been weer optil. Dan schuift de boel weer in een andere positie.
Ideaal gezien zou de knie langere tijd vastgezet moeten worden zondet belasting om de irritatie en ontstekingen die er rommelen rust krijgen. Alleen daardoor neemt de conditie van mijn bovenbeen spier te veel af waardoor de boel weer onstabieler wordt. En juist die spier is het meest aangetast door ms en toch al minder goed stuur en trainbaar.
Oftewel ik kan geen kant op, ben doorgestuurd naar de pijnpoli om in ieder geval de pijn onder controle te krijgen op een maagvriendelijke manier. Moet intapen en brace afwisselen zoals ik nu ook al doe en verder op slot springen zo veel mogelijk vermijden om nog meer schade te voorkomen. Al met al een kl ote situatie.