De ziekte van lyme nummer twee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:43

Goedemiddag allemaal,

Eind vorige zomer ben ik gebeten door een teek, althans dat vermoeden we, ik had de welbekende rode ring op mijn onderbeen, geen teek meer te bekennen. Zodra ik deze plek zag ben ik naar de huisarts gegaan en deze zei dat de plek a-typisch was, de plek was rood en rond maar niet mooi ovaal, meer een soort gekke koeienvlek. Ze heeft hier toen met pen een cirkel omheen gezet waarna ik het even aan moest zien, als de rode plek groter dan haar getekende cirkel zou worden kreeg ik een ab kuur. 1,5 dag later was het zo ver, groot genoeg voor haar en dus een ab kuur 13 dagen doxycycline. Volgens haar moest dan alles goed zijn, ik heb geen bloedtest gekregen. Ik heb verder ook nergens last van gehad behalve dat ik doodziek was door de kuur.
Wat er achteraf wel heel langzaamaan gebeurde is dat ik wat vage klachten kreeg. Zweetaanvallen, steeds vaker en sneller moe, koude rillingen, mijn evenwicht begon wat te klooien, duizeligheid zelfs terwijl ik op de bank zat. Vreemd dus. Ik ben toen maar eens naar de huisarts terug gegaan. Een bloedonderzoek vond ze eigenlijk niet nodig omdat ik die een half jaar terug voor iets anders had gehad en daar uit bleek dat ik overal bovengemiddeld goed uit kwam. Om een heel lang verhaal kort te maken. Na heel wat bezoeken bij de huisarts kreeg ik toch een groot algemeen bloedonderzoek, alles ok. Dus haar conclusie het moest wel tussen mijn oren zitten. Ik moest maar vooral leuke dingen gaan doen en mijn grenzen doorbreken. Ik vond het al onzin maar ik dus braaf naar huis met het advies.
Mijn auto ging kapot en ik moest daar door elke dag 2x 12km fietsen om mijn paarden te verzorgen. Natuurlijk heb je de eerste 3x dat je doodmoe thuis komt van het fietsen maar dan ga je daarna je conditie opbouwen. Nu werd het bij mij dus alleen maar erger, ik werd meer moe en zieker en zieker iedere keer dat ik moest fietsen. Psychisch natuurlijk... Althans dat zal de huisarts wel vinden..
Ik weer terug naar de huisarts dat ik had zitten googlen of het geen Lyme kon zijn. Nee ik had een kuur gehad en er was geen Lymebacterie die die kuur kon overleven. Ik heb meerdere malen om een bloedtest gevraagd om het toch voor mijn eigen gemoedsrust te onderzoeken maar nee die krijg ik niet.
Inmiddels kan ik behalve mijn paarden voeren, 's morgens en 's middags, niets meer. Ik slaap van 12.30 tot 15.30 anders kan ik niet eens voeren. Ik heb dove plekken in mijn knieen net of er ijs tegenaan komt, mijn gewrichten zijn dik (nee volgens de huisarts een achillespeesblessure, knap hoor als je de hele dag niets doet!) Nouja en zo nog veel meer klachten. Ik kan ongeveer 3kwart van de lijst op de Lymesite aankruisen. Nu ben ik eindelijk, waarschijnlijk omdat de huisarts me zat is, doorverwezen naar een internist in het ziekenhuis a.s. maandag. Nu is mijn vraag hier of jullie hier ervaringen mee hebben en of dit veel zin heeft. Daarnaast las ik ook over een bloedtest bij pro health. Is het zinvol om deze test te laten uitvoeren al ben ik met de internist bezig? En kom je daar binnen zonder verwijzing van je huisarts?

Pfoe wat een lap tekst is het geworden zeg! Excuses, maar ik moet zeggen het lucht wel even op het er zo uit te gooien. Ik zit er momenteel echt even flink doorheen. Ik wil zo graag lekker vanalles doen maar ik kan niets. Blegh!!

moonfish13

Re: De ziekte van lyme nummer twee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 10:29

Dat is zinnig want de standaard test is vaak vals negatief. Klinkt alsof je de sjaak bent in mijn oren. Het radboud heeft een lymepoli ik heb veel aan MMS en een Biowave zapper voor bioresonantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:13

Goed, ook in het kort mijn verhaal want ik moet zo gaan werken...

3 weken geleden een teek ontdekt, nog klein dus ik denk (hoop) dat ie er nog maar net zat aangezien ik hem die ochtend niet gezien had.
Goed in mijn agenda gezet en in de gaten gaan houden. Niet te erg natuurlijk.
Nu, sinds een week erg moeite met slapen, af en toe met 1 oog wazig zien en spierpijn (al dan niet verklaarbaar). Sinds 3 dagen een erg pijnlijke schouder, alsof ik verkeerd heb gelegen maar dan gaat het niet weg. Eerder niet aan gedacht maar gisteren avond dacht ik ineens: Verrek, dat zou ik in de gaten gaan houden.... Heb besloten vandaag mijn HA te gaan bellen voor iig overleg, ben er liever eerder bij dan later.
Iemand nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:26

Zo, ben bij de huisarts geweest, heel andere ervaring dan de meesten van jullie. Zei idd dat we kunnen testen maar dan eigenlijk nog niets weten. Kuur van 10 dagen meegekregen in kader van better safe than sorry en ook ff bloedprikken!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:32

Hopelijk heb je geen Lyme Jolijn!
Maar als het zo zou zijn ben je er in ieder geval optijd bij..

Ik heb een doorverwijzing gekregen voor Nijmegen dus ik hoop dat ze daar niet al te lange wachttijden hebben en me wel kunnen behandelen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:49

10 dagen is niet genoeg waarschijnlijk hoor, echt alarmbellen gaan er hier af. Ik heb direct 14 dagen gehad en nog lyme. Kijk of je minimaal 3 weken doxycycline of nog beter Minocycline icm plaquenil kunt krijgen, plaquenil is een cystebreker in het geval lyme. Mino dringt veel beter door in je zenuwstelsel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:50

Echt doe er wat mee hoor, nu kun je er nog wat mee! Straks is het met pech chronisch en dan ben je niet blij!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:51

Ik had 4 weken en het is nog niet over := Lyme zit in/om dingen (weet de uitleg niet helemaal meer := ) dus het kan heel moeilijk weggehaald worden omdat ab er simpelweg niet bij kan..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:56

Cystes dus, en biofilm. Plaquenil opent die cystes. Lyme is zelfstudie en zelf inlezen anders ben je de sigaar.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:58

En nou in Nederlands? _O- :')
Waar ik nu kom weten ze het wel echt hoor, alleen schiet 't gewoon allemaal niet op :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:59

Ik duim mee Lysanne!

Tjah stiekem vind ik het wel heel eng hoor, wij hebben als gezin al heel veel pech gehad op medisch gebied dus liever te vroeg dan te laat. Zie wel erg op tegen de kuur, weer heel mijn lijf overhoop... Denk dat ik maandag ga starten kan ik dit weekend nog van de zon genieten. Of kunnen 2 dagen heel veel kwaad??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:06

Haal even probiotica voor de zekerheid, scheelt al een eind! En neem alsjeblieft aan dat twee weken niet afdoende is. Als je veel last hebt vd antibiotica kun je spirulina halen of boldocynara van a vogel. Om te ontgiften, scheelt erg veel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:09

Ik ga nu naast bioresonantie thuis mms en drie soorten antibiotica wisselend met cystebrekers aan het zuurstof. Morgen krijg ik een zuurstofconcentrator die 95% pure zuurstof geeft door een slangetje in je neus of kapje. Daarbij bewegen om het transport te verhogen. Zuurstof kan borrelia niet tegen kijken wat het doet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:12

Google eens op lyme en cysts dan snap je het, de bacterien zitten ook in cystes en dan kan antibiotica daar niks mee. Niet te bereiken, plaquenil breekt die open waardoor antibiotica er wat mee kan. En dan nog is het duimen draaien.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:25

Ik google niks over lyme _O- Degene waar ik nu bij onder behandeling ben vertrouw ik er gewoon in :j En van googlen word je toch alleen maar bang :')

Jolijn ik zou meteen beginnen denk ik, dan ben je er ook sneller vanaf (iig van de antibiotica) en niet teveel druk maken erom nu nog, de kans zal vast niet erg groot zijn dat je het hebt :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:36

Robijntjah schreef:
Zo, ben bij de huisarts geweest, heel andere ervaring dan de meesten van jullie. Zei idd dat we kunnen testen maar dan eigenlijk nog niets weten. Kuur van 10 dagen meegekregen in kader van better safe than sorry en ook ff bloedprikken!

Jij mag in je handen knijpen met deze arts.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:45

Moet je zelf weten melody, ik kies er voor zelf ook wat te willen weten om mijn gezondheid te garanderen. Ik schiet namelijk wel op qua gezondheid, en dat komt door deze houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:05

Haha helaas moet ik op zoek naar een nieuwe!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:28

Maar ik heb het ook nog niet zo lang als jij he moonfish.. en hier weten ze het wel écht waar ze het over hebben dus ik heb dat vertrouwen wel dat het goedkomt, ik ga niet eigen dokter spelen :n

Gaat je dokter stoppen Jolijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:13

Lyme komt eindelijk een beetje in de aandacht, het is nu in Kassa (en afgelopen dinsdag in Je zal het maar hebben,) maar AAARGH wat een onzorgvuldigheid!

De fabrikant van de tekentest beweert dat de test (die je meteen uit moet voeren op de teek) een sensitiviteit heeft van 96%. Het RIVM schijnt vervolgens verwijderde en opgestuurde teken veel later te testen (en niet te correleren met de borrellia-bacterie maar met de ziekte van Lyme) om te constateren dat die test niet klopt. Die conclusie kun je op die manier dus niet trekken.

Vervolgens snapt de patientenwoordvoerder het verschil niet tussen een test op Lyme (dus bij mensen) en een test op de bacterie bij teken. Nogal essentieel verschil.

Ook werd de fabrikant aangevallen op de bewering dat in geval van verkeerde verwijdering van een besmette teek er in 50% lyme op kan treden. Maar dat is helemaal niet zo'n vergezochte bewering: uit de informatie die eerder werd gegeven: 2% van de (totale) tekenbeten leidt tot lyme, 20% van de teken is besmet met borrelia, dat komt dus neer op het overdragen van de besmetting in zo'n 10% van de gevallen als een besmette teek bijt. Dan lijkt 50% bij verkeerd verwijderen me niet zo onrealistisch.

Treurig. :\ Zo wordt de chaos er niet minder op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:08

Erg he.. Ik ben op de camping waar ik gebeten ben en mag extra info aanleveren over tests en behandeling etcetera. Vonden ze een goed idee! :-)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:48

Brrr, heb vanavond ook een teek ontdekt, na het douchen.
Gisteren wel een hele dag in de natuur geweest, maar hij was me nog niet opgevallen.

Ik hoop dat ik hem er goed heb uitgetrokken, met alle stress... Ben altijd al een beetje angstig geweest voor teken, maar dit is de eerste keer dat ik gebeten ben.
Ik hou het in ieder geval goed in de gaten. Ik geloof dat er niks meer in het wondje zit, maar hoe weet je dat 100% zeker?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:01

Geen kring is geen zekerheid onthoud dat even. Bij twijfel een ltt test bij prohealth laten doen. Pootjes tellen, een teek heeft 6 pootjes.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:33

Hij was zo klein, heb dat ding gelijk weggegooid..

Misschien dat ik morgen voor de zekerheid de huisarts even bel. Gewoon even voor advies. :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:35

Stuit toevallig op dit topic.. zie soms dingen wat me angstig maken.. verlammingen..

Toevallig gister een teek laten verwijderen.. beestje was dood toen die eruit kwam en was niet zo groot en zat er vermoedelijk dus niet lang.. maar moet he nu zelf extra in de gaten houdeb omdat hij niet getest kan