[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:04

Ik was ook 22 toen ik een mirena kreeg en heb nooit kinderen gehad, prima te doen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:06

Ik zit er nu toch ook aan te denken.. ik wil hem alleen niet laten plaatsen als ik ongesteld bent, want mijn lijf blijft bloeden als ik ongesteld ben en er hormonen in ga stoppen.. en ik heb echt geen zin om daardoor altijd ongesteld te zijn := eerst maar eens een nieuwe huisarts zoeken :+ bij mn oude mag ik nou niet meer blijven

Is dat ook mogelijk? Het net na je menstruatie te laten doen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:16

Sorry Jans, maar dat zullen ze echt niet doen.
Dat moet je niet willen. :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:26

Ik zou het gewoon eens vragen, ik heb wel verhalen gehoord van mensen die het niet tijdens hun menstruatie lieten doen. Schijnt alleen wel dat de 'boel' dan wat minder soepel is en het allemaal wat stroever kan gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:27

Mars schreef:
Ik zou het gewoon eens vragen, ik heb wel verhalen gehoord van mensen die het niet tijdens hun menstruatie lieten doen. Schijnt alleen wel dat de 'boel' dan wat minder soepel is en het allemaal wat stroever kan gaan.

Dat doen ze bij ons enkel dus als je er al eerder eentje gehad hebt of als je al kinderen gehad hebt.
Anders echt niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:28

Dat zal waarschijnlijk overal anders zijn dan en verschillen per HA. Want er zijn dus ook HA's die ze niet eens plaatsen als je geen kinderen gehad hebt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:30

Denk ik ook wel. Maar dat was in dit geval de HA van Eindhoven en de gyn van Tilburg. :D
Het waren twee verschillende. Verder weet ik van collega's dat ook de HA van Tilburg er zo over denken.
Maar wellicht zijn er HA te vinden die het wel doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:36

Wat ik trouwens nog begreep was de voorkeur voor plaatsen tijdens menstruatie ook een soort 'verzekering' dat je niet zwanger bent. Omdat een Mirena plaatsen terwijl er wel sprake is van zwangerschap nogal behoorlijke gevolgen kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:42

Ik zou hem dan net na de menstruatie willen laten zetten.. ik moet gewoon geen hormonen in mijn lijf tijdens stopweek / menstruatie.. want dan blijf ik bloeden :n Doorslikken is voor mij ook gewoon geen optie, dan krijg ik een doorbraakbloeding die gewoon 3 weken aanhoudt.. en ja, de gyn heeft me al binnenstebuiten gekeerd, niets te vinden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:44

Ik zou het gewoon even overleggen met je HA Jans :j

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:53

nouwe... ik heb géén kinderen, was níét ongesteld en toch hebben ze hem kunnen zetten hoor.... deed alleen wel veel pijn.. en ik ben geen watje

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:58

Hmm nou ik ben 18, geen kinderen en was niet ongesteld tijdens het plaatsen van de mirena (maakte volgens de gyn ook niet veel uit), en ik vond het best meevallen! Even op je tanden bijten maar hij zit er ook zo in ;) Sinds een paar dagen ook geen bloedverlies meer en wat een heerlijkheid om die pil niet meer te slikken! Ik ben blij! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:04

Jans schreef:
Ik zit er nu toch ook aan te denken.. ik wil hem alleen niet laten plaatsen als ik ongesteld bent, want mijn lijf blijft bloeden als ik ongesteld ben en er hormonen in ga stoppen.. en ik heb echt geen zin om daardoor altijd ongesteld te zijn := eerst maar eens een nieuwe huisarts zoeken :+ bij mn oude mag ik nou niet meer blijven

Is dat ook mogelijk? Het net na je menstruatie te laten doen?

Ik heb hem vandaag laten plaatsen, zonder
ongesteld te zijn.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:00

Volgens mij was het iets als: binnen 5 dagen na je laatste menstruatiedag plaatsen en dan ben je meteen veilig. Zo niet, dan een maandje condooms erbij ofzo.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:08

Goh dames, ik heb ook effe een paar vraagjes:

Ik ga meedoen aan een onderzoek naar een mini spiraaltje van Mirena. Deze geven dus een zeer lage dosis Levonorgestrel (hormoon) af en zijn kleiner dan de klassieke spiraaltjes. Ze zijn al getest op 18-35 jarigen en nu dus op 12-18 jarigen (en ik ben nog net geen 18). Ik ga dus betaald worden om hem een jaar uit te testen (en krijg hem dan dus ook gratis + alle onderzoeken enzo).
Ik dacht allemaal goed en wel, ik kreeg een informatiebundel van 14pg's, mooi doorgelezen en nu begin ik toch wat schrik te krijgen. (Ik kan altijd terug als ik wil hoor, ben tot niks verplicht enzo).
Morgen om te beginnen: een uitstrijkje (1e x van mijn leven). Heb er al wat over opgezocht maar wordt er toch niet direct blijer van :p .
Ook al die bijwerkingen van het spiraaltje zelf :p Pff, weet er iemand toevallig of er een verband bestaat tussen bijna geen bijwerkingen van de pil (buiten wat aangekomen maar niet veel) en het spiraaltje?
En valt dat plaatsen ervan wat mee?

Ik kan (en ga) deze vragen ook morgen stellen hoor maar ik vind het allemaal wel spannend.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:16

Uitstrijkje stelt niet zo veel voor gewoon ontspannen en je even over je schaamte heen zetten het is zo gedaan.
Bijwerkingen van het spiraal vind ik lastig, in principe zijn ze er bijna niet voor zover ik weet.
Ik ken wel iemand die eens in het half jaar een keer een vervelende kramp had waarbij ze wel door de grond kon gaan maar verder stond er veel positiefs tegenover.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:25

cassia wat grappig, mijn gyno zei toen (2 jaar terug ofzo) dat ze bezig waren met een mini spiraal voor jongeren vind alleen 12-18 wel heeeeel jong voor een spiraal.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:28

Over het uitstrijkje las ik ook iets van bloedingen etc, ik hoop zo hard dat ik daar van gespaard blijf! Schaamte zal wel lukken :p .
Goh jah, het is ind wat vroeg maar ik ben nu al 2 jaar aan de pil, verschillende geprobeerd enzo en ik blijf veel pijn en erge bloedingen hebben (maar echt erge, soms kan ik zelfs geen 30 min lang het volhouden met de grootste maat tampon...) dus ik vind het wel het proberen waard en ik kan op eender welk moment in het onderzoek ermee kappen en hem er uit laten halen...

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:48

Cassia schreef:
Goh dames, ik heb ook effe een paar vraagjes:

Ik ga meedoen aan een onderzoek naar een mini spiraaltje van Mirena. Deze geven dus een zeer lage dosis Levonorgestrel (hormoon) af en zijn kleiner dan de klassieke spiraaltjes. Ze zijn al getest op 18-35 jarigen en nu dus op 12-18 jarigen (en ik ben nog net geen 18). Ik ga dus betaald worden om hem een jaar uit te testen (en krijg hem dan dus ook gratis + alle onderzoeken enzo).
Ik dacht allemaal goed en wel, ik kreeg een informatiebundel van 14pg's, mooi doorgelezen en nu begin ik toch wat schrik te krijgen. (Ik kan altijd terug als ik wil hoor, ben tot niks verplicht enzo).
Morgen om te beginnen: een uitstrijkje (1e x van mijn leven). Heb er al wat over opgezocht maar wordt er toch niet direct blijer van :p .
Ook al die bijwerkingen van het spiraaltje zelf :p Pff, weet er iemand toevallig of er een verband bestaat tussen bijna geen bijwerkingen van de pil (buiten wat aangekomen maar niet veel) en het spiraaltje?
En valt dat plaatsen ervan wat mee?

Ik kan (en ga) deze vragen ook morgen stellen hoor maar ik vind het allemaal wel spannend.

een uitstrijkje is peanuts.. inderdaad even ontspannen en dan is het zo voorbij :)

Bijwerkingen van een spiraaltje zijn bij iedere vrouw anders, ik heb de mijne 2 weken geleden laten zetten en ik heb nergens lastvan ( op 2 dagen buikpijn en een beetje bloedverlies na)

het plaatsen..ik vond het geen pretje. Ze moeten toch je baarmoeder in, eerst om te meten hoe groot deze is en vervolgens met het spiraaltje zelf. Nu weet ik natuurlijk niet of er bij een minispiraal ook een dunner instrumentje is om hem te plaatsen..maar het bijft een feit dat ze door een opening moeten die daar eigenlijk niet voor gemaakt is. Ik was trouwens niet ongesteld, dus dat maakt het plaatsen wat pijnlijker zeggen ze... en ik vond het inderdaad géén pretje. Maar met tien minuutjes is het voorbij en kun je weer gaan :)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:51

Ik krijg straks een spiraaltje :S
Ben bang dat het super veel pijn gaat doen..

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:06

Ik had een vraagje over de driefasen pil trinordiol.
Deze heb ik vandaag gehad van de dokter, na microgynon30 en ministat)

Hoe zit het met deze pil door te slikken zonder stopweek?
Kan ik gewoon met een nieuwe strip beginnen of ??

Alvast bedankt :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:31

Doorslikken met een 3 fasenpil kun je beter niet doen. door de verschillende hoeveelheden hormonen in de 3 fases, kun je alleen de laatste fase gebruiken om door te slikken. De rest van je pil kun je daar niet voor gebruiken. Dus dan ben je erg snel door je strips heen... Het kan wel, maar is echt belachelijk onhandig.

Waarom wil je doorslikken?

(is trouwens ook gewoon in je bijsluiter te vinden dit antwoord ;) )

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:36

@maaikj.... je bent er zo vanaf :) Goede pijnstillers innemen...dan komt het goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:58

Ik heb ook een driefasenpil en mij is door de dokter ook aangeraden om niet door te slikken omdat je lichaam dan van een lagere dosis hormonen zonder stop weer naar een hogere gaat en dan de kans op een doorbraak veel groter is :j Bijsluiter zegt dat het wel kan, maar dat de kans op een doorbraak dan ook groter is. Als je dus een keertje door wil slikken kan je beter een extra pil halen die gelijk is aan je laatste fase. Ik stel het bij mij wel eens een weekje uit, dan pak ik een reservestrip en slik ik 7 dagen lang de laatste kleur door.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:11

Jolienn schreef:
Doorslikken met een 3 fasenpil kun je beter niet doen. door de verschillende hoeveelheden hormonen in de 3 fases, kun je alleen de laatste fase gebruiken om door te slikken. De rest van je pil kun je daar niet voor gebruiken. Dus dan ben je erg snel door je strips heen... Het kan wel, maar is echt belachelijk onhandig.

Waarom wil je doorslikken?

(is trouwens ook gewoon in je bijsluiter te vinden dit antwoord ;) )

Oke! Ik bedoel gewoon een week of 2 weken uitstellen (bijv. door vakantie enz.)