Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:27

Gewoon doen wat goed voelt. Als jij wil gaan werken en je genoeg energie zult hebben om het te doen, gewoon gaan. Zeg dat ook tegen je man, dat hij niet weet hoe jij je voelt en dat werken heus ook energie kan geven. En als je het fout hebt achteraf, dan moet je dat ook kunnen toegeven natuurlijk.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:22

Ja klopt... Ik probeer hem overal zoveel mogelijk in te betrekken, maar soms is het zo moeilijk pm hem in te laten zien dat ik doe wat mij goed lijkt...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:28

Zorg je wel echt goed voor jezelf Beauty26? Het is niet dat je gaat werken omdat je vind dat het moet/hoort/goed is. Je partner is kennelijk behoorlijk bezorgd dat je over je grenzen gaat (en jammer dat daar ruzie van komt).

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:57

Mij is altijd geleerd, zolang je lopen kunt kun je ook werken... Dus dat dreunt wel door in mijn hoofd waardoor je toch langer door blijft lopen. Maar ja zorg ik voor mezelf, probeer t zo goed mogelijk te doen.. maar ik vind idd dat ik gewoon weer moet werken, bedrijfsarts heeft t ook gezegd dat ik weer moet werken, maar dat had met mijn stuitje te maken... En ik weet dat ik ook niet met mijn vermoeidheidsklachten naar de bedrijfsarts ga want ja dat zit tussen je oren...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:07

Je moet niet blijven werken als het niet gaat he! Want dan blijf je nog veel langer zitten met de klachten.
Maar ik snap dat het niet leuk is als je man zo overbezorgd doet. En weet je waarom hij dat precies doen en niet aan jou overlaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:28

Als ik dit zo hoor geef ik je man gelijk... als je zo vermoeid bent moet je eens aan jezelf gaan denken. Dus niet gaan werken en wel even afspraak met de huisarts. Je klinkt nu alsof je gaat werken omdat je vindt dat het moet en zo hoort... omdat je anders als zwak wordt gezien. Kennelijk ga je wel over je grens dat je zo moe bent... want mooi dat je geleerd hebt "zolang je kunt lopen kun je werken" dat heeft niks te maken met voor jezelf zorgen en naar je eigen lichaam luisteren.

Oh.. en ga bij je zus logeren.. of ergens even hutje op de hei. Als je echt zoveel op je bordje hebt... slecht appartement, man die werkloos is, werk wat vermoeiend is, van paard gevallen en dan nog al 2x een burn-out.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:21

Ik denk dat ik ook jou man gelijk geef Beauty, en denk dat je dit zelf stiekem ook wel weet. Je moet echt rust nemen nu.

Ik moet zo weer werken, met volle zenuwen weer. Zeker omdat ik vrijdag een a twee foutjes gemaakt heb, en niet weet hoe mijn leidinggevende ( die er vrijdag niet was ) daar op gaat reageren. Bah, haat dat als ik zo onzeker ben.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:27

herkenbaar allemaal! Mijn dochter is in mijn ogen ook ontzettend "eigenwijs" ze legt de lat heel hoog voor zichzelf. Opzich goed, maar af en toe ben ik bang dat ze zichzelf voorbij loopt. Inmiddels houd ik het bij advies geven. Hoe zij zich voelt en handeld is dan aan haar onder toeziend oog van mij. Misschien ook een tip voor jouw man? Jullie hsp trekken erg jullie eigen plan, wat niet verkeerd is want julie moeten met jullie zelf omgaan, maar tjeeee af en toe is het als naaste best moeilijk =)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:30

Ik denk dat mijn vriend dat erg herkent Smileydees! Hij snapt soms echt niks van dingen die ik zeg of doe, of hoe ik reageer op dingen. Hij vind het ook vervelend dat ik erg vast hou aan mijn gewoontes af en toe.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:55

Haha ja idd, herkenbaar! Merk het ook, sommige mensen denken echt, waarom? Maar als het goed voelt. Nu na mijn relatie merk ik dat terug, als ik doe wat goed voelt komt het goed en gebeuren goede dingen en neem ik de juist beslissingen. Het kan vreemd zijn voor de buitenwereld, maar HSP's zijn dan ook net een tikkeltje anders dan de buitenwereld.

Smileydees, ik was ook zo'n lekker vervelend kreng toen ik klein was, mijn moeder zat vaak met de handen in het haar. Maar soms, voor mij toch, was het heel moeilijk om iets te te geven(dat je je op een bepaalde manier voelt of doet). Dat is iets wat echt moet geleerd worden. Weet niet of het HSP eigen is of mens eigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:55

Ik was als kind juist best heel makkelijk... heel stil, had alles wel door wat er gebeurde maar zei niet zoveel en deed eigenlijk nooit 'stomme' dingen.

Maar dat onzeker zijn, en zo vaak aan mezelf twijfelen haat ik ook. Zelfs als iedereen zegt dat ik iets goed gedaan heb kan ik nog wel tig redenen verzinnen waarom ik het toch niet beter had kunnen doen. Of ik geloof ze gewoon niet.
Zeker in relaties met mensen weet ik soms echt niet hoe ik me moet opstellen. Ben vaak niet duidelijk genoeg omdat ik zelf al bij kleine signalen merk dat iemand iets bedoelt en ik dus niet echt snap hoe ik dingen expliciet moet maken voordat ik zelf helemaal over m'n toeren ben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:01

Dat laatste is bij mij soms verschrikkelijk evelijn. Je denkt dat je duidelijk bent, maar eigenlijk verwacht je een gevoeligheid van andere mensen die er niet is. Vreselijk. Ik weet ook niet hoe ik er mee om moet. En ik wil geen crisissen meer daarrond, maar hoe los je het op he

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:34

Heel herkenbaar Evelijn, vooral dat onzekere.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:54

Evelijn schreef:
Ben vaak niet duidelijk genoeg omdat ik zelf al bij kleine signalen merk dat iemand iets bedoelt en ik dus niet echt snap hoe ik dingen expliciet moet maken voordat ik zelf helemaal over m'n toeren ben.

Echt héél herkenbaar en ik ben er ook mee aan het worstelen. Ik denk dat ik wat selectiever wil zijn in wanneer ik wel of niet mijn mening geef (was juist aan het oefenen om meer van mezelf te laten horen, wordt er niet naar me geluisterd :P ) en wanneer ik ergens heel stellig over ben, ik het dan ook zo probeer te brengen dat het heel duidelijk is dat ik er heel stellig in ben. Dus niet 'Ik denk dat..', maar 'Ik weet uit ervaring dat .. , ik heb er goed over nagedacht en ik vind dat zus en zo moet gebeuren.'

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:56

Evelijn schreef:
Zelfs als iedereen zegt dat ik iets goed gedaan heb kan ik nog wel tig redenen verzinnen waarom ik het toch niet beter had kunnen doen. Of ik geloof ze gewoon niet.

Ook herkenbaar. Ik hoor complimenten vaak niet eens, ze dringen gewoon niet door :') Ik ben echt gaan oefenen met écht luisteren naar complimenten, heb ze ook wel later opgeschreven zodat ik ze nog eens na kon lezen. En weet je, complimenten zijn eigenlijk best leuk ;)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:04

Ik heb een soort cursus gedaan voor HSP ers (gegeven door een lachyoga docente).
En daar hadden we oefeningen om jezelf beter te voelen en jezelf er wel toe te laten doen.
Zo moesten we met zn allen zeggen : "ik ben fantastisch" iedereen lag natuurlijk helemaal in een deuk en vond het echt iets heel raars, maar toen we het allemaal hardop tegen onszelf zeiden bleek het toch wel een goed gevoel te geven.
Ik vind het nog steeds raar om te doen en het komt voor mij een beetje hoogmoedig over maar af en toe zeg ik het toch nog wel eens tegen mezelf, bv als ik heel zenuwachtig of onzeker over iets ben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:07

Haha ja, als het helpt {:}

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:15

Aria_zz schreef:
Haha ja, als het helpt {:}

Klein beetje altijd maar hoor! je blijft toch altijd twijfelen :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:34

Waarom is dat toch he. Nu ik bij de psych loop merk ik een boel ondergrondse dingen die toch spelen en zelfvertrouwen ondermijnen. Waarom laten hsps zich zo beinvloeden he

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:24

Ik snap dat ook niet, ik probeer daar ook aan te werken. Ik ga binnenkort naar een alternatieve therapeut weer. Zit toch nog een hoop diep verdriet waar ik aan moet werken. Maar het grootste struikelblok, mijn grootste vijand ben ik zelf. Zo onzeker dat het eigenlijk belachelijk is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:31

Mmm hier hetzelfde. Mijn psych vraagt zich elke keer af waar dat diep verdriet toch vandaan komt. Je beleefd alles toch echt wel dieper als HSP. Dat is mooi maar ook pijnlijk. Maar, ik wil wel volledig blij zijn met mezelf, en overeen komen met mezelf. Want sommige 'gesprekken' met mezelf zijn toch uitputtend. Maar eerlijk, het feit dat ik aan mezelf wil werken vind ik heel mooi, want niet iedereen komt zo ver of heeft dat inzicht.
Ik heb het idee dat HSP's echt aan zichzelf willen werken, vind ik een prachtige eigenschap!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:38

Ik herken dat willen werken aan mezelf ook!

Ik moet wel zeggen dat ik alles beter verwerk sinds ik creatief bezig ben!
Ik zit rustig hele avonden te kleuren en ga daar dan helemaal in op.
Zet er soms ook lekker een muziekje bij op!
En maak ook graag art Journals, dit is een boek waarin je creatieve pagina's maakt die gaan over leuke en minder leuke dingen.
Merk dat ik daardoor minder aan het "denken" ben en geeft veel rust in mn hoofd.
Plus vind ik het heerlijk om het boek af en toe is door te bladeren en trots te zijn op mijn creaties!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:39

Herkenbaar Aria!! Wil nu ook weer meer werken aan mijzelf!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:33

Taartje, super! Heerlijk is dat als je zo naar die tekeningen en werkjes kunt kijken, moet zeker voldoening geven. Blijven doordoen zou ik zeggen +:)+
Ik zou je voorbeeld meer moeten volgen, vroeger tekende ik ook meer en dat geeft idd enorm veel rust en voldoening. Zal eens wat uurtjes gaan vrij maken daarvoor, goed idee.

Amanda, fijn, heb je een reden om lekker positief met jezelf aan de slag te gaan!
Nu net na mijn breuk met mijn ex, probeer ik gewoon te richten op wat ik wel in de toekomst wil en wat ik daarom aan mezelf wil verbeteren. Zoals taartje ook zegt, als je fantastisch over jezelf zegt, is dat al weer een beetje meer positieviteit :D

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:51

Hoe hebben jullie de rust weten te vinden?? Ik kan gewoon geen rust vinden, in mezelf als in mn hoofd... T is een chaos in mn hoofd... Herkend iemand dit? Zo ja wat heb je eraan gedaan om de rust in jezelf te krijgen??