ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:23

Juul schreef:
Hey meiden! Ik heb vandaag voorlichting over medicatie gekregen en het komt erop neer dat we waarschijnlijk eerst Concerta gaan proberen. Wie heeft daar ervaring mee?

Ja hier! :) Wat wil je weten?

NatasjavE

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:01

Hoi,hoi... ik meld me ook weer eens.

Mika gaat best goed maar ik heb het idee dat hij wel last heeft van rebounds.
Wij gaan toch maar Concerta voor hem overwegen. Verder is school tevreden over hem.
(wij waren dat al :D)

Voor mezelf ben ik er nog niet uit of ik ook eens met een psychiater ga praten.

Op dit moment voor ik me of ik ieder moment met een raket omhoog geschoten kan worden en lukt het me niet om niet aan meer dan een ding te gelijk te denken....waardoor ik alles vergeet, waardoor het nog drukker wordt etc.... pffffff
Verder niet down of zo hoor....alleen een beetje moe en gejaagt te gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:07

Lady_M schreef:
[naam] schreef:
Hey meiden! Ik heb vandaag voorlichting over medicatie gekregen en het komt erop neer dat we waarschijnlijk eerst Concerta gaan proberen. Wie heeft daar ervaring mee?

Ja hier! :) Wat wil je weten?

Positieve/ negatieve ervaring? Wat merk je er precies van? Bijwerkingen? :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:24

ook van mij ff weer een berichtje. Ik ben inmiddels verhuist, maar moet nog wel een en ander regelen in mn nieuwe huisje. Ben echter ook al met mijn coschappen begonnen, en heb nu dus iedere dag van half 9 tot 17:00-17:30 colleges en practica. En tussendoor amper tijd voor pauzes. Dat is dus wel heel intensief, vooral na zo lang niets gedaan te hebben, en ik moet vaak savonds dan ook nog studie dingen doen. Om alles extra te compliceren zijn de practica in de pathologie zaal of microbiologie, en kan ik dan dus niet echt makkelijk weg om mn ritalin te nemen. Ik zit nu dus momenteel op 2 (lichte) rebounts per dag, tijdens de colleges, wat super vermoeiend is... Ben dus echt helemaal gaar nu!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:22

Bij mij de dosis verhoofd, van 10 mg per keer 15 mg per keer, twee x dosis op een dag, meer wil ik niet gebruiken. Maar het werkt wel prettig. Ben echt rustiger, al ben ik echt hyper wanneer het uitwerkt, of helemaal kapot.

Vraagje aan jullie: Blijft bij jullie het 'rare' gevoel tijdens het inwerken? Raar in de buik, alsof er iets spannends staat te gebeuren, zwaar in de armen voelen, ontzettend droge mond..

Airborn: Kan je niet tussen de lessen door snel iets nemen, flesje water mee? Of is dat niet praktisch gezien vragen van medestudenten?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:26

Milo, heb praktisch geen pauzes, en in de patologie zaal en de microbiologie zalen mag je niet eten of drinken wegens hygiene en besmettings gevaar enzo. Dus erhm, nee :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:01

Ohh balen Airborn! Is er geen regeling te treffen met de begeleiders? Wij mogen bij microbiology vaak wel de zaal uit mits we alles achter laten en de tassen opbergen in kluisjes voor de zaal. Kan je zoiets niet proberen?

Lady_m hoe is het gisteren gegaan? Heb je nog bekeken hoe je de colleges weer gaat meepakken? :) Zet hem op!

Ik heb gister de brief van de decaan gekregen zodat ik mijn tentamens voortaan in een rustigere ruimte mag maken ipv met 500 man in een sporthal. Helaas alleen een weekje aan de late kant want je moet je aanvraag min. 2 weken voor het tentamen doen. Maar heb het nu iig al met een vak rond. Echt top, binnen 24 uur al helemaal geregeld. Nu de andere vakken nog. :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:58

Ann, mja, vast wel, maar als je midden in een bespreking of kweek zit ofzo is het gewoon niet handig om weg te lopen. Vooral bij patho is dat zo, daar begint om 11 uur de bespreking van de casussen die dr liggen, tot een uur of 1. Als ik dan ritalin wil slikken is het niet ff snel weg, maar moet ik handen wassen, laarsen schoonmaken, laarsen en labjas uit, schoenen weer aan, nog een keer handen wassen, kluisje open en ritalin nemen, en dan hele rideltje weer omgekeert... Dus dan mis ik echt een heel stuk van de bespreking, en die bespreking is wel echt belangerijk. Ah well, morgen patho toets, dus als het goed is heb ik patho daarna afgerond voor nu.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:08

@Juul:
Ik ben er heel erg blij mee! :j Ik 'merk' er niet zo veel van in de zin van dat ik bijna niet merk dat het zijn werk begint te doen als ik het 's ochtends inneem. Voel me gewoon hetzelfde, alleen dan verbeterd! Lady 2.0 :) Ben veel beter in staat me te concentreren op de dingen die moeten gebeuren, en die doe ik vervolgens ook als ik zie dat ze gedaan moeten worden, ipv ze steeds op de lange baan te schuiven. Als ik dan bezig ben ergens mee, ga ik er ook veel langer mee door. Ik haal veel meer voldoening nu uit het doen van nuttige dingen in tegenstelling tot de hele dag alleen maar een beetje achter Bokt zitten, zoals voor ik medicatie nam. Dus ik ben er echt tevreden over! *\o/*
Ook ben ik in m'n hoofd veel rustiger, geen 4 gedachten tegelijkertijd meer, en ben ik in de omgang dus wat makkelijker te volgen. Het lijkt m'n humor ook positief te beïnvloeden.

Bijwerkingen merk ik niet echt, behalve dan dat m'n eetlust iets minder is (maar eerlijk gezegd, vind ik dat geen ramp :') ) en ik 's nachts wat lastiger inslaap, omdat ik eigenlijk nog gewoon zoveel dingen wil doen, en helemaal geen zin heb in slapen, ook al ben ik wel moe (zo'n volgende-dag-is-m'n-verjaardag-gevoel dat je toen je klein was had, ik verheug me zo op de volgende dag en dat ik weer dingen 'mag' doen, dat ik het lastig vind m'n hersentjes uit te zetten).
Van de rebounds merk ik eigenlijk niet zoveel... Het lijkt wel of het, sinds ik Concerta neem, ook makkelijker geworden is me te concentreren etc. als het uitgewerkt is. Zo van, ik weet nu hoe het 'moet', dus kan ik het ook als ik het niet op heb. Ofzo.

Ik moet erbij vermelden dat ik een paar maanden terug helemaal vastgelopen ben met m'n studie, en dat ik daar ontzettend door in de knoop raakte met mezelf, leek op beginnende depressie etc. Nu dat weer op gang is gekomen, is het grootste gedeelte van waar ik tegenaan liep met de ADD (en waardoor ik dus stemmingsproblemen kreeg) opgelost, dus het is niet alleen maar de Concerta, maar ook een soort van algemene verbetering van... ja, mijn leven ofzo. :)

@Ann:
Ja, het ging goed! De studieadviseur wilde alleen nog geen definitieve ja of nee geven, dat vond ik wel jammer, maar wel te begrijpen natuurlijk. We wachten de resultaten van de examens van volgende maand (iek!) af, en dan gaat ze pas een oordeel vellen. Ze vond het heel positief dat ik ook bezig was met therapie, dus dat ik in ieder geval al op de goede weg was.

En met college volgen... Ik zag op m'n rooster dat er nog maar anderhalve week les is. :o En eerlijk gezegd weet ik niet of ik het al die stress die het me gaat opleveren waard is als ik nog maar 2 colleges per vak heb. Heb me al wel ingeschreven voor de tentamentraining.

Het studeren weer oppakken gaat me best goed af, de afgelopen twee dagen steeds een hoofdstuk per dag gedaan. Erg vlot gaat het niet, ik doe echt anderhalf uur over 30 pagina's, maar goed, beter dan niets!
Vandaag ga ik als een speer, al 2 hoofdstukken gedaan, en ik wil eigenlijk nog 40 pagina's doen om zo snel mogelijk weer bij te zijn. Examens zijn begin juni al, en ik MOETMOETMOET het halen!
Maar over het algemeen gaat het echt superlekker! *\o/*

Overigens nog een vraag van mijn kant aan jullie:

Als ik bij m'n ouders ben, en ze me vragen iets te doen (kamer opruimen, dat soort dingen), dan zeg ik altijd 'ja, is goed, doe ik zo!', om het vervolgens straal te vergeten of continu uit te stellen. Is niet echt bevorderlijk voor de sfeer thuis :o Want vervolgens moet het nog 5 keer gevraagd worden, waardoor ik bloedchagrijnig word en het alsnog niet doe, omdat het als commando wordt gegeven, en uiteindelijk doet m'n moeder het zelf maar...

Iemand een idee hoe ik hier mee om moet gaan? Ik bedoel, ik snap dat het in principe heel eenvoudig is, gewoon meteen doen, maar ja... -O-

En waarom zijn mijn posts altijd zo lang! :o :7

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:32

Ehhh, dat is een vrij bekent probleem Lady M. Het helpt al als mensen aangeven wanneer ze willen dat je iets doet. En een briefje bij je neerleggen zodat je er daardoor aan herrinnert word ook. Verder helpt het voor mij en mijn ouders om dit te zien als iets wat typisch van de adhd komt, waardoor zowel ouders als ik zelf beter het gedult bewaren als ik weer eens iets vergeet. Dat helpt een boel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:00

Airborn schreef:
Ann, mja, vast wel, maar als je midden in een bespreking of kweek zit ofzo is het gewoon niet handig om weg te lopen. Vooral bij patho is dat zo, daar begint om 11 uur de bespreking van de casussen die dr liggen, tot een uur of 1. Als ik dan ritalin wil slikken is het niet ff snel weg, maar moet ik handen wassen, laarsen schoonmaken, laarsen en labjas uit, schoenen weer aan, nog een keer handen wassen, kluisje open en ritalin nemen, en dan hele rideltje weer omgekeert... Dus dan mis ik echt een heel stuk van de bespreking, en die bespreking is wel echt belangerijk. Ah well, morgen patho toets, dus als het goed is heb ik patho daarna afgerond voor nu.

Is het dan voor dergelijke dagen niet handiger o
Airborn schreef:

Is het dan voor dergelijke dagen niet handiger om medikinet te slikken?
Dan neem je voor de andere dagen de kortwerkende

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:02

Oh...raar gequote. Heb net een samsung tab. Gaat nog niet feilloos

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:16

niet erg. Als het goed is is het vanaf nu een veel minder groot probleem, heb als het goed is mn eerste toets van de master, namelijk pathologie, vandaag gehaalt met maar 1 fout :D

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:44

Kwam er ook achter dat als mijn moeder zegt 'zo meteen' ze bedoelt nu, en ik dit opvat als een dezer dagen... :D

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:47

ja, dat heb ik idd ook Lady_M

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:28

Lady_M schreef:
Kwam er ook achter dat als mijn moeder zegt 'zo meteen' ze bedoelt nu, en ik dit opvat als een dezer dagen... :D

Haha daar moest ik even om lachen :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:03

Lady_M schreef:

Dat heb ik met 'straks', terwijl ze eigenlijk bedoelen 'nu' of 'heel binnenkort'. Ik heb ook liever dat ik weet voor wanneer iemand iets gedaan wil hebben dan A. is dat tenminste duidelijk en B. door een deadline begin ik er ook makkelijker aan als de deadline nadert.

Hebben jullie ook zo'n raar (slecht) gevoel voor tijd? Ik kan bijvoorbeeld denken dat ik héél snel in de supermarkt geweest ben, hooguit 10 minuten en dan blijkt het 3 kwartier te zijn.
En ik kan ook moeilijk tijden combineren. Stel ik ben naar de stad toe dan houd ik er rekening mee dat de winkels om 6 uur dicht gaan en dan heb ik dus tot 6 uur. Daarbij vergeet ik dus kéér op kéér dat we dan dus niet óók om 6 uur / kwart over 6 aan het eten kunnen zijn en dat we dan veel later komen te eten. Nou boeit het mij niet zo hoelaat ik eet, maar mijn partner wel :+ Maar ik kan dan dus niet denken van ik moet om 5 uur weer naar huis zodat we met eten bezig kunnen gaan :n Immers de winkels zijn tot 6 uur open, dus ik heb tot 6 uur :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:05

Oh dat soort dingen heb ik mezelf aangeleert heel strak te plannen, met een tijdsschema met reistijd enzo ingeplant :+ Anders gaat het idd fout...

straks is bij mij idd ook ergens diezelfde dag, ipv binnen enkele minuten :P

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:08

Ik heb ook ADD maar heb hiervoor LTO werkt bij mij erg goed. Dit is een homeopathisch soort medicijn dat bij ieder persoon anders werkt dit neem ik omdat dit geen chemische inhoud bevat.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:19

Heb je een linkje KLfan?

Hier had ik een paar dagen geen medicijnen, ik merkte het verschil heel goed. Alsof het me allemaal minder boeide :+
vanmiddag meteen ritalin genomen en oh wat was ik blij met het resultaat!
Heb 2concerta met de juiste dosis gekregen van mn broertje. Die ga ik morgen en overmorgen
Proberen. Even kijken wat dat doet en of dat beter werkt bij mij.

Hier ook mobiel bokken, sorry voor de hoofdletters op onlogische plaatsen en schrijffouten ;)

Ik wou ook nog even zeggen dat ik het heerlijk vind om hier te lezen. Ik word er veel wijzer van wat betreft de wereld van ADD :D

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:26

guccio schreef:
Heb je een linkje KLfan?

Hier had ik een paar dagen geen medicijnen, ik merkte het verschil heel goed. Alsof het me allemaal minder boeide :+
vanmiddag meteen ritalin genomen en oh wat was ik blij met het resultaat!
Heb 2concerta met de juiste dosis gekregen van mn broertje. Die ga ik morgen en overmorgen
Proberen. Even kijken wat dat doet en of dat beter werkt bij mij.

Hier ook mobiel bokken, sorry voor de hoofdletters op onlogische plaatsen en schrijffouten ;)

Ik wou ook nog even zeggen dat ik het heerlijk vind om hier te lezen. Ik word er veel wijzer van wat betreft de wereld van ADD :D

http://powertoadhd.com/lto3/
kan de standaard bestel site zo snel niet vinden zal even zoeken!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:12

Citaat:
Als ik bij m'n ouders ben, en ze me vragen iets te doen (kamer opruimen, dat soort dingen), dan zeg ik altijd 'ja, is goed, doe ik zo!', om het vervolgens straal te vergeten of continu uit te stellen. Is niet echt bevorderlijk voor de sfeer thuis Want vervolgens moet het nog 5 keer gevraagd worden, waardoor ik bloedchagrijnig word en het alsnog niet doe, omdat het als commando wordt gegeven, en uiteindelijk doet m'n moeder het zelf maar...

Hahaha, hier ook zo'n moeder. Mijn dochter doet precies hetzelfde... word ik soms helemaal gek van. Het stomme is dat ik eigenlijk zelf ook zo ben maar ondertussen mijzelf aangeleerd heb om alles zeer strak te plannen en alles meteen te doen omdat er anders grote chaos ontstaat (en dan heb ik het niet alleen over kamer opruimen) en ik geen moeder bij de hand heb om mijn chaos op te ruimen :+ maar ik heb zelf dus ook altijd eerst de neiging om alles uit te stellen.

Mijn dochter heeft ook haar eigen tijdzone en die loopt niet geheel synchroon met de rest van Nederland. Nu ik weet dat het vermoedelijk door ADD komt kan ik er beter mee omgaan maar het vergt veel, heel veel van mijn geduld. Voor de rest is het trouwens een super lief, sociaal en leuk meisje hoor! <3

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:18

Maar zoals van de week (ziek) of vandaag ( kater) neem ik het niet, jullie dan? Mijn hersenen en lijf willen dan sowieso al niet en dan heb ik er geen zin in.. beetje raar uit te leggen, daarom vraag ik me af of jullie dat herkennen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:57

nee, als ik ziek ben, of ik heb een avond of een weekeind waarin ik echt niets boeiends hoef te doen dan neem ik ook niet altijd mn ritalin. Beetje afhankelijk van hoe ik me voel, in wat voor humeur ik ben, etc. Op zulke momenten heb ik de concentratie niet echt nodig, of ontbreekt die toch al, en dus dan helpt het niet veel. Als ik dan bv wel stress heb van iets ofzo, neem ik het toch nog omdat ik dan wat stabieler ben en minder doorschiet in het stressen. Dus tja, ligt er aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:18

Wat fijn om te horen lady_m!!! Ik ben dus ook vastgelopen met mijn studie (en pretty much de rest van m'n leven), en alles wat jij beschrijft is precies wat ik hoop dat de medicatie bij mij gaat doen! Hopen dus, het blijft afwachten... De 14e heb ik mijn gesprek met de psychiater. Kan bijna niet wachten.... Het voelt gewoon echt als een mogelijke vrijlating uit een gevangenis van chaos. Hoop echt dat ik er niet teveel van verwacht...