Een bloemetje voor Ayasha... *update op p60!*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:53

Ayasha schreef:
Ech

Ik heb wel al gehoord dat ze dus "penetreren". Dus open maken, stukje schedel er uit, doen wat ze moeten doen, stukje schedel er weer in en dicht naaien... :)

Dat is bij mij gebeurd. Luikje van ca 3x4cm Ze boren 4 gaatjes op de hoeken en dan wordt het met een draadzaagje konisch uitgezaagd. Het "zaagsel" wordt vermengd met een soort cement en daar plakken ze de boel weer mee dicht. Ik kan precies de gaatjes en de naden voelen

Ik heb nog steeds dat als ik schrik dat die plek prikkelt maar verder heb ik er geen hinder van.

Ayasha
Blogger

Re: Een bloemetje voor Ayasha... *update op p30*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:41

Dat kan ik dus ook maar heel extreem.. Ik kan elk schroefje voelen en er is bijna een halve cm verschil tussen mijn gezonde schedel en mijn botluik... :)
Ik vraag me nog steeds af waarom ze niet meteen een prothese gezet hebben.... ergens hadden ze toch "kunnen weten" dat na 5 maanden uit het lichaam geweest te zijn, de kans reëel was dat de doorbloeding f*cked up zou zijn...

Vandaag weer barstende hoofdpijn...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:45

:(:)
Leef je dan maar gauw hier weer uit, schrijf het van je af, en dan verdwijnt hopelijk je hoofdpijn weer!!

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:01

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0490_n.jpg

Deze is wel mooi. :j
Blijven ademen... De voordelen van mijn huidige situatie zijn dat ik met Sam de cup kan uit rijden waar hij inmiddels al 4 wedstrijden van de 5 van gewonnen heeft. Het was fijn geweest als ik het al achter de rug kon hebben maar aan de andere kant was de kans dan reëel dat ik de finale in maart niet zou kunnen rijden en nu is de kans groot dat ik die gewoon ga kunnen rijden... En daardoor heb ik weer filmpjes en foto's die ik lekker kan kijken zo lang ik in het ziekenhuis lig/niet mag rijden. :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:06

Zo dan, heb je die tekst zelf geschreven?!?! Wat toepasselijk!!

:j En beelden waar je na je operatie naar terug kunt kijken en weten waar je het allemaal voor doet en wat je na de eerste keer allemaal weer hebt weten te bereiken!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:09

:n de schrijver staat er onder maar ik krijg niet gelezen van wie ie is. Hij kwam op FB voor bij. :)

Danielle koerks oid?

Heb op mijn FB terug gevonden hoe het me vorige keer vergaan is en dat leek al bij al best vlot gegaan te zijn dus..

Edit; hij is geschreven door danielle Koepke vindk op google..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:27

Ik denk omdat de kansen op verstoting van eigen weefsel nog altijd kleiner zijn dan die met lichaamsvreemde materie. Niemand zal ook verwacht hebben dat het zo lang zou duren eer ze het terug konden plaatsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:30

Wat weinig bemoedigend is, als dit al verstoot is de kans toch ook groot dat de prothese dada gaat zeggen?... Of denk ik dan te paniekerig?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:31

Positief blijven!
Ik ken verschillende mensen die een kunst heup of -knie hebben gekregen, en geen een heeft daar afstotingsverschijnselen bij gekregen! Dat is toch ook een heel ander materiaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:51

Dat wil helemaal niks zeggen inderdaad :) Als je lichaam denkt "rot op, jij bent niet gezond genoeg meer" over je eigen stukje bot, wil dat niet zeggen dat ze dat ook denken over de prothese. Het kan net dat botluikje zélf geweest zijn dat ze hebben ingepland die de afstoting deed en je eigenlijke lichaam niet wou aanvaarden, dat heb je met keramiek dan weer niet zie je. Helaas kunnen we daar nooit met zekerheid voorspellingen over doen, maar ik ga er van uit dat ze het niet zouden voorstellen als er geen reële kans is op slagen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:35

Ik hoop het al leek de tendens meer te zijn "het laten zitten is geen optie"... :+
Gezien het al aardig beschadigd is zeg maar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:38

Nee, als je lichaam iets niet wil aanvaarden is de aanval inzetten en het afbreken het enige wat volgt. En dat is ook een logische reactie, aangezien je lichaam oordeelt dat dit stukje bot niet gezond genoeg is, en daar maken ze altijd korte metten mee. Daar ben je nu dus ook niets mee. Dan ben je inderdaad beter af met een prothese uit ander materiaal dat wel aanslaat na inplanten, want de boel zo open laten is helemaal riskant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:43

open laten wil ik hoe dan ook niet. Dan is het ook gedaan met rijden en laten we eerlijk zijn, met leven.
Die prothese, staat die eigenlijk "meteen vast". Je lijkt meer op de hoogte te zijn van deze operaties. Als de wonde genezen is, ben ik dan meteen "veilig" om terug op het paard te kruipen zeg maar? :) (even veilig als nu zeg maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:56

Dat zal je aan een arts moeten vragen, ik ben maar studente verpleegkunde en heb net een stuk gezien over orthopedie, vandaar. Daarin hebben we ook gepraat over transplantaties, beenmergtransplant is ook aan bod gekomen en daaruit weet ik dat heel wat van die protheses ook uit keramiek waren of nog steeds zijn, oa voor knie en heup.

Daarvoor wordt een stuk van het bot afgezaagd (bij een heup de bolvormige kop van het dijbeen), en er wordt een nieuwe kop met een soort pin in het bot gezet, en dat wordt dan weer vastgezet met een soort cement of nagel. Dat is ook altijd afwachten hoe het lichaam erop reageert, maar dat gaat gewoon meestal goed. Schroeven moeten sowieso na een bepaalde tijd eruit, maar da's dan omdat de genezingstijd even in beslag neemt (bijvoorbeeld bij een verbrijzelde enkel). Het duurt ook altijd weer even eer bot aangroeit, dus geduld ga je sowieso moeten hebben en of paardrijden mogelijk gaat blijven zal daar van afhangen. Onmiddellijk (binnen 1 maand) is denk ik niet haalbaar, maar na 3 maanden misschien weer wel. Zal te bekijken zijn hoe snel het allemaal gaat als er geen afstotingsverschijnselen zijn.

Dat keramiek wordt continu gebruikt in de medische wereld, er zijn zoveel mensen met protheses in keramiek, titanium, plastic en dergelijke dat je er mijn insziens wel van mag uitgaan dat de kans groot is dat het gewoon goedkomt. Uiteraard is het altijd beter, als je nog een stuk origineel bot hebt, om daar eerst mee te gaan proberen. Wie weet was het wel perfect aangeslagen als er minder tijd was over gegaan.

Zelfs lichaamsdelen die uit je eigen stamcellen gekweekt worden in het lab en later worden ingepland geven nooit 100% garantie dat er geen afstoting mogelijk is.

Persoonlijk heb ik er wel vertrouwen in dat ze weten wat ze voorstellen. Een lichaam kan soms de meest rare kronkels maken die onlogisch lijken, maar net daarom kan de wetenschap ook verder gaan met nieuwe dingen ontdekken en blijven ze dingen mogelijk maken die anders ondenkbaar zijn. Als die keramiek niet zo'n goede resultaten had (en vooral veilig en betrouwbaar!), dan zouden ze die nooit voorgesteld hebben :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:07

>;) 3 maanden?! *denkt spontaan; dat gaat dus mooi niet door gaan*
Moet zeggen dat ik bij mijn botluik na 1.5 maand er weer op zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:11

Hangt af wat de arts zegt, hoe vlot het gaat en hoe jouw lichaam er op reageert natuurlijk. In het beste geval gaat het van een leien dakje en krijg je snel groen licht, in het slechtste geval wordt het weer afgestoten en sta je nog nergens.

Denk dat je daarvoor nog steeds best bij de arts ten rade gaat, maar aangezien de hersenen die eronder zitten zo fragiel zijn, denk ik niet dat ze spullen gaan gebruiken die niet extreem safe zijn en ook niet dat ze even doodleuk experimentjes gaan uitvoeren :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:13

Nee, kvermoed het ook niet... We zullen toch moeten af wachten... Komt tijd, komt raad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:48

je hebt al voor hetere vuren gestaan lijkt me, dan moet dit in wezen "een eitje" zijn voor een hard zoals jij :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:35

Mja... Er is weinig keuze. :) Basicly sta ik nu in een smeulende brandstapel en of ik nu vooruit wil springen of liever niet, blijven staan is hoe dan ook geen optie. De afbraak gaat verder en verder gaan tot er "niets" meer overschiet met alle gevolgen van dien en dan kunnen ze het nu beter op een manier doen dat alles goed gepland kan worden (ook kwa medicatie) en dus in de meest ideale omstandigheden dan dat het met spoed moet zoals het kan.
Voor geïnteresseerden wil ik het 3D beeld dat ik mee gekregen heb wel PB'en overigens, (is niks vies of bloederigs aan, is gewoon de scan maar dan omgezet naar 3D dus). :) Voor jouw opleiding misschien wel interessant Varekaj? Geen idé of jij taken oid moet maken waar je dergelijk beeldmateriaal bij kan gebruiken?
Op google zijn deze beelden nl niet zo simpel te vinden. :D

Maar als ik een dipje heb, dan word ik even opstandig en boos en ... :') Zal nog wel een paar dagen op en af gaan.. _O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:40

Het zal wel een hele domme vraag zijn :o Maar kun je gewoon op iedere computer zo'n 3D filmpje afspelen??

(en je hebt niet weinig keus, eigenlijk geen keus..... Dus zul je er het beste van moeten maken, en dat gaat je gewoon lukken ook!!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:42

Uhm ja als ze je de CD geven dan kan dat wel. :j Maar ik heb een uitgeprinte foto gekregen van hem en die heb ik zelf ingescand (dus gewoon een JPG afbeelding)
Maar heb ook wel eens een CD mee gekregen en die opende mijn PC ook gewoon... Alleen kwam ik er maar niet aan uit hoe ik die stomme foto's naar 3D moest zetten... _O-

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:44

Dan moet je zo'n 3D brilletje op zetten! :)* :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:31

Je kan foto's alleen maar in 3D zien als de arts ook gevraagd heeft om ze in 3D om te zetten := Dat gaat niet standaard. Op stage en mijn werk heb ik zo al 3D-beelden gezien van wervelzuilen, hart, darmkanaal na virtuele colonoscopie en een voorarm. Heeft de arts het niet gevraagd aan de technieken van het apparaat om de beelden naar 3D om te zetten, dan doen ze dat ook niet. Gebeurt meestal met CT-beelden als ik me niet vergis (daar heb ik het ook steeds gezien).

Via PB mag altijd, vind zo'n dingen razend interessant (reden waarom ik voor de studie koos oa). Volgend semester hebben we ook neurologie, dus wie weet kan het inderdaad nog nuttig zijn. We gaan het dan oa hebben over hersenbloedingen, CVA en dergelijke.

Mijn vader heeft paar jaar terug voor mijn ogen 2 cva's heel kort na elkaar gehad (2min tussen), was bewust maar er was wel wat schade zoals slikstoornis en niet meer goed praten. De ochtend erna kreeg hij er nog eentje, de kleine hersenen hebben ze toen moeten weghalen en hij is nooit meer uit de kunstmatige coma wakker geworden... Papa was 58 en net 6 maanden op pensioen, hij had er zo hard naar uitgekeken. Dat was de ultieme aanzet om te zeggen "ik wil de medische wereld in, ik wil weten hoe alles werkt en waarom die dingen gebeuren en wat we er aan kunnen doen om de slachtoffers (klinkt cru) zo goed mogelijk op te vangen en te helpen".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:51

Dat verklaart waarom 't niet lukte. :') Zal morgen PBen, zit nu niet meer voor pc.

Wat een heftig verhaal... Wat moet dat moeilijk geweest zijn... Hoe komt het eigenlijk dat iemand niet meer uit een kunstmatige coma komt, is ie dan echt 100% kunstmatig? Iets wat ik me bij mezelf ook al af gevraagd heb maar heb de vraag nooit aan de dokter durven stellen, mij hebben ze twee keer proberen wakker te maken en pas de tweede keer ( of derde... Zou mijn dagboekje nog eens moeten lezen) lukte... Maar als de coma kunstmatig is zou medicatie stop zetten toch wakker worden moeten betekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:16

Kunstmatige coma is er zodat je lichaam optimaal kan herstellen zonder teveel energie nodig te hebben voor de rest. Mijn idee is, toch in geval van papa, dat zijn lichaam ondanks alles toch te zwaar toegetakeld was om nadien zelf weer aan de slag te gaan. Dus heeft zijn lichaam zelf beslist om in coma te blijven (hij heeft geprobeerd om wakker te worden maar is snel afgezakt) en ik ga er van uit dat de schade aan de hersenen echt zo erg geweest moet zijn. Want je zag hem elke dag klein beetje verder afzwakken. Eerst reacties van de ogen/pupillen die wegvielen, toen de reflexen in de tenen die wegbleven bij een naaldprik, toen de vingers...

Kunstmatige coma is mooi om te helpen, maar als het lichaam het écht niet meer kan trekken, dan ga je daar ook niet meer uit wakker worden. Eerlijk gezegd, ik vind het ook beter zo. Papa was anders een plant geweest, en dat was niks voor hem, die zou doodongelukkig geweest zijn.