Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:24

Als ik kolf ipv een voeding kolf ik nog niet genoeg. :n
Iig, volgens mij drinkt ze 's avonds ook erg veel. Gisteravond heb ik haar eerst aan de borst gevoed tot ze boos werd en heeft ze daarna 170 cc uit het flesje gedronken!
Waarom mijn productie 's avonds terugloopt, geen idee!
Ik heb nu via internet contact met de LK dus het duurt even voor ik weer antwoord heb.
Mijn moeder was net hier en die vroeg zich af of het nu niet komt door de stress die ik onbewust opbouw naar die laatste voeding toe. Je ziet er toch onbewust tegenop dat het zo slecht gaat.
Het is en blijft een groot gedoe... En soms zit ik er echt doorheen (zoals nu)
Andere avonden heb ik weer de moed dat het nog goedkomt... want het is samen gekomen met de slechte nachten.... wie weet hoort het bij het sprongetje of de 4 maanden dip... het kan natuurlijk van alles zijn.
Maar ik maak me zo druk om de vakantie, hoe moet ik het dan aan gaan pakken. :o
Mijn moeder denkt dat ik savonds eens gewoon door moet zetten en niet de fles moet geven. Maar zou ze nu al denken, dat het drinken uit de fles makkelijker is en dat ze ook weet dat als ze moeilijk doet ze een fles krijgt?

benangelique

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:24

lieve nathalie,
je analyseert veel te veel. neem het zoals het komt, geef toe aan wat je meisje vraagt en laat alles los. je bent volledig thuis en hebt de rust, tijd en ruimte om je compleet op yasemin te richten. zorg dat je je rust pakt wanneer dat maar kan (dus lekker op bed of bank ipv internetten), drink ruim voldoende en kolf desnoods tussen de voedingen door om de productie op te krikken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:00

Tussen de voedingen door kolven moet geen probleem zijn inderdaad... omdat de voeding al vrij snel weer is aangemaakt, dat duurt geen uren ;)
Ik zou ook meer proberen te relaxen, vind je vrij angstig/gestrest overkomen ( correct me if i'm wrong ) dus zoals BA zegt, doe rustig en laat het los!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:18

Als je meer wilt kolven, kun je beter een uur of twee, a drie na de laatste avondvoeding kolven (ipv direct daarna, dan zijn je borsten nl leeg). Dat werkte bij mij heel goed! Na een uurtje heb je meestal al weer voldoende voeding, maar als ze snachts langer slapen (en dat deed ze toch?) dan heb je voldoende tijd om te kolven. Dan gaat echt je productie omhoog.
En (als het lukt) probeer je niet te druk te maken. Wat is er erg aan kv? Je geeft in ieder geval ook nog borstvoeding, dus dat is al heel wat!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:19

Ik kolfde meestal tussen 2 voedingen in, ging prima :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:35

Tja dat kunnen jullie wel zeggen, dat tussen de voedingen kolven moet kunnen, maar het werkt niet want ik heb dan weer hetzelfde probleem....
Misschien kom ik hier zo gestressed over maar dat valt wel mee hoor. Ik zit er gewoon mee dat niet eens de lactatiekundige een oplossing weet en ik zit intussen iedere avond met een kind dat helemaal in paniek is.
Ik vroeg me gewoon af of hier iemand ervaring daarmee had en wie weet tips.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:37

Dan denk ik dat je toch 'BV' even uit de picture moet halen en kijken of het een andere oorzaak heeft?
Niet alles ligt aan BV he ;)

Wij hebben ook alleen maar onze goede bedoelingen hoor...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:41

benangelique schreef:
lieve nathalie,
je analyseert veel te veel. neem het zoals het komt, geef toe aan wat je meisje vraagt en laat alles los. je bent volledig thuis en hebt de rust, tijd en ruimte om je compleet op yasemin te richten. zorg dat je je rust pakt wanneer dat maar kan (dus lekker op bed of bank ipv internetten), drink ruim voldoende en kolf desnoods tussen de voedingen door om de productie op te krikken.

BA, zo makkelijk zit het gewoon niet. :n
Al zou Yasemin de hele dag bij me willen drinken, dat vind ik allemaal helemaal prima.
Maar het is juist het probleem dat ze niet drinkt terwijl ze wel honger heeft.... Dan heb ik niets aan rust nemen, voldoende drinken of weet ik veel wat. (wat ik allemaal wel doe overigens)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:42

Cyntje ik twijfel niet aan jullie bedoelingen hoor, zeker niet! :)
Waar moet ik dan de oorzaak zoeken, ik heb geen idee....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:43

Dus ligt het niet aan de hoeveelheid voeding? Want ze wil gewoon niet drinken als ik het goed begrijp?

Koemelkallergie?
Pijn in nekje van de geboorte?
etc
etc...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:44

Maar als ze dit zou hebben zou ze toch alle voedingen niet goed drinken?
Het is altijd die laatste avondvoeding... Ze begint wel te drinken, maar als ze melk niet makkelijk meer stroomt dan wil ze niet meer en wordt ze boos.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:47

Wachten tot ze écht honger heeft?
Waarom stroomt het s'avonds niet voldoende toe en andere voedingen wel?

En hoe lang heeft ze dan al gedronken voor ze boos wordt?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:55

Ja dat snap ik dus ook niet. Waarom alleen 's avonds zo? De lactatiekundige denkt dus dat mijn productie terug loopt in de loop van de dag... maar ik weet niet of dit echt zo is.

Langer wachten zal ik vanavond eens proberen.
Het is wel zo dat die laatste voeding vaak sneller dan normaal na de voeding ervoor is.
Zodra ik zie dat ze moe wordt gaat ze in bad, pyama aan, aan de borst en anar bed. En dan gaat het dus fout.
Nu ik er zo over na denk, zit hier nooit echt 3 a 4 uur tussen. Ik zal vandaag eens proberen wat er gebeurt als dit wel zo is.
Gisteravond zaten we 2 uur na de laatste voeding, heeft ze 10 a 15 minuten gedronken (4 borsten dus al aan wisselvoeden gedaan) en toen werd ze boos. Vervolgens heeft ze nog een flesje van 170 cc leeggedronken...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:04

Geef je zo even verder commentaar, even de kleine uit bed vissen, klinkt als een bekend probleem ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:06

Ok ik ben erg benieuwd.
Kijk thuis vind ik het niet zo heel erg. Ik heb altijd wel melk in de koelkast en anders in de vriezer. Maar ik maak me gewoon druk over onze vakantie, hoe ga ik het daar aan pakken...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:10

Ben ik weer....

Lijkt er dus idd op dat ze misschien nog helemaal geen honger heeft en gewoon boos wordt omdat ze moe is en even wil slapen.
Als je wil kan ik wel even mijn voedingslijsten opduiken en kijken welke tijden etc ik op die leeftijd had.
Ik kan me namelijk herinneren dat ze te laat kwam om der zo lang op te houden maar te vroeg om der al zo door te laten slapen.
Dus ging ze gewoon naar bed en haalde ik haar er weer uit voor een voeding ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:20

Ik weet 't niet... Tot nu toe kan ik haar niet te slapen leggen zonder eerst te eten.. Maar kan het altijd eens proberen.
Alleen uit bed halen is hier normaal juist een drama, dan wordt ze snachts heel vaak wakker.
Zou natuurlijk kunnen proberen vanavond haar gewoon in bed te leggen (als ze wil slapen) en te wachten tot ze zelf weer komt voor een voeding.
Wat ik wel raar vind is dat ik het al vanaf het begin op deze manier doe en het altijd goed is gegaan.

Maandag moeten we naar t CB, gelukkig bij de verpleegkundige (die is erg pro-BV) dus wie weet heeft die ook nog wel een tip...

Zou je trouwens steeds meer kunnen gaan kolven zeg maar, dus dat ik bijvoorbeeld nu elke ochtend en avond kolf en dat dat dan steeds meer wordt zodat ik op vakantie misschien wel aan een volledige voeding kom op deze manier?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:24

Gaandeweg veranderen dingen he ;) Misschien lukt het nu wel.
Soms moet je dingen aanpassen omdat tijden veranderen.
Zo kwam ik op den duur ook rottig uit met bepaalde tijden maar met wat professorisch gepruts kwam dat vaak toch goed, dan viel er weer een voeding af en veranderde wéér vanalles ;)

Meer kolven is meer stimuleren is logischerwijs meer voeding, al heb ik nooit veel kunnen kolven ;)
Ik denk dat yasemin misschien wel toe is aan een voeding minder ipv al te veel willen stimuleren want als het met wat veranderen in slapen/voeden gewoon werkt dan hoef je toch ook niet te kolven???

Waarom kan ze niet slapen zonder gevoed te zijn? Slaapt ze dan niet of is dat je eigen gevoel?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:29

Als ik haar op bed leg 's avonds (iig tot de laatste keer dat ik dat heb geprobeert, is natuurlijk alweer even geleden) zonder gevoed te hebben gaat ze heel hard huilen. Van de voeding wordt ze ontspannen (nu dan niet, maar van een flesje na dus weer wel) en slaperig en slaapt ze meteen in als ik haar weg leg.

Een voeding minder, lijkt me niet, ze komt ineens snachts he voor meer voedingen....
Maar klopt als het met wat veranderingen werkt hoef ik inderdaad niet te kolven.

Ik ga vanavond proberen gewoon te wachten tot ze zelf aangeeft honger te hebben.
Zo deden we het eerder ook bedenk ik me nu. Ze was alleen altijd jengelig 's avonds van moeheid waardoor ik haar vroeger op bed ben gaan leggen en dus ook vroeger ben gaan voeden. Wie weet is dat het toch....

Ik ga 't absoluut proberen aankomende avonden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:02

Misschien kan ze beter een voeding minder drinken en per keer meer dan iedere keer een paar slokken.
Misschien is dat ook de reden dat ze snachts gaat inhalen ;)

Doe anders iets anders wat der ontspant voor het slapen...
Badderen,... wandelen,... etc...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:39

Nathalie hoe laat gaat ze naar bed voor de nacht?
Ik herken het namelijk wel. Milan ging eerst altijd pas rond 22:00 uur echt de nacht in en dronk dan ook zo onrustig omdat hij gewoon doodmoe was. Ik ben hem toen na de voeding van 19:00 uur in bed gaan leggen en het probleem was eigenlijk gelijk opgelost!
Nu is dat nog steeds ons ritme, rond 17:30 krijgt hij zijn groente, dan in bad, tandjes poetsen, soms nog een slokje drinken en dan ligt hij tussen 18:30 en 19:00 uur in bed. Hij meldt zich eigenlijk altijd zelf nog voor de late voeding tussen 22:00 en 23:00.

Ik zou dat echt eens gaan proberen en een tijd volhouden want het kan soms even duren voordat ze het doorhebben!
Ze zit nu op een leeftijd dat je haar best een beetje in een ritme mag gaan dwingen wat ze dan meestal vrij snel oppikken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:31

Idd Ninita nu komt me ook het eea boven drijven :')
Zo was ons ritme ook. Om na het eten nog een volledige voeding weg te krijgen lukte der niet, dus kreeg ze een slokje, net wat ze wou dus.
En maakte ik ze rond 22.30 weer wakker.
Zoals ik nu eigenlijk nog steeds doe :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:16

Ja idd, is ook de leeftijd. Bij Marinde veranderde het avondritme ook een paar weken terug. Dus dat kan het heel goed zijn. Ik leg haar ook om een uurtje of 19.00/20.00 in bed zonder voeding van tevoren, gewoon omdat ze moe is, ze meldt zich vanzelf weer rond een uurtje of 22.00 voor een hapje eten. Dan drinkt ze heel rustig en leg ik haar slapend weer terug.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:55

Ik heb het hier over gehad met de LK en die raadde me idd ook aan om haar gewoon op bed te leggen. Eigenlijk schijnt het ook niet gebruikelijk te zijn wat ik doe schijnbaar? Mijn moeder vond het ook raar dat ik haar nog een keer aanlegde terwijl het nog geen etenstijd was...
Maargoed LK raadde ook aan een beetje een vast ritme te beginnen. Ik ga dus zometeen even kijken hoe dat ons het beste uitkomt en dat de laatste voeding rond 20.00-20.30 komt. (Ze is namelijk meestal rond 20.30-21.00 moe)
Ben benieuwd of dat wat gaat schelen.
Vanavond heeft ze een voeding gehad om 19.30 en manlief is haar nu in bed aan het leggen maar dat wil niet echt. Ik ben dan nogal snel geneigd om haar aan te leggen eigenlijk... maar mijn borsten zijn dan nog gewoon te leeg icm haar moeheid werkt dat niet. (denk ik dan)
Ik ga het iig deze week volhouden met een wat vaster ritme zodat ze met de voeding rond bedtijd zit en dan weet ik nog niet of ik haar wakker maak of zelf laat komen voor een late voeding.... daar moet ik nog ff overna denken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:07

Ja, ik had eerder ook niet begrepen dat je haar aanlegde terwijl ze nog geen honger had. Ik zou haar echter niet in een ritme dwingen, maar gewoon wachten tot ze zelf weer aangeeft tot ze honger heeft. Dus gewoon lekker op bed leggen als ze moe is.