B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:58

Tieneke, dat is mooi balen! Ik hoop dat je genoeg aan de ab hebt en alles goed aanslaat. Ga je ondertussen wel door met b12 prikken? En waarom moet je bloed laten prikken, om te zien of het wel aanslaat?

Dwaallicht, als het goed is heeft/krijgt je nieuwe huisarts al je gegevens. Gewoon even navragen of je al eens voor b12 bent geprikt en een kopietje mee vragen. Soms zeggen huisartsen dat de waarde goed is terwijl dat niet zo is. Anders je voor de zekerheid nog een keer laten prikken en dan ook even vit.D aanvinken. Bij een vermoeden van cvs/me of fybromyalgie, moet eerst een b12 tekort worden uitgesloten. Dit kan namelijk die klachten geven.

Tieneke

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:12

Bloed over 2 weken laten prikken: B12 opvolgen.
Bloed over 3 maanden laten prikken: onderzoek naar eventuele lyme (onwaarschijnlijk, maar voor de zekerheid).

Het gaat allemaal wat traag met de antibiotica. Daarnet terug naar de dokter geweest en moet morgen thuisblijven van het werk. Er was een uitstap gepland en reeds vervanging voor me voorzien, dus niemand komt in de problemen. Een dag stappen gaat nog steeds niet, voet is nog steeds zo dik dat ik geen schoen aankrijg. B12 prikken zal afhangen van het onderzoek over 2 weken bij mijn eigen HA. Voor de tekenbeet heb ik een arts gehad van dezelfde praktijk, maar eigenlijk niet mijn eigen HA. Ben bij die arts daarnet teruggegaan, die heeft het immers ook vorige week gezien. Eigen HA had vakantie.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:08

Ik ben vorige week bij het vermoeidheidscentrum in Lelystad geweest. Daar werd aangeraden om naast de B12 (injecties of pillen) ook vitamine B-complex te slikken. Dit omdat alle B-vitamines elkaar nodig hebben om hun 'functies' uit te kunnen voeren. Alleen moet je dan weer opletten, want B6 kan gaan stapelen. Het beste is om dan om de 3 weken een rustweek in te lassen. Ik neem nu oa de B12 smelttabletten van Bloem (2x 2 per dag) en B-complex van Bloem (1 per dag). Er werd ook aangeraden dat als je de B12-injecties krijgt, dat op de dagen tussen de injecties om B12 te slikken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:38

Tieneke, jeetje zeg dat je je schoen niet eens aan krijgt! Dan is je voet nog aardig dik ja. Hopelijk zakt het snel allemaal af. Fijn dat het op het werk allemaal is geregelt en jullie zo niet in de problemen komen.

Flosje, dat klopt idd. En je moet opletten dat je niet te veel neemt omdat dat weer klachten kan veroorzaken. Als er meer dan 50 mg B6 in zit mag je het niet langdurig gebruiken. Begrijp ik het nu goed dat je en injecties neemt, en b12 smelttabletten??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:45

Glossi, sinds vandaag lukt het weer, het heeft dus een dikke week sandaallopen gekost :D Sinds ik gisteren heb kunnen rusten, is het echt stukken beter. Er is nog steeds paars en rood te zien, maar al veel lichter. Dokter had wel gezegd dat er blijvende verkleuring van m'n voet kon zijn, maar dat valt dus nog even af te wachten. De huid op m'n voet is volledig aan het vervellen, best raar zicht zo. De teen is helemaal rimpelig :+ Maar goed, ik kan min of meer normaal stappen. Oef!

Zal morgen ook terug met m'n ijzerpilletjes beginnen. Die heb ik vanwege al die medicatie een week gelaten, maar ik voel me alweer zo loom. Dus vanaf morgen weer, als de maag het trekt. Antibiotica blijft nog doorgaan tot maandag.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:53

hallo iedereen, heb een stukje weer bijgelezen hoor, maar sinds ik 4 smelttabletten genomen heb (heb opgebouwd vanaf 1) ben ik erg vermoeid, paard rijden lukt me een stuk minder! doe voor de rest niet veel intensieve dingen? dus vraag me af waar het vandaan komt, morgen afspraak met homeo! kijken wat hij zegt, nu hoorde ik laatst wel dat het een beetje heerst, maar dat het zo erg kon zijn ...??

Dwaallicht: ik heb ook vastgestelde ADD, verder heb ik vaak gelezen dat de klachten van fibro hetzelfde kunnen wezen als van de CVS-ME..
Toevallig vandaag gehoord van me nicht, die zou nog een brochure mee nemen, ik zet het hier weleens neer wat er precies in staat, misschien is het voor de rest ook handig??
verder heeft mijn moeder vroeger ook dezelfde klachten gehad als mij, maar dat is gelukkig over bij haar!
Dus er is nog hoop voor mij :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:09

@Glossi: In de B-balans van Bloem zit 50mg B6. Vandaar ook 3 weken slikken, 1 week stoppen, en zo door. Ik krijg geen injecties. Maar de internist zei dat als ik die wel zou krijgen ik op de dagen dat ik geen injectie krijg die smelttabletten moet nemen.

@DDW119: Neem je die smelttabletten al lang? De internist zei tegen mij dat ik eerst een terugval kon krijgen en dan pas daarna zou gaan verbeteren. Ik ben trouwens meteen begonnen met 4 tabletten per dag.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:42

Flosje, ik had je bericht denk ik verkeert gelezen. Maar vandaar dus een week stoppen met slikken en dan weer door gaan. Als je de injecties krijgt zijn die smelttabletten gewoon om het te ondersteunen of zo?

DDW1190, ik weet niet of het dit kan zijn maar.. ik had toen ik injecties kreeg vorig jaar een verkeerde dosis, deze was te laag. Ik werd toen van de prikken moeier en kreeg er ook klachten bij. Nu krijg ik de juiste dosering en gaat alles goed.

Tieneke, wat fijn dat je weer een schoen aan kunt hihi. En nog een klein weekje aan de ab :(:)

Ik heb zelf vandaag de b12 injectie gezet :D Haha mijn hoofd ging helemaal zweten (kwam ook net onder de douche vandaan dan heb ik dat sowieso al een beetje) maar het viel heel erg mee! Kreeg de prik in mijn handen, ze legde uit waar ik moest prikken en hoe ik hem moet zetten. Want dit keer ging hij in mijn bovenbeen omdat dat makkelijker is dan je kont als je zelf prikt. Toen zei ze zo moet je prikken en toen zei ik zo? en terwijl ik zo zei had ik hem al gezet :') hij gleed zo door mijn vel heen. En toen even kijken of hij goed stond, en dat stond hij dus toen rustig het vloeistof naar binnen spuiten. Ging allemaal heel goed. Ze zei dat ik nog een paar keer mag komen oefenen en dan kan ik het voortaan zelf doen. Dit keer lag de prik namelijk al klaar. Volgende keer moet ik alles zelf doen. Ben er blij mee dan hoef ik niet meer iedere week naar de huisarts te rijden :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:08

Oh wat goed Glossi! Het is dus niet zo dat je keihard moet duwen om de naald erin te krijgen? Dat dacht ik altijd, haha :+

Oja ik vroeg me eigenlijk af of het mischien een goed idee is om een gewoon kletstopic te maken voor bokkers met b12 tekort? Hier is het echt praten over behandeling etc, maar het lijkt mij ook wel leuk om te praten over andere dingen met mensen die het zelfde voelen met paardrijden, school, uitgaan etc .. dingen die mischien snel gezien worden als offtopic, omdat het toch bij mensenwelzijn is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:14

Had een paar jaar geleden in het ziekenhuis op zo'n arm geprikt die word gebruikt om te oefenen. Dat was met een rondleiding voor de labboranten (ik heb 2 jaar labaratorium techniek gedaan maar niet afgemaakt) Ik dacht ook dat het een beetje stug zou gaan zoals bij die neparm. Maar dat was dus niet zo. De naald glijd zo door je vel heen, gaat dus heel makkelijk.

Ik zou zeggen op een een HK toppic :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:26

Oke, dan ga ik er een maken *\o/*

Ik wil ook heel graag zelf prikken, maar moet nog even moed verzamelen :')
Lijkt me ook veel pijnlijker in je been dan bil!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:29

Het viel mij reuze mee! Ik was dus best een beetje nerveus omdat ik een keer een tetanus prik heb gehad in mijn bovenbeen en die deed PIJN!!!! Dus ik zat de heletijd met die tetanus prik in mijn hoofd := Maar ik toen ik de injectie zette voelde ik hem niet eens! Zelfs het vloeistof voelde ik er niet in gaan. Dus bij mij deed het minder pijn dan in mijn kont.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:34

Leuk een HK Toppic!

Knap dat je zelf gaat prikken ik zou het niet durven!
Tentanus is ook vervelend? Sommige mensen hielden daar vroeg die enge littekens aan over toch?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:37

Tetanus heb ik ook in m'n bovenbeen gehad en daar heb ik toen een half jaar niet goed van kunnen stappen. Litteken had ik niet, maar het deed enorm pijn.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:39

Ja precies
( staat trouwens ? teveel in de zin en het moet vroeger zijn inpl. v. vroeg :) )

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:53

Is het erg als de OP niet geweldig word? Ben niet zo heel creatief merk ik :Y)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 20:56

Hahaha nee joh daar gaat het toch niet om :P :):)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:03

_Jen, dat zou best kunnen van die littekens. Mijn moeder heeft ook op haar bovenarm van die rare rondjes :+ Maar hij was toen idd erg vervelent. Ik weet nog wel dat ik bij de HA kwam en dat ik hem wel 'even' zou laten zetten. Maar ben er best raar van geworden toen. Keek er bijna scheel van zo pijnlijk was die prik.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:09

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:11

Glossi schreef:
Flosje, ik had je bericht denk ik verkeert gelezen. Maar vandaar dus een week stoppen met slikken en dan weer door gaan. Als je de injecties krijgt zijn die smelttabletten gewoon om het te ondersteunen of zo?

De smelttabletten zijn dan idd om de injecties te ondersteunen. Ik denk ook niet dat je er dan 4 per dag moet slikken wat je moet als je geen injecties krijgt, maar misschien 1 of 2 per dag.

Wel spannend zo voor de eerste keer zelf spuiten. Maar super dat het goed ging.
Veel mensen vinden dat toch eng. Mijn zusje gaat al bijna tegen de vlakte zodra ze een naald zit. Ik vind het juist altijd wel interessant.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:24

Maar wat ik me af vraag, (weet niet hoe het zit maar ben benieuwd) als je de b12 prikken krijgt heb je (als het goed is) een opnamestoornis dus die smelttabletten b12 hebben dan toch weinig nut?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:45

n vraagje waarom heb je n nw topic geopend als er al eentje over loopt

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:46

Smelttabletten gaan via het slijmvlies en dan heb je dus wel kans op opname.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:50

Zirano schreef:
n vraagje waarom heb je n nw topic geopend als er al eentje over loopt

Hoe bedoel je? Er is zover ik weet nog geen topic hoor?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:26

Flosje446 schreef:
Glossi schreef:

De smelttabletten zijn dan idd om de injecties te ondersteunen. Ik denk ook niet dat je er dan 4 per dag moet slikken wat je moet als je geen injecties krijgt, maar misschien 1 of 2 per dag.

Wel spannend zo voor de eerste keer zelf spuiten. Maar super dat het goed ging.
Veel mensen vinden dat toch eng. Mijn zusje gaat al bijna tegen de vlakte zodra ze een naald zit. Ik vind het juist altijd wel interessant.

Plas je op een gegeven moment dan niet pure vitamine B12? :+ Je hebt vast nog wel meer medicijnen gehad van het vermoeidheidscentrum naast de B12 smelttabletten?