Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:02

Kukkie schreef:
In hun pogingen om iets troostends of opbeurends te zeggen, grijpen mensen vaak naar cliché's waar ze echt niet over nagedacht hebben. Heel pijnlijk.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, wat je tegen de 1 kan zeggen en heel verhelderend lijkt en troostend kan bij een ander helemaal verkeerd schieten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:05

Hilli schreef:
Ik denk dat er niets mis is met oordelen. In mijn ogen doe je dat aan de hand van je eigen normen en waarden.

Ik weet niet of ik het daarmee eens ben. Wat mij betreft komen normen en waarden pas om de hoek kijken als het gaat om de interactie met anderen. Dat betekent dat ik wel een oordeel zou hebben als iemand achter de geraniums zou zitten en daarvoor de Sociale Dienst oplicht. Of zichzelf een burnout werkt en daardoor zijn/haar kind verwaarloost en tekort doet. Of zich laveloos zuipt en dan betrokken raakt bij vechtpartijen. Of boven op een berg gaat zitten maar wel mensen aanspoort om zijn ideeen met geweld te verspreiden.

Dat zijn allemaal dingen waar ik best een oordeel over heb. Maar over hoe iemand het voor zichzelf doet? Nee, dat gaat hooguit tot 'ik zou het niet doen', maar dat is nog maar net een mening te noemen, geen oordeel.

Onassa

_sparta_ schreef:
Heel herkenbaar Geerke. Ik ben ook altijd de Bob. Maar dat vind ik niet erg, als ik niet Bob voel ik me nog beroerder de dag erop. :D Tot een uur of 1 dat trek ik wel, maar wordt het later dan voel ik dat gewoon enorm. En darbij ben ik geen kroeg/disco ganger. Uit eten of een terrasje pikken dat doe ik erg graag. Maar knetterharde muziek, dat hoeft van mij niet meer.

Shake hands, drink ook niet, kan er ook helemaal niet tegen.
Met 1 goed gevuld glas wijn ga ik al achterste voren lopen en word er beslist niet leuker of vrolijker door, integendeel.
Dus hier ook een kinderloze die in sommige ogen waarschijnlijk maar een "saai" leven heeft ;)

Karin

Ik vind het alleen maar mooi om te horen wanneer kinderen een verrijking van iemands leven vormen. Voor jezelf fijn omdat je iets hebt wat je graag in je leven ziet, en voor het kind omdat het gewenst is. :j

Ik vind het ook prettig dat jullie, Kim en Hellen, je kinderen zien als een verrijking van je eigen leven. En niet als iets wat iedereen zou moeten doen omdat het in het algemeen een verrijking van je leven zou zijn.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:08

Only_Hellen schreef:
En misschien is voor jou een opsteker dat er mensen zijn die een bevalling als minder erg ervaren dan een zenuwontsteking in een kies? :Y)

**grinnik** Zo'n zenuwontsteking heb ik ook nog nooit gehad, maar ik kan me er iets bij voorstellen :P Gelukkig heb ik een aantal voorbeelden in mijn omgeving van ware turbo-bevallingen (ook van het tegendeel, maar die schuif ik momenteel voor het behoud van de moraal maar even naar de achtergrond) en daar klamp ik me maar aan vast. Ik laat het maar over me heen komen, veel anders kan je immers toch niet? Nog 4-en-een-halve maand om eraan te wennen :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:08

Over die normen en waarden: iedereen moet idd doen waar hij zich goed bij voelt. Maar ik zit niet te wachten op buren die het tot hun levenswerk hebben verheven om 24/7 harde muziek te draaien en hun kinderen door mijn tuin te laten rennen, voor wie dat volgens hun normen en waarden 'normaal' is. :))

Live and let live, zolang een ander daardoor ook fijn kan leven. :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:25

Mandy, zoals jij, zo dacht ik er ook over, ongeveer, totdat we die brief kregen en mijn vader op gesprek moest en de DNA toch mis bleek...
Ineens is het 'we laten de natuur zijn gang gaan' een beetje moeilijk in mijn hoofd.

Citaat:
Denk je dat je je erbij zou kunnen neerleggen als het advies van de artsen zou zijn 'begin er liever niet aan'?

Ik weet niet of ze dat advies echt gaan geven, lijkt me niet. Alleen als ik al kanker zou hebben, lijkt het me niet echt zinvol om te proberen een kind te krijgen.
Verder is het krijgen van kinderen als je erfelijk belast bent volgens mij eerder een kwestie van: wil ik bewust dit kind hiermee op de wereld zetten?

Hoewel de screening en behandeling wel goed zijn, wij hebben in Nederland een redelijk unieke database met alle Lynch-families en als ik denk aan mijn oom (geen familiebanden) die ze laatst opengesneden hebben en :wow: gauw weer dicht, ligt op sterven nu - uitgezaaide maagkanker niets meer aan te doen - dan vraag ik me weleens af, of het echt zo slecht van me is om een kind op de wereld te zetten- deze wordt in elk geval zeer goed in de gaten gehouden.

Sosm denk ik weleens dat dit allemaal waarschuwingen zijn van het universum NEEE NEEM GEEN KINDEREN want zoals ik hier voorbij zag komen, ik denk niet echt dat ik een model-moeder zal worden :+
Ben ook nogal een nachtmens, ga graag uit, ben nooit op tijd, nogal chaotisch en kan 40 uur werken per week nieteens bolwerken laat staan met de zorg van een gezin :=

Citaat:
Je leven HOEFT niet te "eindigen" als je aan kinderen begint...

Ik zie het ook vaak om me heen hoor, als ze kinderen hebben kan je maar moeilijk spontaan langsgaan (liever niet, baby huilt) maar ze kunnen ook niet een keer naar jou komen (geen oppas) of mee ergens iets leuks doen.
Of het is een smoes natuurlijk :+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:25

mandymonica schreef:
Only_Hellen schreef:
En misschien is voor jou een opsteker dat er mensen zijn die een bevalling als minder erg ervaren dan een zenuwontsteking in een kies? :Y)

**grinnik** Zo'n zenuwontsteking heb ik ook nog nooit gehad, maar ik kan me er iets bij voorstellen :P Gelukkig heb ik een aantal voorbeelden in mijn omgeving van ware turbo-bevallingen (ook van het tegendeel, maar die schuif ik momenteel voor het behoud van de moraal maar even naar de achtergrond) en daar klamp ik me maar aan vast. Ik laat het maar over me heen komen, veel anders kan je immers toch niet? Nog 4-en-een-halve maand om eraan te wennen :+

Mooi verhaal van jou Mandy.
Geen gepush en getemp om zwanger te worden, iets wat een zwangerschap juist vaak tegenhoud.
Ik denk ook dat je een hele leuke moeder gaat worden.

Turbo bevalling kunnen ook erg onaangenaam zijn heb ik begrepen.
Mijn vriendin had dat bij de middelste en dat ging gepaart met een weeenstorm en dat kindje was er dus heel snel,maar het was haar meest ingrijpende bevalling.
Ik heb er verder geen verstand van ,maar je kunt ook altijd nog om verdoving vragen hoewel dat in Nederland nog niet echt gangbaar is in tegenstelling tot andere landen.
Mijn moeder heeft toen ik me aankondige om eruit te willen 48 uur met weeen gelopen, denk dat dat ook heavy moet zijn geweest voor haar en toen moest ze mij eruit poepen met mijn 9 pond.
Tja...dat blijft toch afwachten.
Ga je thuis of in het ziekenhuis bevallen???

KiWiKo

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:28

heeee.,........... de naweeen bij een snelle bevalling kunnen ernstig onaangenaam zijn ja!! :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:33

KiWiKo schreef:
heeee.,........... de naweeen bij een snelle bevalling kunnen ernstig onaangenaam zijn ja!! :)

Ja, dat zei mijn vriendin dus ook.
De bevalling van die middelste heeft haar nog een aantal dagen met naweeen doen opzadelen.
Je denk als "leek" dan snel, oohhh das lekker snel gegaan zeg, maar dat kan dus ook heel erg nadelig zijn.
Bij de laatste waar ik ook bij was ging het ook wel vlot, maar normaal vlot en dat was voor haar dan weer min of meer een peuleschil.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:39

MamboBeach schreef:
_sparta_ schreef:
Ik oordeel soms wel. En dat weet ik ook van mezelf. Als ik bijvoorbeeld mensen zie die met tweeën werken. De hele dag, 5 dagen in de week. Hun kind daarbij de hele dag op school hebben zitten en ook nog naschoolse opvang. Om daarna even snel wat te eten en de kinderen weer in bed te stoppen want ze zijn moe van het werk. Dan veroordeel ik wel. Want ik vraag me dan toch echt af waarom zulke mensen voor een kind hebben gekozen.

En dat zelfde doe ik als mensen een laag inkomen hebben en dan een heleboel kinderen hebben. Dat je kinderwens zo groot is dat je 1 of 2 kinderen wilt en ondanks je lage loon daar alles aan wilt doen om ze toch een fijn huis te geven, daar heb ik geen probleem mee. Maar ik vraag me dan wel af waarom dan bijvoorbeeld 4 kinderen.
En dan ga ik niet uit van voorbeelden waar het leven ineens is veranderd, maar dit zo al was voordat er kinderen waren.

Ik vind dat je daar best over na mag denken en voor jezelf dan mag oordelen maar het zijn jouw zaken niet. Zo kan ik me ook wel afvragen hoe en waarom mijn buren zus en zo doen maar dat heeft mijn interesse niet. Nu ben ik ook best makkelijk daarin, iedereen moet maar doen waar die zin in heeft, als ik me daar ook nog druk om moet gaan maken... Dat doen in mijn ogen meer de mensen die geen leven hebben...

Ik maak me er ook niet echt druk om. Maar vaak zijn wel de kinderen de dupe. En ondanks dat ik niet veel om kinderen geef vind ik dat wel sneu voor ze. En dan ga ik me dingen afvragen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:03

Shadow0 schreef:
Dat zijn allemaal dingen waar ik best een oordeel over heb. Maar over hoe iemand het voor zichzelf doet? Nee, dat gaat hooguit tot 'ik zou het niet doen', maar dat is nog maar net een mening te noemen, geen oordeel.

Daar heb je ook zeker gelijk in, er is natuurlijk ook een enorm grijs gebied rond oordelen/een mening hebben/veroordelen (wat is nu precies wat?). Wel denk ik dat je bij de twee eerste dingen ontzettend moet uitkijken dat het niet uitmondt in het laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:15

KiWiKo schreef:

Idd
Ik had een weeenstorm, aangezichtsligging, pomp, keizersnede en ik dacht dat ik er was, maar nee hoor, giga naweeen en met een jaap in je buik is dat heel vervelend :D

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:19

Een oordeel en een mening kan en is meestal niks mis mee.
Veroordelen is dat je een ander die het anders doet niet in zijn/haar waarde laat.
En ik ben geen heilig boontje en denk dat ik in het heetst van een discussie best wel eens een opmerking kan maken die gezien word als veroordelen, maar meestal niet zo bedoelt.
Das het nadeel van geschreven tekst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:55

MamboBeach schreef:
Ik vind dat je daar best over na mag denken en voor jezelf dan mag oordelen maar het zijn jouw zaken niet. Zo kan ik me ook wel afvragen hoe en waarom mijn buren zus en zo doen maar dat heeft mijn interesse niet. Nu ben ik ook best makkelijk daarin, iedereen moet maar doen waar die zin in heeft, als ik me daar ook nog druk om moet gaan maken... Dat doen in mijn ogen meer de mensen die geen leven hebben...

Even heel kort samengevat wat doe jij dan hier in dit topic? Mensen die een totaal andere interesse dan die van jou hebben en je lijkt toch aardig 'gedreven' over te komen, dus of jij je echt niet druk maakt, leg mij eens uit of interpreteer ik dit verkeerd?

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:01

Nicolletje, dat is ook weer een heel ander verhaal. Ik kan me voorstellen dat je minder luchtig denkt over het produceren van nageslacht als je al weet dat er een medisch probleem is, in welke vorm dan ook (risico voor jezelf, voor het kind of zelfs voor beiden). De afweging is dan zwaarder. Gelukkig heb ik over dat soort dingen niet na hoeven denken.

Onassa schreef:
Mooi verhaal van jou Mandy.
Geen gepush en getemp om zwanger te worden, iets wat een zwangerschap juist vaak tegenhoud.
Ik denk ook dat je een hele leuke moeder gaat worden.

Turbo bevalling kunnen ook erg onaangenaam zijn heb ik begrepen.
Mijn vriendin had dat bij de middelste en dat ging gepaart met een weeenstorm en dat kindje was er dus heel snel,maar het was haar meest ingrijpende bevalling.
Ik heb er verder geen verstand van ,maar je kunt ook altijd nog om verdoving vragen hoewel dat in Nederland nog niet echt gangbaar is in tegenstelling tot andere landen.
Mijn moeder heeft toen ik me aankondige om eruit te willen 48 uur met weeen gelopen, denk dat dat ook heavy moet zijn geweest voor haar en toen moest ze mij eruit poepen met mijn 9 pond.
Tja...dat blijft toch afwachten.
Ga je thuis of in het ziekenhuis bevallen???

Het gaat nu wel een beetje off-topic! Sorry voor het zwanger-gebabbel naar de bewust kinderlozen/-vrijen!! Ik hou het kort: het wordt het ziekenhuis, omdat ik geen enkele plek in huis heb waar ik fatsoenlijk zou kunnen bevallen (slaapkamer met schuin dak, waardoor het bed met geen mogelijkheid op klossen kan :( ), wat ik op zich wel jammer vind. Thuis is toch het meest vertrouwd.
En de vriendinnen-met-snelle-bevalling waren er stuk voor stuk blij mee. Heel heftig, maar voor zover zij konden beoordelen beter dan vele uren weeën en lijdzaam moeten wachten op voldoende ontsluiting.

9 pond is overigens niet misselijk :oo :(:)

Wat overigens heel erg heeft geholpen, is inderdaad dat mijn omgeving niet zo gepusht heeft. Ze kenden me blijkbaar goed genoeg. Ik gooi graag de kont tegen de krib, dus als ik regelmatig oneerbare vragen of getinte opmerkingen te horen had gekregen, dan had het allemaal nog wel eens veel langer kunnen duren. Of zelfs helemaal niet. Ik denk niet dat ik daar ongelukkig van geworden zou zijn, maar inmiddels ben ik wel zo ver, dat ik denk dat ik dan een heleboel gemist had. Al weet je niet wat je mist, dus hoe erg is dat dan weer?

Dat blijft het eeuwige dilemma voor de twijfelaars, van wie er vermoedelijk nog veel meer zijn dan van de radicale nee-zeggers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:08

Dit zijn verhalen waar ik liever heul ver uit de buurt blijf en weer met beide benen op de grond wordt gezet, oja dat was ook één van de vele redenen :Y)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:13

Chiqa schreef:
maikeltje schreef:
_O- _O- Jij hebt wel een heel verknipt beeld van mensen met kinderen. Uitgerangeerd? :') Verre van hoor :D

Verknipt? Pure realiteit of ga ja nu een stereotypevoorbeeld weergeven (Heb je toch al zo je best op gedaan) :+

Chiqa, ik begin nu toch wel heel nieuwsgierig te worden naar wat je met bovenstaande zin bedoelt :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:13

Weet je wat voor mij ook een hele grote (en best stomme) reden is?

Uitslapen is niet meer mogelijk de eerste 10 jaar!
En dat is voor mij echt een behoorlijk groot struikelblok.
Ik vind het best een hele domme reden en ik schaam me er ook voor, maar ik hou zoveel van slapen en heb ook heel veel slaap nodig.

Ben ik de enige of is het herkenbaar (om dit als een echte reden te zien om geen kinderen te nemen)?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:15

Voor mij gaat die reden niet op. Ook niet het gebonden zijn aan tijd is voor ons geen reden. Voor ons zal er wat dat betref namelijk weinig veranderen omdat de honden er ook uit willen en de paarden ook eten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:18

laetitia schreef:

Ik vind het best een hele domme reden en ik schaam me er ook voor, maar ik hou zoveel van slapen en heb ook heel veel slaap nodig.

Ben ik de enige of is het herkenbaar (om dit als een echte reden te zien om geen kinderen te nemen)?

Mijn kinderen zijn nooit om 7 uur aan mijn bed geweest. Dat is ook een kwestie van gewenning. Die slapen netjes uit, ik ben zelf ook erg slecht in vroeg opstaan :o

Je kunt ook om en om uitslapen als je een partner hebt, doen ook veel mensen.
En waarom moet je trouwens een "goede" reden hebben wanneer je kinderen niet ziet zitten? Jouw leven, jouw keuze. :j
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 10-03-10 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:18

mandymonica schreef:
dat mijn omgeving niet zo gepusht heeft. Ze kenden me blijkbaar goed genoeg.

Ik vertel het (soort anoniem) hier, maar niemand hield voor mogelijk dat ik ooit, ooit dit soort gedachten zou hebben :')
Ik ben soms zo overduidelijk anti-andermans-kind :o

Laetitia, voor mij is dat ook een groot struikelblok :=

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:20

laetitia schreef:

Het is voor mij een onderdeel van de reden dat ik niet moet dénken aan kinderen. Al word gezegd dat vrouwen bepaalde stofjes maken waardoor ze er beter tegen kunnen om in het begin na de geboorte weinig te slapen. Mannen daarentegen... :P
Pff maar moet er niet aan denken dat ik zo gouw als het kan lopen ik elke ochtend tussen 6 en 7 wakker word gemaakt... Of midden in de nacht eruit moet omdat de deken op de grond ligt ofzo...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:21

Chiqa schreef:
MamboBeach schreef:

Even heel kort samengevat wat doe jij dan hier in dit topic? Mensen die een totaal andere interesse dan die van jou hebben en je lijkt toch aardig 'gedreven' over te komen, dus of jij je echt niet druk maakt, leg mij eens uit of interpreteer ik dit verkeerd?

Ik kwam hier in dit topic terecht omdat ik mensen kan begrijpen die gek worden van het gezeur van mensen die lopen te 'pushen'. :)

Dus...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:24

Vroeger was ik beslist geen ochtendmens, zei het liefst niets tot ik op mijn werk was, dan was mijn humeur wel weer ok. Maar sinds ik moeder ben, heb ik daar geen last van. Uitslapen, nee dat lukt niet meer, maar kan dat niet erg vinden. Tegenwoordig kunnen we al wat langer blijven liggen omdat ze zichzelf wel even redt. Dat scheelt dan weer.

Wat betreft het oordelen en veroordelen, dat schijnt (hoorde ik maandag op de radio) vrouweigen te zijn. WIj weten het vaak beter dan de ander. En eerlijk is eerlijk, dat heb ik zelf ook wel, maar probeer het meestal voor mezelf te houden.
Het kan me dan ook niet echt iets doen dat anderen het misschien afkeuren dat dochterlief 2 middagen in de week naar de opvang gaat. Ze heeft het er naar haar zin, wij vinden werken leuk, iedereen blij (ze gaat er naar toe sinds ze anderhalf is). Ik zou niet durven zeggen of thuisblijven beter is dan niet thuisblijven. Voor ons is dit een goede situatie.

Is de voornaamste reden om geen kinderen te willen niet dat je vooral het gevoel niet hebt dat je ze wilt? Al die praktische zaken, dat regelt zich meestal wel, daar heb ik me van tevoren niet zo in verdiept, maar als je niet het gevoel hebt, dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Gelukkig is het niet verplicht ;)