Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:25

secricible schreef:
Popstra schreef:

Testen, dat land was hermetisch afgesloten. Niemand er in of er uit en besmettingsvrij

Dat valt dus wel mee, er mogen geen vakantiegangers in, maar er is nog steeds vliegverkeer met NZ. Dus er kan nog steeds besmetting plaatsvinden op de vliegvelden tussen bewoners van NZ en crew uit de vliegtuigen. Wat ook lijkt te zijn gebeurd bij deze laatste besmetting.

Ook die moeten zich uitvoerig laten testen willen ze überhaupt vliegen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:26

Popstra schreef:
secricible schreef:

Dat valt dus wel mee, er mogen geen vakantiegangers in, maar er is nog steeds vliegverkeer met NZ. Dus er kan nog steeds besmetting plaatsvinden op de vliegvelden tussen bewoners van NZ en crew uit de vliegtuigen. Wat ook lijkt te zijn gebeurd bij deze laatste besmetting.

Ook die moeten zich uitvoerig laten testen willen ze überhaupt vliegen

Toch vermoeden ze dat via het vliegveld de boel nu is binnengekomen.

Pandora2 schreef:
Die onderzoekers van de WHO is inderdaad een beetje lachwekkend ja.
Ze kunnen met zekerheid zeggen dat het virus niet uit een labo komt en niet van de markt afkomstig is.
Hoe dan ? :=

Het zou van dier op mens overgegaan zijn.

En daarvoor zijn ze al 2x daarheen geweest.

Tja :+

volgens mij konden ze niks met zekerheid zeggen na dat bezoek. Alleen dat er meer onderzoek nodig is voor zo'n beetje alles. Ik denk dat die onderste steen echt nooit boven gaat komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:35

Karl66 schreef:
Needje schreef:
Nou gezien het kabinet al bezig is met een spoedwet zal ie sowieso wel blijven.

Is het raar dat ik het bijzonder vind dat een gevallen kabinet nog wel zulke spoedwetten mag doorvoeren?
Ik weet dat in geval van de Corona crisis het wel mag. (had ik iii gelezen) Maar toch. Het is imo best krom.

Dit is toch echt hele basale staatsinrichting. Je hebt in Nederland de scheiding der machten. We hebben de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechtsprekende macht, die onafhankelijk van elkaar werken.

De uitvoerende macht is de regering, hun taak is om het land te besturen. Daarnaast is er in Nederland, net als in veel andere landen een verweving met de wetgevende macht, ze maken ook een groot deel van de wetten. Maar de echte wetgevende macht is het parlement, de eerste en tweede kamer, zij hebben het recht om wetten te maken en nog veel belangrijker, het is hun taak om wetten goed te keuren. En als laatste heb je de rechtsprekende macht, die toetst of we ons aan de wetten houden.

In dit geval heeft de rechtsprekende macht bepaald dat de regering zich niet aan de Nederlandse wetten heeft gehouden en een onrechtmatige maatregel heeft ingevoerd.

Daardoor kan de uitvoerende macht zijn taak, het bestrijden van een pandemie niet meer goed uitvoeren. Vandaar dat die uitvoerende macht met een nieuwe wet komt, om de maatregel rechtmatig te maken.

Die nieuwe wet moet eerst door de wetgevende macht, het parlement worden goedgekeurd. Zonder die goedkeuring kan een wet niet worden ingevoerd. Daarom is het parlement de wetgevende macht, zij bepalen of een wet het wel of niet haalt en zij bepalen wat er aan een wet moet worden aangepast, voordat zij hem goedkeuren.
Dat parlement hebben we in 2017 gekozen en dat parlement heeft nog een mandaat tot 17 maart 2021, een ander woord voor parlement is volksvertegenwoordiging, zij vertegenwoordigen namelijk ons als bevolking en indirect via het parlement keuren wij wetten goed of af.

Of een regering missionair of demissionair is, is hier dus eigenlijk helemaal niet relevant. De regering is een uitvoerende macht en ook op het moment dat een regering demissionair wordt, moeten ze gewoon beleid blijven uitvoeren. Het grote verschil tussen demissionair en missionair is dat een missionair kabinet toekomst gericht beleid mag ontwikkelen en dat er van een demissionair kabinet wordt verwacht dat ze dat niet doen en alleen de lopende zaken afhandelen. Dit omdat we vinden dat voor een toekomst gericht beleid het demissionaire kabinet niet meer voldoende steun heeft. Toekomst gericht beleid wordt daarom ook controversieel verklaard door het parlement, waardoor het kabinet dat niet kan ontwikkelen. Maar op het moment dat het parlement iets niet controversieel verklaart, dan is er geen enkele juridische regel waarom het kabinet dan niet met beleid mag komen. Een kabinet is namelijk uitvoerend.

De avondklok is geen toekomst gericht beleid, het is lopend beleid om de pandemie te kunnen controleren. Dat is de reden waarom het parlement dit nooit controversieel zal verklaren. Het wordt iets anders als het kabinet nu bijvoorbeeld zou besluiten dat we met z'n allen de komende jaren 10% extra belasting moeten gaan betalen vanwege de coronacrisis. Dat zou toekomstig beleid zijn, die invloed heeft op hoe Nederland zich de komende decennia ontwikkelt en daarom vinden we dat er voor zulke maatregelen eerst een nieuw kabinet moet zitten met voldoende steun vanuit het parlement, voordat ze zulk nieuw beleid mogen ontwikkelen.

Er is dus zowel juridisch als politiek gezien niks raars aan een demissionair kabinet dat met een spoedwet komt om de avondklok te regelen en jij als burger hebt daar gewoon invloed op, net zoals je invloed hebt op alle wetgeving die hier in Nederland gemaakt wordt, via de volksvertegenwoordiging, waar je zelf aan mee hebt mogen kiezen.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!!
Het ging mij er idd om dat er nu misschien een wet ging komen die voor altijd zou gelden. Dus dat ze de avondklok altijd konden inzetten wanneer ze zouden willen.
Maar ik begreep uit een post van Laurie dat het echt om de Corona avondklok gaat.

Needje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:35

Er was toch ook gezegd dat het ook uit Italië kon zijn gekomen? Gezien de banden tussen Italië en China.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:53

Pandora2 schreef:
Die onderzoekers van de WHO is inderdaad een beetje lachwekkend ja.
Ze kunnen met zekerheid zeggen dat het virus niet uit een labo komt en niet van de markt afkomstig is.
Hoe dan ? :=

Het zou van dier op mens overgegaan zijn.

En daarvoor zijn ze al 2x daarheen geweest.

Tja :+

Als je pas na een jaar binnenmag daar dan zullen de bewijzen al lang weggeveegd zijn :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:53

secricible schreef:
volgens mij konden ze niks met zekerheid zeggen na dat bezoek. Alleen dat er meer onderzoek nodig is voor zo'n beetje alles. Ik denk dat die onderste steen echt nooit boven gaat komen.

Oké, niet met zekerheid maar het zou ' hoogst onwaarschijnlijk ' zijn. Dus daar maak ik dan zekerheid van :Y)

De onderste steen zal inderdaad nooit boven komen want de chinezen zijn alles behalve transparant. En al helemaal niet als het om zoiets gaat.

Dat van Italie had ik ook al gelezen ja. De hete pan even doorschuiven }>

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:15

Needje schreef:
Er was toch ook gezegd dat het ook uit Italië kon zijn gekomen? Gezien de banden tussen Italië en China.

Ik wist niet dat er een grote textielindustrie van en door Chinezen in Italië, Prato gevestigd is.
Zag het afgelopen zondag in het programma ‘De wereld van de Chinezen’.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:24

tienus63 schreef:
Needje schreef:

Ik wist niet dat er een grote textielindustrie van en door Chinezen in Italië, Prato gevestigd is.
Zag het afgelopen zondag in het programma ‘De wereld van de Chinezen’.

Ja ik heb het ook gezien. :n Met gefronste wenkbrauwen naar zitten kijken, integratie is geen sprake van en de Chinezen noemen de autochtonen buitenlanders . Niet ok dus.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:31

Ik heb meerdere afleveringen gezien, ze integreren bijna nergens. Uitzonderingen in de gemeenschap daar gelaten.

Ik krijg een unheimisch gevoel van deze docu’s.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:32

ik heb ze ook gezien en inderdaad, unheimisch is wel het goede woord.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:36

pien_2010 schreef:
Ja ik heb het ook gezien. :n Met gefronste wenkbrauwen naar zitten kijken, integratie is geen sprake van en de Chinezen noemen de autochtonen buitenlanders . Niet ok dus.

Niets anders dan Britten sinds altijd overal.
Chinezen spreken doorgaans de taal en hebben in de regel de papieren legaal.
Verder verwachten Chinezen geen voorkeursbehandeling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:38

nynke55 schreef:

_O- _O- _O- _O-
je weet dat dit een germanisme is? Een duíts woord?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:42

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:

Niets anders dan Britten sinds altijd overal.
Chinezen spreken doorgaans de taal en hebben in de regel de papieren legaal.
Verder verwachten Chinezen geen voorkeursbehandeling.

Hier heb ik toch echt andere ervaringen mee
:+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:44

Giethoorn mag wel heel erg goed uitkijken met teveel belangstelling vanuit de Chineese hoek en voor mij mag Nederland strengere wetgeving doen zoals NOorwegen doet, van komen wonen in Nederland van iedereen is alleen mogelijk met verplichte integratie en taalkennis niveau. In de documentaire sprak vrijwel niemand Italiaans (uitzondering nagelaten) en er werd zelfs echt rot gedaan tegen die mensen. Dit goldt ook voor de Chinezen in Africa waar de Africanen ook buitenlanders werden genoemd .
Maar we gaan nu wel heel erg off topic maar ik had ook een unheimisch gevoel bij het geheel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:56

Huertecilla schreef:
nynke55 schreef:

_O- _O- _O- _O-

Ja en? Ik heb geen problemen met duitse woorden. Maar asl je een goede Nederlandse vertaling weet, ga je gang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:02

nynke55 schreef:
Huertecilla schreef:

_O- _O- _O- _O-

Ja en? Ik heb geen problemen met duitse woorden. Maar asl je een goede Nederlandse vertaling weet, ga je gang.

Volgens internet is het ook gewoon een NL woord en bestaat niet eens meer in het Duits:

Zowel unheimisch als unheimlich is correct in het Nederlands. Deze woorden betekenen in het Nederlands allebei: 'beklemmend, onbehaaglijk, griezelig, onheilspellend'. De beide vormen zijn overgenomen uit het Duits, maar de vorm unheimisch komt in het moderne Duits niet meer voor. Unheimisch heeft in het Nederlands een eigen betekenis en gebruik gekregen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:21

@pien wat te denken van de haven van Rotterdam, rederijen, horeca in heel veel steden, hotelketens, vastgoed.
Daarom krijgen veel ketens in Nederland geen of minder overheidssteun nu ze gedwongen dicht zijn.
Overheid redeneert dat de ketens in Nederland gefinancierd worden door buitenlandse (particuliere) investeerders.
De ketens die nog wel in Nederlandse handen zijn, krijgen hierdoor amper steun omdat ze bij de grote hoop worden gerekend.
Bekend voorbeeld is modeketen Ter Stal.

De aflevering over Cambodja was ook schokkend.

Giethoorn heeft al warme banden met China.
Een horeca ondernemer daar zet zich al jaren daarvoor in.
Zij heeft ook gezorgd dat de toeristische info in het Chinees beschikbaar is, net als menukaarten en zijn er inmiddels al aantal lokale mensen die Chinees spreken of in ieder geval het hoognodige.
Zij is de kartrekker dat de Aziaten een dagje Giethoorn deden.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-02-21 14:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:22

nynke55 schreef:

Oncomfortabel, ongemakkelijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:23

Nee, dat dekt de lading niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:26

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:37

pien_2010 schreef:
Giethoorn mag wel heel erg goed uitkijken met teveel belangstelling vanuit de Chineese hoek en voor mij mag Nederland strengere wetgeving doen zoals NOorwegen doet, van komen wonen in Nederland van iedereen is alleen mogelijk met verplichte integratie en taalkennis niveau. In de documentaire sprak vrijwel niemand Italiaans (uitzondering nagelaten) en er werd zelfs echt rot gedaan tegen die mensen. Dit goldt ook voor de Chinezen in Africa waar de Africanen ook buitenlanders werden genoemd .
Maar we gaan nu wel heel erg off topic maar ik had ook een unheimisch gevoel bij het geheel.

Tja, in mijn ogen dezelfde tactiek als van de Sovjet-Unie in de omliggende landen destijds. Daardoor zie je daar nog steeds een sterke Russische invloed waar ze nooit meer vanaf komen.
Dat gaat met China nu precies op dezelfde manier, maar dan wereldwijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:46

Ik las net dat Groot Brittannië als eerste land vrijwilligers gaat besmetten met Corona. Om te testen hoe de besmettingen verlopen en later ook om te testen met vaccins.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:53

Ik las het ook en ik las ook dat ze dit in Nederland ook gaan doen. Ik vraag me ook af of ze er een groep gevaccineerden bij nemen? Deze ´besmetten´ en dan kijken in hoeverre ze besmettelijk zijn. Als ze toch mensen gaan besmetten, is dat een mooie kans om hier ook onderzoek naar te doen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:55

Vayo schreef:
Ik las het ook en ik las ook dat ze dit in Nederland ook gaan doen. Ik vraag me ook af of ze er een groep gevaccineerden bij nemen? Deze ´besmetten´ en dan kijken in hoeverre ze besmettelijk zijn. Als ze toch mensen gaan besmetten, is dat een mooie kans om hier ook onderzoek naar te doen.

Dat zou me een interessant onderzoek lijken en ook wel noodzakelijk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:58

Die Chinezen zijn vreselijk rascistisch als je die afleveringen kijkt. De Afrikanen die voor ze werken noemen ze apen.