Needje schreef:Nou gezien het kabinet al bezig is met een spoedwet zal ie sowieso wel blijven.
Is het raar dat ik het bijzonder vind dat een gevallen kabinet nog wel zulke spoedwetten mag doorvoeren?
Ik weet dat in geval van de Corona crisis het wel mag. (had ik iii gelezen) Maar toch. Het is imo best krom.
Dit is toch echt hele basale staatsinrichting. Je hebt in Nederland de scheiding der machten. We hebben de wetgevende macht, de uitvoerende macht en de rechtsprekende macht, die onafhankelijk van elkaar werken.
De uitvoerende macht is de regering, hun taak is om het land te besturen. Daarnaast is er in Nederland, net als in veel andere landen een verweving met de wetgevende macht, ze maken ook een groot deel van de wetten. Maar de echte wetgevende macht is het parlement, de eerste en tweede kamer, zij hebben het recht om wetten te maken en nog veel belangrijker, het is hun taak om wetten goed te keuren. En als laatste heb je de rechtsprekende macht, die toetst of we ons aan de wetten houden.
In dit geval heeft de rechtsprekende macht bepaald dat de regering zich niet aan de Nederlandse wetten heeft gehouden en een onrechtmatige maatregel heeft ingevoerd.
Daardoor kan de uitvoerende macht zijn taak, het bestrijden van een pandemie niet meer goed uitvoeren. Vandaar dat die uitvoerende macht met een nieuwe wet komt, om de maatregel rechtmatig te maken.
Die nieuwe wet moet eerst door de wetgevende macht, het parlement worden goedgekeurd. Zonder die goedkeuring kan een wet niet worden ingevoerd. Daarom is het parlement de wetgevende macht, zij bepalen of een wet het wel of niet haalt en zij bepalen wat er aan een wet moet worden aangepast, voordat zij hem goedkeuren.
Dat parlement hebben we in 2017 gekozen en dat parlement heeft nog een mandaat tot 17 maart 2021, een ander woord voor parlement is volksvertegenwoordiging, zij vertegenwoordigen namelijk ons als bevolking en indirect via het parlement keuren wij wetten goed of af.
Of een regering missionair of demissionair is, is hier dus eigenlijk helemaal niet relevant. De regering is een uitvoerende macht en ook op het moment dat een regering demissionair wordt, moeten ze gewoon beleid blijven uitvoeren. Het grote verschil tussen demissionair en missionair is dat een missionair kabinet toekomst gericht beleid mag ontwikkelen en dat er van een demissionair kabinet wordt verwacht dat ze dat niet doen en alleen de lopende zaken afhandelen. Dit omdat we vinden dat voor een toekomst gericht beleid het demissionaire kabinet niet meer voldoende steun heeft. Toekomst gericht beleid wordt daarom ook controversieel verklaard door het parlement, waardoor het kabinet dat niet kan ontwikkelen. Maar op het moment dat het parlement iets niet controversieel verklaart, dan is er geen enkele juridische regel waarom het kabinet dan niet met beleid mag komen. Een kabinet is namelijk uitvoerend.
De avondklok is geen toekomst gericht beleid, het is lopend beleid om de pandemie te kunnen controleren. Dat is de reden waarom het parlement dit nooit controversieel zal verklaren. Het wordt iets anders als het kabinet nu bijvoorbeeld zou besluiten dat we met z'n allen de komende jaren 10% extra belasting moeten gaan betalen vanwege de coronacrisis. Dat zou toekomstig beleid zijn, die invloed heeft op hoe Nederland zich de komende decennia ontwikkelt en daarom vinden we dat er voor zulke maatregelen eerst een nieuw kabinet moet zitten met voldoende steun vanuit het parlement, voordat ze zulk nieuw beleid mogen ontwikkelen.
Er is dus zowel juridisch als politiek gezien niks raars aan een demissionair kabinet dat met een spoedwet komt om de avondklok te regelen en jij als burger hebt daar gewoon invloed op, net zoals je invloed hebt op alle wetgeving die hier in Nederland gemaakt wordt, via de volksvertegenwoordiging, waar je zelf aan mee hebt mogen kiezen.