Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 15:58

Ik drink vrijwel nooit alcohol omdat ik echt als een natte krant loop de dag erna :')
En ik ben niet zo dol op alcohol, dat scheelt ook.

Ik snap je hoor, die drukte in zo'n grote stad is ook niks voor mij.
Misschien dat ik me ooit eens waag aan een halve marathon in Istanbul (als die er is), al is het maar omdat ik vind dat mn Turkse roots 1x in Turkije gelopen moeten hebben :))

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:00

Samantha_ schreef:
O wat balen lies sparkle!

Auw Leonie!

Ik ga zondagochtend heel vroeg een run met 8 anderen doen. We gaan 15 km lopen, maar voor ik op de start plek ben heb ik al 2 km ingelopen. Kijk daarna wel hoe ik me voel, of ik nog stukje doorga. Moet sowieso terug naar huis lopen dus dan zit ik op 19 km totaal.
Dat is wel genoeg toch, als training voor de halve over 3 weken?

Ja, zeker! Ik heb voor mijn eerste halve 1x 18 km gelopen en nog een keer 20 km. Die laatste was wel met veel hoogtemeters, waardoor de halve zelf heel erg meeviel. :')
Maar als jij 19 km kan lopen, dan gaat een halve zeker lukken!

Auw Leonie, niet fijn zo’n val!

Ik lees mee, maar weinig puf om uitgebreid te reageren op iedereen. Helaas heb ik kinkhoest -O- Dus hele nare hoestbuien en het is afwachten hoelang het duurt voordat het over is, dat kan tot 3 maanden duren namelijk…
Heb antibiotica gekregen omdat ik nog in het beginstadia van drie weken zit, maar weinig kans dat het iets doet. Ben blij dat ik in ieder geval iets kan proberen. :')

Ik blijf hoop houden, maar ik ben benieuwd of het weekend met de koning van spanje trail gaat lukken, 11 en 12 mei, en eind mei de stuwwaltrail en een obstacle run. We gaan het zien, voor nu maak ik hooguit een wandeling en dan ben ik al bekaf. Echt bizar hoe een bacterie je zo kan vloeren in een keer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:34

O beterschap Suliko!

Ik pauzeer ook bij stoplicht. Wat een drukte zeg!

Ok, ik vind het alleen zo gek om vooraf nooit die afstand gelopen te hebben.
In oktober ga ik hele marathon lopen, doel is dan om 1-2 keer 35 te lopen.

Ik ga inderdaad ook met alcohol stoppen, beter voor je lichaam. Niet dat ik zoveel drink trouwens hoor. Maar vanavond koningsnacht, maandag midweekje op vakantie. Daarna maar weer aan het water en eiwit limonade.
Heb wel tijdje geleden na 5u slaap en flinke kater 14 km gelopen, was wel echt stuk daarna.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:53

CalipsoLover de vraag is dan wel wat te veel is.
Ik loop in een jaar wel een keer of 60 tot 70 een minimale halve marathonafstand (maar ook verder) en in 2022 liep ik 13 marathons en ultra's.
Je lijf went er aan.
Maar ga je voor het eerst een marathon lopen, dan zou ik zeker een keer 35km lopen, gewoon ook om te weten wat zo'n lange loop tussen je oren doet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:06

Suliko beterschap :(:)

Goof goed gedaan hoor. Beter rustig aan :j

Calipso ook weer lekker gelopen :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:36

Goof schreef:
Flink doel voor jezelf gezet Germie. Binnen welke tijd wil je dat behaald hebben?
Edit: ik zie dat je nu al, voordat je überhaupt gestart bent, je eigen plan wil trekken en niet de training wil volgen :')

Au Leonie, pijnlijk plekje joh. Wel lekker gelopen daarna, leuk dat hertje.

Ik heb vandaag, na 2 weken, weer eens gelopen. Ik heb wat rust gepakt, was te moe afgelopen periode. Vandaag een heel rustig rondje van 6,5km gelopen, maar alsnog een hoge hartslag. Baal ervan, maar die geeft gewoon duidelijk aan dat ik niet ok ben.
Maar goed, het was een fijn rondje bos en buitengebied.

2.5 uur. Waarom? Omdat ik dan wel een officiele run kan doen, langzamer niet helaas. Alle runs hanteren max 150 min of zelfs sneller. En tja, mijn doel is die afstand ooit officieel lopen. Denk niet dat ik het ga halen wegens verkeerde trainer volgens reviews, maar we gaan het zien.
Zondag geeft ie overigens meteen een heftige training van 11.29km en dan nog warming up en cooling down. Dus verder dan 10 km. Ik lees op reviews ook dat als je een tijd er bij geeft dat de programmas denken dat je de afstand al kunt lopen. Maar dat staat er niet bij Garmin. En ik heb natuurlijk nooit 21km hardgelopen, wel gewandeld.
Het run walk run principe van die Jeff sprak mij aan, maar als reviews zeggen dat ze soms 24 keer 800m moeten doen bij een 10km programma, dan ben ik snel er weer mee gestopt denk ik. Dan zou je voor 21km uitkomen op trainingen van 5 uur, en ik ben uitgegaan van max 2.5 uur. Dus we gaan het zien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 19:16

Supervixen schreef:
Ik loop in een jaar wel een keer of 60 tot 70 een minimale halve marathonafstand (maar ook verder) en in 2022 liep ik 13 marathons en ultra's.
Je lijf went er aan.
Maar ga je voor het eerst een marathon lopen, dan zou ik zeker een keer 35km lopen, gewoon ook om te weten wat zo'n lange loop tussen je oren doet.

Ik hoop dat mijn lijf er aan gaat wennen, die lange afstanden.

Stiekem lijkt een trailmarathon me namelijk ook heel leuk om een keer gedaan te hebben. Maar ergens vind ik dat wel spannend. Je bent dan toch meer op jezelf aangewezen ipv dat je achter iemand kan plakken. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:20

Germie, ik bedoelde 'wanneer wil je dat bereikt hebben'?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:28

Sherivey schreef:
Supervixen schreef:
Je lijf went er aan.

Ik hoop dat mijn lijf er aan gaat wennen, die lange afstanden.

Stiekem lijkt een trailmarathon me namelijk ook heel leuk om een keer gedaan te hebben. Maar ergens vind ik dat wel spannend. Je bent dan toch meer op jezelf aangewezen ipv dat je achter iemand kan plakken. :+

Als je hier in de buurt een keer een weekendje weg boekt, kunnen we er samen ook een keer een lopen als je dat leuk vindt. Met de auto als vp. Geen tijdsdruk, mooie omgeving, gewoon een dag genieten van de natuur. Als training voor je kustmarathon :P.
Zie maar, je weet me te vinden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 20:00

Een volledige marathon voor mn kustmarathon is wat enthousiast. Maar voor een lange duurloop lijkt dat me een prima idee :D ergens tussen de 20 en 35 km :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:54

Sherivey schreef:
Germie, het probleem is alleen dat voor de gemiddelde loper die voor een marathon traint, langere duurlopen meer kwaad dan goed doen. Tuurlijk zijn er mensen die ultra's lopen en regelmatig een 42 km duurloop doen. Maar voor ieder die dat niet doet, zijn die laatste kilometers toch wel zwaar.
Het klopt wel dat een deel tussen je oren zit, maar ook bvb voeding/ drinken speelt een rol in hoe zwaar die laatste kwart van een marathon is.

Ik merkte overigens wel dat meerdere duurlopen van 25-30 km verspreid over de trainingsweken voor mij fijner werkten. Ik heb voor Rotterdam 'maar' 1x 35 km gelopen.
Wat voor mij het zwaarste was in Rotterdam, was bij het Kralingse bos mensen te zien overgeven, met kramp langs de weg liggen, helemaal stuk gingen. Dat deed mentaal wel wat.

Calipsolover, goed gelopen!
Laat jij je horloge aan staan bij stoplichten? Ik pauzeer die altijd :o

Ik vind het knap hoor zo'n marathon, ik weet niet of ik dat ooit aan zal kunnen.
Maar wat je dus zegt dat die laatste kilometers dus wel zwaar zijn als je nooit de afstand getraind hebt. Maar het klopt ook weer dat een marathon een aanslag op je lichaam is.
Ben je ook stijf geweest na die tijd of viel dat mee?

Ik vind nu alles langer dan 5km al ver eigenlijk. 5km gaat ook niet makkelijk tijdens het lopen, maar is eigenlijk altijd wel te doen als ik het rustig aan doe. Langer betekent wel dat ik alles voel. De keren dat ik 10km heb gelopen heb ik helaas geen verbetering gemerkt, de eerste keer was zwaar met veel spierpijn, maar vorige week was nog steeds zwaar met spierpijn, maar wel wat sneller. Ik kan me op dit moment niet voorstellen dat je 8-10 km verder loopt tijdens een marathon dan ooit je langste afstand was. Want zelfs 1km er bij is al veel. :+

Ik zie dat mijn VO2 max een puntje gestegen is, hopelijk blijft dat ook zo. Ben er wel blij mee eigenlijk. *\o/*

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:06

Sherivey, herkenbaar dat het tijdens de laatste kilometers op de marathon zo zwaar wordt, als je anderen ziet wandelen/liggen, etc. Je lichaam wil ook stoppen, alleen van je geest moet je door, en die andere mensen stoppen gewoon, dat hakte er bij mijn eerste hv marathon ook in.
Heb je Turkse roots ja? Dan is daar gaan lopen wel leuk!
En bij SV ook een mooie omgeving en training!
Trailmarathon is relaxter als stads marathon ook als je niet kan plakken!

Calipso lover, gatsie wat een drukke straat zeg, daar kun je toch niet lopen? Loop je dan op dat dunne stoepje? Lijkt me echt niet prettig.
Wel knap 10km op 5 uur slaap!
Kom je wel op rustigere punten? Of is je hele route zo druk?

Leonie, jee wat een pech zeg. Ben je eindelijk weer klaar voor een run, bederft een stoeptegel de pret.
Het is je niet gegund zeg.
Hopelijk dat het vanaf nu de goede kant op gaat, sterkte ermee!

Goof, fijn dat je nog lekker gelopen hebt!

Samantha, je moet het zien als wedstrijden voor springpaarden, bijna niemand springt thuis 1.60cm met een paard, thuis oefen je laag en dressuur.
En alleen op wedstrijd laat je je paard hoger springen.
Als je thuis ook even hoog springt, houdt je je paard niet heel.
Dat is hetzelfde als dat je thuis te veel en te snel kilometers gaat maken.
Op je wedstrijd wil je pieken/ uitlopen
Dat lukt als je rustig hebt opgebouwd met duurlopen, en tempowisselingen.
Ik had ook nooit 42 km gelopen voor mijn eerste marathon, maar ik wist zeker dat het ging lukken.
Ik weet ook zeker dat 50km wel lukt, ook al heb ik dat nog nooit gedaan, je voelt het wel als je er klaar voor bent.
Welke marathon ga je in oktober lopen?

Suliko, he wat vervelend zeg, echt stom zeg, een bacterie, daar zit je echt niet op te wachten, en dat net na die hondenbeet, het zit jou ook niet mee zeg.
Betershap en sterkte, hopelijk ben he fit genoeg voor de Koning van Spanje.

Gisteren proefles gehad op de atletiekbaan, en het was echt super leuk, had ik niet verwacht.
Het was echt takken weer, stromende regen, maar ik liep met een big smile.
Eerst inlopen over een grasmat, daarna oefeningen met stokken en pionnen, en spring hupeltjes.
Hele fijne trainer, kijkt echt goed naar je houding.
Daarna 6x 200 meter gedaan met 1 min pauze.
Heb nuttige tips gehad en het was een gezellig groepje, ik ga lid worden!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:30

goof, digitale knuffel voor jou. wel fijn dat je toch een fijn rondje hebt kunnen doen. :(:)

blijf het knap vinden calipso lover hoe jij je door de stad weet te bewegen en gewoon lekker gaat hardlopen, ookal werkt de omgeving niet echt mee (en dan ook nog met 5 uur slaap) +:)+ ik zie nu je tweede bericht, dacht dat je daar voorlopig nog wel zou zijn. snap dat je uitkijkt naar je terugkomst. wanneer ga je terug?

jeetje mina suliko dat is heel erg balen zeg. heel veel beterschap! hopelijk ga je nog profijt hebben van het hardlopen, als in snel herstel vanwege je goede conditie over-all.

wat tof zeg ieris! klinkt ook echt heel leuk en leerzaam.

leonie, ziet er uit als een productieve training :j

hier een 8km loopje gedaan. ik voelde me goed, het ging goed, alles was goed! onderweg nog een kunst route van een basisschool tegen gekomen. zo leuk <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook erg tevreden met het tempo icm hartslag

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 22:05

Germie, ik vond de stijfheid achteraf alles meevallen, eerlijk gezegd. Tuurlijk wel wat spierpijn, maar niet zoals je soms bij mensen ziet.
Ik heb wel in de 2 uur na mn eerste marathon continu moeten overgeven. Bij poging 2 ben ik wel ff misselijk geweest, maar na een dutje was dat weer weg.

Ieris, fijn dat de training goed beviel.
Jammer van de regen. :=

Leonie, jouw langzaam is mijn snel :))

Sunshine, wat leuk, die kunst :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:27

Ik ben helemaal geen kunstmens, maar dit is leuk. Lekker kleurig.

En overgeven, dat lijkt me echt niet fijn. Hoeveel marathons heb je nu gelopen? Ik heb helaas heel snel spierpijn, had ik als puber al en dat is best vervelend. Soms denk ik wel eens dat het toch van vitamine B12 tekort kan komen, maar dat is nooit officieel vastgesteld. Ik rij bijvoorbeeld paard, dan ben je daarin getraind zou je zeggen. Maar vroeger deed ik ook aan wedstrijdschaatsen. Paardrijden en schaatsen in 1 weekend gaf me altijd spierpijn in de liezen en dat is nog steeds zo. Ook blijft bij mij nu spierpijn terugkomen als ik een langere buitenrit maak met los teugeltje, en met langer doel ik op 1.5 uur, dus niet eens extreem lang.
Ik durfde bijvoorbeeld een paar weken terug niet 2 paarden te rijden en daarna die 4 mijl loop te doen. Heb het bij 1 paard gehouden. En toch weer spierpijn gehad.
Ik heb inmiddels denk ik een keer of 10 de 10km gedaan, maar heb toch elke keer nog spierpijn. En dat is soms zodanig dat ik een dag later niet zonder de leuning te gebruiken de trap af kom. En dan ken ik mensen die ouder zijn dan ik, nooit trainen en dan lopen ze eens 5-6km mee en hebben zelfs nog geen last van stijfheid terwijl ze normaal nooit hardlopen. Woensdag was dat ook weer zo, iemand loopt maar eens in de 2 maanden, moest zich inhouden om met mij mee te lopen die 5km, terwijl ik gewoon echt behoorlijk veel moeite moest doen om die 5km te lopen, was ook trager dan normaal. Ben al een week verkouden en dat wil niet weg. Ik kan er wel om sporten, maar je merkt het wel. Dat maakt het ook wat zwaarder natuurlijk, maar dan nog, ik liep echt met 8.10 per km enorm hard.

Hier is iedereens langzaam mijn snel helaas. Al heb ik gisteren dus wel 5 minuten in het tempo gelopen wat ik opgegeven heb als einddoel om uiteindelijk een halve marathon te lopen. Dan moet ik maar zo denken, 5 minuten op 7 minuut per km lukt, dus dan moet 21km in dat tempo ook lukken. Maar de vraag is alleen wanneer en gaan mijn pezen dat ooit aan kunnen ? Want die deden vanmorgen met opstaan weer pijn en moet ik straks weer rekken, en dat dus na 1 benchmark van 9 minuten waarbij je maar 5 minuten hardloopt.
Ik denk dat mijn marathon ooit een wandelmarathon gaat worden, en dan ga ik gewoon beginnen met hardlopen en zie wel wanneer ik moet gaan wandelen. Uitlopen zal dan in ieder geval wel lukken. ;)

Enne, ervaren jullie wel eens 'runners high', oftewel de zgn. verslaving aan hardlopen? Ik heb dat nog nooit ervaren en moet elke keer tegen me zelf zeggen, je moet weer gaan, want het is gezond en goed voor je. Maar mijn lichaam zegt elke keer 'de bank is lekkerder hoor'. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:40

Jazeker voel ik die wel eens. Vorige week nog in de Hoge Veluwe, toen was ik zo aan het genieten van de route, ik wilde daar wel de hele dag trailen! Of als ik op de weg loop en het gevoel heb eeuwig door te kunnen lopen. Heerlijk.

Ach twee weken geleden liep een vriend mee met de Amerongse bergtrail, die had de afgelopen drie maanden maar één keer 7km hardgelopen. En loopt de halve trailmarathon gewoon uit. Het was ook nog eens zijn langste afstand. Vanaf km 17 had hij het zwaar en was er wat wandelen bij, maar toch.
Er zijn altijd mensen die beter lopen, maar daar moet je je proberen niet teveel mee te vergelijken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:51

Alcohol is vooral heel sociaal bij mij := Ik drink zelf ook niet veel omdat ik er ook niet tegen kan ivm enorme katers van 3 glazen, maar mijn vriendengroep gaat wel vaak uit en dan voel ik sociaal ook de druk om iets mee te drinken, al is het maar 1 glas. Dus volledig stoppen lijkt me ook gewoon eens goed voor mijn karakter wat op te bouwen. 8-)

Heel veel beterschap Suliko! Je zei toch dat je man het ook had? Ik hoop dat je je snel beter voelt.

SV, misschien dat je lijf er inderdaad wel aan went maar denk dat je wel moet oppassen, zag onlangs een filmpje van een topsporten en die zei ook dat hij nooit een volledige marathon loopt als training. Je moet je lijf echt wel tijd geven. Maar idd, nu loop ik 10km met gemak, 2-3 maanden geleden was dat nog niet zo.

ieris, er zijn minder drukke punten maar het verkeer is hier gestoord. :+ Het is echt een beetje tussen de mensen en auto's heenlopen, of om 6u 's ochtends gaan, maar daar heb ik dan ook weer niet de moed voor :') Wat leuk dat de atletiekclub je beviel! *\o/*

Sherivey, ik wist ook niet dat je Turkse roots had! Leuk! Al denk ik dat het Zuiden veel fijner is om te lopen ivm luchtkwaliteit, in Alanya organiseren ze ook regelmatig triathlons is mij verteld.

Wat een mooie route weer Leonie! En toch weer lekker snel 8-)

Sunshine; Oh wat leuk die route! Goed gedaan en weer lekker gelopen. Ik kom 17 mei terug naar België, begin namelijk met een nieuwe job in Brussel en moet wat vroeger terugkomen door familieomstandigheden. Een paar maanden Istanbul is altijd leuk, maar ook altijd weer blij als ik terug ben.

@Germie: Ik heb een b12 deficiëntie en moet voor de rest van m'n leven 2x/week spuiten. Ik krijg aanvullend nog vitamine en mineralen via een baxter. Je kan wel altijd eens proberen om wat b12 bij te spuiten, maar ik vermoed dat dat zonder diagnose niet zomaar kan. Al is spierpijn volgens mij ook afhankelijk van persoon tot persoon, ik heb er ook wel vaker last van. Doe genoeg andere sporten om je spieren sterker te maken, ik doe naast lopen ook krachttraining. Anders zou mijn lichaam helemaal uit elkaar vallen. Ik heb wel vaker een runnershigh <3

Mijn moeder is nu op bezoek, dus ik doe komende 5 dagen effe niks en laat m'n knie weer wat rusten. Ben van plan om woensdag dan eindelijk 14-16km te lopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:19

Mag ik mij hier ook melden? :D Lees al een tijdje mee maar had nog niks gepost.

Heb nog maar 10x hardgelopen en heb dat vroeger ook nooit gedaan ofzo. Heb donderdag echt hardloopschoen gekocht dus nu moet ik wel doorzetten. God wat zijn die krengen duur. Ik loop met de app Start met hardlopen. Daarmee doe je interval en zo bouw je op. Je begint en eindigt met 5 minuten lopen. Ik track mijn training met Garmin en Strava is daaraan gekoppeld! Voeg me vooral toe op Strava (Marlinde Meijer).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:22

Sunshine, lekker gelopen :j En een lekker tempo heb jij steeds te pakken jij gaat lekker.

Leonie mooie route en jou tempo is top. Maar leuk dat je zo lekker trails kan lopen ook. Ben ik nu wel lichtelijk jaloers op haha.

Germie de runnersigh heb ik ook een aantal keer mogen ervaren. De laatste keer op 17 november. De laatste keer voordat ik er even uit lag. Dan zit alles mee tijdens je loop en dan loop je ook lekker ik liep toen heel stabiel constant op 06:45km en dat 16km volgehouden en toen was ik thuis maar had ik nog uren kunnen lopen in dat tempo. Ook hartslag was heel stabiel. Dat komt vanzelf wel weer.

Ik heb vandaag een lesje burn gedaan en dat was ook heel leuk. Is een soort x core maar dan met twee kleinere buizen. Volgende week zaterdag is het helemaal vol maar voor de weken daarna heb ik me gelijk aangemeld want die zijn ook al bijna vol en er kunnen 40 mensen mee doen.

Ik heb me nu voor woensdag avond om 19:00 aangemeld voor burn. Maar dat is rot tijd voor mij. Maar ik vind het leuk genoeg om dan te blijven doen en is echt heel goed voor de core. En kon gelukkig goed mee kon weer conditioneel *\o/*

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:28

@Marlinde welkom. Hardstikke goed joh.
Ja dure krengen die schoenen maar je hebt ze wel nodig met lopen.
Ik heb momenteel geen Strava vind het net een sociaal ding teveel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:30

Lekker bezig met je fitness lessen BeFunny!!!

En thanks! Je hebt inderdaad goede schoenen nodig. :j

Ben ook echt trots want 3 jaar geleden kon ik door een hersenschudding amper 10 min fietsen. En nu kan ik 10-15 km wandelen en hardlopen! :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:36

Ja hardstikke goed
Bewegen helpt ook om steeds een beetje meer te kunnen is mijn persoonlijke ervaring.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 11:40

Marlinde ik volg je nu op Strava
Sterkte aan alle gewonden en zieken, hopelijk allemaal weer fit en gezond!

Gisteren heb ik een 5,5km interval gedaan (5 min inlopen 6x 3 min snel en 2 min langzaam)
Vond het op het laatst pittig maar het ging goed, knie voelde ik de laatste paar meters maar heeft zich verder koest gehouden *\%/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 12:43

Welkom nieuwelingen! Leuk dat er zoveel mensen fanatiek hardlopen :j

Wat een k#ttegel Leonie, ziet er pijnlijk uit :knuffel:

Balen Lies, ik ga duimen dat je de marathon toch kunt lopen, het duurt even voordat deze week komt en het is toch wel een mooie om op je lijstje te hebben staan :knuffel:

Ik keutel deze week lekker door, heb het een beetje druk en loop lekker mijn hoofd leeg zonder druk.

Over belastbaarheid, dat is echt zo verschillend en iedereen heeft een andere mening. Ik heb de afgelopen tijd veel met oudere (50+) ultralopers gelopen. Die kenmerken zich door lekker te genieten, totaal niet snel te lopen en veel kilometers te maken. Regelmatig een marathon of een 50km is niet ongebruikelijk en ze zijn zelden geblesseerd.

Ik drink zelf al jaren geen druppel alcohol (ik heb in mijn leven genoeg gefeest zeg ik altijd maar :+) en geloof in voldoende slaap en regelmaat.
Zelden heb ik spierpijn, maar ik luister zo goed mogelijk naar mijn lichaam. Wanneer mijn benen zwaar of moe voelen dan stem ik mijn snelheid en afstand daarop af. Is het altijd makkelijk? Natuurlijk niet, het is afzien en ook echt wel doorzetten, maar niet ten koste van alles.

Het belangrijkste: er is geen moeten, doe het voor jezelf, omdat je er van geniet. Ik geniet van de mentale uitdaging, dat maakt me sterker als mens en ook als leidinggevende.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 13:25

Germie, ik heb nog 'maar' twee marathons gelopen. Geblesseerd geraakt toen ik een eerste poging deed (na 2 weken al) en overtraind geraakt toen ik voor een derde aan het trainen was. :=

Echt een runnershigh ervaar ik zelden. Maar de verslaving is er zeker wel. Had namelijk nadat ik vorig jaar overtraind raakte eigenlijk gezegd dat ik geen grote hardloopplannen meer zou maken en misschien zelfs helemaal zou stoppen.
And yet, here I am... :')

BeFunny, lekker bezig met trainen!

Marlinde, welkom :wave:

Sall, mooie intervaltraining :j

Ik vertrok vanochtend al vroeg voor mijn duurloop.
Werd een rondje afzien.
Het begon wat benauwd. En ik had last van mn buik/ rug (menstruatie). Toen ik net de 5 km bereikte, ging het regenen. En dat bleef het doen.
Op gegeven moment begonnen mijn longen ook moeilijk te doen. Heb de laatste week weer vaker last daarvan. Was er toen wel even klaar mee. Maarja, moest toch thuiskomen, dus doorgezet.
Regenen ging over in echt hard regenen. Dus compleet verzopen en verkleumd thuisgekomen. :=
Afijn, de kilometers zijn weer gemaakt.

Afbeelding