Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:28

Pandora2 schreef:
Hier in BE voor het eerst 4 personen met de braziliaanse variant.
Maar goed, ze doen enkel steekproeven dus kan best zijn dat die er al weken geleden ook was :+

Wel weer maar 830 nieuwe besmettingen de laatste 24u. Het blijft nu toch wel dalen.

Even later zeiden ze dat ze die besmetting terug hadden geleid tot een persoon die eind december met het vliegtuig vanuit Brazilië kwam; met veel pech kan het inderdaad dus al een stuk verder verspreid zijn...

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:47

Nou de avondklok blijft :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:53

In ieder geval tot vrijdag. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:06

Wat een nare mensen die W.E. en die andere kerel die er bij was. Mondkapjes zijn toch verplicht in een openbaar gebouw? Viel mij op dat ze alle drie weglopen na de uitspraak zonder.

Ben benieuwd welke kant het vrijdag op gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:09

Relaxed schreef:
Nou de avondklok blijft :j

Verdorie moest echt hard met tegenwind naar huis fietsen. _O-

Had liever gewacht tot het droog werd. :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:10

Jessix schreef:
Wat een nare mensen die W.E. en die andere kerel die er bij was. Mondkapjes zijn toch verplicht in een openbaar gebouw? Viel mij op dat ze alle drie weglopen na de uitspraak zonder.

Ik mag aannemen dat ze voor vrijdag zorgen dat ze hun zaakjes gewoon op orde hebben, wat de uitspraak ook wordt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:11

Nou het is hier nu eigenlijk best druk op straat, dus ik denk dat een aantal mensen niet hebben begrepen dat de avondklok eigenlijk nog “aan” is :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:34

secricible schreef:
Jessix schreef:

Ik mag aannemen dat ze voor vrijdag zorgen dat ze hun zaakjes gewoon op orde hebben, wat de uitspraak ook wordt

Ik bedoelde dat ik benieuwd ben naar de uitspraak zelf. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:18

Nou gezien het kabinet al bezig is met een spoedwet zal ie sowieso wel blijven.

Is het raar dat ik het bijzonder vind dat een gevallen kabinet nog wel zulke spoedwetten mag doorvoeren?
Ik weet dat in geval van de Corona crisis het wel mag. (had ik iii gelezen) Maar toch. Het is imo best krom.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:26

Needje schreef:

Is het raar dat ik het bijzonder vind dat een gevallen kabinet nog wel zulke spoedwetten mag doorvoeren?
Ik weet dat in geval van de Corona crisis het wel mag. (had ik iii gelezen) Maar toch. Het is imo best krom.

Het is een lopende zaak. Een gevallen kabinet houdt zich alleen bezig met lopende zaken.
Wetsvoorstellen kunnen trouwens controversieel worden verklaard door 1e/2e kamer maar ik gok dat daar geen meerderheid voor zal zijn . Verder zal Corona etc. Niet op die lijsten staan.

Maar wat wil je dan? Dat ze tot hopelijk eind april niks beslissen? Kabinet vormen kost ook nog tijd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:56

Cer schreef:
Nou het is hier nu eigenlijk best druk op straat, dus ik denk dat een aantal mensen niet hebben begrepen dat de avondklok eigenlijk nog “aan” is :+

Ja maar werd gezegd dat ze tot vrijdag zuinig zijn met boetes, en waarom niet rebels doen als het wel kan...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:16

lenaa_tje schreef:
Needje schreef:

Het is een lopende zaak. Een gevallen kabinet houdt zich alleen bezig met lopende zaken.
Wetsvoorstellen kunnen trouwens controversieel worden verklaard door 1e/2e kamer maar ik gok dat daar geen meerderheid voor zal zijn . Verder zal Corona etc. Niet op die lijsten staan.

Maar wat wil je dan? Dat ze tot hopelijk eind april niks beslissen? Kabinet vormen kost ook nog tijd.

Ik wil niets. Ik vraag het me gewoon af.
Blijf het apart vinden dat je blijkbaar wetten er door kan krijgen waar wij verder iets over te zeggen hebben. Nooit zo bij stilgestaan. Maar vind dat best een "spannend" idee.
Eerder is het nooit zo aan de orde geweest, maar nu wel.
En ja, misschien hebben wij de tweede kamer wel gekozen. Maar het is nou niet dat deze zich aan hun beloftes houden over het algemeen. haha.
Zou het niet zo moeten zijn dat je als volk zelf inbreng zou moeten kunnen hebben op zulke beslissingen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:25

Needje schreef:
lenaa_tje schreef:

Ik wil niets. Ik vraag het me gewoon af.
Blijf het apart vinden dat je blijkbaar wetten er door kan krijgen waar wij verder iets over te zeggen hebben. Nooit zo bij stilgestaan. Maar vind dat best een "spannend" idee.
Eerder is het nooit zo aan de orde geweest, maar nu wel.
En ja, misschien hebben wij de tweede kamer wel gekozen. Maar het is nou niet dat deze zich aan hun beloftes houden over het algemeen. haha.
Zou het niet zo moeten zijn dat je als volk zelf inbreng zou moeten kunnen hebben op zulke beslissingen?

Maar doel je er dan op dat we voortaan alle vragen met een publiekelijke stemming moeten doen (ik kom even niet op de juiste term, sorry)? EDIT: raadgevend referendum doelde ik op :D
Want in principe kiezen we de tweede kamer en moet voor een wetsvoorstel nog steeds een meerderheid van de tweede kamer toestemmen en de eerste kamer toetsen. Dat is ook waarom dit nu gebeurt is, het demissionair kabinet heeft gekozen om nu een route te volgen die buiten de eerste kamer om ging en daar zijn ze op gecorrigeerd.
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-02-21 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:37

Nou met zulke ingrijpende (vrijheidsbeperkende maatregelen) vind ik idd dat dat wel even langs het volk mag gaan ja.
Ik ben op zich niet tegen een avondklok in een Pandemie die niet onder controle te krijgen is. Maar ik hoef geen wet die de regering het recht geeft om dit op elk eigen gekozen moment toe te passen nee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:44

maar er is toch juist geen sprake dat ze het recht hebben dit op elk eigen gekozen moment toe te mogen passen? Ze zijn juist teruggefloten daarop en moeten nu dus als (demissionair) kabinet eerst langs de beide kamers, zoals dat altijd is met ieder wetsvoorstel? Zo werkt onze democratie toch altijd?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:45

Needje schreef:
Nou met zulke ingrijpende (vrijheidsbeperkende maatregelen) vind ik idd dat dat wel even langs het volk mag gaan ja.
Ik ben op zich niet tegen een avondklok in een Pandemie die niet onder controle te krijgen is. Maar ik hoef geen wet die de regering het recht geeft om dit op elk eigen gekozen moment toe te passen nee.

Maar hoe zie je dat voor je? Als je nu kijkt naar de opkomst van verkiezingen is die niet enorm. Verder heeft het volk wel een mening maar waar is die mening op gebaseerd?
Ook echt een effectief bestuursmiddel is het niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:47

sowieso was de laatste poging tot een raadgevend referendum (dat was de term die ik zocht :D ) niet echt heel succesvol vond ik persoonlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:47

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:51

secricible schreef:
sowieso was de laatste poging tot een raadgevend referendum (dat was de term die ik zocht :D ) niet echt heel succesvol vond ik persoonlijk.

Ik was toen nog geen 18 en daarom is het een beetje langs me heen gegaan, was dat niet over Oekraïne? Ik denk dan dat je als je het over zaken binnen Nederland houdt je wel een hogere opkomst krijgt :Y)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:54

secricible schreef:

Nee precies en dat was alleen raadgevend. Heel veel mensen zitten er ook niet op te wachten om telkens te moeten. We hebben die mensen in Den Haag niet voor niks gekozen. Het is niet alleen de coalitie die beslist ook de oppositie heeft hier een belangrijke rol. Is er geen meerderheid voor die nieuwe spoedwetgeving in eerste of tweede kamer gaat het natuurlijk nog niet door.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:56

ja, klopt idd, nu 4 jaar geleden.

Ik weet niet of dat beter zou gaan, mensen stemmen nog steeds met hun hart en niet met hun hoofd. Wat dan als mensen tegen iedere maatregel zouden stemmen? Dan maar gewoon de pandemie zijn gang laten gaan? Zo werkt het natuurlijk niet, er moeten soms ook inpopulaire maatregelen genomen worden, dat zou bijna niet meer lukken als je overal een referendum voor in zou roepen en dat ook nog beslissend zou laten zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:00

Ik zou dat niet in alle gevallen een goed idee vinden inderdaad... want de meeste mensen kunnen niet echt overzien wat voor gevolgen bepaalde beslissingen hebben.. Ik zie al gebeuren dat we uit de EU gestemd worden bijvoorbeeld. Dat lijkt mij nl een slecht idee maar als de meerderheid dat wil, dan is dat wel wat er moet gebeuren. Of het beter overdacht is als de kamers erover nadenken weet ik niet, maar het voelt anders :+ Dan kan je die de schuld geven als het niet goed is, in plaats van je buren ofzo.. :Y)

Nu ook, als de burger beslist dat alles open moet, dan weet ik niet of alle gevolgen (ook lange termijn) overzien worden?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:04

Leuke van stemmen is dat we allemaal heel veel willen (geld naar de zorg, naar onderwijs, naar defensie, naar wegen, álles!!) maar we willen er zelf geen geld voor neerleggen dus ook de belastingen moeten omlaag. Want de overheid "die pakt toch echt alles af en wij maar betalen!!" -:(- -:(- -:(- -:(- -:(-

(kanttekening: dit is niet mijn mening maar een Karenetje)

Mensen zijn lastige wezens _O-

en komende verkiezingen... Lees alle standpunten goed door en bekijk ook waar de partij voor staat. Begreep dat de SGP wil dat mensen geen one night stands meer hebben. En dat het homohuwelijk moet worden afgeschaft etc. Dus als je daarvoor bent: stem er voor. Maar: deze vrijgezel die ook wel eens wat wil heeft dat liever niet }:0

Ik neem trouwens coronamaatregelen en besluiten niet mee in mijn stemkeuze.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:11

secricible schreef:
maar er is toch juist geen sprake dat ze het recht hebben dit op elk eigen gekozen moment toe te mogen passen? Ze zijn juist teruggefloten daarop en moeten nu dus als (demissionair) kabinet eerst langs de beide kamers, zoals dat altijd is met ieder wetsvoorstel? Zo werkt onze democratie toch altijd?

Nee, ik hoef idd niet voor elk wissewasje m'n mening te geven. Maar over iets wat met beperken van vrijheid te maken heeft vind ík dat wel een fijn idee.
Ik wil wel weten wát ze precies in die wet gaan zetten vóór deze zomaar aangenomen wordt.
Want het gaat wel om een nieuwe wet.
(Want de wet die ze nu gebruikt hebben was dus niet geschikt om dit te mogen doen op deze manier, dus gaan ze nu een wet verzinnen welke het wel mogelijk maakt op deze manier. En mijn vraag is, moet je dat willen?!)

edit: Als ze nu een wet maken die puur alleen geldt tijdens deze Pandemie heb ik er niet zo'n moeite mee dus.
Maar als het een wet wordt die voor altijd van kracht blijft wel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:16

Schijnbaar is zo'n wet mede nodig om uit deze crisis te komen? Mensen (in zijn algemeenheid) hebben al laten zien dat alleen een intelligente lockdown niet werkt. Daarvoor denken we allemaal te verschillend. Het is niet dat Nederland nu ineens in een dictatuur veranderd omdat zo'n spoedwet wordt aangenomen?