Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:11

Greetje63 schreef:
Bij een gewone verkoudheid ga ik wel trainen maar pas wel eventueel de tempo's aan. Met koorts ga ik echt niet trainen maar ook zonder koorts maar met een verkoudheid waarbij ik mij algemeen ziek voel (bv als je inderdaad het gevoel hebt dat je hoofd vol snot zit) sla ik over.
Verder wacht ik een onweersbui af tot die overgetrokken is en wacht een stevige hagelbui even af. O ja en bij blessures ga ik natuurlijk niet.
Een clubgenoot gaf mij ooit de tip dat als ik zelf twijfelde of het wel verstandig was om te gaan trainen ik maar beter niet kon gaan. Is best moeilijk om dat op te volgen maar ik denk wel dat er een bron van waarheid achter schuilt. Van een gemiste training zal je op termijn niet ineens veel slechter presteren maar net een keer teveel getraind kan wel fataal zijn.

Dat denk ik ook, dat als je twijfelt omdat je niet lekker bent je beter niet kan gaan. En het niet inhalen is een goede tip

Fetisje, dus eerst allebei dan maar opknappen om daarna weer fris en fruitig verder te rennen

Noeps

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:24

Het effect van een dergelijke training zal ook eerder nihil of negatief zijn dan dat het iets goeds doet voor je lijf of conditie. Ik vind het zelf ook wel eens lastig om in te schatten wat wel of niet verstandig is hoor :7

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:37

Wijze tips, Greetje !

Qua krachttraining: dagelijks 6 stallen uitmesten, mest scheppen uit piste, af en toe een vrachtje hooi of stro lossen..., door de modder ploeteren met een kruiwagen vol hooi... :) Dat is voor mij al ruim voldoende, merk wel dat ik voor de dagelijkse klusjes meer uithouding gekregen heb, dus het zal langs 2 kanten werken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:42

Met een lichte verkoudheid loop ik wel, alleen dan wat rustiger aan of wat korter. Met een zware verkoudheid, nee dan ga ik niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:53

Ik baal als een stekker: vandaag nieuwe hardloopschoenen gekocht, en direct goed ingelopen (10 km, mss niet zo verstandig), maar mijn grote teen doet pijn. Ik dacht: ok, heb ingroeiende teennagel, zal daaraan liggen, maar zodra ik andere schoenen aan heb, is de pijn weg, dus niet zo fijn dat die schoenen, die na korting nog 140 euro kostten, toch niet goed bevallen.

Ook voor het eerst mijn training geregistreerd met mijn Polar M200 met hartslagmeting op de pols. Zat ik constant met een hartslag boven de 170, behalve een paar minuutjes op 145, wat normaler aanvoelde. Geen idee of ie de hartslag van iemand anders overnam, of dat die niet zo betrouwbaar zijn, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit correct was, want mijn omslagpunt is 169.

Dus mijn beide nieuwe aankopen zijn niet helemaal wat ik ervan verwacht had, en goedkoop was het ook niet. Straks wordt hardlopen nog een duurdere hobby dan mijn paarden. :(

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:53

Met hartslag meting om de pols kan die toch niet de signalen van een ander oppikken. Zat hij wel strak genoeg dat hij goed contact maakt. Zelf geen ervaring met polsmeting maar wel vaak andere lopers horen klagen over de onnauwkeurigheid/onbetrouwbaarheid. Ja en dan heb je er niets aan.

Wat betreft de schoenen kun je nog wel terug hoor als je deze schoenen op hun advies heb gekocht.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:07

Dat is balen hwn! Ik hoop dat je nog met de schoenen terug kunt. Ik had dat met nikes. Na 10km 3 weken last van mijn hak gehad. Nooit meer nikes voor mij.
Hoe zou zo'n horloge de hartslag van iemand anders kunnen overnemen dan?

Vandaag heb ik 6.5km gelopen. Had nog even zin om buiten te zijn na het eten, dus dan maar even hardlopen. Ging lekker!
Ik heb trouwens het idee gekregen dat mijn buikproblemen deels door appels komen. Op de dagen dat ik loop eet ik geen appels meer. Lijkt tot nu toe wat te helpen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:36

He fijn SV dat je eindelijk een oorzaak gevonden lijkt te hebben!
hwn, hier geen negatieve ervaring met HR meting, maar ik gebruik een suunto horloge. Heb je de elektroden goed nat gemaakt?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:28

Bij mij is zelfs de hartslag meting met een borstband niet betrouwbaar. En bij horloges met polsmeting geven ze zelf al aan dat die icm een pm niet betrouwbaar is. Dus ik train nu al een tijdje zonder de hartslagmeting. Jammer want het kan een goed hulpmiddel zijn. Hoewel in de praktijk veel lopers hem door het verkeerd gebruik ervan het meer een obstakel dan een hulpmiddel is.
Maar in de tijd dat die nog wel bij mij werkte ging het mis als het contact niet goed was doordat de band te las zat (maar goed dat was dus een borstband), aan het begin van de meting kreeg ik vaak ene piek die niet echt was (waarschijnlijk nog te weinig bezweet hoewel ik de band altijd wel nat maakte). Maar ook als de batterij bijna leeg was. Verder was mijn band gekoppeld aan mijn horloge en kon daardoor geen signalen van andere lopers oppikken. Hetgeen bij banden die niet gekoppeld zijn in een groep wel gebeurd. maar dat laatste kan dus bij polsmeting volgens mijn boerenverstand beredenering toch niet.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:43

Vervelend hwn, dat je toch niet tevreden blijkt van je aankopen!

Supervixen, fijn dat je een oorzaak blijkt gevonden te hebben!

Ik ben gisteren toch kort gaan lopen. 4,6 km in 30 minuten. Ik wil toch heel graag mijn tempo nog iets verhogen meer richting de 10 km/u. Doe ik dit best aan de hand van intervaltraining?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:05

Met polsmeting hoef je niks nat te maken...
Mijn garmin op de pols heeft geen afwijking tov een borstvin. Diverse malen gemeten. Mijn omslagpunt heb ik gelopen met hetzelfde horloge en is 169. Ik loop er eigenlijk altijd boven en twijfel dus eerder aan de berekening dan aan mijn horloge.

k Zit in de wachtkamer van de fysio. Afgelopen zondag de hel die 20 van alphen heet gelopen. Loodzwaar vanwege het slechte weer en vanaf 14k pijn in mijn bil. Vanaf 17k was daar geen houden meer aan en moest ik geregeld wandelen of stretchen. Heeft héél veel tijd gekost want ik liep met de pacer van 1:50 mee Tot ik die bij 17.4k moest laten gaan. Ik kwam uiteindelijk binnen in een teleurstellende 02:03:44

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:53

Als je altijd boven je 'omslagpunt' loopt dan klopt het omslagpunt inderdaad niet . Hoe is die berekend. Het omslagpunt is namelijk de hartslag waarop je hooguit een uur kunt lopen.
Maar in mijn omgeving dus vele lopers die niet echt enthousiast zijn over de polsmeting omdat die erg veel afwijkt van de borstbandmeting die volgens hun betrouwbaarder is. Zelf geen ervaring dus ik kan er zelf weinig over zeggen. Behalve dan dat bv wielrenners trouw blijven aan de borstband terwijl je zou zeggen als er een even betrouwbaar middel is zonder die borstband dan zouden ze daar toch voor kiezen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:20

Ai Benangelique, wel vervelend, die pijn. Ik vind je tijd helemaal niet zo gek hoor voor een 20 km, da's toch nog bijna 10 km/u?

Ik heb nu gelukkig weer een nieuwe batterij in mijn Garmin hartslagband ook, dus ik zal es uittesten hoeveel het afwijkt. Er is nog iemand met polsmeting bij ons in de club, en zijn hartslag is ook zo erg hoog, dus ik denk idd dat het niet zo betrouwbaar is. Al had ik gisterenavond in mijn bed plots een soort paniekaanval waarbij mijn hart hevig bonkte, dus mss toch stressgebonden. Nu alles gelukkig normaal.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:33

Ik vind dat een mooi tempo voor de 20 km hoor! Ben benieuwd wat de fysio ervan zegt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:05

s1993 schreef:
Zijn er hier eigenlijk mensen die aan krachttraining doen om hun lopen te verbeteren? En wat doe je dan zoal?

Niet persee om mijn lopen te verbeteren maar vooral omdat ik het leuk vind om te doen!

Wat me voor het hardlopen nuttig lijkt is core stability. Op woensdagen heb ik zaaltrainingen, krachttraining met de roeivereniging

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:34

Waar kopen jullie je sportkleren? :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:46

Het liefst in de aanbieding :+
Ok, weer even serieus. Met hardloopkleding ben ik vrij makkelijk en stel ik (nog) niet zo veel eisen dus dan kan ik het overal wel vandaan halen. Zo zijn de topjes van de lidl best prima en loop ik op frisse dagen met een body warmer van de AH! Ook heeft H&M best prima dingen. Toch ga ik wel het liefst naar de Perry, maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Ik heb van allerlei merken wat en heb ook nog niet een merk gevonden waar ik keer op keer ontzettend goeie ervaringen mee heb gehad. Het is elke keer weer uittesten!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:56

Decatlon! Die shirts en pulls zitten super comfi :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:00

Ik heb ook verschillende merken. Van leontien heb ik het een en ander, van asics, nike, h&m en van under armour. Mijn fijnste spullen zijn tot nu toe van athlete van de aktie sport. Daar heb ik twee fijne broeken, twee fijne jasjes, een shirt met lange mouwen, een t-shirt en een hemdje van.
Sokken van de hema zitten me op dit moment goed en sport bh's van de primark en hema.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:45

Tight van Nike en Asics. Jasje altijd Craft. Qua bovenkleding heb ik tops en longsleeves van Nike, Adidas, H&M en Primark. Maar die van Nike en Adidas zijn verreweg het fijnste, zowel qua dri-fit als de kwaliteit na vaak wassen :)!

Angelique wat een tegenvaller dan! 2:03 is alsnog netjes, maar als het niet is waar je je op had ingesteld is het flink balen.

Ik heb vanavond voor het eerst in weken echt lékker gelopen op vrijdagavond. We zijn een uurtje later gestart dus mijn eten kon goed zakken en ik heb een dutje gedaan O:). 14km op 5:40 gemiddeld en lekker ontspannen gelopen. Dat was een paar weken terug wel anders.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 19:59

Wat een heerlijk weer vandaag! Ik ben naar het bos gereden en heb 10km in het bos en over de hei gelopen. Genoten!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:46

Vandaag helaas niet veel van het mooie weer kunnen genieten, te drukke dag en lange autoritten, maar morgen zal ik denk ik mijn knollie weer es meenemen voor een loopje aan de hand.

Gelukkig is het restaurant een straat verderop opgedoekt, scheelt echt massa's qua verkeersdrukte. Ze is wel bomproof, maar moet haar altijd in de berm parkeren als er auto's komen, en dat is wel wat hinderlijk, zeker met zo'n vreetkous die dan haar hoofd naar het gras draait, en meestal zwenkt haar kont dan uit richting straat, is niet zo veilig. :)

Supervixen, ben wel jaloers: bos en hei moet ik me toch een eindje voor verplaatsen. Er is wel een natuurdomein niet zo veraf, maar vorige zomer bij 30° stonden er nog plassen (is valleigebied of zo), dus zal nu helemaal moeras zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:43

Ik kan zelfs kiezen uit meerdere plekken.. binnen 20 minuten zit ik in nationaal park de veluwezoom of in montferland. Heerlijk en nu dus ook eens wat heuvels getraind.

Toen ik begon met hardlopen liep ik ook met mijn paard, maar zij ging meestal als een malle op de weg terug naar stal :') . Dus dat was niet echt een succes.
Leuk dat dat bij jou wel lukt! Hoe lang loop je dan met je paard en blijft hij dan wel netjes bij je lopen?

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:13

Vandaag 12 km op de teller in de Ardennen *\o/*

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:35

fetisje ik ben net terug uit de Ardennen. Gisteren de marathon daar gelopen op het circuit van spa-francorchamp. Wat een geweldige ervaring. Wel pittig hoor. Volgens mijn garmin (en mijn bovenbenen!) 820 hoogtemeters. Overall gewonnen bij de dames dus dat was wel een bijzondere ervaring. Ook dik tevreden met de tijd.
Vandaag een rondje van 13,5km uitgelopen. Wat boffen we toch he met dit schitterend weer.