Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:45

Dus kan het zo zijn, dat de avondklok er weer kan komen, als ze de juiste weg bewandelen? Of begrijp ik het dan verkeerd? Kan het wellicht heel niet onder de noemer 'vrijheidsbeperking'?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:46

Wat betreft de regels ga er gewoon met verstand mee om en overtreedt zo veilig mogelijk als het belang groot is.
Mijn zoon gaf gisteren bv perfect aan hoe hij naar Nl gaat reizen om op afstand zijn vader te zien en hoe hij gelijk weer terug gaat. Zijn vader is te slecht om niets te doen en 10 dagen in de isoleer gaat hem ook niet worden.
In het ergste geval krijgt hij een boete, zo zei hij.
Ik dacht, "je hebt groot gelijk, die tijd metje vader krijgen jullie anders niet meer en niemand wordt hier slechter van".

Volgens mij Cer begrijp jij het goed.

Ik ben zeer voor de regels volgen, maar er zijn zeker redenen te bedenken om het toch net wat anders te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:50

Cer schreef:
Dus kan het zo zijn, dat de avondklok er weer kan komen, als ze de juiste weg bewandelen? Of begrijp ik het dan verkeerd? Kan het wellicht heel niet onder de noemer 'vrijheidsbeperking'?

ja, dat kan. Dat zou kunnen doordat in hoger beroep een rechter bepaald dat er wel is voldaan aan de eisen van WBBBG, of doordat ze de avondklok opnieuw proberen in te zetten buiten de WBBBG om. Welke mogelijkheden daar voor zijn durf ik niet te zeggen overigens, daarvoor gaat mijn kennis niet ver genoeg.
Maar gezien de dalende besmettingen is het maar de vraag of dat laatste ze gaat lukken en of men dat gaat willen. Er werd al steeds meer gesproken over loslaten van de avondklok, dus opnieuw via andere routes inzetten, ik vrees er voor (of eigenlijk niet, maar je snapt me ;))

Pandora2

Bedankt dames! Ingewikkelde materie dus -:)

Fitzroy

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:54

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:58

Dus als ze de 1 persoonsregel er niet aan hadden toegevoegd had de avondklok wel gewoon gemogen. En dat is het gekke. De ene keer wordt het gezien als advies. Terwijl het advies sowieso al is zo min mogelijk bezoek. En nu wordt het toch gezien als een soort regel. Ik probeer me maar rustig te houden. Maar ik merk dat elke keer dat gedoe rondom maatregelen. Elke keer veranderen e.d. meer zorgt voor onrust bij mij dan de meeste regels an sich.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:00

Vayo schreef:
Dus als ze de 1 persoonsregel er niet aan hadden toegevoegd had de avondklok wel gewoon gemogen. En dat is het gekke. De ene keer wordt het gezien als advies. Terwijl het advies sowieso al is zo min mogelijk bezoek. En nu wordt het toch gezien als een soort regel. Ik probeer me maar rustig te houden. Maar ik merk dat elke keer dat gedoe rondom maatregelen. Elke keer veranderen e.d. meer zorgt voor onrust bij mij dan de meeste regels an sich.

nee, dan was de situatie nog steeds niet acuut geweest. Er zijn dus 2 argumenten obv wat de rechter het heeft afgekeurd. Enerzijds dat de situatie niet acuut genoeg is geweest, anderzijds dat niet voldoende is aangetoond waarom andere maatregelen niet voldoende waren.

Ook met de 1 persoonsregel had het dus gemogen, als er voldoende was aangetoond waarom dan óók nog de avondklok op dit moment noodzakelijk was.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:00

Wel lekker, de supermarkten ook weer tot 22.00 open dan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:01

Cer schreef:
lenaa_tje schreef:
Nou hier de eerste leerlingen thuis na contact met een besmet iemand tijdens een schaatsfeestje vrijdag :') Dit was dus waar ik mij dus al wat druk over maakte.

Maar was dat buiten of hebben ze, bij wijze van, bij elkaar op schoot gezeten, of binnen nog een warme choco gedronken?
Want ik zie de samenhang met 'schaatsen' an sich niet helemaal...

En op welke wetgeving is de avondklok in andere landen dan ingesteld? Gewoon..omdat het kan ofzo?

Buiten er was een feestje georganiseerd. Volgens collega’s is er pas zondag uiteindelijk ingegrepen om dat het te druk was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:04

Cer ieder land heeft natuurlijk zijn eigen wetten en regels

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:09

Dat lijkt mij ook Purny, maar ik vraag me dan gewoon hardop af hoe die rechtsgang in andere landen werkt. Wat dan het verschil in wet en regelgeving precies is.. :j

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:24

secricible schreef:
Fitzroy schreef:
Hoger beroep turbo spoed appèl vanmiddag al!
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/h ... ~ab8384ca/

Ik ben benieuwd.

ik ook. Ik begrijp dus dat dat niet inhoudelijk is obv de argumenten die de rechter heeft aangedragen. Vraag me af hoe dat dan werkt, heeft iemand daar meer kennis over? Ik vond wel dit:
https://www.hupkesadvocaten.nl/hoe-werkt-een-spoedapp/

Dat klopt, via het spoedappèl wordt gevraagd de uitspraak te schorsen in afwachting van het aantekenen van hoger beroep. Probeer je dat niet, dan zou de avondklok vanavond direct van tafel zijn omdat de voorzieningenrechter de uitspraak uitvoerbaar bij voorraad heeft verklaard.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:32

Dankje Laurie, dan heb ik het goed begrepen.

Ondertussen heeft Willem Engel opgeroepen vanavond te gaan hossen op de pleinen om het te vieren. Dus dat wordt weer feest vanavond. Wat een zak hooi.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:39

Tsjonge wat een achterlijke is het ook.
Prima van de avondklok hoor, maar waarom dan oproepen tot zulke dingen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:44

Omdat dat zijn enige doel is: anarchie veroorzaken, chaos creëeren. Het gaat hem er echt niet om dat die avondklok onrechtmatig is

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:49

Die zak hooi houden we erin...hahaha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:49

Mag het ook een zak beschimmeld hooi zijn? Anders vind ik het een belediging voor het hooi :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:50

DuoPenotti schreef:
Mag het ook een zak beschimmeld hooi zijn? Anders vind ik het een belediging voor het hooi :j

Ik keur hem goed.

Overigebs zit meneer zelf vanavond blijkbaar bij een talkshow. Hypocriet is het.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:54

Ik snap eigenlijk het hele gedrama over die avondklok niet. Het is winter. Het is s'avonds koud. toen ik in november en december 's avonds om half 8 mijn rondje aan het hardlopen was kwam ik al geen hond tegen. Laat staan na 9-en.

Het is niet zo dat het 39 graden is, licht tot half 11 's avonds... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:05

Winged schreef:
Ik snap eigenlijk het hele gedrama over die avondklok niet. Het is winter. Het is s'avonds koud. toen ik in november en december 's avonds om half 8 mijn rondje aan het hardlopen was kwam ik al geen hond tegen. Laat staan na 9-en.

Het is niet zo dat het 39 graden is, licht tot half 11 's avonds... :=

Nou dit heb ik dus vanaf het begin al niet begrepen.. Ja in het weekend als je bij iemand op bezoek wil, maar verder.. :n

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:06

Ik ging in het begin ook steigeren bij het invoeren van de avondklok, maar ik moet nu toegeven dat het best mee valt. Ja het maakt bezoek wat lastiger, maar dat is natuurlijk ook de bedoeling. Dan maar iets minder lang bij mijn ouders zijn.
Soms zijn er onhandigheden, zoals mijn hond die wat langer alleen thuis moet zijn omdat ik rijles heb op een bepaalde tijd en het niet haal om haar daarna nog bij mijn ouders op te halen. Maar dat is klein leed ;) .

Ik verwacht dat de staat er wel weer iets op verzint dat hij gewoon blijft. Ik las in het artikel al dat als het vanavond uitgesteld wordt tot het hoger beroep dat je dan al snel in april zit en de avondklok dan waarschijnlijk toch al afgeschaft zou zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:08

Gewoon _-:( kneus. En de rechter die dit zo goedkeurd is dat persoonsafhankelijk of had elke rechter deze beslissing genomen? Geen idee of dat ook anders kan als een rechter bv voor of tegen de maatregelen is persoonlijk? En als de sjit weer losbarst kunnen zij dan aangeklaagd worden voor de schade die volgt op deze beslissing? Meer besmet, rellen enz?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:10

karuna schreef:
Gewoon _-:( kneus. En de rechter die dit zo goedkeurd is dat persoonsafhankelijk of had elke rechter deze beslissing genomen? Geen idee of dat ook anders kan als een rechter bv voor of tegen de maatregelen is persoonlijk? En als de sjit weer losbarst kunnen zij dan aangeklaagd worden voor de schade die volgt op deze beslissing? Meer besmet, rellen enz?

Ik denk niet dat jij het beroep rechter helemaal begrijpt..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:11

Wat impliceert je nou karuna? Over die rechter?

Je wil een rechter aansprakelijk stellen voor de gevolgen van diens uitspraak?
Hoezo "persoonsafhankelijk", je denkt dat deze rechter vooringenomen was?
Wat wil je nou zeggen dan? Doe even normaal...
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-02-21 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt