Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 19:56

Hwn dat is balen, zeker zo net voor de wedstrijd. Misschien gewoon even aankijken hoe het gaat? Goede warming-up en tijdens de wedstrijd niet forceren als je last hebt.

Leuk Supervixen! Haha als het stortregent zou ik ook overslaan hoor.

Ik heb een lekkere intervaltraining gedaan. 12x 200m tempo, snelheid ongeveer 4 min/km :)

hwn

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 21:36

Pittig tempo, Daan! Ik zou ook zo graag intervaltraining doen in groep, moet toch dringend es zoeken naar een geschikte club, maar vind maar niets dat qua trainingsuren en afstand in mijn planning past.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:20

Ik train altijd zelfstandig, ik heb een schema gemaakt waarin ik verschillende soorten intervaltrainingen heb verwerkt. Ik hou in dat schema ook de tijden bij die ik heb gelopen en pas soms tussentijds wat aan. Er is hier redelijk dichtbij een natuurgebied waar een 3km rondje is met iedere 100m een paaltje met daarop de afstand, dat is wel fijn voor de intervaltrainingen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:46

Ik vind het wel een hele grote meerwaarde goed begeleid te worden. Een interval training bedenken is niet zo moeilijk maar echt gericht de verschillende trainingen goed op elkaar af te stemmen, goed doseren en zo naar een specifiek doel toe trainen zonder onderweg blessures op te lopen is toch een grote uitdaging die ik liever over laat aan mijn trainer. Daarnaast zou ik denk ik op termijn toch te grijs gaan trainen als ik zelf alles moest verzinnen.
Als er een hele pittige training op het schema staat doe ik dat gewoon. Maar als ik het zelf zou hebben verzonnen (als ik het al zelf zou hebben verzonnen) zou ik gaande weg concluderen dat iets minder pittig ook goed was. Anderzijds zou ik te veel bezig zijn met maar voldoende km's maken.
ik train overigens altijd wel alleen. 1 keer per week wel op de baan bij de trainer. Maar ik loop de intervallen dus wel in mijn eentje , niet in een groep of zo.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:10

Ik ben niet gemotiveerd genoeg om alleen te trainen, zeker in het begin liep ik vooral voor het sociaal contact.

Ik merk het ook op wedstrijd: zonder loopmaatje is het veel zwaarder, al begin ik er toch wat aan te wennen. Gelukkig geen last gehad van mijn kuit, op de meeste stukken tegen de 13 km/u gelopen (bergop lukte het niet altijd, ging nogal veel in stijgende lijn), een tijd van 12,7 km/u, en opnieuw een gouden medaille in mijn leeftijdcategorie, net als vorig jaar. :) Super blij mee natuurlijk! Er had nog iemand van onze joggingclub een gouden medaille in haar categorie: 50+.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:56

Goed tempo hwn en gefeliciteerd!
Voor wbt alleen lopen: Ik loop juist altijd alleen. Vind het al lastig tijd te vinden en als ik dan nog met iemand moet afspreken kost het helemaal veel tijd.
Hier net gisteren de nacht van Groningen gelopen, leuk parcours en bijzonder zo in het donker. Volgende week de halve van haren Iemand die daar aan mee doet?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:49

Hinke heel apart inderdaad zo in het donker. Ik heb een keer in belgie 's avonds een kermisloop gedaan. Vier rondes waarbij je 4 keer de kermis doorkruiste. Heel gezellig maar steeds na die explosie van licht op de kermis kon je de m daarna in het donker helemaal niets zien. Vond het dus erg moeilik lopen daardoor.
hwn gefeliciteerd met je eerste plaats.
Dit weekend nog een pittig trainingsweekend achter de rug. Gisteren 23,5km met 5blokken van 3km op 4min45/km. Vandaag ruim 20km waarbij na een kwartiertje inlopen vervolgens een tempoblok van 30min op 4min45/km en daarna 15keer 1 min versnellen op 4minn20-4min30/km steeds afgewisseld met 2min op 5min-5min10/km, daarna nog even uitgelopen.
Nog 6 dagen tot de marathon dus veel dagen om uit te rusten krijg ik niet. Deze week wel een extra rustdag en dinsdag een iets kortere training dan normaal en donderdag maar een hele korte training. Vanmiddag weer lekker bank hangen en schaatsen kijken. Heb ik wel verdient vind ik zelf.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:16

Greetje jij loopt echt veel! Gaat denk ik ook een hoop tijd in zitten. Voor mij is hardlopen niet mijn grootste passie (dat zijn namelijk de paarden), dus ik wil er niet zoveel tijd voor vrij maken. Maar vind het wel fijn om als recreatieve loper van jou te kunnen leren.

Hoe is het met je kuit gegaan tijdens de wedstrijd hwn?

Hinke ik heb hetzelfde als jij, vind het makkelijker om alleen te lopen omdat ik dan zelf mijn tijden in kan plannen en het 'even tussendoor' kan doen oid.

Vanochtend heerlijk weer om te lopen, voel wel dat mijn lichaam een beetje moe is aangezien ik een vrij actieve week heb gehad en gister gewerkt heb (werk in de stallen op een manege), maar het weer was genoeg motivatie om toch redelijk lekker te lopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:37

Veel tijd inzitten valt reuze mee hoor. In een paard gaat meer tijd zitten.Mijn dochter is in ieder geval altijd veel en veel langer op de manege dan dat ik aan mijn hardloop rondje besteed. Maar inderdaad en en is vaak moeilijk en daarom is het prioriteiten stellen. Hardlopen staat wat dat betreft bij mij bovenaan dus heb ik daar meer tijd voor over. Maar heb daardoor inderdaad geen tijd meer voor de hondensport.
Het alleen lopen werkt inderdaad tijd besparend. Tot 5 1/2 jaar terug trainde ik wel in een groep. De rede dat ik daar mee gestopt ben is niet eens de tijdsbesparing want dat had ik wel over voor de extra gezelligheid. Maar vooral het feit dat 'de groep' met hele andere doelstellingen bezig was dan ik. En zeker toen ik een andere trainer in de arm had genomen kwamen mijn trainingen helemaal niet meer overeen met die van de groep.
Voor de gezelligheid ga ik wel regelmatig mee met trailweekenden of social trails. Die laat ik da wel ik mijn schema inplannen. Maar dat zijn voor mij gelijk een soort van minivakanties.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:39

Ben net terug van een wedstrijd van 15km. Ik was niet echt op mijn best en had veel last van de tegenwind, dus heb hem in anderhalf uur gedaan zo ongeveer. Mijn zusje was derde met een tijd van in de 1.17 nog wat. Er deden maar 10 vrouwen mee met de 15, ik kon me dus ook niet echt optrekken aan iemand en liep het laatste stuk helemaal alleen.
Nog 2 weken tot de halve en ik doe nu geen lange stukken meer.
Ik vind het wel heel spannend die halve, omdat het ik het na de 15 wel erg zwaar krijg. Het zal vooral tussen mijn oren zitten om die afstand af te leggen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:59

Waren eer dan ook weinig mannen supervixen? want die misbruik ik altijd om uit de wind te lopen. A.s zaterdag zit ik met het zelfde probleem. Een marathon op een open parcours dus helemaal blootgesteld aan de wind maar met maar 56 deelnemers als ik de deelnemerslijst mag geloven. Mannen en vrouwen wel te verstaan en op een marathon wordt het veld nog verder uiteen getrokken.
En welke afstand je ook loopt het laatste 1/5 deel is altijd net te lang. Of het u een 5km of een 100km betreft.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:58

Hier ook begonnen met hardlopen. Ik ben eigenlijk alweer een eindje bezig, maar nu pas echt de smaak te pakken. Deze week mezelf trakteren op nieuwe sportkledij en schoenen. *\o/* Ik lees hier vooral mee en leer telkens wel iets bij. Momenteel kan ik een achttal kilometer lopen. Daar doe ik ongeveer een uurtje over. Dat is momenteel wel het juiste tempo voor mij. :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:59

Ja er waren ook mannen maar die liepen te hard voor mij. Het waren nogal fanatieke atletiekers daar :') . Het is inderdaad net altijd te lang.
Ik ben het lopen vol in de wind niet echt gewend. Bij de halve moet ik ook een heel stuk over de dijk geloof ik. Hopen maar op windstilte.

56 deelnemers, dat lijkt me ook zwaar, maar jij loopt vast in de voorhoede. Of is er nog een na inschrijving? Dan kan het nog meer worden.

Goed bezig fetisje! Met 8 km ben je al goed op weg.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:18

Welkom fetisje!
Zoals gewoonlijk weer super interessant om te lezen hoe jij je trainings in deelt Greetje :j
Ik had voor vandaag een lekker rustig loopje van 15k op de planning staan, maar dat werd semi-per ongeluk een nieuw PB van 18k := Ik kreeg toen ik bijna thuis was wat honger en nu wat moeie benen maar verder ging het eigenlijk wel lekker. Wel moet ik toch weer even omschakelen naar het 'trail' runnen in Nederland. Ik ben het afgelopen jaar goed verwend met échte heuvels, prachtige uitzichten en uitdagende, smalle paatjes in Engeland en Zweden dat ik het hier toch wel echt saai vind ik het bos! :oo Hopen dat het snel nog weer ietsje warmer wordt zodat ik op de fiets weer wat nieuwe gebieden kan gaan ontdekken :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:42

Toch zijn ze er wel hoor piekosjj de uitdagende trail parcoursen hier in nederland. Maar inderdaad het overgrote deel va het bos hier is minder uitdagend. Smalle trailpaadjes zijn er overigens voldoende te vinden of anders de uitdaging van het losse duinzand.

Supervixeen wind is ook niet echt mijn ding. Ben gewoon te licht. Dan zeggen ze altijd van jij bent klein dus vangt nauwelijks wind. Maar daar staat tegenover dat nog geen 50kilo wel zo weggeblazen is. Ben er ook gewoon niet sterk genoeg voor.
Er is geen na inschrijving. En maar 5 vrouwen en gemiddeld genomen mag je toch aannemen dat de mannen sneller zijn dan een 50 plus vrouw dus die voorhoede za wel loslopen.

Fetisje goede motivatie om jezelf zo nu en dan een beloning te geven.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:54

Zeker, maar dan moet ik met de fiets of de auto op pad. Dat hoop ik van de zomer ook zeker te gaan doen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 18:43

Onderschat jezelf niet greetje.. jij loopt zo hard!
En dat voor een 50plusser. Ik heb nu al het gevoel dat ik een nieuwe heup nodig heb na die 15 van vandaag :') . Ik ben trouwens 36 :P

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:11

Wat een afstanden komen er voorbij! Ontzettend sterk! _/-\o_

Ik wil heel graag richting de 10 km en uiteindelijk de 15 km kunnen lopen. Is het verstandig eerst mijn tempo te verhogen of eerst de afstand te verlengen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:29

s1993 schreef:
Greetje jij loopt echt veel! Gaat denk ik ook een hoop tijd in zitten. Voor mij is hardlopen niet mijn grootste passie (dat zijn namelijk de paarden), dus ik wil er niet zoveel tijd voor vrij maken. Maar vind het wel fijn om als recreatieve loper van jou te kunnen leren.

Hoe is het met je kuit gegaan tijdens de wedstrijd hwn?

Idem hier, vind de tips van Greetje ook altijd interessant, al is niet alles van toepassing voor een korte-afstandsloper als mij.

S1993, mijn kuit heb ik niet gevoeld tijdens de wedstrijd, al tijdens het warmlopen was het verdwenen als sneeuw voor de zon (trouwens de eerste keer dat ik ingelopen heb voor een wedstrijd). Heb het nu al tig keren voorgehad dat ik het gevoel had tegen blessure aan te zitten, ik loop een wedstrijdje en... pijn verdwijnt als sneeuw voor de zon. Als ik me blesseer, is het meestal tijdens een LSD-loopje, als ik me teveel moet inhouden. Die probeer ik dan ook wijselijk te vermijden.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:59

Loop je dan normaal gesproken niet in voor een wedstrijd hwn zeker voor een korte wedstrijd afstand is dat toch echt wel nodig om en blessures te voorkomen en alles uit je wedstrijd te halen zodat je je niet de eerste km al gelijk helemaal opblaast. Hoe korter de wedstrijd, hoe sneller het wedstrijdtempo hoe langer ik inloop. Alleen bij een ultra of een trail loop ik niet in Dan gebruik ik de eerste km's van de wedstrijd om in te lopen.
En uitlopen direct na de wedstrijd is ook heel belangrijk voor een snel herstel. Ik ga meestal na een minuut of vijf uit te puffen na een wedstrijd nog 10min uitlopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:13

Greetje wat een zware trainingen zeg! Ik ben het trouwens wel eens met Supervixen, jij loopt niet alleen afstanden maar ook tijden waarvan veel andere alleen maar kunnen dromen.

Supervixen gefeliciteerd, op naar de halve! :D Welke afstand heb je nu maximaal gelopen? Met een wedstrijd is het denk toch anders, gaat je ongetwijfeld lukken! Zeker als er ook nog wat publiek is.

Welkom Fetisje!

Piekosj, mooie afstand!

Benangelique heb je gisteren nog gelopen? Ben benieuwd hoe het is gegaan.

Ik heb gisteren weer 2km toegevoegd aan mijn maximaal gelopen afstand, zit nu op 17,2km :D Tempo weer gelijk aan de vorige lange duurlopen; 5.29 per km. De laatste km’s had ik wat verval door erg harde wind en het begon ook nog te regenen. Ik had nu voor het eerst echt last van wind, vanaf de 7e km bijna alleen maar harde tegenwind gehad. Maar ik ben tevreden en ik voel vandaag niet dat ik gisteren zo ver heb gelopen dus dat is ook fijn. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat ik die halve marathon makkelijk onder de 2 uur kan lopen, misschien mijn doel maar gaan bijstellen naar 1.55 uur.

Iemand nog gekeken naar de 3000m EK finale? Jammer dat Maureen Koster geen medaille pakte. Vond het wel een spannende race! Wat maakte die Muir een gigantische eindsprint!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:06

Mooie streeftijd voor de marathon Daan_O! Ik ben al blij als ik hem uitloop. Streeftijd is twee uur en tien minuten. Ik ga samen met mijn zusje maar ik denk dat zij hem ruim onder de 2 uur loopt. Ik gok op een uur en 50 minuten.
18.5 km is nu mijn verste afstand. Heb verder geen spierpijn van de 15 gisteren, maar wel van mijn linkerheup. Volgens mij ben ik scheef in mijn heupen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:40

Wat een mooie tijden en afstanden weer +:)+ Ik ben ook een soort van aan het trainen voor de 20k/halve marathon. Netzoals supervixen is het eerste doel uitlopen uiteraard, het liefst rond de 2 uur. Ik liep gister 18k in een erg relaxed 1.55 dus er is nog wel wat werk aan de winkel :+

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:37

Hier vanavond weer aan de bak _/-\o_

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:10

Stille meelezer meldt zich hier ook :wave:
Ik ben gewoon niet goed in regelmatig meeposten, waardoor ik niet snel reageer in een topic...

Ik ben lieselotte en nadat ik in 2008 gestopt ben met de atletiek, ben ik weer begonnen eind 2015...
Ik heb de smaak weer goed te pakken en ik hoop dit jaar toch eindelijk weer wat de snelheid op te krikken :)
Ik loop vooral korte afstand, max. 5km op wedstrijd, maar mijn favoriete afstand is 3 à3,5 km (gemiddelde snelheid is 11,5)
Daarnaast hoop ik dit jaar weer eens een sprintmeetings mee te doen...

Ik loop momenteel gemiddeld 3x per week ( steeds 1 stevige training bij de club en 1 zeer trage duurloop en 1 variabele training).
Ik zou graag uitbouwen tot 5x per week, inde hoop dat ik ook nog eens wat zou afslanken hierdoor :o :o en natuurlijk om een betere basisconditie te krijgen...

Ik ben wel best jaloers op de snelheid en afstanden dat jullie kunnen lopen! :wow: