Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:25

Huishoudens zouden veel logischer zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:29

nee, juist niet. Op deze manier voorkomen ze juist dat gezinnen bij elkaar op bezoek gaan en heb je dus extra beperking :) Ik kan nu niet gezellig vrienden die samen zijn bij ons uitnodigen als ik me aan het advies houdt. Dus het beperkt meer dan alleen huishoudens, want dan zouden die mensen wel nog gewoon bij ons mogen komen.

Wat je daar van vindt is een tweede.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:31

secricible schreef:
nee, juist niet. Op deze manier voorkomen ze juist dat gezinnen bij elkaar op bezoek gaan en heb je dus extra beperking :) Ik kan nu niet gezellig vrienden die samen zijn bij ons uitnodigen als ik me aan het advies houdt. Dus het beperkt meer dan alleen huishoudens, want dan zouden die mensen wel nog gewoon bij ons mogen komen.

Mijn gedachtegang is dat iedereen die bij elkaar in huis woont elkaar toch wel besmet/besmet heeft. Dus dat virus haal je dan toch wel binnen... Zie jij dat anders?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:32

Maar hoeveel maakt dat in besmettingskans uit?

Of ik nu alleen ergens kom of mijn vriend gaat mee.
Dikke kans als we besmettelijk zijn we dat alle 2 wel zijn. Of ik nu in mijn uppie mijn moeder besmet of wij doen dat beide, dan is ze toch wel de klos.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:32

secricible schreef:

Eens hoor :j

Ik vind het persoonlijk niet fijn dat we niet als stel ergens op bezoek gaan, maar het zorgt er wel voor dat we bezoekjes uitstellen. Het werkt dus wel :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:35

Het 1 persoonsadvies is simpelweg een goed middel om bezoeken uit te stellen en te voorkomen dat grote groepen bij elkaar komen (denk aan een verjaardag).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:36

Maar als je 1 gezin als regel stelt, dan kunnen ouders met hun 2 kinderen bij oma op bezoek.
Maar een grote verjaarspartij kan dan nog steeds niet.
Nu word oma te gast gevraagd om bij dezelfde mensen op bezoek te komen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:40

DuoPenotti schreef:
Maar hoeveel maakt dat in besmettingskans uit?

Of ik nu alleen ergens kom of mijn vriend gaat mee.
Dikke kans als we besmettelijk zijn we dat alle 2 wel zijn. Of ik nu in mijn uppie mijn moeder besmet of wij doen dat beide, dan is ze toch wel de klos.

En toch zijn er veel mensen die denken; laat maar even.
Al stelt 20% zijn of haar bezoek uit, dat is dan toch al mooi meegenomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:40

Sheran schreef:
secricible schreef:

Mijn gedachtegang is dat iedereen die bij elkaar in huis woont elkaar toch wel besmet/besmet heeft. Dus dat virus haal je dan toch wel binnen... Zie jij dat anders?

Als er 1 persoon komt zal die zijn eigen gezin besmetten ja.
Maar waar ik normaal met vriendin en partner gezellig bij ons zou eten, doen we dat nu niet. Dus dat hele bezoek gaat niet door. Ook niet alleen vriendin.

Dus bij gezinnen waar je vaak met stellen afspreekt zal dat het hele bezoek voorkomen, dat bedoel ik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:42

SusanH schreef:
Ik vind die 1 persoonsregel steeds moeilijker. Ik wil graag als gezin weer ergens op visite kunnen. En dat zegt veel voor een huismus als ik.

Nou dat. Het is een advies zoals o.a. Cer zegt. Maar als anderen zich aan dat advies houden, kun je nog niks.

Juist om kans op besmetting klein te houden en overzichtelijk mocht het wel gebeuren ... heb ik mijn contacten zeer beperkt. Ik zag 2 huishoudens. De ene 1x in de week en de ander om de week. Onze kinderen hoeven onderling geen afstand tot elkaar te bewaren en als ouder kom je in direct contact met je kind. Voor mij voelt het fijner om op dezelfde plekken te komen als mijn kinderen.

Maar zij zien het wel als regel en houden zich eraan. Ik kan niet anders dan hierin volgen. Ik wil ook zo snel mogelijk van deze ellende af dus nu mensen uitzoeken die zich er niet aan houden wil ik niet. Want ik weet dat zij zich aan teveel regels en adviezen niet houden.

Ik mis gewoon echt dat ze niet hebben gekeken naar huishoudens. En dat er geen max. zit aan het 1 persoonsadvies. Volgens advies mag je elke dag op bezoek bij 1 persoon. Maar dat mag ook steeds een ander huishouden zijn. Mijn kinderen mogen dit individueel ook, waarbij er bij de jongste geen max zit qua leeftijd. Geheel binnen het advies kunnen we nu binnen ons huishouden bij minimaal 21 (3 x 7) verschillende huishoudens per week op bezoek gaan. Dat lijkt me juist niet verstandig en doen we uiteraard niet.

Maar de frustratie zit me hoog dat hier niets over gezegd wordt binnen het advies, maar 1 keer per week met je huishouden bij een vast huishouden op bezoek gaan wordt onverstandig gevonden. Ik vind dat krom en daar zit bij mij veel frustratie en verdriet rondom. Zolang anderen zich houden aan die 1 persoonregel kan ik er ook niks mee. Ik neem het hen niet kwalijk en respecteer dit. Maar ik neem dit wel het kabinet kwalijk dat hier zo slecht rekening mee gehouden is.

Ik lig in scheiding waardoor de situatie al ruk is. In de praktijk zorg ik heel de week voor de kinderen. Ik werk. Mijn 13 jarige zit heel de dag thuis les te volgen. Ik laat mijn kinderen en dan met name de oudste dan niet ook nog eens alleen om even op visite te gaan. Of alleen de jongste mee en de oudste thuis, omdat zij 13 is. Ik trok me erg op aan 1x per week even met mijn meiden op bezoek gaan en gezellig mee eten. Ik voel me echt een heel stuk eenzamer en enorm futloos.

Daarnaast merk ik sowieso dat mensen allemaal naar elkaar kijken wat een ander doet. Wie overtreed de regels enz. Het komt de verdraagzaamheid niet ten goede. Ik raak ook verbitterd en gefrustreerd. Het klinkt echt naar en vind dat van mezelf ook, maar ik vind het krom dat een vriendin met kinderen van 10 en 12,5 wel nog op bezoek mag. Deze regeling treft haar hierin niet. Terwijl haar kind nog wel naar de middelbare school gaat voor praktijklessen. Mijn kind heeft dat niet dus is volledig thuis. Daar zit voor mij ook nog eens extra dat enorm kromme gevoel. Ik gun het haar van harte absoluut, maar ik vind wel dat het kabinet is bezoek adviezen echt de plank heeft misgeslagen. Natuurlijk is het hoe dan ook belangrijk bezoek zeer te beperken. Maar dat deed ik al. Nu is dat 0. Ik ga ook niet gezellig overdag met iemand wandelen terwijl mijn 13 jarige alleen thuis zit. Normaal vindt ze dat niet erg, maar in deze situatie vind ik het sneu.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-02-21 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:49

#secredible: ja, dan snappen we elkaar weer. Als mensen hun bezoek uitstellen is het natuurlijk alleen maar mooi.
Ik vind de 1-personeel maar lastig. Sinds maart zag ik eigenlijk maar 2 mensen, maar altijd samen (we zijn een klein vriendengroepje). Dat kan nu niet meer. En ik merk dat bevriende stellen nu ook hun bezoek uitstellen. Volledig begrijpelijk uiteraard, maar als single wel heel k*t. Ik heb nu nog even mijn werk waarbij ik mensen zie in de wandelgangen, maar op persoonlijk vlak gaan er weken voorbij dat ik niemand zie en spreek. Het langst was 6 weken en dat hakt er wel in hoor. En ben dan wel een beetje moeilijk: ben vrij introvert en beleef niet echt plezier aan random mensen, hoe goed bedoelend ook. Ik mis gewoon die paar mensen bij wie ik een beetje mezelf kon zijn en waar ik mee kan lachen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:59

DuoPenotti schreef:
Maar als je 1 gezin als regel stelt, dan kunnen ouders met hun 2 kinderen bij oma op bezoek.
Maar een grote verjaarspartij kan dan nog steeds niet.
Nu word oma te gast gevraagd om bij dezelfde mensen op bezoek te komen.

Ja dat mag wel. Zo krom. Maar wij hebben aan beide kanten nog een opa en oma voor onze dochter. Die mogen dus ook niet hier op bezoek. En wij ook niet als gezin daarheen. Een huishouden per dag had ik ook logischer gevonden. Nu is mijn man met dochter bij zijn ouders geweest. Ik heb mijn schoonouders al zeker 2,5 maand niet gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:06

Volgens mij is het nog steeds een 'advies' en geen verplichting/bevel?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:08

Klopt. Handhaven achter de voordeur mag in Nederland niet tenzij het overlast betreft.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:08

Inderdaad had regels gemaakt voor zowel individueel bezoek als bezoek als huishouden. Ik hoef niet dagelijks 1 persoon visite te zien of ontvangen. Ik wil alleen 1x per week met mijn 2 kinderen bij een steeds vast huishouden op bezoek.

Klopt Cer, maar nogmaals als anderen wel enorm aan dat advies vasthouden kun je zelf niks. Je kunt het anderen niet kwalijk nemen dat zij zich vol aan dat advies houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:10

Maar dan moet er niet staan "mag niet"... want dat is het in principe niet.. Het is een advies, en verder moet iemand kijken wat ie er mee doet...

Als opa en oma visite willen, dan kan dat dus.. :j
en als zij dat niet willen is het hun goed recht :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:14

Klopt, maar voor sommigen wordt het dan wel erg eenzaam. En ik mis ook enorm het perspectief wanneer dit veranderd. Ik vind het vooral voor mijn 13 jarige erg verdrietig. 3 maanden geleden was ze 12 en had het allemaal nog wel gemogen.

Haar beste vriendinnetje uit de klas mag zelfs echt helemaal niemand meer zien. Die woont bij opa en oma en de angst is daar zo groot. Ik heb voorgesteld dat ze bij ons huiswerk mocht komen maken op mijn werkdag. Dan is ze dus alleen hier met mijn dochter. Maar dat mocht ook niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:23

Nou hier de eerste leerlingen thuis na contact met een besmet iemand tijdens een schaatsfeestje vrijdag :') Dit was dus waar ik mij dus al wat druk over maakte.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:24

Vayo schreef:
Klopt, maar voor sommigen wordt het dan wel erg eenzaam. En ik mis ook enorm het perspectief wanneer dit veranderd. Ik vind het vooral voor mijn 13 jarige erg verdrietig. 3 maanden geleden was ze 12 en had het allemaal nog wel gemogen.

Haar beste vriendinnetje uit de klas mag zelfs echt helemaal niemand meer zien. Die woont bij opa en oma en de angst is daar zo groot. Ik heb voorgesteld dat ze bij ons huiswerk mocht komen maken op mijn werkdag. Dan is ze dus alleen hier met mijn dochter. Maar dat mocht ook niet.
sommigen slaan dan ook wel erg door wat regels betreft...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:25

Spuit 11 hier hoor :+ , maar wat is de grond waarop die avondklok bij jullie moet afgeschaft worden ?

Ik hoorde het net op het nieuws hier, maar ze gaven verder geen uitleg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:28

Sheran schreef:
#secredible: ja, dan snappen we elkaar weer. Als mensen hun bezoek uitstellen is het natuurlijk alleen maar mooi.
Ik vind de 1-personeel maar lastig. Sinds maart zag ik eigenlijk maar 2 mensen, maar altijd samen (we zijn een klein vriendengroepje). Dat kan nu niet meer. En ik merk dat bevriende stellen nu ook hun bezoek uitstellen. Volledig begrijpelijk uiteraard, maar als single wel heel k*t. Ik heb nu nog even mijn werk waarbij ik mensen zie in de wandelgangen, maar op persoonlijk vlak gaan er weken voorbij dat ik niemand zie en spreek. Het langst was 6 weken en dat hakt er wel in hoor. En ben dan wel een beetje moeilijk: ben vrij introvert en beleef niet echt plezier aan random mensen, hoe goed bedoelend ook. Ik mis gewoon die paar mensen bij wie ik een beetje mezelf kon zijn en waar ik mee kan lachen.

En dat illustreert precies hoe de maatregel beter werkt dan obv 1 huishouden ;)
Maar ja, ik deel helemaal met je dat er disproportionele dingen gebeuren nu. Wij zagen ook alleen nog onze ouders en ik kan niet alleen naar hun toe doordat ik hoogzwanger ben. Wij houden ons dus niet aan deze regel en zien nog steeds (heel af en toe) beide ouders. Ook als een stuk mantelzorg overigens om mezelf nu wat te ontlasten gezien er ook een peuter rondloopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:29

Pandora2 schreef:
Spuit 11 hier hoor :+ , maar wat is de grond waarop die avondklok bij jullie moet afgeschaft worden ?

De wetgeving waarop het gebaseerd is had nooit gebruikt mogen worden. Het is nu als een spoedmaatregel ingevoerd en dat had niet mogen gebeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:34

lenaa_tje schreef:
Nou hier de eerste leerlingen thuis na contact met een besmet iemand tijdens een schaatsfeestje vrijdag :') Dit was dus waar ik mij dus al wat druk over maakte.

Maar was dat buiten of hebben ze, bij wijze van, bij elkaar op schoot gezeten, of binnen nog een warme choco gedronken?
Want ik zie de samenhang met 'schaatsen' an sich niet helemaal...

En op welke wetgeving is de avondklok in andere landen dan ingesteld? Gewoon..omdat het kan ofzo?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:35

secricible schreef:
Pandora2 schreef:

De wetgeving waarop het gebaseerd is had nooit gebruikt mogen worden. Het is nu als een spoedmaatregel ingevoerd en dat had niet mogen gebeuren.

Dat had wel gemogen wanneer er niet eerder over gepraat zou zijn en niet zolang voorbereid, vandaar dat er niet over noodmaatregel gesproken kon worden via de noodwet.
Rechter zegt niets over de werkzaamheid van de avondklok alleen de weg er naar toe was verkeerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:40

bigone schreef:
secricible schreef:

Dat had wel gemogen wanneer er niet eerder over gepraat zou zijn en niet zolang voorbereid, vandaar dat er niet over noodmaatregel gesproken kon worden via de noodwet.
Rechter zegt niets over de werkzaamheid van de avondklok alleen de weg er naar toe was verkeerd.

zo heb ik het niet begrepen bigone. Het punt is nu dat de WBBBG bedoeld is voor een acute situatie. Een pandemie van een jaar is niet meer acuut. Er was ook geen acute ontwikkeling die het goedpraat. Dus als er ineens een explosieve besmetting was geweest of een andere acute situatie was het oke geweest, los van of er over gepraat was of niet.
Daarnaast mag de WBBBG alleen ingezet worden als er echt niks anders mogelijk is. Aangezien er tegelijkertijd ook een andere maatregel is ingezet (1 bezoeker) is niet voldoende aangetoond dat dit per sé noodzakelijk was.

Het had dus wel gemogen, als ze het netjes via de kamers hadden laten gaan, iets wat wel tijd kost. Maar de rechter oordeelt dus dat die tijd er gewoon was in dit geval en dat ze daar dus niet aan hadden mogen sleutelen.