De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:30

Als een gastheer niet of weinig ziek wordt is het ook niet zo'n ramp dat het zich wijd verspreid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:30

Bloodymary schreef:
Eind vorige week was het echt overal heel rustig. Maar nu de scholen dicht zijn en iedereen thuis werkt vind ik het overal echt superdruk, in winkels, in bossen, op straat. Snap dat niet. Mensen doen net of het een soort vakantie is. En wel balen als door dat soort gedrag straks echt alles dicht gaat en je als je wel op let helemaal niks meer mag.

Je kan ook gewoon prima het bos in. Sociaal isolement betekent niet dat je nooit meer naar buiten mag, het betekent gewoon dat je beter even niet met tien mensen in een flatje kan gaan zitten en dat je niet na je wandeling op het terras moet neerploffen met maar 10 cm tussen jou en de persoon naast je. Juist met de sluiting van de scholen is het belangrijk dat mensen waar mogelijk en veilig gewoon naar buiten blijven gaan, anders vliegen je kinderen (en jij zelf ook) straks tegen de muren op.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:31

Pandora2 schreef:
blensink schreef:
Spanje sluit de grenzen vanaf 00.00h

Dat lijkt mij zeer verstandig. Er zullen nog landen volgen.

Inderdaad de enige manier om het de kop in te drukken.
Hihi wat jij zegt verstandig zo voelt de media zich hier ook, eindelijk zijn de Spanjaarden verstandiger dan de rest van de wereld......

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:32

blensink schreef:
Spanje sluit de grenzen vanaf 00.00h

Hoe is het nu in Benidorm? Hebben ze feestende zuipers er eindelijk uit?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:32

DubbelDun schreef:
Als een gastheer niet of weinig ziek wordt is het ook niet zo'n ramp dat het zich wijd verspreid.

:j Dat is dus wat de virologen verwachten, dat het muteert en over een tijd een gewoon verkoudheidsvirus wordt. En de kans dat het onschuldiger wordt is groter dan dat het heftiger wordt na mutatie.
Dus op termijn zou het dan niet zo’n ramp meer zijn.

Heftiger worden is Hollywood scenario over het algemeen.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 16-03-20 18:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:33

Hier zaten groepen jongeren in het dorp op bankjes ijs te eten.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:33

Emmaa_ schreef:
Bloodymary schreef:
Eind vorige week was het echt overal heel rustig. Maar nu de scholen dicht zijn en iedereen thuis werkt vind ik het overal echt superdruk, in winkels, in bossen, op straat. Snap dat niet. Mensen doen net of het een soort vakantie is. En wel balen als door dat soort gedrag straks echt alles dicht gaat en je als je wel op let helemaal niks meer mag.

Je kan ook gewoon prima het bos in. Sociaal isolement betekent niet dat je nooit meer naar buiten mag, het betekent gewoon dat je beter even niet met tien mensen in een flatje kan gaan zitten en dat je niet na je wandeling op het terras moet neerploffen met maar 10 cm tussen jou en de persoon naast je. Juist met de sluiting van de scholen is het belangrijk dat mensen waar mogelijk en veilig gewoon naar buiten blijven gaan, anders vliegen je kinderen (en jij zelf ook) straks tegen de muren op.

Ja daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in, klinkt logisch. Het is meer dat ik het zelf irritant vind denk ik, maar dat doet er helemaal niet toe.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:34

Cookies schreef:
Hier zaten groepen jongeren in het dorp op bankjes ijs te eten.

Dit verbaasd mij dus niet. Die hadden vorige week al geen angst. Die wilde gewoon geen school.

Even om het beelden te maken gister kreeg ik de groepsapp van mijn 4e klas met bier proostende foto’s van kinderen en ouders. Tja..
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 16-03-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:35

blensink schreef:
Inderdaad de enige manier om het de kop in te drukken.
Hihi wat jij zegt verstandig zo voelt de media zich hier ook, eindelijk zijn de Spanjaarden verstandiger dan de rest van de wereld......

:D
Als het mes op de keel staat...

Sars hebben ze ook zo kunnen inperken dacht ik.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:36

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:36

DubbelDun schreef:
imaudy schreef:
Als ik het goed begrijp van minister Bruins willen ze Nederland niet op slot doen, omdat je dan een grotere golf besmettingen krijgt als het land weer open gaat. Ze willen dat het volk er wat immuun voor wordt. Dat kan alleen met best veel besmettingen. Nou fijn dan..
elnienjo schreef:
Nu wordt het Darwinisme. De kwetsbare en/of verstandige mens moet zich nu gewoon blijven isoleren terwijl die hordes dagjesmensen corona oplopen en daardoor het groepsimmuunsysteem versterken.

Maar de mensen die zich isoleren zullen nooit immuun worden, dus wat schieten die er mee op.

Even niet uit wetenschappelijke bron deze keer, maar puur op basis van mijn eigen hoofd:

Hoe meer mensen immuun, hoe minder hard uiteindelijk de verspreiding gaat.

Dus als je wacht tot heel veel mensen het hebben gehad, is

1: de kans kleiner dat je het alsnog zelf krijgt, en
2: de kans groter op géén mega-overbelaste zorg als je het dan toch krijgt.

3: Hoe later je het krijgt, hoe beter de zorg inmiddels weet hoe je het het beste kan aanpakken als je het hebt.

4:Hoe later je het krijgt, hoe meer kans dat er inmiddels ook medicatie bekend of ontwikkeld is dat de gevolgen van de ziekte beperkt.

5:En als je het echt lang niet krijgt, komen er misschien zelfs mogelijkheden tot passieve immunisatie (je krijgt antistoffen toegediend)

Of zelfs vaccins (actieve immunisatie, waarbij je lichaam op een veilige manier zelf immuun gemaakt wordt) op de markt.

Dus er zijn zeker wel voordelen aan om later pas in aanraking te komen met corona.

Zeker voor mensen die wat zwakker zijn.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 16-03-20 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:37

Nou ik zit vooraan in de piek en ik ben in ieder geval niet bang meer om het te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:38

Bloodymary schreef:
Emmaa_ schreef:

Ja daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in, klinkt logisch. Het is meer dat ik het zelf irritant vind denk ik, maar dat doet er helemaal niet toe.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en ik denk dat het ook goed is als mensen zo veel mogelijk binnen blijven. Maar als we wel echt drie weken in deze situatie zitten is dat, vooral met kinderen, natuurlijk echt niet houdbaar als het zulk lekker weer is. Dan liever in het bos waar je in ieder geval nog ruimte kan nemen dan in bv een drukke speeltuin. Al zie ik daar ook genoeg drukte voorbij komen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:39

raket schreef:
Nou ik zit vooraan in de piek en ik ben in ieder geval niet bang meer om het te krijgen.

Hoe is het nu met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:40

Vanuit meerdere plekken op de wereld worden ondertussen gevallen van herbesmetting gemeld. Helaas betekent het vroeg gehad hebben dus niet per se dat je er immuun voor bent, misschien maken sommige mensen niet genoeg antilichamen aan. Ik zou hoe dan ook gewoon voorkomen dat je het krijgt. Er liggen ook veel jonge en verder gezonde mensen op de IC aan de beademing, ik bedank daar echt heel vriendelijk voor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:42

Sybelle schreef:
DubbelDun schreef:
Of juist niet... met een virus kun je alle kanten op...

In het college zeiden ze dat een virus het meest gebaat is bij gastheren die kunnen verspreiden. Dat is niet het geval als de gastheer te ziek wordt of dood zou kunnen gaan. Eigenlijk is het voor een virus beter als de gastheer niet ziek wordt. Dat een gastheer dat wel wordt noemde hij zelfs ‘een bedrijfsongevalletje’.
En dat er nu twee mutaties bekend zijn van dit corona virus en het het meest waarschijnlijk was dat het deel dat alleen verkoudheid veroorzaakt het overneemt van de ander of verder muteert. Omdat die het makkelijkst verspreid.

Edit:** disclamer. Zo heb ik het begrepen. Volgens mij is het nog wel te bekijken als iemand wil checken.

Klopt, is een bekende theorie dat dit zo werkt.
Gastheer dood: virus wordt niet meer gekopieerd. Dus gaat niet verder.
Dus niet ernstig ziek maar véél kopieën is het voordeligst, als je kijkt naar het idee dat genen 'doorgegeven' willen worden.

Zat hij in het college van Raoel Groot, universiteit Utrecht?
Dan is dat even langs mij heengegaan.
Kan, want deze theorie is mij bekend, dus dan sla ik hem niet meer zo bewust opnieuw op.

Als hij in een ander college zit, ben ik benieuwd welke, want dan wil ik die ook graag zien!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:44

DubbelDun schreef:

Er bestaat ook duizenden (zo niet meer, exacte aantal moet ik opzoeken) waar je nauwelijks iets of zelfs niets van merkt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:46

Wat ik persoonlijk bijzonder vind is dat de kinderopvang waar je 3 weken geen gebruik van kunt maken, wél doorbetaald moet worden.
Houden we dan met zn allen de kinderopvang overeind?
En voor andere ondernemers is het "ondernemersrisico"?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:47

Is er niemand die Ciren persoonlijk kent of contact heeft? We horen inderdaad al een tijdje niets meer van haar. Zorgelijk!

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:47

Sybelle schreef:
DubbelDun schreef:

:j Dat is dus wat de virologen verwachten, dat het muteert en over een tijd een gewoon verkoudheidsvirus wordt. En de kans dat het onschuldiger wordt is groter dan dat het heftiger wordt na mutatie.
Dus op termijn zou het dan niet zo’n ramp meer zijn.

Heftiger worden is Hollywood scenario over het algemeen.

Laten we het hopen

Bij ons in de winkel was het evengoed nog bedrijvig. Onderweg op m’n fiets een jongen voor mij fietsend en begon lekker te niezen, zonder het in zijn elleboog te doen. Ik fietste er echt vlak achter. Hij keek daarna nog achterom en zag mij vlak achter hem fietsen en toen hij moest hoesten gelukkig wel even in z’n elleboog.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:48

Erretje schreef:
Ergens kwam ik een vraag tegen of een paard dit over kan nemen van de mens, maar ik kan het niet meer terugvinden :o

Paarden hebben een 'eigen' Coronavirus... http://paarden.nu/coronavirus-bij-paarden-het-equine-corona-virus/

Ook honden en katten hebben hun eigen coronavirus.
Sterker nog, ook hier in NL waaien er verschillende coronavirussen rond, buiten COVID19, om waar je nooit iemand over hoort.

Wat betreft de kinderopvang dacht ik begrepen te hebben dat dit ook met de belastingdienst te maken heeft. En aangezien het daar al grondig fout gaat wat betreft recht hebben op toeslagen etc....

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:50

Femke_Tweety schreef:
Sybelle schreef:

In het college zeiden ze dat een virus het meest gebaat is bij gastheren die kunnen verspreiden. Dat is niet het geval als de gastheer te ziek wordt of dood zou kunnen gaan. Eigenlijk is het voor een virus beter als de gastheer niet ziek wordt. Dat een gastheer dat wel wordt noemde hij zelfs ‘een bedrijfsongevalletje’.
En dat er nu twee mutaties bekend zijn van dit corona virus en het het meest waarschijnlijk was dat het deel dat alleen verkoudheid veroorzaakt het overneemt van de ander of verder muteert. Omdat die het makkelijkst verspreid.

Edit:** disclamer. Zo heb ik het begrepen. Volgens mij is het nog wel te bekijken als iemand wil checken.

Klopt, is een bekende theorie dat dit zo werkt.
Gastheer dood: virus wordt niet meer gekopieerd. Dus gaat niet verder.
Dus niet ernstig ziek maar véél kopieën is het voordeligst, als je kijkt naar het idee dat genen 'doorgegeven' willen worden.

Zat hij in het college van Raoel Groot, universiteit Utrecht?
Dan is dat even langs mij heengegaan.
Kan, want deze theorie is mij bekend, dus dan sla ik hem niet meer zo bewust opnieuw op.

Als hij in een ander college zit, ben ik benieuwd welke, want dan wil ik die ook graag zien!

Ja, die was het. De link die hier stond.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:51

Emmaa_ schreef:
Vanuit meerdere plekken op de wereld worden ondertussen gevallen van herbesmetting gemeld. Helaas betekent het vroeg gehad hebben dus niet per se dat je er immuun voor bent, misschien maken sommige mensen niet genoeg antilichamen aan. Ik zou hoe dan ook gewoon voorkomen dat je het krijgt. Er liggen ook veel jonge en verder gezonde mensen op de IC aan de beademing, ik bedank daar echt heel vriendelijk voor.

Heb je daar een bron van? Ik wilde namelijk op de cohort afdeling gaan werken als ik hier ooit nog eens van opknap. Maar herbesmetting zou naar zijn. Ik hoor alleen berichtgeving over mensen die toch nog ziek waren. En hoe stellen ze herbesmetting vast? Kweken is niet betrouwbaar meer voor mij zeggen ze hier.

Ik word niet zieker. Maar ook niet beter. Dus lig nog steeds gestrekt.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:52

MoniqueT schreef:
Is er niemand die Ciren persoonlijk kent of contact heeft? We horen inderdaad al een tijdje niets meer van haar. Zorgelijk!

Zat ik ook al aan te denken. Ik lees veel mee in het topic en reageer maar erg weinig, en ook kijk ik regelmatig of er iets nieuws is over Chiren en Raket.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:53

raket schreef:
Emmaa_ schreef:

Heb je daar een bron van? Ik wilde namelijk op de cohort afdeling gaan werken als ik hier ooit nog eens van opknap. Maar herbesmetting zou naar zijn. Ik hoor alleen berichtgeving over mensen die toch nog ziek waren. En hoe stellen ze herbesmetting vast? Kweken is niet betrouwbaar meer voor mij zeggen ze hier.

Ik word niet zieker. Maar ook niet beter. Dus lig nog steeds gestrekt.

Vooral goed uitzieken en niet gaan werken voor je echt weer 100% beter bent.
Volgens mij kan het opvlammen als je niet voldoende bent hersteld. Laat staan als je ook nog met virus in aanraking blijft komen op je werk.