Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:11

Mijn planning om in het weekend ver te lopen is in het water gevallen. We gingen zaterdag sushi eten en ik had nogal veel op. Daardoor de volgende dag last van buikkramp na 7.5km. Vandaag 10km gelopen op een rustig tempo en dat ging gelukkig goed.

Ik loop ook regelmatig een blaar als ik verder dan 10 loop. Heb er alleen zoveel eelt zitten nu dat het niet meer zo'n zeer doet :P .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:29

Hwn mooie tijd gelopen! Is het een pr? Succes met je loopneus :P

Greetje jammer dat er zo weinig inschrijvingen zijn. Is daar eigenlijk ook een algemene website voor zoals uitslagen.nl?
Heb je een streeftijd die je wil lopen?

Supervixen balen dat je last had van je buik, gelukkig nog wel wat kunnen doen. En hopelijk van de sushi genoten ;)

Ik zal idd van die compeed pleisters halen, misschien volgende keer bij een lange afstand preventief er op doen. Mijn vader had laatst een blaar waar hij mee door is gelopen en dat is een pijnlijke ontsteking geworden. De sokken zijn nog vrij nieuw maar misschien zaten ze idd niet goed of zit er vuil in mijn schoen, de buitenkant is behoorlijk smerig. Zal ze eens schoonmaken deze week.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:34

Het kan ook nog verschillen per hardloopsok. Ik vind die van Nike en Hema heel fijn, van andere merken krijg ik geheid blaren. Laatst had ik blijkbaar een scherp hoekje aan een teennagel en die heeft fijn in mijn andere teen geprikt tijdens het lopen. Schrok me dood toen ik ineens allemaal bloederige voetstappen in onze hal zag :').

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:40

Nee deze ging niet via uitslagenpuntnl want het is natuurlijk in belgïë. Mmaar stond wel op de loopagenda van piet van der nat die toch ook veel afnemers kent. En via kraftman chromotiming waar vele belgische wedstrijden op staan. Misschien staat het zes rondjes vele tegen. En in ieder ronde zitten behoorlijk wat hoogtemeters en dat zal ook vele voor een marathon afstand tegenhouden.
Streeftijd is moeilijk in te schatten met die hoogtemeters. Ik ga niet voluit want ik moet gelijk verder kunnen trainen voor Texel. Gok op een tijd zo tussen de 3hr40-3hr50. Maar het is moeilijk inschatten zal dus meer van gevoel uit gaan dan van mijn km tijden. Het zal sowieso geen vlakke marathon worden met dat vele valse 'plat' omhoog en omlaag.

Plien ik heb ook altijd geleerd nooit je nagels knippen in de laatste week voor een wedstrijd. (ivm scherpe puntjes).
ik dacht dus eerst ook de hardloopsok te hebben gevonden (salomon) waarin mijn voeten blarenvrij bleven. Maar inmiddels heb ik door dat wel uitgewassen maar niet te vaak nog belangrijker is dan de sok zelf. Na te vaak uitgewassen te zijn zijn ze afgeschreven. Dus kies nu voor de goedkoperen van de lidl en dacathlon die ik na een aantal keren wassen doorschuif voor gewoon dagelijkse sokken.
En dan gaat het soms nog mis. Bij mijn 10km wedstrijd kreeg ik ver voor de 40km al de eerste blaren terwijl ik die op een marathon nooit meer krijg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:24

Daan_O, nee, is mijn tweede snelste tijd, heb ooit een 7 km-wedstrijd gelopen aan 13 km/u. Loopneus heeft intussen ook al zijn wedstrijd beëindigd, alles weer normaal. :)

Ik draag enkel op wedstrijd hardloopsokken, en dan ook nog niet altijd. Ik draag in zowat alle omstandigheden van die donzige pluizige sokken, "knuffelsokken" zoals ze soms genoemd worden. Ben er gewoon aan verslaafd, in de zomer zie ik er dan heel belachelijk uit, in korte loopbroek en T-shirt, maar wel met fluffy sokken aan. Enige nadeel: ik draag die ook om stallen uit te mesten, en dan blijft er wel es wat stro of hooi in steken, en dat kan wel es prikken. Maar ook hier al behoorlijk wat eelt, hoewel ik nu ook niet zo intensief en lang loop als de meeste hier.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:04

Merken jullie echt verschil tussen lopen of hardloopsokken of gewone sokken? Ik heb eigenlijk nog nooit op hardloopsokken gelopen en heb (sinds ik goeie schoenen heb) denk ik één keer een blaar gelopen. Vind die sokken zo duur..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:10

Ja, ik kan echt niet op gewone sokken lopen. Die gaan schuren.
Prijs van hardloopsokken valt toch wel mee? Tussen de €5 en €15 heb je al een paar goede....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:54

Wat pittig Greetje, een marathon met zo veel hoogteverschillen.

Ik heb altijd dezelfde sokken, die van de Xenos. Dat zijn echt fijne sokken (vind ik) en met enige regelmaat in de aanbieding.
http://www.xenos.nl/coolmax-enkelsokken ... chTerm=sok
Mijn zus gaf me die tip, zij draagt deze ook altijd en heeft al heel wat verschillende sokken geprobeerd.

Gewone sokken lijkt mij niet prettig en te dun, tenzij je van die fluffysokken draagt zoals hwn :') Maar dat lijkt me al helemaal niet comfortabel, veel te warm toch ook?!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:10

s1993 schreef:
Merken jullie echt verschil tussen lopen of hardloopsokken of gewone sokken? Ik heb eigenlijk nog nooit op hardloopsokken gelopen en heb (sinds ik goeie schoenen heb) denk ik één keer een blaar gelopen. Vind die sokken zo duur..

Als je geen problemen hebt met de huidige sokken die je draagt dan is het prima toch. Je kunt altijd nog overstappen op het moment dat er zich wel problemen gaan voor doen.
Maar het is net als met shirts en tights; als je eenmaal maar lange afstanden genoeg loopt dat weet je dat het allemaal heel veel uit kan maken. Met een uurtje tot anderhalf uur lopen gebeurd er nog weinig wat betreft blaren/doorlopen en dat soort ongemakken. Hoewel bij warme temperaturen je nog wel verrast kunt worden. Maar ben je uren onderweg dan wil e echt niet dat er zich na twee uur al de eerste schaafplekken/blaren gaan aankondigen. Want ik kan je vertellen dan wordt ineens nog een paar uur door moeten lopen soms een echte kwelling.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:30

Heb x-sox die ik voor lange afstanden gebruik en de decatlon/intersport sokken die ik in de trainingen of korte loopjes aandoe. Eigenlijk nooit last van blaren alleen wanneer mijn voeten nat worden bij trailruns. Even geen wedstrijden op de planning pas de 10 km marathon Rotterdam. Eind maart wel met de sportvereniging naar Spanje dus daar maar op concentreren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:35

Dat klopt helemaal Greetje. Nooit wat aan de hand met mijn kleren, tot ik 18.5km liep. Schuurplek van de rand van mijn hemdje, blaar aan de binnenkant van mijn knie door de naad van mijn broek. Heel irritant. Ik kan we raden hoe dat eruit zou zien na 30 of 40 km :x .

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:55

Bedankt voor de reacties weer! Ik heb tot nu toe t/m 20 km gelopen en geen last van sokken gehad. Dus ga gewoon zo door en als ik wel last krijg kan ik altijd nog goeie sokken kopen :)
Heb wel altijd plekken als ik loop met een korte broek maar daar heb ik na een tijdje van dat spul voor gekocht. Alleen nog niet op de langere afstanden uitgeprobeerd.

Scheelt natuurlijk dat ik (nog) geen afstanden zoals Greetje loop :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:28

Mag ik hier aansluiten? Het hardlooptopic voor beginners gaat niet zo hard ;) Sinds een week of 5 weer begonnen met hardlopen, met schema. Ik loop nu 3 x in de week, streven is om over een maand of 2 4x in de week te lopen gewoon omdat ik het weer zo ontzettend leuk vind. Mijn afstanden stellen nu nog niet zoveel voor, rustig aan dus.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:45

Goed bezig sleeper. Heb je jezelf ook een bepaald doel gesteld of zie je wel waar het schip strandt?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:58

HM van a'dam in oktober maar niet ten koste van alles. Ben wel heel erg gemotiveerd dus ga er vanuit dat dit me gaat lukken. *D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:44

Welkom sleeper! Heb je een schema met afwisselend lopen en wandelen? Hoever loop je nu ongeveer?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:22

Sleeper welkom! Mooi doel!

Oeps ik ben niet slim geweest.. was vergeten compeed te halen en net 8km gelopen... blaar leek weg maar is nu nog erger. Wel lekker gelopen :) Bewust iedere km stukje sneller waarbij ik de een na laatste in 4.39 liep, laatste km uitgelopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:32

Lekker tempo daan. Ik had gisteren een pittige training. 20,4km in 1hr38 waarin 2 tempoblokken van 30min waarin de laatste 10 min steeds nog sneller moest dan de eerste 20. Zeker de wind en et feit dat de regen over ging in een stortbui maakte het zwaar. Blijkt ook wel dat ik in het laatste blok de laatste 10min maar 2sec/km sneller liep dan de eerste 20. Zat duidelijk ver richting mijn max.
Vandaag enkel een rustig duurloopje van 12km. En dan morgen avond weer intervallen op de baan.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:57

Goed bezig greetje en daan
Hier weinig tijd voor hardlopen maar heb me wel opgegeven voor een aantal evenementen zodat ik een stok achter de deur heb ☺️
Iemand hier die ook de nacht van groningen mee loopt?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:59

s1993 schreef:
Welkom sleeper! Heb je een schema met afwisselend lopen en wandelen? Hoever loop je nu ongeveer?

Ik heb een schema met 5 verschillende ren tempo's, van heel langzaam naar heel snel. Langzaam is herstellen, snel is aanpoten. 1 x in de week loop ik een duurloop en 2x kortere intensieve trainingen (tempowisselingen) De afstanden worden langzaam opgebouwd maar vooral de verschillende tempo's maken het zwaar vind ik. Het leuke is dat ik elke week een nieuw schema krijg en er ook echt naar uitkijk hoe het volgende week eruit zal zien. Maakt het uitdagend.

Wat ik hier lees aan afstanden is nog even ver weg, maar dat is oktober ook :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:57

Greetje haha ik zou het afleggen bij 2 tempoblokken van 30 minuten. Heb je eigenlijk ook rustdagen?

Hinke ik vind het ook fijn om wat wedstrijdjes in de planning te hebben, motiveert mij ook wel in training.
Ik loop niet in Groningen, beetje ver weg :P

Sleeper leuk dat je steeds een nieuw schema krijgt. Tempowisselingen is wel zwaarder ja maar ik ben het gaan waarderen haha. Eerst liep ik liever gewoon een rondje op hetzelfde tempo, nu vind ik interval juist leuk.

Morgen mag ik weer intervallen, heb 10x 200m tempo op de planning staan :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:32

Hinke schreef:
Goed bezig greetje en daan
Hier weinig tijd voor hardlopen maar heb me wel opgegeven voor een aantal evenementen zodat ik een stok achter de deur heb ☺️
Iemand hier die ook de nacht van groningen mee loopt?

Afgelopen twee jaar wel aan meegedaan, dit jaar kan ik helaas niet. Wel leuk dat het nu écht een avondloop in het donker is. Ik hoop alleen wel dat er wat publiek is. Vond het vorige keren wel sneu voor de lopers van de HM dat er bij de finish weinig mensen stonden... Wel begrijpelijk, gezien het late tijdstip, maar toch.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:39

Daan ik loop 5 keer per week, dus twee rustdagen per week. Vanavond een interval training op de baan gedaan. Morgen rustdag en dan van het weekend weer twee stevige trainingen. Dan 5 dagen wat gas terug nemen voor de marathon volgende week zaterdag.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:47

Ik heb morgen weer 5 km-wedstrijdje, maar ben deze morgen opgestaan met hevige kramp in mijn kuit, en het gevoel is nog niet helemaal weg. Vorig jaar ook al es een kuitblessure gehad, dus nu twijfel ik of het wel verstandig is om wedstrijd te lopen. Maandag heb ik bovendien een "running bootcamp", dus het wordt spannend om heel te blijven. Deze morgen al een MetaRelax poeder genomen (magnesium), maar zo snel zal een magnesiumtekort nu ook niet aangevuld worden vrees ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:45

Dan zou ik maar voorzichtig aandoen hwn en niet op je hardst lopen.
Ik hoop dat het snel beter met je gaat!

Ik heb vanmorgen heerlijk in het zonnetje 10km gelopen. Wilde eigenlijk verder maar heb zondag een loop van 15km en wil die niet met spierpijn beginnen. Ik heb wel met mijn zusje afgesproken dat we niet gaan als het stortregent. Ja we zijn watjes..