Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:53

secricible schreef:
Het was meer dan duidelijk genoeg dat thuiswerkende persvoorlichters en dat soort mensen iig níét tot de doelgroep behoorden.

Dat klopt. Maar daar gaat het in veel gevallen gelukkig helemaal niet over.
Citaat:
Ik heb ook wel wat vergissingen gehoord rondom bijvoorbeeld een technische dienst die zich richt op het repareren van spullen op de kamers van bewoners, of gastvrouwen die ook helpen met het eten. Dat daar verwarring over is, echt prima.

Een aantal anderen is dat blijkbaar niet met je eens, zie de reacties onder je, zij willen alleen verpleging vaccineren blijkbaar en dat is echt te kort door de bocht.
Citaat:
Ik vind dan zeggen "ik snap niet dat de GGD geen triage doet" ook wel een beetje de bewijslast verleggen naar de GGD. Je mag toch een stuk verantwoordelijkheid verwachten bij zorgorganisaties?
Voor de GGD is het ook niet altijd duidelijk, bovendien zijn zij geen politie-agent die mensen weg mogen gaan sturen omdat zij toevallig vinden dat iemand niet door de triage komt. Er zijn daarvoor echt teveel grijze gebieden. Juist de zorgorganisatie moet dit zelf kunnen inschatten.

In de eerste golf deed de GGD dit dus wel degelijk, rücksichtslos. En ja, ik vind het bizar dat ze nu dus iedereen inplannen. Waarom laat je dit dure mensen van de GGD dan doen? Dan kun je beter een commercieel callcenter dit laten doen. Sneller, efficiënter en goedkoper.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:54

DuoPenotti schreef:
En vanavond word het opgeheven en ligt 80% van de bevolking weer vanaf het avondeten op de bank onderuit gezakt netflix te kijken...zoals altijd... behalve als er een avondklok is, is er en probleem met dat bankhangen blijkbaar. :+

Nee hoor als het kan ben ik vanavond gewoon lekker pas na 21:00 thuis. Idem voor mijn weekend dat gaat er dan ook anders uit zien. {:}

Er zijn daadwerkelijk wel mensen die in de avond dingen deden he.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:55

ja, ik zeg toch ook niet 100 % of wel? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:55

Ja ik vind het jammer eigenlijk, had het idee dat de avondklok echt verschil maakte in activiteiten. Voelde voor mij een stuk rustiger.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:56

DuoPenotti schreef:
En vanavond word het opgeheven en ligt 80% van de bevolking weer vanaf het avondeten op de bank onderuit gezakt netflix te kijken...zoals altijd... behalve als er een avondklok is, is er en probleem met dat bankhangen blijkbaar. :+

:')

Ik vond al die sneeuw toch een stuk vervelender voor je bewegingsvrijheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:57

Relaxed schreef:

Wat een gedoe...!

In het torentje in Den Haag wordt nu gevloekt, denk ik zo.

De Tweede Kamer is 'gekend' in de avondklok, in debat is afgesproken dat het ding om negen uur ingaat.
"De Tweede Kamer stemt dus in", maar niet in de vorm van een wet, kennelijk...

Nu ja, spoedwet procedure kan altijd nog : Tweede Kamer terug van reces, Eerste Kamer is gewoon aan het werk (die verkiezingen zijn op een ander tijdstip).

(En dan de reuring over alle opgelegde boetes en wat al niet...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:59

Och ja, de boetes gaan nu natuurlijk ook allemaal (terecht) aangevochten worden.. Best wel een blunder dit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:01

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee hoor als het kan ben ik vanavond gewoon lekker pas na 21:00 thuis. Idem voor mijn weekend dat gaat er dan ook anders uit zien. {:}

Er zijn daadwerkelijk wel mensen die in de avond dingen deden he.

Lezen is ook een vak.. 80%, jij dus niet, maar heel veel mensen wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:03

Nee hoor, je kan helemaal niet stellen dat 80% van de bevolking niet na 21:00 buiten gaat zijn. In jouw straat misschien. Voor heel Nederland niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:04

Ik denk dat er nog meer rechtzaken gaan volgen door mensen die zwaar de dupe zijn geworden vanwege de regels.
In Duitsland word ook geprocedeerd en gewonnen.

secricible

Achterom schreef:
Dat klopt. Maar daar gaat het in veel gevallen gelukkig helemaal niet over.

In de nieuwsberichten van de NOS gaat het daar wél over en dat was aanleiding van dit gesprek.

Achterom schreef:
Een aantal anderen is dat blijkbaar niet met je eens, zie de reacties onder je, zij willen alleen verpleging vaccineren blijkbaar en dat is echt te kort door de bocht.

Nee, zij geven aan dat het de doelstelling was om handjes direct aan het bed te vaccineren. En dat was het ook. Maar ik geef je gelijk dat de eerste definities zodanig vaag waren dat daar verwarring kan ontstaan. En dat je je dus kan afvragen of je dat zorginstellingen kan aanrekenen. Toen de definities verbeterden n.a.v. o.a. de actie van buurtzorg was ook dat anders.
Ik zie geen enkele reactie die daar tegenin gaat onder mijn reactie eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-02-21 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Wat ik zo snel uit de uitspraak haal, is dat ze er vantevoren over overlegd hebben, en het dus geen spoed meer was. Dus eigenlijk moeten ze níet overleggen van tevoren, en ineens zo'n maatregel erin klappen...

Daarnaast staat er iets over het laten vervallen van de avondklok én de 1persoonopbezoek regel en er lijkt te staan dat als je dat tegelijk laat vervallen, dat het effect dan niet duidelijk is, dus als de avondklok eraf gaat, dat de 1persoonopbezoekregeling langer blijft..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:05

DuoPenotti schreef:

Spreek voor je zelf.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:06

Cer schreef:
Wat ik zo snel uit de uitspraak haal, is dat ze er vantevoren over overlegd hebben, en het dus geen spoed meer was. Dus eigenlijk moeten ze níet overleggen van tevoren, en ineens zo'n maatregel erin klappen...

Daarnaast staat er iets over het laten vervallen van de avondklok én de 1persoonopbezoek regel en er lijkt te staan dat als je dat tegelijk laat vervallen, dat het effect dan niet duidelijk is, dus als de avondklok eraf gaat, dat de 1persoonopbezoekregeling langer blijft..

zoals ik het lees moet het een spoedsituatie zijn. Een acute situatie ineens. Dus als er ineens een mega superspreader-event was geweest met een explosie aan besmettingen dan was het oke geweest. Maar in dit geval was er tijd genoeg geweest om het wel eerst langs de kamers te laten gaan. Staat dus los van het overleggen.

Ook is er niet duidelijk genoeg gemaakt waarom dit mogelijk was, doordat ze 2 maatregelen tegelijkertijd hebben ingevoerd en dus niet duidelijk genoeg is waarom dan ook de avondklok nodig was naast de inperking van de bezoekers thuis.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:06

Cer, 1 persoonsbezoek is altijd een advies, dus daar valt niet zo heel veel mee te doen lijkt me.

Bloodymary, doe ik ook, lezen is een kunst, dat zie ik wel :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:07

Mag ik opmerken dat ik het een enorme soap vind worden?
Dus over het besluit inhoudelijk daar spreekt de rechter zich niet over uit, alleen dat de verkeerde wet ter motivatie is gebruikt. Dus als vanmiddag de goede wet van stal wordt gehaald dan is er vanavond weer een avondklok.

Dat zou ik doen als ik overtuigd zou zijn van de effectiviteit en juistheid van deze regel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:09

DuoPenotti schreef:
Cer, 1 persoonsbezoek is altijd een advies, dus daar valt niet zo heel veel mee te doen lijkt me.

Bloodymary, doe ik ook, lezen is een kunst, dat zie ik wel :D

Ik neem idd ook aan dat ze daar ook nog steeds geen 'verplichting' van kunnen maken idd :j

Nou ja, ze hebben t geprobeerd, en het mag niet. Ergens vind ik het jammer dat viruswaarheid dit heeft moeten doen (en dat niet iemand anders op heeft zitten letten) maar het bewijst wel een soort van dat het systeem werkt? Of niet?

Pien, ik denk dat er hier geen wet is waar dat mee kan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:10

pien_2010 schreef:
Mag ik opmerken dat ik het een enorme soap vind worden?
Dus over het besluit inhoudelijk daar spreekt de rechter zich niet over uit, alleen dat de verkeerde wet ter motivatie is gebruikt. Dus als vanmiddag de goede wet van stal wordt gehaald dan is er vanavond weer een avondklok.

Dat zou ik doen als ik overtuigd zou zijn van de effectiviteit en juistheid van deze regel.

Er is geen juiste wet die een avondklok zonder doorgang via de kamers goedkeurt. Dat is het punt een beetje. De wet die ze dachten te kunnen gebruiken is verkeerd toegepast hierin.
Dus het ligt iets genuanceerder dan jij nu schetst.

Los van wat ik van viruswaanzin vindt en van het feit dat ze op alles lopen te hakken is het ook een signaal dat er ook in deze tijd nog wel kritisch gekeken wordt naar wetgeving en rechtmatigheid. En dat vind ik dan wel weer een fijn idee.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-02-21 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:10

Jeetje wat een gedoe weer. Ik hoop alleen niet dat nu die 1 persoonsregel nog langer wordt doorgetrokken. Daar heb ik zo veel meer last van dan die avondklok. Ik kan zeggen dat ik me er niet aan wil houden, maar als mensen om me heen dat wel willen houdt het alsnog op. Ook al is het een advies. Het wordt naar mijn idee op rijksoverheid niet als advies gecommuniceerd, maar als regel en ik denk dat mensen zich daarom er zo strak aan houden.

Misschien nu met dit een mooi moment om eens te benadrukken dat dit ook voor die 1 persoon geldt. Dat ze dit niet op kunnen leggen, maar een advies is. Sowieso vraag ik me nu sterk af hoe dit zit met die leeftijdsgrens. 13 jarige en ouder worden meegerekend. Maar juist zij zitten hele dagen thuis onderwijs te volgen en zien weinig mensen. Mijn 10 jarige telt niet mee, maar gaat inmiddels weer volledig naar school. Nu het basisonderwijs weer naar school gaat, lijkt me die grens van 13 jaar erg krom.

Het enige persoonlijk voordeel van afschaffing van de avondklok is dat mijn dochter weer kan sporten. Dit lag hier stil n.a.v. de avondklok. Het was hier wel echt heel stil op straat na 21:00. Maar ik zag om me heen nog steeds hetzelfde bezoek, maar dan eerder en om 20:45 naar huis.

Ik ben wel bang dat dit gedoe weer zorgt voor mensen die echt klaar zijn met de regels. Steeds die veranderingen. Ik had veel liever meer leefbare logische regels gehad die langer vol te houden zijn en waar niet steeds op ingegrepen wordt als cijfers gewoon stabiel blijven of zelfs wat dalen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-02-21 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:16

Vayo, die 1persoonsregeling is een advies :j Je kunt daar dus een beetje mee doen wat je wilt.... of dat verstandig is, is een andere vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:21

MarlindeRooz schreef:
Nee hoor, je kan helemaal niet stellen dat 80% van de bevolking niet na 21:00 buiten gaat zijn. In jouw straat misschien. Voor heel Nederland niet.

Volgens mij mis je de complete knipoog van het bericht.. We kunnen allemaal heel weinig doordat alles dicht is, dus hoeveel mensen moeten na 21 uur nog buiten zijn? Ik gok zo dat 80% een redelijke schatting is.. Jij vat het meteen persoonlijk op..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:22

Ik vind die 1 persoonsregel steeds moeilijker. Ik wil graag als gezin weer ergens op visite kunnen. En dat zegt veel voor een huismus als ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:23

1 persoon is inderdaad een advies, maar adviezen zijn er natuurlijk om je in principe wel aan te houden. En dan nog, al zou ik zelf vinden dat ik wel af kan spreken met twee vrienden, als zij dat niet willen dan houdt het op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:24

SusanH schreef:
Ik vind die 1 persoonsregel steeds moeilijker. Ik wil graag als gezin weer ergens op visite kunnen. En dat zegt veel voor een huismus als ik.

Het zou veel logischer zijn geweest als ze hadden gezegd 1 gezin per dag. Niet het aantal mensen.
Terug naar 2, maar als dat dan uit verschillende gezinnen 1 persoon is, lijkt me dat veel kwalijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:25

SusanH schreef:

Ik vind het echt een waardeloze regel.. Ik mag alleen overal heen, maar diezelfde mensen mogen niet bij mij komen. Ga jij in je eentje ergens heen, kun jij gewoon in je eentje ook het virus meenemen en besmet je thuis alsnog je gezin.