De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:08

Jeetje mvdende, dat was wel een dagje dan.. Ik ben hier nog niet in de winkel geweest de laatste paar dagen. Zit daar ook niet naar vooruit te kijken.. Heb nu online een bestelling gedaan, maar lees al dat het bij sommige supermarkten zo druk is, dat je niet eens meer een online bestelling kan plaatsen. Baal ik wel van als iemand uit de doelgroep vanwege ziekte, het liefst zou ik het gewoon bestellen en dus binnen kunnen blijven. Maar zien hoe het allemaal gaat lopen. Hopelijk is het hamsteren snel over en heeft iedereen alles binnen, dan kan ik op mijn gemak winkelen daarna :P

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:08

imaudy schreef:
Als ik het goed begrijp van minister Bruins willen ze Nederland niet op slot doen, omdat je dan een grotere golf besmettingen krijgt als het land weer open gaat. Ze willen dat het volk er wat immuun voor wordt. Dat kan alleen met best veel besmettingen. Nou fijn dan..

Maar wat wil je dan? Over gaat het niet. Het is niet leuk maar wel realiteit. Alles op slot tot er een vaccin voor is gaat het niet worden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:09

Eind vorige week was het echt overal heel rustig. Maar nu de scholen dicht zijn en iedereen thuis werkt vind ik het overal echt superdruk, in winkels, in bossen, op straat. Snap dat niet. Mensen doen net of het een soort vakantie is. En wel balen als door dat soort gedrag straks echt alles dicht gaat en je als je wel op let helemaal niks meer mag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:09

mysa schreef:
In een huisje op de Veluwe zitten is in principe niet zo risicovol. Als ze maar niet de extra faciliteiten op zo'n park gebruiken. Ik geloof dat de bungalows hier in de buurt nog behoorlijk bezet zijn. Moeten die dicht?

Als het bij Center Parks of andere ketens behoort gaan ze sluiten las ik.
Faciliteiten als zwembaden en horeca zijn als het goed is al dicht.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:10

imaudy schreef:
Als ik het goed begrijp van minister Bruins willen ze Nederland niet op slot doen, omdat je dan een grotere golf besmettingen krijgt als het land weer open gaat. Ze willen dat het volk er wat immuun voor wordt. Dat kan alleen met best veel besmettingen. Nou fijn dan..

Misschien niet fijn, maar wel de realiteit. Anders is het dweilen met de kraan open. Pas als 60% van de bevolking immuun is, zal het virus zich niet meer zo snel verspreiden. Iedereen zal dan verspreid ziek worden, waardoor de gezondheidszorg het aan kan. Want dat is prioriteit, dat de druk op de gezondheidszorg niet te veel wordt. Dat iedereen de zorg kan krijgen die ze nodig hebben. En dat kan niet gegarandeerd worden als iedereen tegelijk ziek wordt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:10

gerpiegorp schreef:
Ik zie op Instagram allemaal berichten langskomen dat ze gewoon naar Duitsland gaan om het terras op te gaan omdat het hier nu niet kan, hoe dom ben je dan 8)7

Verder gaan alle kinderen massaal naar het voetbalveld om te voetballen, kinderen trekken de buurt rond te krijsen en te schreeuwen, de praxis etc is bomvol met mensen die gaan klussen... het heeft ook allemaal geen zin he :')

Gisteren zat een viroloog bij het jeugdjournaal en daar werd gezegd dat een potje voetballen buiten geen probleem zou moeten zijn maar dat gamen met een groepje in een bedompte kamer geen goed idee is.

Maar ben nu eerlijk, hoe houd je kinderen binnen wanneer de ouders zijn gaan werken en de kinderen vanaf 12 alleen thuis zijn? Zeker met dit mooie weer.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 16-03-20 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:11

imaudy schreef:
elnienjo schreef:
Nu wordt het Darwinisme. De kwetsbare en/of verstandige mens moet zich nu gewoon blijven isoleren terwijl die hordes dagjesmensen corona oplopen en daardoor het groepsimmuunsysteem versterken.

Maar de mensen die zich isoleren zullen nooit immuun worden, dus wat schieten die er mee op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:11

elnienjo schreef:
mysa schreef:
In een huisje op de Veluwe zitten is in principe niet zo risicovol. Als ze maar niet de extra faciliteiten op zo'n park gebruiken. Ik geloof dat de bungalows hier in de buurt nog behoorlijk bezet zijn. Moeten die dicht?

Grote roompot (of net overgenomen) andere ook keten, weet zo niet welke. Plus B&B, die kunnen doordraaien, denk ik.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:13

gerpiegorp schreef:
Ik zie op Instagram allemaal berichten langskomen dat ze gewoon naar Duitsland gaan om het terras op te gaan omdat het hier nu niet kan, hoe dom ben je dan 8)7

Verder gaan alle kinderen massaal naar het voetbalveld om te voetballen, kinderen trekken de buurt rond te krijsen en te schreeuwen, de praxis etc is bomvol met mensen die gaan klussen... het heeft ook allemaal geen zin he :')

Sommige mensen gaan pas de ernst ervan inzien als er een naaste erg ziek wordt, ben ik bang voor. Tot die tijd denken veel mensen (nog steeds) dat het allemaal wel meevalt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:15

DubbelDun schreef:
imaudy schreef:
elnienjo schreef:
Nu wordt het Darwinisme. De kwetsbare en/of verstandige mens moet zich nu gewoon blijven isoleren terwijl die hordes dagjesmensen corona oplopen en daardoor het groepsimmuunsysteem versterken.

Maar de mensen die zich isoleren zullen nooit immuun worden, dus wat schieten die er mee op.

Als je als laatste ziek wordt kan het inmiddels al wel een wat vriendelijker virus zijn geworden natuurlijk.

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:16

Of juist niet... met een virus kun je alle kanten op...

Neroo

Ik werk in de gehandicaptenzorg, op de naschoolse opvang en begeleiding in de klas. Inmiddels is bij onze organisatie op het woonpark 1 medewerker besmet. Heel beangstigend hoe snel dit kan gaan verspreiden over onze cliënten en medewerkers.

Mijn afdeling is tot nader order gesloten. Echt enorm spannend.

blensink

Spanje sluit de grenzen vanaf 00.00h

elnienjo

imaudy schreef:
Als je als laatste ziek wordt kan het inmiddels al wel een wat vriendelijker virus zijn geworden natuurlijk.

Dan is er wellicht betere medicatie en geen capaciteitstekort meer.
Je zou maar tijdens deze heksenketel opgenomen moeten worden!
Als de piek voorbij is én dit virus geen onbekende meer is voor de ziekenhuizen, dan gaat het er vast minder hectisch aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:17

Voor de kinderen is het ook niet super gevaarlijk heb ik begrepen. En buitenspelen is ook gezond. Vit D verkleint kans op griep, is goed voor weerstand
Als ze maar niet in contact komen met de risico groep zoals opa’s en oma’s
Dus verder thuisblijven, niet naar winkels of op visite

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:22

Vandaag in Duitsland 1100 nieuwe gevallen er bij.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:23

Lees net dat er circa 100 jongeren (stiekem) op het terrein van de gesloten voetbalclub hier zijn wezen voetballen -O- |o

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:24

Kinderen kunnen het mogelijk wel overdragen, daarom begrijp ik niet dat ouders ze meenemen naar een winkel voor boodschappen. Verder ben ik een rationeel denkend mens, maar ik maak me grote zorgen over hoe de stand van zaken over een week of 2 is in Nederland...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:25

Dat is sterk afhankelijk van de maatregelen die de regering gaat nemen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:26

gerpiegorp schreef:

Afgekeken van de belgen die naar NL afzakten vorig weekend ? O:) :x

Duitsland gooit morgen dan ook wel alles dicht vermoed ik zo :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 16-03-20 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:26

En hoe mensen zich aan de genomen maatregelen gaan houden. Ook daarom grote zorgen...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:27

elnienjo schreef:
mysa schreef:

Het gaat om het verplaatsen buiten je eigen kring wat niet slim om te doen. Kijk die link die eerder gedeeld is via Washington post maar. Die legt dat duidelijk uit.

Pandora2

blensink schreef:
Spanje sluit de grenzen vanaf 00.00h

Dat lijkt mij zeer verstandig. Er zullen nog landen volgen.

DubbelFun

Bij halfwas maatregelen krijg je ontduiking, bij strengere maatregelen kan er beter op gekontroleerd worden.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 18:28

DubbelDun schreef:
Of juist niet... met een virus kun je alle kanten op...

In het college zeiden ze dat een virus het meest gebaat is bij gastheren die kunnen verspreiden. Dat is niet het geval als de gastheer te ziek wordt of dood zou kunnen gaan. Eigenlijk is het voor een virus beter als de gastheer niet ziek wordt. Dat een gastheer dat wel wordt noemde hij zelfs ‘een bedrijfsongevalletje’.
En dat er nu twee mutaties bekend zijn van dit corona virus en het het meest waarschijnlijk was dat het deel dat alleen verkoudheid veroorzaakt het overneemt van de ander of verder muteert. Omdat die het makkelijkst verspreid.

Edit:** disclamer. Zo heb ik het begrepen. Volgens mij is het nog wel te bekijken als iemand wil checken.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 16-03-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt