Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:15

Goed gelopen allemaal zeg! Ik ben gisteren weer begonnen na een stop van een week. Ik ben nog verkouden, dus heb het niet al te gek gemaakt en ben na 8.5km gestopt. Woensdag wil ik weer een stuk verder om dan aankomend weekend weer tegen de 20km te lopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:05

Greetje wat een afstand en tempo weer, echt knap!

Supervixen fijn dat je deze week weer kan lopen, ook al weer een flinke afstand op de planning.

Ik heb gewoon (lichte) spierpijn van de wedstrijd, niet eerder gehad met zo'n korte afstand. Eigenlijk heb ik sowieso vrijwel nooit spierpijn. Vanavond maar even een rustig rondje doen om het er uit te lopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:23

zwaai! ik lees wel mee maar ben achterlijk druk thuis en op het werk dus reageer wat minder. lopen heeft ivm mijn lijf en kop op een wat lager pitje gestaan. afgelopen vrijdag na 6 dagen rust en een dramatische laatste keer, 15k gelopen. Ik ging met een maatje die normaal altijd heel makkelijk loopt maar nu duidelijk niet helemaal fit was. We hebben 6x op haar verzoek even moeten wandelen of stil staan zodat ze wat kon drinken. Ik vond het prima, maar had liever doorgelopen. Tot 5k ging ik dood, tot 11k was er berusting en na die 11k had ik het gevoel nog wel 10k te kunnen lopen :+
rustig gelopen met een gemiddelde pace van 5.57. Als ik op dat tempo die 20 kan lopen 5 maart, ben ik tevreden. Ik ga het gewoon lekker uitlopen, genieten van het feestje in mijn eigen dorp en verder niets. Dan maar geen streeftijd. Wil mijn lijf heelhouden. Had vrijdag na 8k enorme pijn in mijn bil (echt diep, tegen mijn zitbeenknobbel aan) en dat heeft 2 dagen geduurd. Nu dus echt kalm aan en korte afstanden tot 5 maart. Ik kan helaas niet terecht bij de fysio, hij heeft geen plek.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:01

Lijkt me een wijze beslissing benangelique. Ik heb voor die halve niet echt een streeftijd, ik ga ook gewoon proberen te genieten. Ik herken de fases die je beschrijft hahaha. Heb ik ook vaak last van.

Omdat het vandaag zulk lekker weer was heb ik mijn geplande training van morgen net gedaan. In een rustig tempo 12.5 km gelopen. Als het niet stortregent pak ik donderdag misschien nog een kort loopje.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:31

Hier vandaag rustige week volgens mijn planning. Gevraagd aan enkele mannen welk tempo ze zouden lopen, maar lag te hoog naar mijn zin: 11,5 km per uur was zijn plan, dus nee, ik zou niet meegaan. Me plots echter bedacht, zelfs een kilometer samen gelopen met de snelle groep, die aan 13 km/u liep. Daarna met 3 man gelost, en verder gelopen aan een goede 12 km/u.

Ik heb de afstand wel bewust kort gehouden (een 5-tal kilometer), want heb zondag wedstrijd, dus wil blessures vermijden, maar ben wel heel benieuwd hoe ik op wedstrijd zal lopen.

Wat ik ook heel fijn vind aan snelle loopjes: je krijgt er zoveel energie van. Ik was het eerst terug aan het startpunt, en had geen zin om daar in mijn eentje te staan, dus nog efkes een rondje rond de beek gaan loslopen. Voelde alsof ik zo maar efkes nog een tiental kilometer zou kunnen lopen, ben echt super tevreden met mijn vorderingen! En dat ondanks het feit dat mijn leven momenteel echt hectisch is, constant rennen en springen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:56

hwn waren jullie dan gelijk op 13km/hr gestart. Ik heb voor dit soort tempo's altijd wel een 3km inlopen voor nodig.
Ik heb vandaag een ronde van 20km gedaan. Eerste 30min op 4min50/km, toen 30min op 4min36/km en daarna nog 38min op 5min/km. Voor morgen een kort rustig duurloopje in de planning.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:49

Pfoe pittige tempo's!

Ik heb gisteren voor het eerste 10 k gelopen. Het ging nog verassend makkelijk! Uiteindelijk zelfs binnen het uur gelopen, 10km in 57 minuten.
Ik wil wel binnenkort weer een 5 k lopen het liefste binnen 25 min.de laatste keer liep ik dat in 26 min nog wat. Is dat een betje een realistisch streven? De wedstrijd is eind maart

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:51

Goed bezig allemaal!
Ik heb vandaag héérlijk gelopen, niet gekeken naar de tijd, niet gekeken naar de afstand, gewoon het bos ingegaan en genoten :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:02

Kim, loop jij op straat of in het bos in Wageningen? Ik reed daar vroeger altijd en vind 't daar altijd erg leuk maar ik heb geen idee of de paden er een beetje beloopbaar zijn :))

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:07

Piekosjj schreef:
Kim, loop jij op straat of in het bos in Wageningen? Ik reed daar vroeger altijd en vind 't daar altijd erg leuk maar ik heb geen idee of de paden er een beetje beloopbaar zijn :))

Beide! Gisteren naar het bos gelopen en via het bos naar de berg gerend, en via daar weer terug naar huis.
De paden zijn echt prima te doen, de ruiterpaden zijn wel op sommige stukken wel wat muller en zwaarder. Het is mar net wat je uitzoekt. Het 1e stuk bos is wel na veel regen een blubberbende. Als je iets verder gaat wordt het al een stuk droger.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:14

Ah ok! Ik ben wel laatst richting Wageningen gelopen (het stuk bos van de houtzagerij naar de hei) maar toen lag er sneeuw dus dan merk je toch niks van het mulle zand. Het is onderhand al wel drie jaar geleden dat ik daar reed met de paarden dus het zal vast wel wat veranderd zijn.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:29

O dat stuk is prima te doen!
Daar zijn geen hele natte plekken en de meeste paden zijn dar ook wel redelijk hard

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:33

kim345 schreef:
Piekosjj schreef:

Beide! Gisteren naar het bos gelopen en via het bos naar de berg gerend, en via daar weer terug naar huis.
De paden zijn echt prima te doen, de ruiterpaden zijn wel op sommige stukken wel wat muller en zwaarder. Het is mar net wat je uitzoekt. Het 1e stuk bos is wel na veel regen een blubberbende. Als je iets verder gaat wordt het al een stuk droger.

Ik loop dat vaak andersom! Dan loop ik eerst over de weg de berg op en ga ik daarhet bos in :)
Grappig zoveel mensen in de omgeving!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:35

Top! Hoop binnenkort langzaam steeds m'n afstanden uit te kunnen breiden en verder te komen. Ik loop nu meestal door het Bennekomse bos (veel mooie kleine paadjes) of langs de Sysselt/richting Oosterbeek waar je dan juist weer op de fietspaden loopt - maar toch door het bos. Ideaal voor de tempoloopjes die ik toch nog niet over de kleine kronkelpaadjes durf te doen :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:22

[quote="Greetje63"]hwn waren jullie dan gelijk op 13km/hr gestart. Ik heb voor dit soort tempo's altijd wel een 3km inlopen voor nodig.
Nee, de eerste kilometer is in groep, ligt zo rond de 8,5 km/u, en dan valt de groep uiteen in kleinere groepjes. Met 3 km inlopen zouden de meesten hier al halverwege zijn :), langste afstand van onze routes is 10 km, sommigen halen wat meer omdat ze van thuis vertrekken.

Maar pittig tempo van jou over zo'n afstanden, ik doe het je zeker niet na!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:37

Piekosjj schreef:

Bestaan er in Nederland dan ook niet beloopbare paden?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:45

hwn schreef:
Nee, de eerste kilometer is in groep, ligt zo rond de 8,5 km/u, en dan valt de groep uiteen in kleinere groepjes. Met 3 km inlopen zouden de meesten hier al halverwege zijn :), langste afstand van onze routes is 10 km, sommigen halen wat meer omdat ze van thuis vertrekken.

Maar pittig tempo van jou over zo'n afstanden, ik doe het je zeker niet na!

Dit waren voor mij niet echt pittige tempo's. Maar de meeste trainingen loop ik slechts in duurloop 2 tempo zeker nu ik mij richt op de ultra's.
Maar ik vind het toch nogal wat hoor na 1km gelijk al op hoge snelheid. Althans voor diegene dat het een hoge snelheid is die 13km/hr. Want er zijn natuurlijk ook mensen die nog veel sneller kunnen. Maar kijk in na mezelf dan kan ik op 13m/hr de halve marathon lopen maar in een training moet ik toch echt een kwartier/3km ingelopen hebben alvorens ik op dat tempo kan lopen (en dan ook blijven lopen zonder problemen).
Daarom vraag ik mij ook altijd af hoe die snelheid trainingen gaan van mensen die zich voorbereiden op een marathon met trainingen van maximaal 14km. Met een 5km aan in plus uitlopen blijft er weinig ruimte voor snelheidswerk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:08

Greetje, op dat vlak trainen we hier minder wetenschappelijk: er is wel het trage rondje om de groep bijeen te houden bij de start, maar daarna gaan de meesten er gelijk vandoor. En uitlopen gebeurt hier niet of nauwelijks, we lopen op ons gewone tempo tot aan het watervat.

Mij lukt het trouwens niet meer om mijn schema te volgen, de adrenaline is terug, dus ik reageer nogal snel op uitdagingen rondom mij, tenminste als ze enigszins haalbaar zijn. Hier een fikse storm vandaag, en heb in een gemiddeld groepje bijna de hele tijd op kop gelopen, tegen wind en bergop zelfs even een sprintje getrokken. Al gekscherend zei ik: "ik zal jullie wel uit de wind zetten". Tja, zal wel lukken, met mijn 1m64, en de mannen in de groep waren 1m85 en een stukje breder. Ook even een stukje teruggekeerd om een achterblijver te motiveren, gelukkig was het inmiddels bergaf, dus hij heeft de anderen weer bijgehaald. Samen uit, samen thuis. :)

.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:10

Greetje63 schreef:
Piekosjj schreef:

Bestaan er in Nederland dan ook niet beloopbare paden?

Nouja, het is prima beloopbaar maar ik sla de zware ruiterpaden toch graag over :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:50

Ik zoek de ruiterpaden vaak juist bewust op om extra op kracht te trainen. vandaag had je daar overigens geen ruiterpaden voor nodig. Heb vanavond min portie krachttraining wel gehad op de baan door het tegen de wind in boksen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:26

Ah, is de storm overgewaaid naar Nederland? Hier is een buurman me vandaag komen zeggen in welke straat ik de waterkuip van de paarden kan terugvinden, het ding is over de omheining heen gevlogen en een straat verder in de gracht beland, moet die nog gaan opsporen. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:03

Goedemorgen! Jullie nog lekker in het weekend gelopen?

Benangelique gaat het beter nu je een stapje terug hebt gedaan? Zin in zondag?

Vrijdag had ik een pittige intervaltraining gedaan, ging wel lekker. Gisteren een duurloop gedaan van 15,2km wat lekker ging. Weer een km verder :D Een gemiddeld tempo van 5.30 per km, zelfde als vorige week de 14km. En net als vorige week ook de laatste km’s het tempo nog wat verhoogd :)

Ik heb alleen een blaar gelopen, vreemd want dat heb ik nooit eerder gehad en ik had geen andere schoenen of sokken aan. Wat is handig voor als ik morgen weer ga lopen? Pleister of iets dergelijks? En is het te voorkomen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:24

Ik heb vrijdag en gister heerlijk gelopen, voel me steeds fitter worden en krijg langzaam maar zeker weer m'n snelheid een beetje terug :j Jij zo ook te lezen weer lekker gelopen, mooie snelheid! wbt blaren, ik heb nu ik weer in het zanderige NL loop ook wat meer last van (schuur)plekjes en dingetjes rondom m'n voeten terwijl ik daar eerst nooit last van had. Wellicht liep je gister op een droger en zanderiger pad? Of loop je op straat? :=

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:13

kim345 schreef:
Pfoe pittige tempo's!

Ik heb gisteren voor het eerste 10 k gelopen. Het ging nog verassend makkelijk! Uiteindelijk zelfs binnen het uur gelopen, 10km in 57 minuten.
Ik wil wel binnenkort weer een 5 k lopen het liefste binnen 25 min.de laatste keer liep ik dat in 26 min nog wat. Is dat een betje een realistisch streven? De wedstrijd is eind maart

Ik denk dat dat wel kan lukken. Hangt natuurlijk ook af van de wedstrijd: soms is het bij de start zo'n gedrum dat je de eerste paar 100 meter maar stapvoets vooruit kan, dat vertraagt natuurlijk de boel.

Hier gisteren 5-km wedstrijd gelopen in 23 min 19 sec, best wel een scherpe tijd dus. Ik was behoorlijk vooraan gestart, en ik dacht: gewoon go with the flow tot aan de eerste bocht, dan kijk ik even op mijn horloge hoe snel ik ga. Zo gezegd, zo gedaan, en wat zie ik? 15,4 km/u ! Efkes blijven kijken, dacht dat horloge stuk was :), maar nee, ik ging werkelijk zo hard. Dan wat gas teruggenomen, want ik had het echt zwaar, en dan de rest van de wedstrijd rond 12,5 à 13 km/u gelopen, maar ik had het heel lastig.

Is nu ook de tweede keer op rij dat ik na een wedstrijd de hele nacht een loopneus heb, vandaag is het nog niet helemaal over. Wedstrijd voorbij, maar de neus blijft lopen, ergens wel grappig. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:00

Daan op langere afstanden loop je natuurlijk sneller een blaar dan op kortere afstanden.Krigt die langer de kans zich te ontwikkelen. Misschien heeft je sok niet goed glad gezeten of begint een beetje te verwassen te raken. (daar ben ik heel gevoelig voor). Ik plak eventuele blaren af met compeed en dat kun je er meestal weer gewoon mee lopen.
hwn is niets wetenschappelijks aan hoor aan in en uitlopen. Is enkel een kwestie van blessure preventie. Mooie tijd gelopen overigens.
Op dergelijke korte wedstrijd afstanden krijg ik altijd een hoestje die uren aanhoudt.

afgelopen week weer behoorlijk wat km's gemaakt. Nog 12 dagen tot de marathon. Gaat een hele eenzame loop worden want er staan tot nu toe nog maar 52mensen voor de marathon in geschreven. en na 2 uur komt de halve marathon er pas bij. Dus ik heb de eerste twee uur het hele racecircuit in spa bijna helemaal voor mij alleen.