Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:02

Ik ook, en ik hoop dat er sancties volgen voor dit soort hufterige acties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:03

Ik ben heel benieuwd wat bijv Marijnissen en Wilders nu vinden van de bescherming in de zorg :+
Eerst waren ze (en terecht) boos dat zorgmedewerkers geen goede bescherming hadden... Nu worden hele verpleeghuizen ge-ent waardoor er voor anderen geen vaccin is... Dus zijn díe zorgmedewerkers nu wel allemaal goed beschermd, of is dat dan ook niet goed..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:08

Ann schreef:
Het gaat helaas niet om 1 verpleeghuis.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

Bron: rtlnieuws

Wat ik hierbij niet snap is dat de GGD hierbij blijkbaar aan geen enkele vorm van triage doet. Terwijl ze in het verleden, toen de tests nog schaars waren, iedereen weer weg stuurden die volgens hen niet essentieel genoeg waren.
Nu is het ineens: oh je hebt een brief, prima we gaan je inplannen.

Winged schreef:
En als bedrijf weet je prima dat je 300 mensen aan een bed hebt staan en 100 als ondersteunend die ver bij het bed vandaan blijven. Bij wijze van. Daar kun je gewoon normaal op bestellen.

Uhm, nee dus. Het moest allemaal snel (want het duurde nogal voordat je mocht gaan uitnodigen, want de GGD moest blijkbaar ook kerstvakantie ofzo) en zo helder is het allemaal niet. Definities ontbraken. Die discussies zijn hier in het topic ook voorbij gekomen... Wat doe je met huishoudelijk medewerkers, of technische mensen die dingen moeten repareren op de kamer van een cliënt die je niet kunt uitleggen dat hij afstand moet houden?
Management en kantoorpersoneel is helder, maar de rest echt niet.

Onze lokale krant heeft in dat kader ook een zorgaanbieder te kakken gezet die restvaccin heeft ingezet voor medewerkers die nog niet aan de beurt zijn bij de GGD. Zonder het verhaal ook maar enigszins te snappen. Ik vind dat echt schandalig.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:17

Dat restvaccins voor huishoudelijke medewerkers of technische mensen worden gebruikt heb ik geen enkel probleem mee. Maar dat is hier niet aan de orde. Ik heb er echt geen greintje begrip voor hoe sommige instanties zo doelbewust de richtlijnen aan hun laars lappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:19

Ann schreef:
Dat restvaccins voor huishoudelijke medewerkers of technische mensen worden gebruikt heb ik geen enkel probleem mee. Maar dat is hier niet aan de orde. Ik heb er echt geen enkel begrip voor hoe sommige instanties zo doelbewust de richtlijnen aan hun laars lappen.

Sommige ja, en nee, daar heb ik ook geen begrip voor. Maar er zijn er ook een aantal die het prima doen, maar door sensatiebeluste media ten onrechte in een kwaad daglicht worden gesteld en daar heb ik dan weer moeite mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:28

Achterom schreef:
Ann schreef:
Het gaat helaas niet om 1 verpleeghuis.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

Bron: rtlnieuws

Wat ik hierbij niet snap is dat de GGD hierbij blijkbaar aan geen enkele vorm van triage doet. Terwijl ze in het verleden, toen de tests nog schaars waren, iedereen weer weg stuurden die volgens hen niet essentieel genoeg waren.
Nu is het ineens: oh je hebt een brief, prima we gaan je inplannen.

Winged schreef:
En als bedrijf weet je prima dat je 300 mensen aan een bed hebt staan en 100 als ondersteunend die ver bij het bed vandaan blijven. Bij wijze van. Daar kun je gewoon normaal op bestellen.

Uhm, nee dus. Het moest allemaal snel (want het duurde nogal voordat je mocht gaan uitnodigen, want de GGD moest blijkbaar ook kerstvakantie ofzo) en zo helder is het allemaal niet. Definities ontbraken. Die discussies zijn hier in het topic ook voorbij gekomen... Wat doe je met huishoudelijk medewerkers, of technische mensen die dingen moeten repareren op de kamer van een cliënt die je niet kunt uitleggen dat hij afstand moet houden?
Management en kantoorpersoneel is helder, maar de rest echt niet.

Onze lokale krant heeft in dat kader ook een zorgaanbieder te kakken gezet die restvaccin heeft ingezet voor medewerkers die nog niet aan de beurt zijn bij de GGD. Zonder het verhaal ook maar enigszins te snappen. Ik vind dat echt schandalig.

Het was meer dan duidelijk genoeg dat thuiswerkende persvoorlichters en dat soort mensen iig níét tot de doelgroep behoorden.
Ik heb ook wel wat vergissingen gehoord rondom bijvoorbeeld een technische dienst die zich richt op het repareren van spullen op de kamers van bewoners, of gastvrouwen die ook helpen met het eten. Dat daar verwarring over is, echt prima. Maar bestuurders, persvoorlichters, ICT-dienst. Dat was vanaf het begin duidelijk dat die niet tot de juiste groep hoorden. Dat zijn gewoon rotte appels en die mogen van mij echt een forse boete krijgen.

En ja, de media zal ongetwijfeld soms opblazen. Maar gezien de reacties van deze zorggroep is daar hier geen sprake van. Ook een reactie als "we komen allemaal in contact met bewoners" vind ik echt gelul, als je mogelijk iemand van de administratieve dienst wel op de receptie zou kunnen zetten, mocht er sprake zijn van personeelstekort in een noodgeval.

Restvaccins gaat over een paar. Er is geen enkele organisatie die zoveel restvaccins heeft dat het voltallige personeel buiten de cliëntenzorg daarmee gevaccineerd kan worden. En ook voor de restvaccins is een beleid opgesteld.

Ik vind dan zeggen "ik snap niet dat de GGD geen triage doet" ook wel een beetje de bewijslast verleggen naar de GGD. Je mag toch een stuk verantwoordelijkheid verwachten bij zorgorganisaties?
Voor de GGD is het ook niet altijd duidelijk, bovendien zijn zij geen politie-agent die mensen weg mogen gaan sturen omdat zij toevallig vinden dat iemand niet door de triage komt. Er zijn daarvoor echt teveel grijze gebieden. Juist de zorgorganisatie moet dit zelf kunnen inschatten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:05

secricible schreef:
Citaat:
Dat ze daarmee ingaan tegen het bestaande beleid, vindt een woordvoerder geen probleem. "Het zal me een zorg zijn."

Bestuurder Ben de Koning van de Frankelandgroep laat desgevraagd weten dat hij het terecht vindt dat ook de raad van bestuur en directeuren zijn gevaccineerd. "We hebben gedaan wat we hebben gedaan en staan daar voor 100 procent achter. We zijn er met z’n allen, doen het met z’n allen."

Echt, ik sla hier stijl van achterover.

Niet alleen jij hoor, van mij mogen hier forse boetes op staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:08

Volgens mij kunnen bepaalde instanties prima de cijfers opduikelen hoeveel bewoners en verplegend personeel een bepaalde instantie heeft. Dat het allemaal snel snel moest betekend dat sommige organisaties hun asociale kans hebben gegrepen en voor echt iedereen besteld hebben. De raad van bestuur gaart zeker ook aan het bed staan bij tekort aan personeel. Bah.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:21

er hoefde niks besteld te worden, er moest alleen een brief gemaakt worden voor iedereen.
En die brief hoefde er écht niet uit op de eerste dag van mogelijkheid, als je organisatie blijkbaar niet in staat is zo snel te oordelen wie er tot het directe personeel horen en wie niet.

De eerste definitie was "Onder zorgmedewerkers wordt iedereen verstaan die direct contact heeft met de cliënt (waaronder ook stagiaires, leerlingen, ZZP’ers en uitzendkrachten)"
Daar binnen kun je dus discussie hebben, ik heb ook organisaties gezien die gastvrouwen en facilitair een brief hebben gestuurd. Maar als je de raad van bestuur, ICT en dat soort groepen gaat vaccineren dan ben je gewoon aan het flessen. Zegt wat mij betreft alles over de verantwoordelijkheid die je blijkbaar (niet) kan dragen als organisatie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:22

bigone schreef:
Volgens mij kunnen bepaalde instanties prima de cijfers opduikelen hoeveel bewoners en verplegend personeel een bepaalde instantie heeft. Dat het allemaal snel snel moest betekend dat sommige organisaties hun asociale kans hebben gegrepen en voor echt iedereen besteld hebben. De raad van bestuur gaart zeker ook aan het bed staan bij tekort aan personeel. Bah.

Dit. Je weet toch vanuit p&o wie op welke afdeling zit? Of je een ondersteunende medewerker bent die thuis hoort te zitten of iemand die daadwerkelijk in het verzorgingstehuis aanwezig is voor diverse diensten? Dat is echt geen onmogelijke opgave. En is dat wel een onmogelijke opgave dan gaat er bij je personeelsbestand iets heel erg mis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:26

Dat bedoel ik dus ook. Het is echt wel duidelijk wie de handjes aan het bed zijn. We doen het met zijn allen.. jaja. Slap excuus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:35

MarlindeRooz schreef:
Relaxed schreef:

Zou voor mij best wel een opluchting zijn, ik vind de avondklok een naar idee. Zeker nu de cijfers gedaald zijn. :o

Ben benieuwd.

Ik vind het ook een te zwaar middel, vooral nu de cijfers zo zijn..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:37

Ik vind het heel benauwend en naar dat het mij verboden wordt om mijn 27m2 huisje uit te gaan. Ik liep graag 's avonds laat nog een ronde. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:39

Ben benieuwd naar een reactie vanuit de regering.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:42

Opheffen dat ding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:43

Als het wettelijk niet kan, kan het wettelijk niet...
maar hoe het dan werkt in het geval van een dijkdoorbraak snap ik niet helemaal... :')

Heeft viruswaarheid toch nog iets bereikt :j
En het draagvlak voor van alles en nog wat heeft een flinke deuk opgelopen als het dus inderdaad per direct opgeheven moet worden :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:43

Met die kou afgelopen dagen vond ik het geen ramp om na 9 uur niet meer naar buiten te mogen. Maar ik vond het sociaal gezien wel wat onpraktisch. Was vorige week bij mijn ouders. Om kwart voor 9 'Ik moet gaan, huisarrest he.. Heb een tijd meegekregen. Anders kan ik betalen'. Ouders konden er wel om lachen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:44

En vanavond word het opgeheven en ligt 80% van de bevolking weer vanaf het avondeten op de bank onderuit gezakt netflix te kijken...zoals altijd... behalve als er een avondklok is, is er en probleem met dat bankhangen blijkbaar. :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:45

Cer schreef:
Als het wettelijk niet kan, kan het wettelijk niet...
maar hoe het dan werkt in het geval van een dijkdoorbraak snap ik niet helemaal... :')

Heeft viruswaarheid toch nog iets bereikt :j
En het draagvlak voor van alles en nog wat heeft een flinke deuk opgelopen als het dus inderdaad per direct opgeheven moet worden :n

Ik kom toch even hier kijken omdat het wel echt bizar opeens is, maar er staat bij AD dat het spoed gehalte niet hoog genoeg was, dat is bij een dijkdoorbraak natuurlijk wel zo.
https://www.ad.nl/politiek/rechter-avon ... ~a84b3732/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:47

Nou ja als er een dijk doorgebroken is, en je huis loopt over, zie ik het nut van een avondklok niet zo.. :') Zo bedoelde ik m eigenlijk :D
Dan zou je juist moeten evacueren... maar ik heb gelukkig geen verstand van dijkdoorbraken..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:50

DuoPenotti schreef:
En vanavond word het opgeheven en ligt 80% van de bevolking weer vanaf het avondeten op de bank onderuit gezakt netflix te kijken...zoals altijd... behalve als er een avondklok is, is er en probleem met dat bankhangen blijkbaar. :+

Haha pcies :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:53

Cer schreef:
Nou ja als er een dijk doorgebroken is, en je huis loopt over, zie ik het nut van een avondklok niet zo.. :') Zo bedoelde ik m eigenlijk :D
Dan zou je juist moeten evacueren... maar ik heb gelukkig geen verstand van dijkdoorbraken..

hardop lachen hierom. Maar uiteraard zou de avondklok dan niet gelden voor de mensen wiens huis overloopt, maar de omgeving daar omheen. Het kan dan helpen om ramptoerisme te voorkomen en te zorgen dat mensen niet in de weg lopen en de wegen vrij zijn voor hulpdiensten :D