Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 20:24

benangelique schreef:
Hardlopen wordt ook echt voor een v groot deel bepaald door de vorm vd dag

Ja, enorm! Na een drukke werkweek kan een duurloop op vrijdagavond zo vreselijk ruk gaan en heb ik moeite met 14km. Dat was afgelopen week nog het geval. Terwijl ik twee weken daarvoor op zaterdagmorgen 20km op een hoger tempo liep en nergens last van had. Vermoeid of juist goed uitgerust zijn maakt bij mij een enorm verschil.

Jullie hebben allemaal mooie doelen zeg! Supervixen alvast veel succes met de halve. De afstand heb je iig al mooi in de benen.

Gisteren weer eens een piramideloopje gedaan. Het was zulk fijn loopweer! Mijn loopmaatje had een kater dus we hebben in 40 minuten zowel 8km als een hoop wijntjes uit onze benen en lijf geperst :D.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:58

Ik reageer hier ook maar eens! Lees veel mee, maar vindt het lastig om altijd te posten en op iedereen te reageren.

Vind het erg leuk om de vorderingen van iedereen te lezen en de tips die hier gegeven worden aan elkaar.

Verder: supervixen, wij gaan echt gelijk op en doen vaak aan dezelfde evenementen mee, 19 maart ga ik ook de halve voor het eerst lopen in Nijmegen. Zevenheuvelennacht lagen onze tijden ook dicht bij elkaar weet ik nog. En in Apeldoorn heb ik vorige week zondag ook gelopen (dan wel de 10 mijl).
Ben erg benieuwd naar jouw streeftijd op de halve 19 maart?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:06

Nou ik zou blij zijn als het lukt met 6 min per km. En jij? Boven de 16 vind ik het erg zwaar worden en gaat mijn tempo hard achteruit. Leuk juist als je af en toe post, hoeft toch niet dagelijks?
Wij wilden de 10 mijl niet doen in apeldoorn omdat er iemand mee was die dat niet kon. En we vonden het ook leuk om weer een iets kortere afstand te doen.

benangelique

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:10

Wie kan me even een oppepper geven? Ik ben zó bang dat me door 20 niet gaat lukken 5 maart. De afgelopen 2 weken gingen écht slecht

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:18

Neem even rust en kijk wat je tot nu toe al hebt bereikt! Doe ik deze week ook. Even loslaten. Ben snotverkouden en heb besloten deze week niet te gaan. Ik ben ook bang voor die halve maar ga vertrouwen op mijn doorzettingsvermogen. Je kunt het echt wel. We gaan gelijk op en als ik het kan, kan jij het ook. En wat dan nog als je een paar minuten wandelt tussendoor? Rekent niemand je op af, behalve jezelf.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:11

benangelique schreef:
Wie kan me even een oppepper geven? Ik ben zó bang dat me door 20 niet gaat lukken 5 maart. De afgelopen 2 weken gingen écht slecht

Wat gaat er precies slecht. Ik las bij je laatste post dat je benen vollopen bij de eerste km. Begin je altijd wel met echt een minuut of 10 rustig inlopen? En heb je het nog vaker gehad zoals die ene keer dat het echt niet ging en je tussendoor steeds moest stoppen? Heb je na het lopen klachten?
Misschien iets onder de leden hoewel het er dan na twee weken onderhand er wel uit zou komen. misschien toch even wat te overenthousiast getraind waardoor je lichaam je nu terug fluit. Misschien leg je jezelf met het oog op die wedstrijd te veel druk op.
Probeer het te relativeren. Als over drie weken die 20km nog te vroeg komt dan kun je iedere weekend die daarop volgt wel ergens in de herkansing voor een halve marathon. En het kan zelfs zijn dat als je je er niet meer op vast pint het lopen weer lekker gaat en je alsnog die 20m over drie weken fluitend uitloopt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:56

ik begin altijd met rustig inlopen. afstand en tijd meten zet ik nadien pas aan. De afgelopen 2 weken moet ik steeds tussendoor stoppen en bijkomen. Hoe verder ik qua afstand ben, hoe sneller ik tussendoor moet stoppen. Kan ik eerst een kilometer lopen, wordt dat na 7 kilometer een stop bij iedere 300 meter (was iig afgelopen zondag zo). Na het lopen heb ik enorme spierpijn in benen en heupen.

Druk leg ik mezelf inderdaad op. wil mezelf niet teleurstellen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:59

Loop je niet te veel boven je tempo/aerobe grens BA?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:00

tempo is de laatste maand wel flink gestegen. van 6.15 op een duurloop van 10k naar 5.50 op een duurloop van 16k. Ik hou het nu echter zelfs nauwelijks vol op mijn oude looptempo of langzamer. Hartslag blijft overigens wel mooi laag.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:11

Hier nog een actieve meelezer. Ik ben na 3,5 maand niks doen weer begonnen (vorig jaar regelmatig gelopen, maar kwam niet verder dan 6 km). Ook ben ik in die 3,5 maand behoorlijk wat kilo's aangekomen en die wil ik er nu af hebben.
Mijn doel is dus fit worden, afvallen en daarna door voor een eerste echte wedstrijdloop.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:05

Benangelique misschien is de opbouw in lengte en tempo dan de afgelopen maand toch te veel voor je lijf geweest. bedoel als je na het lopen echt pijn hebt is het duidelijk een fysieke kwestie en niet mentaal. Dus even doorbijten moet je dan juist niet doen.
Even een paar extra rustdagen dan een paar stappen terug in je schema. Die wedstrijd even uit je hoofd zette. Als het weer lekker gaat pas weer uit gaan bouwen en dan zie je wel wanneer je toe bent aan een wedstrijd. Want een wedstrijd kan nooit zo belangrijk zijn dat je je er een blessure voor op je nek haalt waardoor je strakjes misschien maanden uit de running bent. En zie dan maar eens de motivatie te hervinden om weer helemaal vanaf 10x1min op te gaan bouwen.

Wat een geweldig weer vandaag he. Heerlijk rustig duurloopje gedaan vanmiddag. Min korte broek weer uit de kast getrokken. Dwars door de akkers en over de weilanden en zomaar een 'nieuw' pad ontdekt wat 'mijn' ene bos met het andere verbind.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:09

Ik heb gister ook een klein rondje weer in m'n shorts gelopen, wat heerlijk toch zeg!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:45

Oh heerlijk, ik ben jaloers! Heb grieperig op bed gelegen.. jakkes. Hoop dat ik zaterdag met mijn vriend samen een trail kan lopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:51

Supervixen, je bent al een tijdje aan het aanmodderen met je gezondheid. Had je ook geen buikgriep een tijd geleden? Zeker tijd nemen om es uit te zieken, dat hardlopen heeft geen voorrang op je gezondheid. Heb je voldoende vitamines binnen? Vooral vitamine D is in de wintermaanden een probleem.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:07

Ik zit al een jaar of 15 in het basisonderwijs en zodra er iets heerst heb ik het ook te pakken. Het klimaat in ons gebouw is ook ronduit slecht, ik heb snel last van de lucht in het lokaal. Dat is altijd al zo geweest. Ik heb een CO2 meter in de klas zodat ik in de gaten kan houden of ik genoeg ventileer.
Verder zorg ik er voor dat ik genoeg fruit eet (3/4 stuks per dag), genoeg slaap en voldoende groenten eet. Vitamine d slik ik op de dagen dat ik nauwelijks buiten kom.
Je leert ermee leven zeg maar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:58

Benangelique wat vervelend, niet leuk… Als ik het zo lees lijkt het mij ook dat je even een stapje te ver bent gegaan de laatste maand. Denk dat Greetje al goede tips heeft gegeven. Even een stap terug doen voor je de lol in het lopen verliest en/of blessure oploopt. Die wedstrijd zie je dan wel weer, desnoods loop je voor de gezelligheid mee als training.

Greetje het was zeker heerlijk weer gisteren, leuk om nieuwe paadjes te ontdekken :)

Supervixen beterschap!

Ik heb gisteren keihard genoten van het mooie weer! Weer een nieuw afstand record gelopen; 14,2km. Het ging erg lekker, heb het vrij vlot gelopen ook met een gemiddelde van 5.27 per km en een mooie negatieve split. Voor het eerst met muziek gelopen, wilde dat eens proberen met zo’n lange loop. Vond het op zich wel leuk maar niet voor iedere keer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:08

Mooie tijd Daan_O! En mooie afstand.
Ik kan juist niet zonder muziek lopen. Dan vind ik het oersaai.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 23:53

Hier ging het vanavond ook lekker: achteraan gestart, en dan beetje bij beetje opgeschoven naar voor, en ik heb zelfs het kopgroepje bijgehaald! Gelukkig waren de hele snelle hardlopers thuisgebleven, anders was dat niet haalbaar geweest. Toch weer een heel eind rond de 11 à 12 km/u gelopen, terwijl we honderduit aan het babbelen waren.

Nu vraag ik me af: er zijn twee wedstrijden die ik wil lopen, en er zit maar een week tussen. Is dat wel verstandig? Het zijn weliswaar maar 5 km-wedstrijden, en ik loop nu op training over een lange afstand toch al behoorlijk snel, telkens op het harde, en zonder behoorlijk te stretchen achteraf, en - afkloppen maar - volledig pijnvrij. Mijn gemiddelde wedstrijdsnelheid is 12 km/u, maar ik trainde vroeger maar aan 9,5 à 10 km/u, dus het lijkt me wel haalbare kaart, al is de tweede wedstrijd voor mij wel de belangrijkste: heb een gouden medaille (in mijn leeftijdcategorie weliswaar) te verdedigen. :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:58

Een gouden medaille met een 5km wedstrijd op 12km/hr? Of bedoeld je je de eerste plaats in je categorie op een regionaal wedstrijdje? Want op een beetje wedstrijd zit e met 25min zelfs als 25 plusser nog vrij ver naar achteren.
Maar twee opvolgende weken een 5km wedstrijd is geen enkel probleem om dat zo nu en dan te doen. Zeker als je bij de tweede wil pieken. Alle bij voluit zou ook nog wel gaan hoor want van een 5 ben je zo hersteld. Maar als e echt je zinnen hebt gezet op die tweede zou ik de eerste de eerste helft net iets onder je richttijd gaan zitten , dan 2km op richttijd om vervolgens de laatste echt helemaal te knallen. Dan is het een mooie training voor de week erop. Waar e wel op richttijd vertrekt en hopelijk door de trainingsprikkel van de week er voor mogelijk de laatste km toch nog kunt versnellen en daarmee jezelf overtreft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:32

Ja, zijn sowieso enkel regionale wedstrijdjes hoor, en was idd in de categorie 35+ (ben van 1974), was met een gemiddelde snelheid van 12,43 km/u nog anderhalve minuut voor de tweede in mijn reeks, dus was geen snelle wedstrijd.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:11

Hoewel wel vaak op kleine regionale wedstrijdjes de gemiddelde snelheid meestal veel hoger ligt dan in de grote wedstrijden. Mooi doel in ieder geval om die tijd nu te verbeteren. Dat zegt dan meer dan de plaatsing want de kans is groot dat er nu ook bij de 35plus een veel snellere tijd wordt neergezet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:06

Jullie nog lekker gelopen in het weekend?

Benangelique ben je al een beetje uit je dipje?

Ik heb gisteren een beetje spontaan een 5km wedstrijd gelopen. Mijn pr weer een stukje verbeterd, dat staat nu op 22.42 :D (al zou ik zweren dat de klok op 22.38 stond toen ik finishte)
Ik baalde stiekem wel een klein beetje omdat ik de laatste 2km kort achter de 3e en 4e vrouw liep en ik dacht dat ik ze nog wel kon hebben maar toen ik ca 400m voor de finish ze voorbij ging kwamen zij mij nog harder voorbij haha.
Mijn zus had een halve gelopen en liep die gewoon even in 1.36 en dat terwijl ze de laatste tijd door drukte vrij weinig traint... Ongeveer hetzelfde tempo wat ik op de 5 liep :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:05

Super gedaan, Daan_O ! Dus als ik het goed begrijp, ben je 5de geworden? Sterke prestatie!

Ikzelf heb dit weekend vooral van hot naar her gelopen, pfff, altijd wel iets te doen of te herstellen hier. En als het dan es wat beter gaat, dan laat ik de hele nacht de waterkraan openstaan, mocht ik mijn paddockje droogpompen. En zo blijven we lekker bezig.

Maar ik merk dat ik totaal de discipline niet heb om in mijn eentje te gaan lopen. De trainingen met de joggingclub daarentegen sla ik maar zelden over, heb duidelijk nood aan structuur, al is mijn leven sowieso al iets te strak gepland naar mijn zin.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:18

Dankje hwn! Ik was idd 5e, 14 sec verschil met nr 3 en 2 met nr 4. Toen ik zag dat ik toch geen 3e zou worden had ik geen zin om nog verder stuk te gaan om nr 4 proberen in te halen :+

Oeps foutje met de kraan dus! Ik wil juist niet gebonden zijn aan tijden en afspraken met andere mensen, loop liever wanneer het mij uitkomt. Ik train praktisch altijd alleen, wedstrijden heb ik tot nu toe wel steeds met mijn zus samen gedaan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:19

Heb in het weekend een natuurloop gedaan in Belgie van 25km. Met ruim 3km inlopen en gelijk na de finish nog 2km uitlopen goed voor 30km. Wilde de 25km binnen de twee uur lopen. Volgens min garmin was dat gelukt maar waar min garmin dacht dat de 25m er al opzaten moest ik nog een ronde baan dus ik heb er bruto uiteindelijk bijna 1 1/2 min langer over gedaan.
Zondag op een rustig tempo 18km uitgelopen. Dus genoeg km's gemaakt van het weekend.
Jammer Daan dat je geen podiumplaats kon pakken maar toch een mooie tijd. Gefeliciteerd met e pr.