Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:36

Gravel bike lijkt op een racefiets maar is iets 'luier' qua lay out, waardoor het wat meer gericht is op comfort en wat minder op pure 'race' snelheid. Voor woon-werk verkeer en ritjes door de polder dus echt prima. En mocht het dan een keer wat natter zijn of je komt toch een onverhard fietspad tegen (of je neemt hem mee op vakantie) dan draai je daar je hand niet voor om.

De ondergrond waar Maaike op fiets is de ultime voor de gravel bike. Maar ik ben van de week terug gefietst vanaf Zwolle, alleen maar klinkers en asfalt, ook prima.

Zelf rij ik op deze (2e hands gekocht), 'instap' model van Specialized, bevalt hier erg goed.:
https://www.specialized.com/nl/nl/diver ... 645-221375
Cube heeft ook prima fietsen voor niet al te veel geld:
https://www.pedaleur.nl/product/cube-nu ... eal-black/

Op dit moment hebben veel zaken dikke korting/opruiming. Ik zou eens een plaatselijke winkel binnen lopen en je wensen voorleggen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:23

@ Gothic, wat staan ze er lekker bij! Het ziet er uit als een heerlijke plekje voor ze.

@ Kosseh, die omgeving ken ik wel een beetje, ik fiets (voor het ongeval en bij mooi weer) ook naar mijn werk in Amsterdam. Grappig ook, ik kom vanuit het oosten en ik zie dat onze routes in Amsterdam elkaar kruisen. De rit maak ik op een Endurance racer (Trek Domane): een racefiets met een iets relaxter houding en met 32mm bandjes. Geen fiets waar je wedstrijden op snelheid mee gaat winnen, maar wel comfortabel qua zit en qua oneffenheden in de weg. Daarnaast bezit ik een gravelbike (Liv devote), deze heeft een nog iets relaxter zit en is uitgevoerd met 40mm bandjes. Effectief zou ik ook best met alleen een gravelbike toekunnen wanneer ik voor die fiets ook een setje velgen zou hebben voor de weg.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:09

Hoi allemaal ..

Allereerst @Maaike wat tof !! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Zo blij voor je , eindelijk .

@Gothico ; Wat een gezellige foto .
Zit er ook een inloopstal bij ?

Welkom @Kosseh :j
Een gravelfiets klinkt logisch , dan kun je namelijk ook nog lekker
offroad fietsen .

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:42

@ Maaike: wat een heerlijke vooruitgang <3

@ Kosseh: ga voor een gravel of endurance racefiets inderdaad :j Ik heb een endurance racer (Liv Avail AR) waar net als bij Maaike's endurance racer 32mm banden met extra grip op zitten. Daarmee fiets ik comfortabel en ook gerust de hele winter en herfst door op nat wegdek. Voordeel van een gravelbike is dat er vaak allerlei bevestigingspunten op zitten voor tassen enzo als je dat wilt. Bezoek eens wat fietswinkels die meerdere merken verkopen, dan kun je wat fietsen proberen. Ben heel benieuwd waar je allemaal tegenaan loopt. Hou ons op de hoogte, ik smul van nieuwe fietsen en fietsen kijken :D

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:54

Oké, dan kom ik me ook maar melden met mijn nieuwe fiets :+ .

Ook ik kan door een blessure mijn normale sporten niet meer doen (hopelijk niet voorgoed, we zullen zien). Ik heb sinds jaar en dag een racefiets, ook al rijd/reed ik de laatste jaren maar sporadisch. Voor mijn blessure liep ik veel hard in het bos en dat miste ik bij het wielrennen, dus ben ik op zoek gegaan naar een mountainbike als vervanging. Na het een en ander te hebben uitgeprobeerd ben ik terecht gekomen bij een Scott Contessa Scale die vandaag binnen is gekomen *\o/* . In mijn middagpauze direct een klein proefrondje gereden en ook wat bospaadjes meegepakt, heerlijk! Kan niet wachten om binnenkort langere tochten te gaan maken.
Doel met de fiets is vooral fitness op peil houden en lekker de natuur in kunnen.

Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die na een blessure (fanatieker) is gaan fietsen.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 00:08

@Maaikemuis, Het is een fijne plek. Maar heeft wel een groot nadeel. Namelijk dat er in de winter geen grotere voertuigen bij kunnen om bijvoorbeeld hooi te brengen. Dus moeten we voor de winter al inslaan.

@T2T, Er zijn drie stallen waar ze in en uit kunnen. De twee grote gaan samen al binnen op stal staan, en voor de kleintjes hebben we twee stallen waar de grote niet in kunnen door de bovendeur dicht te doen.(Twee delige deuren)

@prulletje, welkom hier. Leuk dat je meer bent gaan fietsen. Maar ook ik ben na een ongeluk en dus blessure naar andere fietsen gegaan om nog meer te fietsen. Heb je speciaal een nieuwe fiets gekocht of was dat ook echt nodig?

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:28

Welkom prulletje! Foto van de nieuwe aanwinst? :D (de Scott bedoel ik dan uiteraard)

Ik heb afgelopen weekend weer heel fijn een kort stukje gefietst (65km) zonder pijn aan mijn knie <3 Alle fysio behandelingen en de oefeningen lijken geholpen te hebben. Nu de rek- en strekoefeningen thuis netjes blijven volhouden, anders ben ik waarschijnlijk weer terug bij af zodra ik weer veel sport.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:02

Goedemorgen , afgelopen week verkouden geweest en eigenlijk weinig gedaan .
Maar vandaag maar eens een stukje hardlopen .
En , vandaag is new tattoo day *\o/*

@Gothico ; hebben de paardjes zich al ingeleefd ?

@Prulletje ; Welkom , en dat vraagt natuurlijk om een foto van je nieuwe aanwinst

@Leeslampje ; tof dat je knie weer meespeelt +:)+

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 21:59

@T2T, De paarden voelen zich allemaal wel redelijk thuis nu. En hebben ook flink over de weide gecrossed.
Alleen de nieuweling is nog wat onwennig. Maar die komt ook wel goed in de groep te liggen. Mijn tinker is de leider en doet echt niks op die pony uit. Alleen de haflinger en één van de kleintjes blijft weg sturen.

Betreft fietsen, Ik fiets op het moment niet heel veel. Zelfs woon/werk had ik deze week donderdag en vrijdag mazzel dat ik een taxi had. Maar ook nu met fietsen probeer ik mijn tempo hoog te houden.

Echter heb ik deze week al drie avonden op rij bijna ongelukken met scooterrijders en andere fietsers.
Ik heb op exact hetzelfde stuk twee keer bijna een scooter in de neus gehad omdat ze afsnijden terwijl ze daar ook een gewone fietser niet om de hoek kunnen zien komen. En ik denk nu 5 keer in drie dagen dat fietsers op mij af komen met zijn tweeën naast elkaar en mij niet zien. (Ik rijd met twee koplampen op groot licht.) Ik snap gewoon echt niet waarom ze mij niet zien. Vanaf nu staan mijn lampen ietsje omhoog, ik ben er echt klaar mee. (Ik rijd iedere dag in het donker heen en weer naar de paarden op een stukje van 4km enkele rit.)

Hopelijk gaat het bij jullie allemaal iets beter rond de veiligheid met fietsen.

(Morgen fiets ik ook niet veel. Ik geen een didgeridoo workshop voor mijn grootste groep ooit. Voor een familie van een kennis.)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:00

@Gothico ; ja , het blijft oppassen in het verkeer .
Dat merk ik idd ook .

Mijn tattoo zit erop *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Inkleuren

Afbeelding

De laatste foto is van vandaag .
Alles mooi rustig , geen irritaties

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:09

Wat fijn leeslampje dat je weer pijnvrij op de fiets hebt gezeten. Heerlijk! Hou je knie in de gaten en doe er voorzichtig mee. Voor je het weet ga je weer volle kracht vooruit!

@time, ik vind het werkelijk prachtig! Een prachtig aandenken aan een fantastische prestatie.

Vandaag wilde ik weer lekker gaan fietsen, maar iedere keer als ik de deur uit wilde gaan, begon het spontaan te regenen. Dus binnen een stukje op de Tacx gefietst, het huis gepoetst en groentesoep gemaakt.

Mijn Tacxfiets is nu zo afgesteld dat ik daar pijnvrij op kan trainen. Ik vind dat echt zo tof. Degene die mijn fietsen op maat maakt is speciaal naar mijn huis gekomen. En heeft een trainingsschema gemaakt zodat ik conditie en core stability kan opbouwen. Ik vind dat echt zo tof: dat iemand die triatlons doet, triatleten traint een volkomen ongetalenteerde nitwit met een hobby zo op weg helpt. Ik ben de hele week al kleine stukjes aan het fietsen en ik krijg daar zoveel energie van. Een stukje van mijn leven terug.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:17

Oh Maaike wat fijn om te horen! Gelukkig dat je zo de winter in kunt!

En wat een mooie tattoo T2T, prachtig aandenken aan een wereldprestatie!

Hier hebben we de 28 uur fietsen volbracht in vier weken, nu maar hopen dat we de race fietsen gaan winnen. Het weer wordt nu wel echt slechter. Gisteren zelfs een hagelbui op mn kop gehad, was echt op 700 meter van huis… Ik had gehoopt tot de vakantie nog even in de korte broeken te kunnen fietsen, maar dat gaat niet lukken vrees ik. De lampjes hangen alweer in de stopcontacten, tijd voor de winterbanden, overschoenen en ass-savers. Helaas heeft mijn wederhelft een zweepslag in de kuit gekregen, dus dat wordt ook nog eens alleen fietsen (of langzaam met hem).

Ergens hou ik wel van de kou, maar wind en harde regen daar ben ik wel iets minder fan van. Deze zomer heb ik een nieuwe dure korte fietsbroek gekocht, maar ik denk dat ik ook even op zoek moet naar een goede winterbroek.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 06:41

maaikemuis schreef:
@time, ik vind het werkelijk prachtig! Een prachtig aandenken aan een fantastische prestatie.
Ik vind dat echt zo tof: dat iemand die triatlons doet, triatleten traint een volkomen ongetalenteerde nitwit met een hobby zo op weg helpt. Ik ben de hele week al kleine stukjes aan het fietsen en ik krijg daar zoveel energie van. Een stukje van mijn leven terug.

Dankjewel <3 , ik ben er ook erg blij mee .

En wat je schrijft over de behulpzame triatleet ...ik herken het wel .
Beide keren dat ik in het buitenland een wedstrijd had was de behulpzaamheid onder elkaar erg groot .
En heel gaaf dat je zo met kleine stapjes weer lekker opgang komt . *\o/*

@Sakura ; fingers crossed dat jullie de fietsen winnen _/-\o_

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:16

Dat zou echt heeeeel tof zijn, maar goed er komen hoe dan ook racefietsen volgend jaar. Ik heb de smaak helemaal te pakken.

Eerst het winterseizoen maar even door, dan wil ik het schaatsen weer wat op gaan pakken. Vorig winter serieuze schaatsen gekocht, dus die moeten ook maar even flink gebruikt gaan worden.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:22

Gave tattoo T2T!! Mooi aandenken!

@ Maaike: dat klinkt alsof het herstel nu best heel snel gaat? Nog niet zo lang geleden kon je nog amper op een fiets zitten, en nu gewoon al comfortabel binnen trainen. Moet heerlijk voelen!!

@ Sakura: ik duim voor de fietsen *\o/* Winnen is altijd leuker dan zelf moeten kopen. Met dat regenachtige weer was het denk ik best een uitdaging om de tijd te vinden voor de challenge?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:41

@Sakura, ik duim ontzettend dat jullie de fietsen winnen. Fietsen in de herfst en winter is wel een dingetje... Ik heb vanmorgen voor het eerst weer gefietst met een natte weg en ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen, maar iedere route die ik vanuit mijn huis richting het zuiden kan nemen is veranderd in een blubberige bouwplaats. Dus ik kon weer mijn mooie zwarte fietsje ontdoen van een bruin velletje. :roll:

@ leeslampje; het herstel gaat heel langzaam. Of in ieder geval te langzaam voor mij. Het lijkt heel wat omdat ik op de fiets kan zitten, maar in werkelijkheid heb ik een enorme beperking voorbij de 90 graden. Ik kan bijvoorbeeld geen autorijden, ik kan wel het stuur vastpakken, maar ik kan niet sturen. Maar ik train me suf. Mind over matter en ik vier iedere overwinning! *\%/*

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:47

leeslampje schreef:
@ Sakura: ik duim voor de fietsen *\o/* Winnen is altijd leuker dan zelf moeten kopen. Met dat regenachtige weer was het denk ik best een uitdaging om de tijd te vinden voor de challenge?

Viel gelukkig mee, het meeste hadden we met de toertocht al gefietst (ook regenachtig trouwens). Wij fietsen eigenlijk altijd door weer en wind. Het enige verschil met de zomer is dat de rondjes kleiner zijn en het gemiddelde lager. Het zijn nu vooral de takken en kastanjes die je moet ontwijken.

Alleen elke keer de fiets schoon maken en al die natte zooi vind ik een beetje onhandig.

Het idee dat je wat kunt winnen is natuurlijk wel super leuk om dan vol te houden. Je stapt dan toch een keer vaker op dan 'normaal'. Ik doe ook nog mee met een challenge van minimaal 600km per maand, maar ik vrees dat dit sinds mijn vakanties de eerste maand is dat ik het niet ga halen. Maar goed, dat dacht ik twee keer eerder en heb ik toch nog even mijn best gedaan.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 06:34

Goedemorgen ,

Na mijn triatlon in Copenhagen heb ik het vooral qua sport rustig aan gedaan .
Trainingen geskippt, verschoven , niet gedaan .
Maar vanaf deze week zijn de goede voornemens er weer .
Dus gisteren mijn TT op de nieuwe indoortrainer gezet ( met hulp van de buurman)
Want na mijn werk nog buiten fietsen zit er niet meer in bij daglicht .

Afbeelding

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:51

Mooie setup T2T! Voorheen had je een andere fiets op je trainer staan toch, niet je aero? Super leuk hoe je je Ironman herinneringen aan de muur hebt gehangen.

Ik ben ook aan het speuren naar een tweedehands Tacx of Kickr. Toch wel prettig om erbij te hebben in de winter om goed door te blijven trainen.

@Maaike: kan me helemaal voorstellen dat het herstel langzaam voelt/gaat :(:)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:49

Gave tattoo T2T! En wat een prestatie.

Maaikemuis, wat een super service. En wat heerlijk dat je daardoor pijnvrij kunt trainen, dat is goud waard.

Gothico, wat naar die bijna-ongelukken. Voel je je als velomobilist kwetsbaarder dan op een normale fiets? Kan me voorstellen dat je daarmee wat minder snel uit kunt wijken maar misschien zie ik dat verkeerd.
Als antwoord op je vraag, de mtb heb ik speciaal gekocht om dieper de natuur in te kunnen, mijn racefiets houd ik ook nog gewoon.

Leuk dat veel van jullie in de winter ook binnen trainen. Mijn vriend heeft een Zwift die hij veel gebruikt maar het heeft me tot nu toe nog niet zo getrokken om die ook te gebruiken, ga dan liever wat vaker naar de sportschool. Wellicht probeer ik het van de winter toch eens een keer uit :) .

Afgelopen weekend bij prachtig herfstweer de eerste ronde op de nieuwe MTB gereden, heerlijk! Helaas naar het einde toe problemen met de achterrem, moet een productiefout zijn. Hopelijk kan dat nog voor het volgende weekend gerepareerd worden. Alsnog een km of 40 met zo'n 600 hoogtemeters gereden voordat de problemen begonnen.
Uiteindelijk wel een goed gevoel overgehouden, het eerste stuk super lekker gereden en op prachtige plekken geweest, dat is het belangrijkste.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:56

@T2T, Wat gaaf. Die tattoo is duidelijk geworden, echt wel een mooie aandenken voor de prestaties die je geleverd hebt.

@Prulletje, Ik voel mij zeker veiliger. De velomobiel heeft ook al levens gered met ongelukken van kennissen van mij. De velomobiel is kwetsbaar, maar beschermd de persoon die erin zit wel voor een groot deel.
Maar het niet gezien worden is veelal omdat mensen niet opletten en ik kijk heel ver naar waardoor ik het meestal zie aankomen.

En ik begrijp het wel om er een MTB bij te kopen. Nu kun je kiezen of op de weg, of lekker het bos in.
Ik mis af en toe de MTB nogwel, maar ik ben bij met mijn ligfietsen. (Als ik kan sparen komt er nog een andere bij)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 06:23

leeslampje schreef:
Mooie setup T2T! Voorheen had je een andere fiets op je trainer staan toch, niet je aero? Super leuk hoe je je Ironman herinneringen aan de muur hebt gehangen.

Ik ben ook aan het speuren naar een tweedehands Tacx of Kickr. Toch wel prettig om erbij te hebben in de winter om goed door te blijven trainen.

Ja klopt , omdat bij de vorige het achterwiel erop bleef .
En de bandjes van de TT nog goed zijn was het sonde omdat deze fiets op de rol te zetten .
De racefiets gebruik ik veel meer , en dan was het bandjes op oprijden op de Tacx.
Een Tacxband gebruiken is wat lastiger ivm tubeless rijden .

Gebruikte indoortrainers zijn er denk ik genoeg te koop , echter ook veel
verkopers die niet betrouwbaar zijn .
Altijd iets kiezen waar je ook naar toe kunt gaan .

@Maaike ;je bent een vechter , je komt er wel .

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:25

@T2T, Ik heb nog gekeken naar een die Tacx. Ik zou hem niet goed krijgen voor wat ik wilde. Maar ik heb een medeligfietser gesproken en heeft wel een oplossing. Wordt dus nog vervolgd.

Op dit moment heb ik steeds minder zin op te fietsen. Heeft ook te maken met dat het snel koud wordt.
Maar eenmaal echt koud is het wel veer fijn met de velomobiel. Veel minder drukte op fietspaden en ik zit lekker warm. Dus ik focus mij nu daar maar op.

(Waarom dan zoiets als een Tacx, dan kan ik ook lekker op mijn open ligfiets fietsen en dus wat meer doen. De velomobiel is best zwaar fietsen in de winter.)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:01

Nou , ik ben erg blij met mijn nieuwe indoor trainer :j
Deze is veel stiller , en fietst realistischer .
Morgen maar eens een intervaltraining mee doen .
Heb gisteren nog een mat besteld voor eronder , hoop die snel thuis te hebben .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:39

Ik ben ook heel blij met de taco. Nu helemaal, want de fiets die daar op staat is nu helemaal aangepast zodat ik weinig hoef te strekken en zodat ik oefeningen kan doen. Met blackfriday Willink wel kijken voor zo’n unit als bij Time staat. Ik heb nu een heel oud beestje (van een vriendin gekregen), maar die begint echt af te raken.

En dan, kracht opbouwen! Want ik heb een doel! En daarvoor moet ik wel even wat beenspieren en conditie kweken. >;)