Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:58

Een keer spierpijn na een training is niet erg. Maar met een optimaal trainingsschema hoef je in principe geen spierpijn te hebben. Dus geen spierpijn betekend niet automatisch dat je niet hard genoeg traint. te vaak na een training spierpijn betekend wel dat je te veel/te snel doet of te weinig hersteltijd neemt.
Bij een wedstrijd waar je voluit gaat breng je grotere schade aan. Je moet daarvan zo danig lang herstellen dat je om weer zo'n prestatie neer te zetten je weer gericht moet opbouwen. Daarom doe je dat in een training ook nooit want dan kom je nooit tot je wedstrijd doel.
Overigens betekend geen spierpijn bij trainingen niet dat je niet bij sommige trainingen best diep kunt gaan. maar dan doe je dat gedoseerd. Ik zou dus zeker niet altijd rustig trainen maar juist de verschillende trainingsvormen en tempo's afwisselen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:10

@Greetje, daar ben ik het helemaal mee eens.

Gisteren heb ik weer samen gelopen met F., traagste lid van onze joggingclub. Ze was niet erg gemotiveerd (loopt op aanraden van de arts, maar vindt er eigenlijk niets aan) en wou enkel wat rondjes rond de beek lopen (is een track van 800m). Aangezien mijn schema maar 3,2 km aangaf, heb ik voorgesteld om samen te lopen en wat tempo te wisselen, en het ging best goed: terwijl haar joggingtempo normaal rond de 7 à 7,5 km/u ligt, haalde ze bij haar laatste interval zelfs 9,6 km/u! Lijkt weinig voor ons, maar voor haar was dat natuurlijk een enorme boost. Ook fijn dat ze ieder interval een stukje sneller ging, dus blijkbaar kan ze meer aan dan ze zelf beseft.

Iemand een idee of dit de beste manier is om haar tempo wat op te schroeven? Nu kan ze niet meekomen met de groep, en heeft ze dus individuele begeleiding nodig, maar zou wel fijner zijn mocht ze niet meer "het kneusje" zijn van de groep. Eerst afstanden opbouwen is een no-go, ze heeft al aangegeven dat ze het bij 5 km houdt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:26

Als zij t niet erg vindt om de langzaamste te zijn is dat toch ook prima?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:57

Ze loopt niet graag alleen, en de anderen vinden het vervelend om op haar tempo te lopen, we zijn maar met 3 of 4 die haar willen begeleiden, maar dat zijn geen zo'n regelmatige lopers. Dus ik denk dat ze het wel fijn zou vinden als ze kon meekomen met het groepje dat samen met haar de start-to-run deed vorige zomer.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:08

hwn ze zou in ieder geval moeten varieren binnen haar trainingen. Met enkel rondje rond de beek in de comfort zone zal ze niet sneller worden. En dan zal ze ook snel de motivatie verliezen. Ook best wel een groot verschil ineens in haar gebruikelijke tempo en het tempo waar ze op het einde van haar training nog een interval op loopt. (vanuit gaande dat dat niet een kort sprintje was). Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat ze wel heel laag in haar comfort zone blijft hangen normaal gesproken.
Ik zou dus varieren in route, ondergrond, tempowisselingen in de trainingen inbouwen. Niet alleen interval training maar ook echt wat langere tempoblokjes.Maar ook heuvel sprintjes, vaartspel etc.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 08:10

Het waren intervalletjes van denk ik 300 à 400m, waarvan 100m boven de 9 km/u, met maximale snelheid van 9,6 km/u. Dat voelde voor haar denk ik wel als sprint, want ze ademde heel zwaar.

We hebben helaas weinig keuze qua route en ondergrond: de joggingclub hamert erop op de uitgestippelde routes te lopen, omdat je dan blijkbaar verzekerd bent. Op de dinsdag-route is één hellinkje (vraag me niet waar, zo subtiel dat ik het niet eens merk), en daar raakt ze idd nauwelijks overheen.

Ja, vaartspel had ik ook voorgesteld. Jammer dat dat bij ons zo weinig gedaan wordt: toen ik nog in het bestuur was, stelde ik eens voor om dat in te voeren, en ik kreeg direct de volle laag: we zijn een joggingclub, da's veel te competitie-gericht, en blablabla. Maar nu ben ik niet meer in het bestuur, dus ik weet zogezegd niet meer wat mag en niet mag, dus doe ik lekker wat ik wil. :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 09:04

Bedankt voor je duidelijke uitleg weer Greetje! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:51

Zo, ik heb mijn grenzen weer verlegd vandaag qua afstand. Net 18.5km hardgelopen (1u49min). Trots op mezelf! Na 16km werd het echt zwaar, maar ik heb volgehouden, want de halve marathon komt in zicht.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:07

Netjes zeg! Ik hoop dat ik op dat tempo de 20 kan uitlopen over 3c weken

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:28

Ik volg morgen voor de laatste keer mijn opbouwschema qua duurlopen: ik heb 12,8 km te gaan, maar ik heb het niet zo voor die afstanden, en train toch op 5 km, dus de afstanden van 14,4 km voor de volgende weken, die verminder ik naar 10 km (vind ik eigenlijk nog teveel, maar zolang ik niets voel, hou ik dit nog even aan).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:21

Ik heb voor morgen ook een duurloopje op de planning staan, zojuist nog even kort een half uurtje gelopen met wat strides er in. :j

Ik loop op het moment een beetje vast. In Zweden heb ik mezelf wat overbelast door uit enthousiasme snelheid én distance uit te breiden. Ik heb daar m'n beste trainingen 'ooit' gelopen maar helaas kreeg ik dus erg last van m'n benen. Dit was rond oktober en is weer helemaal goed gekomen. Sindsdien heb ik nooit meer over de 14km gelopen, mijn snelheid ligt weer een heel stuk lager en m'n hartslag is een stuk omhoog gegaan. Ik merk dat ik het eng vind omdat ik bang ben mezelf weer over te lopen. Waar doe ik goed aan? Heel langzaam weer opbouwen en me steeds maar weer ergeren aan dat ik het gevoel heb niet vooruit te komen, of mezelf toch even een schop onder m'n kont geven en weer even een tandje bijzetten? Ik vind 't erg lastig. Natuurlijk wil ik blessures voorkomen, maar ik wil ook wel weer vooruitgang boeken - ik droom nu al maanden van die 20km :\

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:48

In principe kun je uitbouw in duur en snelheidstrainingen best wel met elkaar combineren het is vooral een kwestie van goed doseren en dat is toch ook wel een beetje vakwerk en vooral ook heel individueel. Om die reden laat ik mij ook begeleiden.
Moeilijk om op afstand en zonder je trainingsmethode te kennen een suggestie te geven van waar het verkeerd ging. Maar duidelijk is dat het gedoseerder moet. Je beste trainingen ooit zijn het in ieder geval niet geweest, verre van dat als je er door geblesseerd bent geraakt. misschien je snelste/langste trainingen. Maar zelfs interval trainingen hoeven niet maximaal te gaan. veel beter is zelfs rondom het omslagpunt.
Het beste is dus je door een ervaren trainer/coach te laten begeleiden. is dat niet mogelijk zoek dan een gedegen schema als richtlijn. Zorg iedere 3de of 4de week voor een relatieve rustweek. Plan in ieder geval na iedere uitbouw van duur en iedere interval training minstens een rustdag en maximaal 2 intensieve trainingen per week.

Ik wilde vanmorgen heuveltraning gaan doen maar dat leek mij met die sneeuw niet handig. Dus maar lekker 20km in het bos door de sneeuw gelopen. Nu zijn ook de kleinere wegen weer schoon . Hopelijk blijft dat zo tot morgenochtend want dan heb ik een lange training met tempoblokken gepland staan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:49

Waar het denk ik inderdaad mis ging is het doseren - ik liep met amper opbouw opeens 2x zo veel in x aantal keer lopen per week en in afstand dan ik gewend was en ook ging ik voor het eerst eigenlijk focussen op snelheid. Ik voelde me super fit op dat moment en liep echt heerlijk maar er kwamen steeds meer pijntjes naar boven die ik probeerde te negeren totdat het langdurig pijn deed om hard te gaan lopen. Niet zo heel slim dus. Een trainer gaat er helaas niet in zitten qua kosten maar ook tijd door afstuderen.

Aan jouw tips kan ik zeker wel wat Greetje. Wat ik nu probeer is op zondag een relaxed duurloopje, ik loop nu rond de 10k maar ik wéét dus dat ik daar veel meer uit kan halen. Verder nog in ieder geval 1x een run met wat meer tempo, dus soms een tempo blok waar in ik net boven m'n comfortabele tempo zit of een interval training. Mijn derde loop is altijd een rustig, kort loopje met soms wat tempo wisselingen er in. Ik baal er op het moment van dat ik niet alles uit m'n trainingen durf te halen, en dan bedoel ik niet dat ik steeds tot op 't allerdiepst wil lopen, maar zo denk ik nu terug dat ik zojuist in m'n strides best iets sneller had kunnen lopen of er juist nog een blokje aan toe had kunnen voegen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:57

Bedenk Piekosjj dat meer een sneller niet altijd beter is trainings technisch gezien. Eerst een hele goede stabiel basis bouwen is het allerbelangrijkste. Zonder goed fundament kun je tenslotte geen huizen bouwen. En even denk je misschien dat het wel lukt maar je hebt nu ervaren hoe die dan vervolgens als een kaartenhuis in elkaar stort. Leer e trainingen echt te zien al een investering op langere termijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 13:48

@Piekosjj, ik ben mijn eerste loopjaar (2 jaar geleden dus) ook in die valkuil gelopen van teveel te snel: eind juni mijn eerste 5 km aan 8 km/u, in augustus liep ik 10 km aan 10 km/u aan temperaturen van 31°, liep 3x met de joggingclub, en liep dan nog een start-to-run schema met mijn paard, dus nog 3x/week een kort loopje ertussen, heb ook moeten gas terugnemen.

Vorig jaar rustig aan gedaan, nu weer intensiever, maar ik heb een schema gedownload van internet, die ook de snelheid van mijn tempo- en intervaltrainingen bepaalt. Mss is dat ook iets voor jou?

Vandaag trouwens een goede 13 km gelopen, mijn langste afstand ooit! In het begin had ik het lastig omdat ik er erg tegenop zat, maar heb dan uiteindelijk mijn verstand uitgeschakeld, en gewoon blijven lopen. Laatste stukje alleen gelopen, omdat de rest voor de +15 km ging, en voor ik het besefte, liep ik boven de 11 km/u. Nu wel wat last van quadriceps en knieën, dus wordt afwachten hoe ik herstel.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:04

Gisteren was hier alles wit dus maar voor een rustige duurloop van 20km door het bos in de sneeuw gekozen. Gisteren avond was ook alles wit maar gelukkig waren de wegen vanmorgen weer schoon. Kon ik mijn geplande tempoblokken doen. 5x3km op tempo met ertussen een rustige km op 5min10>5min00. Met in en uitlopen erbij goed voor 23,5km. Brengt mijn weekomvang weer op ruim 96km. Na een relatief rustig begin van het jaar moet er weer gewerkt worden met over 4 weken een marathon en weer 4 weken later de 60km.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:27

Helaas niet mee kunnen doen in Schoorl vandaag. Had gisterenavond koorts dus maar even rustig aan. Vervelend maar goed.

Bij ons in de trainingen is juist rust erg belangrijk mijn trainer hamert daar altijd op. Tijdens de laatste training geoefend met inhalen en voorop lopen. Inhalen over lange afstand geoefend heel lastig maar zeker belangrijk voor wedstrijden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:00

Ik zou vandaag de 10 in schoorl lopen maar gezien t weer een de rit er naar toe maar niet gedaan.

Soms gaat hardlopen heerlijk, soms volkomen RUK. Al 2 weken lopen mijn benen vol bij de eerste kilometer, maar dat ben ik na een kilometer of 3 wel weer kwijt. Vandaag was het 9 kilometer afzien. Mijn hele lijf deed pijn, van mijn tenen tot mijn schouders. Ik heb tussendoor zelfs een aantal keren moeten rekken, maar het mocht geen verschil maken.
Met nog 3 weken tot de 20 van alphen, begin ik m wel te knijpen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:15

Ik heb dat soms ook ja, dat het voor geen meter gaat. Vorige week een keer na een drukke dag, ging ik 's avonds na het eten. Nou na 5 min had ik de tong al op de knieën hangen. Zo raar.

Ik heb vandaag aardig spierpijn in mijn bovenbenen van mijn 18.5km gisteren. Ook wat last van mijn linkerknie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:09

Hardlopen wordt ook echt voor een v groot deel bepaald door de vorm vd dag

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:23

Greetje63 schreef:
Bedenk Piekosjj dat meer een sneller niet altijd beter is trainings technisch gezien. Eerst een hele goede stabiel basis bouwen is het allerbelangrijkste. Zonder goed fundament kun je tenslotte geen huizen bouwen. En even denk je misschien dat het wel lukt maar je hebt nu ervaren hoe die dan vervolgens als een kaartenhuis in elkaar stort. Leer e trainingen echt te zien al een investering op langere termijn.

Ik probeer me nu inderdaad meer te focussen op oa goede loopvorm, en ik voel al wel dat dat zichzelf al terug betaald, ik loop naar mijn idee veel soepeler en ik kan nu ook probleemloos op straat lopen wat ik eerst bijna niet kon.

Mag ik vragen van waar jij dat schema hebt hwn? Ik heb inderdaad nog wel moeite met het schema wat bij mij past.

Greetje, wat een prachtige tijden en afstanden weer _/-\o_

Ik heb mezelf vanochtend toch gewoon even een schop onder m'n kont gegeven en gezegd 'gewoon gaaaan!' Met resultaat! Eindelijk voor het eerst na maanden kwakkelen de 10mi kunnen rennen door een prachtig besneeuwd bos. Op de 14km werd het even lastig maar mezelf herpakt en in totaal een heerlijke 16.5k gelopen. :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:32

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:00

Supervixen knap hoor zo er gelopen al, wanneer ga je de halve lopen?

hwn ook al lekker aan het opbouwen!

Greetje wat een weekomvang zeg, voor jou stelt zo’n 20km rondje gewoon niks voor.

Ostra balen dat je niet kon lopen, beterschap!

Benangelique jammer dat je ook niet in Schoorl kon lopen en nog vervelender dat het lopen niet lekker gaat. Voel je je verder wel fit? (niet dat je tegen een griepje of verkoudheid aan zit ofzo)

Piekosjj ook al zo’n mooie afstand gelopen!

Ik heb ook niet stil gezeten dit weekend. Vrijdag interval met 8x 200m tempo’s die ik lekker vlot had gelopen. Het rondje was alleen iets verder dan ik had verwacht waardoor ik 10km had gelopen. Gisteren een rondje van 6,4km. Mijn benen voelde wat zwaar dus maar korter gelopen dan ik eigenlijk op de planning had staan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:59

19 maart doe ik de halve.

10 km met intervallen klinkt ook goed. Daan_O

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:11

Daan 20km voor wat betreft afstand is voor mij niet echt een uitdaging. Maar de trainingen zijn op de rustige duurlopen na zodanig ingericht met tempowisselingen dat ook trainingen van die afstand nog een uitdaging vormen hoor. En alles boven de twee uur vind ik ook gewoon lang.