verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

take_one

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:37

Ah tegenwoordig zijn er hele lekkere smaakjes cup a soup, dat scheelt wel een beetje dan. :D

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:41

haha ja idd, kan ik ze eindelijk eens allemaal uit proberen :j

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:59

Bah ik mag morgen voor de laatste keer. Linkerkant gaat er dan uit.
Ik zie er weer als een berg tegen op. Bah, die verschrikkelijke spuiten weer.

Maar goed dan ben ik er wel helemaal van af. Eindelijk!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:01

ik heb niet alles gelezen, maar gehele narcose is dus mogelijk als je alle 4 de kiezen laat trekken tegelijk? maar moet je dan wel meer betalen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:08

Volgens mij doen ze nooit alle kiezen tegelijk, dus dan moet je twee keer onder narcose. ;) Het zal wel aan je verzekering (en eigen risico) liggen hoeveel je moet betalen, maar het is vast geen goedkoop grapje.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:10

Vier kiezen tegelijk is niet gewoonlijk - daar moet bijzondere indicatie voor zijn, evenals voor algehele narcose. Beide zijden van het gebit "gewoon" verdoven is een ongewenste praktijk, vanwege oa het gevaar je tong in te slikken. Als je geen bijzondere indicatie hebt, is 1 of 2 kiezen tegelijk meer dan genoeg :) Voor alle kaakchirurgische handelingen van deze aard geldt dat ze onder de basisverzekering vallen - en dus dat je er wel je eigen risico mee kwijtraakt, maar de rest vergoed krijgt.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:51

Voor zover ik weet doen ze inderdaad niet 4 kiezen tegelijk, dit omdat je dan haast niet kan eten. Met 2 gaat het al moeilijk.
Anders had ik dat ook wel willen doen :P

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:54

Nah, heeft in principe niet met eten te maken - dat ongemak zouden mensen op de koop toe nemen. Met name het gevaar om je tong in te slikken vanwege beiderzijdse verdoving maakt het niet mogelijk.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:55

Oh ja dat is ook waar inderdaad :j
Ben nu alweer zenuwachtig voor morgen, maar dan ben ik er wel helemaal van af.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:20

Ik heb er nog 2 boven. Die onder zijn eruit getrokken.
Ik vond het niet echt eng en vond het ook reuze meevallen!
Alleen de verdoving deed zeer :)) .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:38

aaaah tong inslikken... nu word ik bang haha :')

bij mij is er 1 nu aan het doorgroeien, verder geen last van ofzo, maar ik ben gewoon echt panisch voor de tandarts, ooit een kies laten trekken (melkkies) die horizontaal stond, nou dat deed zeer! Vreselijk! En dan kreeg ik zo'n stale beugel ding erobverheen ;( auuuwww

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:41

Ik laat binnenkort alle 4 mijn verstandskiezen verwijderen onder algehele narcose.. Totaal geen probleem. Ik laat dit doen in het ziekenhuis van Leeuwarden :)

Onder plaatstelijke verdoving mag maar 1 kant tegelijk omdat anders je hele mond en keel verlamt zijn.. dit is natuurlijk gevaarlijk ;) Onder narcose gebeurt dit niet, en daarom kunnen ze er dan gewoon alle 4 tegelijk uit :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:12

hoeveel moet je betalen daarvoor? ik wil ook onder volledige narcose als het kan... ik vind het gewoon vreselijk..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:16

Als het goed is wordt het gewoon vergoed door de verzekering.. valt gewoon onder ziekenhuisbehandeling en die worden volledig vergoed (hooguit ben je eigen risico kwijt)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:17

Moet er nog wel even bijzeggen dat ik echt ronduit panisch ben voor de tandarts.. en dat de kaakchirurg dat goed doorhad :P Maar hij deed er erg makkelijk over :)

Nell_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:18

Ik vond het ook vreselijk! Bij mijn de linkse 2 er allebei uitgehaald. Viel best mee! Was zo gebeurd. Alleen de napijn is vreselijk! Werd een week lang iedere nacht wakker als de ibuprofen was uitgewerkt!

De rechtse heb ik allebei nog! Als het goed is mogen die blijven zitten.
Ik heb nooit last gehad van mijn verstandskiezen, maar ze moesten er wel uit :+
Ik was 14 toen ik ze alle 4 had :P

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:45

ze komen door bij mij iig. ze zijn er nog niet maar het drukt tegen mijn tandvlees. ik hoop echtechtechtecht dat ik ze niet hoef te laten trekken :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:55

Joh, zo'n ramp is het echt niet hoor!
Ik heb beide kanten gehad (niet getrokken maar er echt uit gesneden) en dat is gewoon 2 dagen vervelend maar daarna heb je er echt niet zoveel last van!

(tenminste, als het goed is, moest toevallig vanmiddag weer terug naar de kaakchirurg omdat het na 1,5 week weer helemaal opgezwollen etc was...). Maar dat zijn natuurlijk uitzonderingen ;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:01

Na veel horror verhalen, wil ik toch ook even mijn verhaaltje over mijn verstandskiezen kwijt.

Ik vond het verschrikkelijk, ik heb de afspraak de eerste keer verzet :o zo erg zag ik er tegen op.

De 2e afspraak ben ik netjes naar toe gegaan, letterlijk misselijk van de zenuwen. Daar aangekomen mocht ik zo goed als gelijk door lopen... ik vond het 10x niks (En dan met name de naalden) welgeteld 10 minuten later, liep ik weer -jaja- Lachend naar buiten! het was echt appeltje eitje!

voor de andere kant was ik natuurlijk weer net zo zenuwachtig, en moest ik ook langer wachten. Ze hebben toen zelfs de kies doormidden moeten boren omdat hij scheef zat. maar ook toen, kwam ik weer lachend naar buiten.

Dus voor iedereen die nog moet gaan.. luister niet alleen naar de horror verhalen :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:02

ik heb een trauma van de vorige keer kiezen trekken :\

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:52

Van mij zijn er maandag 2 uitgegaan, het trekken was geen probleem maar ik ga nu echt door het plafond van de pijn |( . Terwijl het de 1e 2 dagen na het trekken wel redelijk ging, maar de pijn wordt steeds erger en pijnstillers helpen nauwelijks. Morgen maar weer bellen (vandaag ook al gedaan, maar omdat ik niet echt koorts heb was er weinig advies) naar de kaakchirurg.

Is dat normaal, pijn die erger wordt en zo lang en heftig aanhoudt? Ben niet echt kleinzerig maar ik heb zin om met mijn hoofd tegen de muur te bonken at the moment :\

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:58

Ik moet volgende week naar de tandarts.
Mijn verstandskiezen moeten er ook uit en dat zal ze vast ook wel weer een keer zeggen.
Ik heb geen last van mijn verstandskiezen maar mijn ondergebit word bij elkaar gedrukt door mijn verstandskiezen.

Maarja binnenkort zal het toch echt moeten gebeuren..
Ik heb geen idee wanneer ik eindelijk het lef ervoor heb om een afspraak te maken..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:21

grassie schreef:
Van mij zijn er maandag 2 uitgegaan, het trekken was geen probleem maar ik ga nu echt door het plafond van de pijn |( . Terwijl het de 1e 2 dagen na het trekken wel redelijk ging, maar de pijn wordt steeds erger en pijnstillers helpen nauwelijks. Morgen maar weer bellen (vandaag ook al gedaan, maar omdat ik niet echt koorts heb was er weinig advies) naar de kaakchirurg.

Is dat normaal, pijn die erger wordt en zo lang en heftig aanhoudt? Ben niet echt kleinzerig maar ik heb zin om met mijn hoofd tegen de muur te bonken at the moment :\

:(:) Wat voor pijnstillers neem je? Ibuprofen gecombineerd met paracetamol werkt bij mij heel goed.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:32

goeroe schreef:
:(:) Wat voor pijnstillers neem je? Ibuprofen gecombineerd met paracetamol werkt bij mij heel goed.

Ik nam ibuprofen 600 (van die oploszakjes van de tandarts) en nu die op zijn heb ik ibuprofen 400 (tabletten) en heb ook nog paracetamol liggen, dus zal die combinatie eens proberen dan! Dank je wel voor de tip, hoop van harte dat het een beetje helpt ;).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:56

Ik zou vanuit de kaakchirurg even een receptje vragen voor extra ibuprofen 600.
1 van mijn verstandskiezen zat erg scheef waardoor ze wat meer moesten wrikken en boren en dat voelde ik de week erna nog vrij goed.
Ik heb in 2 weken erna zeker 30 zakjes ibuprofen 600 gehad, mijn vriend (die wat kleinzerig is) heeft ook de eerste week geleefd op ibuprofen.

Maar ik heb inderdaad ook momenten gehad dat ik dacht als ik nou met mijn hoofd door de muur beuk heb ik er dan minder last van.