Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:36

Jolliegirl schreef:
He wat vervelend zeg!!

Ik ben ook bang voor mn verlenging... Ook al zegt mn werkgeefster dat ik niets te vrezen heb. Toch blijft het spoken in je hoofd.

Er is jou al gemeld dat ze het niet zeker weten ivm bedrijfseconomische redenen?

Snap dat het spannend is!

Ik werk bij een klein bedrijf, gaat financieel al tijd niet zo goed en van meerdere collega's zit verlenging aan te komen. Eigenaar verwacht niet iedereen te kunnen verlengen. Dus financieel is wel waar, maar dat ik volgend jaar 4-6 maanden weg ben is zegmaar niet in m'n voordeel := Ik presteer verder gewoon goed enzo, daar krijg ik juist positieve feedback over.

Bij verlenging hoef je officieel geen reden te geven en hij gaat natuurlijk niet zeggen dat het door m'n zwangerschap is. Ik heb nog geen vast contract, dan was het een ander verhaal geweest.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 18-10-24 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:37

Renee schreef:
Hier tijdens mijn eerste zwangerschap verschillende suiker testen gedaan (ik heb het drankje gehad maar ook lunch curves) want zwaarlijvigheid en groot gemeten kindje. Nou die ellende gaan we dit keer niet nog een keer doen. Een keer een drankje drinken zou ik nog oké vinden. Maar mijn bloedwaardes zijn altijd uitmuntend, zelfs jaloers makend. En de verhoogde kans bij een hoge BMI is geloof ik zo’n 10% VS 2-3 procent bij een normaal BMI. Die lunch curves worden overigens bijna nooit afgenomen. Zo weinig dat ze zelfs in de grote stad niet wisten hoe ze die moesten uitvoeren. Ondertussen was ik al zo beperkt in de eerste zwangerschap dat mijn man er vrij voor moest nemen. En elke keer voor niks. Vind het ook heel jammer dat ik tijdens de eerste zwangerschap te horen kreeg: de echo kan ook een grotere afwijking hebben door dat jouw gewicht hoger is. (FYI: geboorte gewicht was 3.8 kilo bij 38 weken. Oftewel hij was gewoon eerder klaar). Overigens hoef je totaal niet bang te zijn voor de suikertesten. Heel spannend is het allemaal niet. Drankje was ook goed te doen (gekoeld denk ik wel het lekkerst). Alleen de hele tijd die blame en shame over gewicht hebben een nare nasmaak achter gelaten.

Mijn verloskundige (wel een andere dan bij mijn eerste zwangerschap) is gelukkig heel nuchter en zegt zelfs dat extra echo’s vanwege mijn gewicht niet nodig zouden zijn. Nu gaan we ze wel inplannen vanwege de gekke uitslagen rondom de placenta en die placenta(‘s) moet echt beter bekeken worden. Zeker of de uitgang überhaupt vrij is/vrij komt. Want dat weten we nu niet.

Vanuit mijn kant even wat minder activiteit in dit topic doordat mijn bekken echt mijn leven overnemen. Heb maandag nog jankend bij mijn zoontje aan bed gestaan omdat ik hem niet meer kon tillen. “Gelukkig” had mijn man manflu en was hij onverwacht ziek thuis. Maar ik had anders even niet geweten wat ik moest doen ;(

Wat heftig die enorme bekkenklachten. Snap dat je wat minder aanwezig ben, is rot genoeg allemaal. Helemaal lastig met al een kindje in huis.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:38

Eske_B schreef:
Pfoe, die suikertest lijkt me inderdaad niks!

Wat enorm vervelend Renee, veel sterkte :knuffel:

Nou, m'n baan staat op losse schroeven vanwege 'bedrijfseconomische redenen' (zwangerschap zal vast meespelen voor werkgever :roll: ). Is nog niet zeker, krijg over paar weken meer duidelijkheid. Verwacht niet dat bedrijven iemand aannemen die
5 maanden zwanger is, dus dan denk ik de WW in, daar ook bestaat ook zwangerschapsverlof. En wat langer thuis met baby dan gepland... dat is wel fijn. Zien we daarna wel weer verder.

He wat vervelend zeg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:38

hagelslag schreef:
@renee echt sterkte met je bekken problemen! Absoluut niet fijn!
Logisch dat je hier dan minder bericht.

@eske
Serieus, mogen ze in Nederland een zwangere ontslaan/contract niet verlengen?
Ben in blij dat je in duitsland "veilig" bent qua baan en inkomen.
Zelfs als je net ergens begint, en je net zwanger bent.
Mag de werkgever je dan niet opslaan.
En je plek moet na zwangerschap verlof etc weer vrij komen.

Hoe het zit met een jaar contract weet ik natuurlijk niet.
Maar als je een vaste baan hebt, moeten ze jou "plekje" vrij houden

Dan kan je wel om andere redenen ontslagen worden die niets met de zwangerschap te maken hebben.
Het is scheinveiligheid.

hagelslag

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:42

Na je zwangerschap verlof etc kun je idd je ontslag krijgen.
Maar tot en met dan, is alles prima.

Ik ga er ook vanuit dat ik na de schwangerschap verlof mijn ontslag ga krijgen.
Helemaal prima...
Ik wil namelijk naderhand niet meer 5-6 dagen per week werken a minimaal 200 uur per maand.
Ik wil nog wat van mijn leven en de kleine hebben.
Dus ik wil 3 dagen gaan werken....
En daar heeft ons bedrijf "niks" aan zeggen ze...
Ze willen dat er 2 chauffeurs 5-6 dagen per week de vrachtauto bewegen.
Natuurlijk zou je als invaller kunnen gaan werken.
Maar ik had voortijd een vaste auto. En wil dit ook weer hebben. Is mijn goed recht

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:43

hagelslag schreef:

Helemaal prima...
Ik wil namelijk naderhand niet meer 5-6 dagen per week werken a minimaal 200 uur per maand.
Maar ik had voortijd een vaste auto. En wil dit ook weer hebben. Is mijn goed recht

Snap dat je niet zoveel uur wilt werken idd met een kleine erbij

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:46

hagelslag schreef:

Helemaal prima...

Dat snap ik heel goed inderdaad!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:49

Snap ik ook heel goed!

Maar in hoeverre is die bescherming echt?
Als het bedrijf economische redenen gaat aanvoeren heb je geen poot om op te staan... Of als ze vanaf nu gaan melden en noteren dat jij je werkzaamheden niet goed uitvoert.

Ik vertrouw iig niet op de zogenaamde bescherming.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:54

Ze zullen mij dan geld moeten betalen qua uitkopen.
En anders heb ik de vakbond :Y) ~~}>

Maar naja we zien het wel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:55

hagelslag schreef:
Ze zullen mij dan geld moeten betalen qua uitkopen.
En anders heb ik de vakbond :Y) ~~}>

Maar naja we zien het wel

Oh maar dat sowieso, maar dat is weer enkel als ze je eruit willen tijdens je lopende contract.
Hier ervaring mee, heeft me aardig wat poen opgeleverd en heel veel rust :')

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:29

Uiteindelijk als ze van je af willen en al helemaal als je een tijdelijk contract hebt, vinden ze wel een manier om van je af te komen.
Gelukkig zijn er ook genoeg managers/bedrijven die dat niet af zullen laten hangen van een zwangerschap.
Enorm vervelend als je het nu al aan ziet komen dat het wel invloed zou kunnen gaan hebben, Eske! Maar… er zijn ook echt wel werkgevers die je aannemen tijdens zwangerschap.

Ben heel blij dat ik net voor deze berichten afgelopen week o.a. mijn leidinggevende verteld heb dat ik zwanger ben. Vond dat best spannend, omdat het invloed heeft op het uit kunnen voeren van mijn werkzaamheden en ik werk hier nog geen 3 maanden. Gelukkig heeft zowel mijn tijdelijke leidinggevende als onze HR super enthousiast en lief gereageerd. Nu nog afwachten of mijn nieuwe leidinggevende (zodra ze er een gevonden hebben) er ook zo over denkt, maar zie wel in meer situaties dat ze hier niet zo maar mensen eruit lijken te werken omdat ze zwanger zijn.
Ik werk als teamleider van een team waarvan iedereen alleen of in kleine teams op externe locaties werkt, en die externe locaties mag je niet komen gedurende de hele zwangerschap. Als teamleider is dat onhandig, maar niet onmogelijk, dus ik blijf mijn eigen werk doen met wat aanpassingsvermogen van de mensen om mij heen. Mensen op de afdeling krijgen echt vanaf de positieve test tot ze met verlof gaan vervangende werkzaamheden.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 11:41

Jolliegirl schreef:
Snap ik ook heel goed!

Maar in hoeverre is die bescherming echt?
Als het bedrijf economische redenen gaat aanvoeren heb je geen poot om op te staan... Of als ze vanaf nu gaan melden en noteren dat jij je werkzaamheden niet goed uitvoert.

Ik vertrouw iig niet op de zogenaamde bescherming.

Aangezien ik nog in een juridisch geschil zit omtrent zwangerschapsdiscriminatie: het is verdomd moeilijk om dat juridisch aan te vechten of je gelijk te halen. Meestal is het echt schijnveiligheid en heb je echt een goede jurist of advocaat nodig om een werkgever terug hun hok in te sturen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:51

Ik heb gelukkig sinds 2018 een vast contract.

Pfoei schwangerschap discriminatie is echt niet fijn

Maarja, het is gewoon voor mij afwachten. T zal wel los lopen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:53

Wat fijn dat ze zo goed reageren Roulette!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:56

Eske: ik moet ook een extra bloedonderzoek na 27 weken. Ik hoop op hetzelfde, haha :=
En wat balen dat je verwacht binnenkort geen baan meer te hebben.
Solleke_Noah geen diabetes! Fijn!
Renee, heel logisch dat je wat minder actief bent. Het is al vervelend genoeg voor jou allemaal. Dikke knuffel! :(:)
hagelslag, logisch dat je niet meer zoveel wilt werken na de zwangerschap.
Roulette: fijn dat jouw werkgever positief gereageerd heeft.

In het onderwijs doen ze gelukkig niet zo moeilijk (is mijn ervaring). Ik heb meerdere collega's met kinderen en die parttime werken. Bij ons is het gelukkig veel mogelijk.
Ik heb laatst een gesprek gehad over de mogelijkheden wat betreft verlof. Zo als het nu lijkt, lukt het om vanaf de voorjaarsvakantie tot en met de zomervakantie verlof te hebben. Ik moet dan nog wel een weekje opvullen met ouderschapsverlof, maar dat heb ik er wel voor over :+

Ik heb de laatste dagen erg last van kuitkrampen. Super vervelend! Herkenbaar voor iemand?
Ik vind dat echt de vreselijkste pijn dat er bestaat... Als kind had ik hier ook veel last van.
Het schijnt dat veel zwangere vrouwen daar last van kunnen hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:06

Jep..dagelijks.. niet constant gelukkig.
Maar vermoeidheid in de kuiten wat uitslaat naar kramp steken.
Heel irritant.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:11

Irritant is het zeker. Ik heb het tot nu toe alleen 's nachts in bed gehad. Dat het er ineens in schiet en je al vloekend wakker wordt :')
Vandaag had ik het ook toen ik buiten zat op mijn werk. Niet fijn :\

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:30

Wat vervelend, die onzekerheid over of je je baan behoudt of niet. Zwangerschapsdiscriminatie mag niet, maar als een werkgever aangeeft vanwege andere redenen je contract niet te verlengen, dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan. Simone heeft helemaal gelijk: in het onderwijs zijn ze niet zo moeilijk, veel docenten hebben kinderen en werken parttime. En nog een groot voordeel: als je kindjes schoolgaand zijn en vakantie hebben, dan heb jij dat ook (als je in dezelfde regio werkt). Kortom: kom allemaal werken in het onderwijs! ~~}> }:)

Renee, rot van je bekkenklachten! Rustig aan! :(:)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:30

Is het eigenlijk erg dat ik mijn buik nu al irritant vind _O- _O- _O-

Ik ben al niet zo lenig meer sinds de hernia, en het word er niet beter op _O- _O-

Maar ik vind het wel echt leuk dat in mijn buik gewoon een mini me groeit <3

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:34

Oh God ja die kuitkrampen. Dat had ik bij de eerste ook erg. Ik had me nog niet gerealiseerd dat dat binnenkort weer gaat komen :')

Wat een nare berichten over werk en mobiliteit! Erg vervelend.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:50

Oooh die kuiten.... Einde vorige zwangerschap elke nacht... Ben toen magnesium gaan slikken, geen last meer! Pillen waren op, maar baby nog niet eruit... Ik dacht, ik probeer t wel zonder.... Heb de volgende ochtend meteen weer gehaald, want dat werd m niet hahahah.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 19:56

iirrssjjee schreef:
Oooh die kuiten.... Einde vorige zwangerschap elke nacht... Ben toen magnesium gaan slikken, geen last meer! Pillen waren op, maar baby nog niet eruit... Ik dacht, ik probeer t wel zonder.... Heb de volgende ochtend meteen weer gehaald, want dat werd m niet hahahah.

even een snelle reactie hierop, ga morgen alles bijlezen. Maar inderdaad probeer magnesiumpillen! Ik kan anders ook niet slapen van de kramp/trekkende benen, en neem nu 1 magnesiumpilletje elke avond en dat helpt wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:16

Zit er niet voldoende magnesium in de vitamine die standaard genomen word?
Multi mama & baby gebruik ik.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 20:45

Hier een verloskundige: voor je dagelijkse behoefte zit er in principe genoeg magnesium in je multivitaminen voor zwangeren. We zien vaker dat dit voor sommige zwangeren toch niet voldoende is. Dan mag je dus gerust extra magnesium innemen. De maximale dosering is 350 mg per dag, waarbij meestal rond de 60 mg in een zwangerschapsvitamine zit. Wat net zo goed werkt, is een (voeten)badje met magnesiumzout nemen. Je neemt magnesium namelijk net zo goed op via de huid als dat je het inneemt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 21:32

Interessant! Dankjewel voor de tip!