Sherivey schreef:Ik hou de teller niet echt bij.
Heb meerdere paren, maar doe minimaal een jaar met een paar.
Ik kijk vooral naar hoe versleten de zolen zijn, en of ze nog lekker lopen.
Er is ook geen standaard aantal kilometers dat voor alle schoenen geldt. Geloof dat schoenen met carbonzolen bvb weer sneller slijten dan die kussens die ik onder mn Hoka heb zitten
Die met carbon zolen gaan maar 250-300km mee heb ik gelezen. Dan loop je dus wel sneller, maar zo wordt het wel een hele dure hobby. Zelfs ik verslijt ze dan nog snel.
Ik heb nog nooit gevoeld dat demping minder wordt. Zelfs mijn 10 jaar oude Brooks die nooit voor hardlopen gebruikt zijn voelen niet aan alsof ze minder demping hebben.
Men zegt immers 1000km dat schoenen mee zouden moeten gaan, en ik heb in Garmin 850 ingesteld. Na 400km zag ik de eerste slijtage op de zolen van mijn eerste paar schoenen en heb toen bij Ali een paar neppers er bij gekocht (die overigens ook heerlijk lopen en niet anders qua demping aanvoelen dan de originele, maar slechts 20 euro waren). Wegens toch wel zoolslijtage van de Hoka's heb ik een 2e paar originele Hoka's er bij gekocht.
Dus nu heb ik de nieuwe Hoka's voor runs en trainingen met mooi weer zodat ze niet vies worden, en de oude Hoka's voor slecht weer trainingen en de ali's voor kortere trainingen. Ik hou dus in Garmin bij hoe veel ik gelopen heb per paar schoenen.
De oude Hoka's hebben dus wel duidelijke slijtage op de zool (met name de hak en voorvoet midden), dus zouden volgens de online berichten versleten zijn. Maar ik merk er met lopen niets van en eigenlijk vind ik ze lekkerder lopen dan de nieuwe originele Hoka's. Dat komt waarschijnlijk omdat ze dus goed ingelopen zijn zeg maar.
Maar ik heb natuurlijk nog steeds pijn aan de achillespees, dus moet zeker wel oppassen. En daarom twijfel ik dus of ik over 80km ze echt niet met pensioen moet sturen, of gewoon door moet gaan met gebruiken omdat ze nog wel prima lopen. Ze waren in ieder geval duur genoeg.