Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:47

Fijn dat je geen spierpijn had, Germie! Lekker bezig geweest vandaag! Wat is de magic mile?

Na het werk met m’n collega gelopen, ging wel lekker.
Afbeelding
Afbeelding

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:00

De Magic Mile is een onderdeel van de training van Jeff Galloway. Hij heeft geregeld als 3e training in een week de Magic Mile staan. De bedoeling is dat je dan dus na een warming up en loopscholing een mijl zo snel mogelijk loopt, maar je mag niet te snel gaan zodat je het niet volhoudt.
Je moet dus eigenlijk heel langzaam versnellen zodat je het wel vol kunt houden. Ik zak altijd af, en versnel dan de laatste 100m weer met de energie die ik nog heb. Ik vind 1600m ook een hele vervelende afstand om te lopen. Die halve mijlen gaan veel gemakkelijker. En dan is de slow run weer fijner. Maar 1600m is gewoon een vervelende afstand, haha.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:53

Als ik na iedere 80km mijn schoenen weg zou moeten doen heb ik wel een probleem :+ . ik kijk echt naar de schoen en hoe die voelt. MOet wel zeggen dat mijn nieuwe paar van februari heel erg veel heeft geleden van mijn bos/water/modderruns.... Ik twijfel dus wel om een nieuw paar te halen en die enkel en alleen op de weg te gebruiken.

Mooi constant rondje Puera!

Vandaag had ik eigenlijk 13 km gepland staan maar mijn lijf voelde niet heel sterk. Besloten de duinen op te zoeken en er een walk/run van te maken. Uiteindelijk 10km gedaan met 140hm. Door het mulle zand en met de hm, best veel gewandeld maar mijn lijf kon gewoon niet wat ik wilde dus me daarbij neergelegd en genoten van de prachtige omgeving. <3
mijn laagste gemiddelde snelheid ooit denk ik :')
Afbeelding
En het is er zo vreselijk mooi
Afbeelding
Deze was wel echt steil. Je moest goed tempo houden anders zakte je net zo hard weer terug.
Afbeelding
en het tempo wat nu wel zo ongeveer klopt denk ik :+ alleen ben ik niet echt gaan stilstaan maar altijd gaan lopen.
Afbeelding
Hoogte. Echt hoog kom ik niet maar wel vaak :j
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:00

leonie87 schreef:
Als ik na iedere 80km mijn schoenen weg zou moeten doen heb ik wel een probleem :+ . ik kijk echt naar de schoen en hoe die voelt. MOet wel zeggen dat mijn nieuwe paar van februari heel erg veel heeft geleden van mijn bos/water/modderruns.... Ik twijfel dus wel om een nieuw paar te halen en die enkel en alleen op de weg te gebruiken.

Nee, over 80km zit de afstand dat een schoen mee zou gaan er op. :P Dus flink wat meer dan 80km. Haha.
Ze voelen nog goed, eigenlijk fijner dan de nieuwe die exact hetzelfde model zijn. Maar ze slijten nu dus wel erg hard ineens.

In het bos hardlopen is altijd mooi, maar hier is niet zo veel bos. Het bos achter mijn huis ben ik zo door. Ik kan zeg maar 1.5km heen en dan weer 1.5km terug. :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 22:21

Ik hou de teller niet echt bij.
Heb meerdere paren, maar doe minimaal een jaar met een paar.

Ik kijk vooral naar hoe versleten de zolen zijn, en of ze nog lekker lopen.
Er is ook geen standaard aantal kilometers dat voor alle schoenen geldt. Geloof dat schoenen met carbonzolen bvb weer sneller slijten dan die kussens die ik onder mn Hoka heb zitten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:45

Ik vervang schoenen in principe na twee jaar, uitgezonderd m’n trailschoenen. Vaak wordt de demping dan ook minder.
Ik heb ze allemaal toegevoegd in Garmin dus weet precies hoeveel km elke paar schoenen gemaakt heeft.

Het hangt er voor mijn gevoel ook vanaf wat je loopt qua km. Ik heb vanaf februari naar die marathon toe getraind en ik heb twee paar nieuwe schoenen gekocht die nu toch al aardig slijtage vertonen op de zolen.

Januari vorig jaar heb ik Mizuno’s gekocht en die heb ik hoofdzakelijk voor de duurlopen in het weekend gebruikt. Die waren een jaar later echt al flink versleten en m’n jubelteen kwam er doorheen. := Toch heb ik er nog geen 500 km op gelopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 08:19

Sherivey schreef:
Ik hou de teller niet echt bij.
Heb meerdere paren, maar doe minimaal een jaar met een paar.

Ik kijk vooral naar hoe versleten de zolen zijn, en of ze nog lekker lopen.
Er is ook geen standaard aantal kilometers dat voor alle schoenen geldt. Geloof dat schoenen met carbonzolen bvb weer sneller slijten dan die kussens die ik onder mn Hoka heb zitten

Die met carbon zolen gaan maar 250-300km mee heb ik gelezen. Dan loop je dus wel sneller, maar zo wordt het wel een hele dure hobby. Zelfs ik verslijt ze dan nog snel.

Ik heb nog nooit gevoeld dat demping minder wordt. Zelfs mijn 10 jaar oude Brooks die nooit voor hardlopen gebruikt zijn voelen niet aan alsof ze minder demping hebben.
Men zegt immers 1000km dat schoenen mee zouden moeten gaan, en ik heb in Garmin 850 ingesteld. Na 400km zag ik de eerste slijtage op de zolen van mijn eerste paar schoenen en heb toen bij Ali een paar neppers er bij gekocht (die overigens ook heerlijk lopen en niet anders qua demping aanvoelen dan de originele, maar slechts 20 euro waren). Wegens toch wel zoolslijtage van de Hoka's heb ik een 2e paar originele Hoka's er bij gekocht.
Dus nu heb ik de nieuwe Hoka's voor runs en trainingen met mooi weer zodat ze niet vies worden, en de oude Hoka's voor slecht weer trainingen en de ali's voor kortere trainingen. Ik hou dus in Garmin bij hoe veel ik gelopen heb per paar schoenen.
De oude Hoka's hebben dus wel duidelijke slijtage op de zool (met name de hak en voorvoet midden), dus zouden volgens de online berichten versleten zijn. Maar ik merk er met lopen niets van en eigenlijk vind ik ze lekkerder lopen dan de nieuwe originele Hoka's. Dat komt waarschijnlijk omdat ze dus goed ingelopen zijn zeg maar. :P Maar ik heb natuurlijk nog steeds pijn aan de achillespees, dus moet zeker wel oppassen. En daarom twijfel ik dus of ik over 80km ze echt niet met pensioen moet sturen, of gewoon door moet gaan met gebruiken omdat ze nog wel prima lopen. Ze waren in ieder geval duur genoeg.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:13

Schoenen zijn versleten als ze versleten zijn of niet meer lekker lopen toch.
Ik had bij m’n eerste paar de fout gemaakt ze vaak op de kachel te drogen. En vergeten er af te halen. Dus die waren na 500 km al op.
Mn 2e paar heb ik nu zo’n 700 op gelopen en lopen nog prima. Ik wissel af met een ander paar en daar heb ik nu zo’n 300 op gelopen.
Maar ik gooi ze niet bij 1000 km aan de kant, maar als het niet meer goed voelt. Kan al bij 600 zijn maar ook pas bij 1200.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 09:18

Eerste loopje hier zit erop!
Ondanks dat het winter is, is het 34 graden overdag. Voor 9 uur is het nog te doen.
Onderweg kwamen we koedoes tegen, impala's, steenbokjes, wrattenzwijnen en zwarte ibissen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na 1000km gaan de schoenen hier wel weg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:19

Dat is toch wel geweldig lopen zeg!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:24

Prachtig!

Als jouw schoenen nog lekker lopen, Germie, gewoon lekker doorlopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:54

Ik denk dat ik daar naartoe ga emigreren :=
Gave foto's hoor SV :D

Hier is het weer grijs, grauw, nat en volgens mij ook fris. Ben nog niet buiten geweest. :o
Morgen mn duurloop. Hopelijk dan niet 3 uur lang regen...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:08

Wow sv wat gaaf!!!
Afgelopen woensdag een heel kort loopje gedaan, wel rond een prachtig meer
Dit rondje was nog geen jaar geleden het uiterste wat ik kon en wilde :+ lopen (3,2km) toen heb ik mij laten uitdagen voor de Cruijff run (14k) en ben daar dit jaar voor gaan trainen nooit gedacht dat ik het zo leuk zou gaan vinden en dat ik een manier zou vinden qua trainen waarbij mijn toch wat oudere lijf heel blijft en steeds sterker wordt :):)

Vandaag staat er een 9km run op de agenda of een interval

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:48

Ooh dat zijn toch loopjes met een gouden randje SV! *\o/* <3

Zeker met jouw klachten zou ik de schoenen wegdoen Germie.. demping is toch wel essentieel!!

Ik ging gisteravond voor een rondje met het motto: ik kijk wel hoe het voelt..
en uiteindelijk voelde het zo lekker dat ik een pb op de 5km liep.. en dat moet natuurlijk gevierd worden!

Dus een lekker ijsje op de terugweg :D
Afbeelding

Haha Sall, heel herkenbaar! Als je het virus eenmaal te pakken hebt worden de afstanden steeds langer en de uitdagingen steeds groter!

Wat een weer vandaag!!! Bah… de osteopaat komt zo voor mijn paard.. had gehoopt dat we dat buiten konden doen maar ben bang dat we veroordeeld zijn tot de stal…

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:10

Oeh lekker Namiro, welverdiend!

Stoer dat je de smaak zo te pakken hebt, Sall!

Leonie, wat een prachtige omgeving. Mooie training zo!

Morgen naar het bos te lopen, zin in! :):)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:22

Ik wil ook wel zo'n safarirun doen. Haha. Leuk om dat allemaal tegen te komen.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:34

Mijns schoenen zitten nu op 596km, ik twijfel of ik ze voor of na mijn HM in oktober wil vervangen. Indien voor dan toch ook wel weer een beetje op tijd i.v.m. inlopen, maar moet zeggen dat ik met de huidige nog niks mis vind.

Wat prachtig Supervixen!! Daar gaat niemand van ons vandaag tegenop kunnen denk ik. :D

Leuk Sal!! Leuk dat je er zo’n plezier in hebt!

Gefeliciteerd met je PB Namiro! *\o/* Altijd leuk als het zo onverwacht is.

Ik moet ergens vandaag 70 min.. Kan wel een regenpak opzoeken. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:34

Op de Veluwe kun je ook safariruns doen. Georganiseerde runs in kleine groepjes gericht op wild spotten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:42

Prachtig SV!

Verdiend dat ijsje Namiro!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:05

Zeker verdiend dat ijsje, namiro!

Het is hier een 5km met interval geworden, ik was eigenlijk klaar op 4km, maar wilde er toch nog een km aanplakken om tóch die 5 aan te tikken en dat in de stromende regen (yes ik ben officieel ‘hooked’) *\%/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 14:05

Even zeggen dat dat wel heerlijk is om te lopen waar SV en haar vriend zijn. Prachtige fotos.

En dat ijsje van Namiro is ook lekker. Vandaag niet want het komt met bakken uit de hemel.

Nu ga ik weer in mijn grot want echt hardlopen zit er even niet in. Maar ik geniet van jullie fotos en verslagen :j

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:46

BF :knuffel:

Oh wat heerlijk SV! Lekker genieten en bijkomen van het afscheid en voorbereiding op je nieuwe baan. Ik hoop dat de rest van de reis soepel verloopt, het is jullie gegund!

Haha Sall, geen weer meer terug nu :)) Lekker bezig hoor!

Namiro! Het water loopt me in de mond, wat ziet dat er heerlijk uit :9

Hier 3 paar schoenen voor op de weg die ik afwissel. Gaan ook 1000 km mee, daarna gebruik ik ze voor de sportschool of bootcamp, afhankelijk van hoe ze er nog uit zien. Zelfde voor trailschoenen, ook 3 paar die ik afwissel.

Waar ga je naar het bos Puera?

We hebben er 6 uur en 19 minuten over gedaan Leonie, met een gemiddelde hartslag van 140 geloof ik. Dan zit je op 7:39 per km. Eerste 25km zaten we op 6:30, maar daarna moest het een tandje terug en kwamen ook de hoogtemeters. Op zich hadden we geen tijd in gedachten hoor, we lopen om te genieten, dus het had ook zo nog langzamer kunnen zijn afhankelijk van de omstandigheden :D En ik kom graag de volgende dag mijn bed wat soepel weer uit.

Vanochtend snelheid een klein beetje opgevoerd, 10km op 5:40, ging lekker. Ik had zelfs een prestatiescore van +6, dat had ik volgens mij nog nooit gehad, meestal is het +4.
Wil de snelheid weer wat opbouwen, dat is de laatste tijd er wat bij gebleven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:51

Heerlijk SV! Ik wil ooit de Big Five marathon lopen daar. Dat lijkt me echt een geweldige ervaring!!

Voor nu doe ik het even met een loopje op Kreta in 30°C!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:56

Heerlijk, Irisje. Veel plezier!

Kleine wijziging van de plannen, morgen toch maar thuis een rondje lopen. Met dit weer is het te nat in het bos. Het plan was anders Gaasterland.

Virtuele knuffel voor jou, BF. :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 21:09

iirrssjjee schreef:
Heerlijk SV! Ik wil ooit de Big Five marathon lopen daar. Dat lijkt me echt een geweldige ervaring!!

Voor nu doe ik het even met een loopje op Kreta in 30°C!

Daar heb ik ook naar zitten kijken, maar is in een periode dat ik geen vakantie heb, dus dat gaat hem niet worden helaas.