Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:21

oji schreef:
Zertab schreef:
10kg in 10 weken? Sorry dat klinkt voor mij eerder als crashen dan gezond afvallen...

Mijn diëtiste zei toen: 0,5 kg per week is de max. Anders ga je veel te snel en ga je jojen

Nou nou....ik dacht dat het doel van dit topic was om elkaar te motiveren en een hart onder de riem te steken, niet als je je doelen meldt die met de grond gelijk willen branden. Lekker dan zeg!

En als het nou nog hout sneed, maar je opmerking is een totaal ongefundeerde aanname. 1kg per week heeft werkelijk niets met crashen te maken en verder heb ik geen zin om hier nog op in te gaan. :wave:

Ik denk dat het gezegd is uit bezorgdheid, niet om je af te willen branden :(:) .

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:01

oji schreef:
Zertab schreef:
10kg in 10 weken? Sorry dat klinkt voor mij eerder als crashen dan gezond afvallen...

Mijn diëtiste zei toen: 0,5 kg per week is de max. Anders ga je veel te snel en ga je jojen

Nou nou....ik dacht dat het doel van dit topic was om elkaar te motiveren en een hart onder de riem te steken, niet als je je doelen meldt die met de grond gelijk willen branden. Lekker dan zeg!

En als het nou nog hout sneed, maar je opmerking is een totaal ongefundeerde aanname. 1kg per week heeft werkelijk niets met crashen te maken en verder heb ik geen zin om hier nog op in te gaan. :wave:

1100 kcal per dag onder je AMR eten is echt wel fors.
Het wordt toch echt aangeraden om niet meer dan 500 kcal p.d onder je AMR te eten.
Uiteraard weten wij jouw lengte en gewicht niet.
Maar als je echt fors overgewicht hebt is dat misschien wel te doen?
Of het verstandig is is een andere discussie.

Zertab

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:07

@oji: ik bedoel het inderdaad uit bezorgdheid en niet om je af te branden. 10kg is 10 weken is imo niet gezond omdat je dan echt te weinig binnen krijgt aan kcal op een dag.

Het is gewoon niet verstandig om te doen.

Maar als dat jouw doel is en je er een gelukkiger mens van wordt om te crashen, ga je gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:58

oji schreef:

Zoals ik het lees, is het juist goed bedoeld. 10 kg in 10 weken afvallen is best fors en ja het kan, maar het is duurzamer en meer steady om daar iets meer tijd voor uit te trekken. Ook om het risico op jojo-en te verkleinen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:06

oji schreef:
Zertab schreef:

Ik denk niet dat de opmerking vervelend bedoeld is.

Jammer dat je niet mee komt praten, maar succes met afvallen! :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:35

oji: Het is meer uit bezorgdheid en gericht op te voorkomen dat je gaat jojo-en. Geen kritiek, maar advies om áls je iets aan gaat pakken je iets langdurig aanpast. Meer dan 10 weken op een te laag aantal kcal gaan zitten kan simpelweg schade veroorzaken aan je organen. En als je na 10 weken lekker in de zomer alles laat vieren heb je in september de 10kilo die je kwijt was er ook zo weer aan. Ik snap heel goed dat je in de zomer lekker een paar kilo kwijt wilt hoor. De kans is alleen groot dat als je het niet structureel aan gaat pakken je er na het stoppen van het dieet je het er snel weer bij hebt.

Hier vanmorgen de moeite genomen om even het meetlint langs het lijf te halen. Geen cm erbij, zelfs 2 cm er in de taille af. Het lijkt erop dat het lijf het momenteel allemaal prima vind in combi met het vele bewegen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:58

Hier vanmorgen 4cm erbij rondom de buik, gek ik ging juist meten omdat mijn buik er super slank uit zag. :+

Volgende week heb ik weer een meting bij de sportschool, ik durf niet vind het dood eng.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:26

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 06:05

Qimm ik heb in september 2024 de 28 dagen challenge van dressuurnatuurlijk gedaan. Ik was daardoor 20kg afgevallen.
Het is vooral heel erg werken aan je mindset en ketogeen dieet, ik vond het heel fijn.
Ik heb het nu weer opgepakt omdat ik weer aan was gekomen doordat 2024 voor mij echt een mega stress poedersuiker was.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:39

Hmz, ik wil geen voedselgroepen schrappen, ik ben dol op koolhydraten :') (deel van het probleem natuurlijk, maar ook de reden dat ik zoiets dus nog niet misschien vol ga houden) Verder klinkt het wel goed.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:42

het grote voordeel als je echt weinig koolhydraten een en in "ketose" bent, dat je veel minder trek krijgt en het daarom juist beter vol te houden is.

maar het is wel een puzzel die je leuk moet vinden, het is wel wat creatiever omgaan met eten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:39

Als het gaat om eten hou ik niet van puzzels :') En aangezien ik de zelfdicipline heb van een bananenschil...
Denk dat deze challenge geld weggooien is voor mij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:54

Ik vind ketose "eng", bijv. wat zijn de effecten op langere termijn voor je lijf en je hormoonbalans? Dat houdt me tegen, hoewel ik het wel interessant vind.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:59

Ik sta zelf ook niet achter ketose-dieet. De onderzoeken naar de consumptie van (veel) rood vlees geven toch echt wel veel negatieve effecten aan (sommige gevallen daargelaten, zoals bijvoorbeeld mensen met MS waarbij keto goed werkt).

Het klinkt voor mij als proberen een short cut te nemen, lekker vet eten en veel vlees - vult goed en is smakelijk, totdat je een keer met kerst/verjaardag/speciale gelegenheid iets eet wat niet binnen keto valt, zoals alcohol bijvoorbeeld. Joe doei ketose doei dieet. Het is gewoon geen houdbare oplossing.

Khd-beperken doe ik wel, de hoeveelheid (witte) granen/rijst/pasta minderen. Want dat zijn snelle suikers/weinig vezels die snel aantikken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:11

En je hebt ook gewoon wel wat koolhydraten nodig, dat is hersenbrandstof.
Minderen vind ik geen probleem, maar nagenoeg geheel uitsluiten. Nee, dat wil ik niet. En aangezien wij voornamelijk (maar niet uitsluitend, want ik geloof niet in volledige voedselgroepen uitsluiten) plantaardig eten is het extra moeilijk.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:46

Ben ook eigenlijk echt een koolhydraaten eter.
Dol op brood en pasta's.
Ik heb alle andere dieeten geloof ik wel geprobeerd en dit werkt voor mij.
Ik doe dit nu ook onnder begeleiding van de leefstijlcoach ( huisarts).
Mijn bloedwaarden zijn in 3 maanden tijd echt enorm verbeterd, geen statines meer nodig.
Ik ben nu 8kg kwijt. Ik ga minder hard dan de vorige keer, maar daar heb ik mij bij neergelegd.
Als ik uit eten ga eet ik gewoon.
Dan ben ik even uit ketose maar na 2-3 dagen weer terug in ketose.
Ik heb ook geen snaaidrang, of honger tussendoor.
Ik eet 2x per dag.

Ik moet ook echt afvallen voor mijn fasciitis plantaris.
Ik kan daardoor ook niet echt sporten ( ik haat sporten ook echt tot in het diepst van mijn ziel, behalve wandelen).
Ik heb ook geen baan meer, door die rotvoeten.

Als ik straks op mijn streefgewicht ben dan ga ik voorzichtig over op het mediterraan dieet.
Heel voorzichtig dingen toevoegen en kijken wat er gebeurt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:31

Goed bezig hoor Amyd!

Hier deze week weer 0,8 er af dus weer super happy. Vanavond gaan we uit eten dus kijk ik even nergens naar en dan er weer tegenaan!
Hier probeer ik wat beperkter in khoolydraten te eten maar ik ben ook gek op pasta's plus dat als je 32u werkt, kleine van 1 jaar, huishouden en nog paarden hebt staan het ook lekker makkelijk is maar probeer dan de porties beperkt te houden en dat gaat goed gelukkig :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:30

Eens met al het bovenstaande! Ik wil geen voedingsmiddelen schrappen, maar gezondere keuzes maken en met beleid eten. Dus niet elke week een zak chips. Maar bijvoorbeeld zoveel gram. Of liever niet zelfs, maar wel weer als ik een feestje heb.

Hier woensdag de draad weer opgepakt!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:56

Laatst sprak ik een man op mijn werk, die ken ik als heel erg dik en nu was die man slank en strak. Hij vertelde dat hij aan het vlees dieet deed. Hij at echt alleen maar vlees en verder helemaal niks.

Kan toch ook niet gezond zijn lijkt mij....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:14

Nee natuurlijk niet. Maar het is heel hip om te beweren dat mensen carnivoren zijn en zo alleen maar 'lekker' vlees kunnen eten, vooral populair bij mannen dit.

Ik weet dat de schijf van vijf ook niet meer up to date is, maar ik denk toch echt dat je meer dan 1 voedselgroep nodig hebt. Waarbij ik alleen mijn twijfels heb over zuivel (want best vreemd om andermans borstvoeding te drinken, dat doet echt geen enkele andere diersoort). Maar he, een pizza zonder kaas is ook maar kaal toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:25

Nee, dan ga je op termijn essentiële voedingsstoffen missen die niet in vlees zitten.
Ik ben nog steeds van mening dat je gevarieerd moet eten, geen voedingsgroep en echt moet vermijden en in een klein kcal tekort eten.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:47

Ik vind het heel leuk en interessant om te lezen hoe iedereen er anders mee omgaat en instaat.

Ik ben dol op eten :') das natuurlijk in het gewicht te zien _O-

Ik probeer nu in de ochtend eerst te sporten. Daarna kwark eten (200/250 gram) met bijvoorbeeld rozijnen of een appel of ander fruit.

In de middag varieer ik tussen een broodje (soms 2) en bijvoorbeeld crackers met een soepje. Tussendoor snaaien ik normaal dus probeer nu het tussendoortje te laten voor wat het is. Anders bijvoorbeeld een stukje komkommer of iets soms een muesli reepje die laag in suikers is. Avond eten doe ik gewoon normaal want ik eet max 300 gram. Kan nooit zoveel avond eten kwijt _O-

En dan bijvoorbeeld in de avond als de kids op bed liggen en wil gaan snaaien dan een kop thee drinken :)

Het kan wel wisselen qua eten en zorg wel dat ik alles wat binnen krijg :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:58

Zelf eet ik ook gewoon alles, ik let er alleen op dat ik voldoende eiwitten binnen krijgt en niet te veel calorieën want ik wil natuurlijk wel afvallen. Eiwitten zijn voor mij belangrijk omdat ik veel sport, maar ook daar sla ik niet in door als ik het een keer niet haal ja jammer dan. :+

Haha ja als je er zo over denkt is het idd heel gek om melk te drinken. :') Maar ik hou wel van zuivel, lekker kaas overal overheen is toch goddelijk!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:42

Ik sport best wel flink en had echt veel cravings zodra ik in een calorietekort ging zitten. De afgelopen jaren heb ik redelijk koolhydraatbeperkt gegeten, met vooral de focus op eiwitten. Door het beperken van de koolhydraten kwam ik daardoor ook automatisch hoger in vetten. Nu ben ik wat aan het experimenteren met mijn macro's. Ik eet ongeveer evenveel eiwitten, maar daarbij veel meer (complexe) koolhydraten. En ineens kan ik moeiteloos in mijn kcal-tekort blijven, geen cravings meer :D mijn lijf heeft dus echt andere behoeftes nu ik meer sport. Eigenlijk ook logisch. Maar niet alleen sec de calorieën tellen dus, ook de macro's. Zie ook meteen resultaat in mijn cm, niet op de weegschaal.

Overigens zit ik in een gezond bmi, maar zou ik zo graag die laatste kilo'tjes er nog af willen. :')

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:18

Ik ben zo nu en dan aan het meelezen. Vanaf eind december 7 kilo afgevallen maar zit nu een beetje in een dipje. Ik probeer hier weer een beetje motivatie te krijgen en niet terug te vallen in mijn oude slechte gewoontes. Ik ben bij gaan houden wat ik eet en dat was dus veel te veel.