Booster vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:54

In laboratoria is getest of en in hoeverre de antilichamen kunnen hechten aan omikron.
Wat we (nog) niet goed weten is hoe ziekmakend omikron is. Wel dat het besmettelijker is, en op basis van de mutaties kan je aannemen dat het huidige vaccin niet goed meer 'past' qua vorm van de antilichamen want dat is ook een kwestie van kijken hoe het gemuteerde spike-eitwit er uit ziet en kijken naar de 'pasvorm' van de antilichamen. Het spike-eiwit is nu veel meer positief geladen door de mutaties. Als de antilichamen nu neutraal zijn (weet ik niet overigens) dan zouden ze beter negatief geladen kunnen zijn, bv.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:59

Ibbel schreef:
In laboratoria is getest of en in hoeverre de antilichamen kunnen hechten aan omikron.
Wat we (nog) niet goed weten is hoe ziekmakend omikron is. Wel dat het besmettelijker is, en op basis van de mutaties kan je aannemen dat het huidige vaccin niet goed meer 'past' qua vorm van de antilichamen want dat is ook een kwestie van kijken hoe het gemuteerde spike-eitwit er uit ziet en kijken naar de 'pasvorm' van de antilichamen. Het spike-eiwit is nu veel meer positief geladen door de mutaties. Als de antilichamen nu neutraal zijn (weet ik niet overigens) dan zouden ze beter negatief geladen kunnen zijn, bv.

Ah okay, thanks :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:03

Ik ben even benieuwd of iemand dit weet. Ik ben volledig gevaccineerd (Moderna) en vorige maand (24 november) heb ik corona gehad. Dat waren milde klachten verder. Nu moet ik wachten tot 24 februari, dat snap ik en dan ga ik die ook halen.

Maar hoe zit het met de bescherming tegen Omikron als je net corona hebt gehad? Is de bescherming van een natuurlijke besmetting over het algemeen beter of anders dan een vaccinatie?

Ik kan me voorstellen dat dat over omikron niet bekend is nog, maar hoe zit dat in het algemeen met bescherming en tegen mutaties.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:14

Een vaccin geeft een min of meer 'standaard' hoeveelheid antilichamen tegen het originele spike-eiwit.
Een natuurlijke besmetting geeft een variabele hoeveelheid antilichamen tegen het spike-eiwit én tegen andere eiwitten van het virus.
In het geval van natuurlijke besmetting met Delta heb je antilichamen tegen het spike-eiwit met 13 mutaties. Die 13 mutaties zitten ook in Omikron, naast nog 19 andere.

Theoretisch geeft een doorgemaakte natuurlijke besmetting met Delta dus betere afweer tegen Omikron. Maar als je maar weinig antilichamen hebt aangemaakt (en er schijnt wel een relatie te zijn tussen milde klachten = weinig antilichamen) dan kan die hoeveelheid antilichamen gewoon te weinig zijn en dan kan je alsnog toch weer ziek worden van Omikron.

Dat zag je ook wel in Zuid Afrika, waar een deel van de patienten met Omikron vaak wel vorig jaar al een keer Corona hadden gehad en dus in principe afweer zouden moeten hebben gehad.

genja

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:24

Snap niet dat ze niet meer ziekenhuizen en privéklinieken inzetten ook om te vaccineren . Wij hebben bv geen COVID patiënten daar hebben we gewoon niet de capaciteiten qua beademing bv voor . Maar door dat er ik personeel aan omliggende ziekenhuizen is uitgeleend wel minder patiënten.
Vergt even wat organisatie maar we kunnen ook rond de 1000 medewerkers per dag vaccineren dan kan dat ook met andere mensen .
En privéklinieken zouden ook best wat kunnen denk ik .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:39

Genja, de privé klinieken zouden dit aan kunnen geven alhoewel ik regelmatig de indruk heb dat de ggd en de Jonge zelf de totale regie willen houden. Vind ze nogal star en stug want er zijn opties genoeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:42

Een tijd terug hebben privé klinieken ook aangeboden reguliere zorg over te willen nemen, en toen kregen ze de wind van voren: "leen ons liever je personeel uit!"
Dat laatste gebeurt dus kennelijk ook, maar ik vind het te gek voor woorden dat zelfs díe manier om de reguliere zorg nog enigzins te kunnen geven is afgekapt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:31

Ibbel schreef:
Een vaccin geeft een min of meer 'standaard' hoeveelheid antilichamen tegen het originele spike-eiwit.
Een natuurlijke besmetting geeft een variabele hoeveelheid antilichamen tegen het spike-eiwit én tegen andere eiwitten van het virus.
In het geval van natuurlijke besmetting met Delta heb je antilichamen tegen het spike-eiwit met 13 mutaties. Die 13 mutaties zitten ook in Omikron, naast nog 19 andere.

Theoretisch geeft een doorgemaakte natuurlijke besmetting met Delta dus betere afweer tegen Omikron. Maar als je maar weinig antilichamen hebt aangemaakt (en er schijnt wel een relatie te zijn tussen milde klachten = weinig antilichamen) dan kan die hoeveelheid antilichamen gewoon te weinig zijn en dan kan je alsnog toch weer ziek worden van Omikron.

Dat zag je ook wel in Zuid Afrika, waar een deel van de patienten met Omikron vaak wel vorig jaar al een keer Corona hadden gehad en dus in principe afweer zouden moeten hebben gehad.

Dank je! Helder. Een natuurlijke besmetting is dus eigenlijk meer maatwerk :-).

Hoe zit dat dan bij kinderen, weet je dat ook. Mijn kinderen van 3 en 6 jaar hadden ook corona, maar hadden amper klachten. Hebben zij dan ook minder antilichamen of werkt dat bij kinderen anders?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:50

Kinderen hebben sowieso een afweer die nog in ontwikkeling is. Geen idee of kinderen evenveel of minder antilichamen maken.
De groep 15-25 lijkt verder wel zieker te worden door Omikron, terwijl de ouderen er juist minder ziek van lijken te worden.

Vaccineren is alleen maar heel veel gordijnen, waarbij je ze ook niet helemaal passend voor je ramen kunt hangen, en een natuurlijke besmetting is gordijnen op maat én vloerbedekking én behang.

Je voornaamste doel is geen inkijk, maar komen ze eenmaal binnen is vloerbedekking ook wel handig.

Zoiets :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:31

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:37

Hele mooie duidelijk Jip en Janneke uitleg. Dat had het RIVM dus vorig jaar al moeten doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:50

Ik lees op internet de eerste 60 minners kunnen afspraak maken, maar ik kom nog steeds niet verder dan 1961... -O-
Jullie?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 12:57

Nikass schreef:
Ik lees op internet de eerste 60 minners kunnen afspraak maken, maar ik kom nog steeds niet verder dan 1961... -O-
Jullie?

Dat zijn de eerste 60 minners, dus alleen met 1961

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 12:59

Nee, vandaag zou 1962 aan de beurt zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 13:02

Ibbel schreef:
Nee, vandaag zou 1962 aan de beurt zijn.

Misschien nog niet verwerkt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:16

1961 kon voor het weekend al.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:18

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:21

Mijn man uit 1962 heeft net een afspraak kunnen maken.
Wel 3x verversen, voor hij in de buurt terecht kon, maar nu kan hij as vrijdag al op kwartier rijden van huis terecht, ipv ergens begin volgende week op 40-50 km van huis...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:22

Ik kom wel verder. Misschien een incognito venster openen. Maar met dit tempo schiet het niet op en kunnen ze onmogelijk alle 45+ eind deze week een afspraak laten maken.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:25

Inderdaad Nikass, even andere browser of incognito modus proberen. Alles tm 1963 mag nu een afspraak maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:26

Oh 1963 toch ook? Die stond niet vermeld in het bericht. Die lukt ook niet. Alleen 1962 lijkt het

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 13:30

karuna schreef:
Oh 1963 toch ook? Die stond niet vermeld in het bericht. Die lukt ook niet. Alleen 1962 lijkt het

Alleen 1962 nog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:31

Ik heb afgelopen weekend een afspraak voor mn moeder kunnen maken (bouwjaar 1946) zij kan 6 januari terecht.
de schoonzus en zwager hadden ook geen brief, ook daar hebben de kinderen het online voor ze moeten regelen.. Kunnen ook vanaf volgende week terecht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:31

Dat dacht ik ook. Choixx schreef 1963 er ook bij vandaar mijn reactie

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:37

Ik heb het gezien ja, 1962 alleen nog.