Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duc_je

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:27

Ik heb geen idee Escada maar kun je niet even contact opnemen met iemand van LLL https://www.lalecheleague.nl/? Dat is gratis en anders een lactatiekundige, dat is niet gratis :+. Als het afbouwen niet goed gebeurd heb je misschien kans op borstontsteking.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:27

Ik had bij de oudste afgebouwd door net zo lang te wachten tot ik echt pijn begon te krijgen en dan pas te kolven.
Duurde 2 weken en toen was het helemaal klaar.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:41

Ik sloeg gewoon meteen een voeding over, maar dat was eentje die soms wel soms niet nodig was (20u) Dus de ene dag dronk ze wel, andere niet dus die was ook zo eraf.

Nu waren mijn borsten best makkelijk. Heb alleen gisteren om 21u gekolfd ipv drinken om 22u en vanochtend waren ze wel even erg gevoelig :+

Edit: maar vooral als je zo vroeg gaat afbouwen loopt je productie best snel terug volgens mij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 14:44

Je kan ook 1 voeding idd steeds minder kolven, maar dan ben je wel echt heel lang bezig met afbouwen. Het beste is om die voeding gewoon echt over te slaan en alleen als het echt niet anders kan de druk er zokort mogelijk af kolven.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:53

secricible schreef:
Je kan ook 1 voeding idd steeds minder kolven, maar dan ben je wel echt heel lang bezig met afbouwen. Het beste is om die voeding gewoon echt over te slaan en alleen als het echt niet anders kan de druk er zokort mogelijk af kolven.

Je kan ook van een kwartier naar 10 minuten dat een paar dagen volhouden en dan naar 5 minuten en dan kijken of je hem weg kan laten.

Mij werd aangeraden max 1 voeding/ kolfmoment op een dag af te bouwen per week.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:11

Even een vraagje: het is nog lang niet zo ver, maar eind oktober ga ik een weekendje weg met mijn paard. In principe 2 nachten. Ons mannetje zit dan als het goed is nog volledig aan de BV. Hij blijft dan thuis bij papa.

Zouden de mama's die dit al een keer gedaan hebben mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Hoeveel melk moet ik minimaal op voorraad hebben? (hij is dan 4 maanden oud)

Ik neem aan dat ik tijdens het weekend gewoon moet kolven natuurlijk en ik hoop dat ik de melk daar kan invriezen zodat ik mooi weer een voorraad heb voor als ik ga werken.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:28

Hoe lang drinken is voor jullie baby’s normaal? Mijn boef is nu 4 weken oud (en 4 weken te vroeg geboren) . Live borstvoeding geven zijn we nu aan het opbouwen maar hij lijkt nog wat kracht en handigheid te missen. Hij doet er lang over, en slaapt er nu net 2/2.5 uur op. Hij drinkt flink uit de fles (namelijk met gemak 120 mL).
Hoe lang drinken zou normaal zijn? Hij doet er ongeveer 40 minuten over. Ik heb wel een goede productie want met kolven haal ik er zelf in 20 minuten 60-80 mL uit.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:17

@Escada, wij gebruiken op t werk ook het afbouwschema van La Leche League wat hier gedeeld is. Met het advies om pas verder te gaan naar het volgende afbouwstapje als je de voeding kunt overslaan zonder dat je er last van hebt.
Als je nu merkt dat het voedingstijd is als je die voeding eigenlijk wil overslaan kun je eventueel wat warmte tegen je borst houden (kruik, kersenhout, warme douche) en het los masseren. Of 5 minuutjes kolven dat de druk eraf is.
Meestal is het de eerste 2 dagen het pittigst en daarna wordt het beter!

Als je het kolven wil minderen kun je beter minder vaak op een dag kolven dan minder lang. Dan heb je kans dat je borst niet helemaal leeg raakt (met vergrote kans op een borstontsteking).
Als je minder vaak gaat kolven kun je bijvoorbeeld als je nu om de 3 uur kolft, je tijden gaan verzetten en om de 4 uur gaan kolven. En als dit goed gaat voor een paar dagen, naar om de 5 uur...

Je mag altijd PB'en als ik te vaag ben :+

@Gimme, ik heb dus in september een vriendinnenweekend. Ik zit op een uurtje rijden van huis en rij dus 1x op en neer met mijn verzameling melk van 1 dag kolven. Ik heb normaal gezien ruimvoldoende in de diepvries nu om die ene dag te overbruggen voor manlief.

Ik heb mijn voorraadje opgebouwd door af en toe eens extra te kolven als ons meisje er langer tussen liet dan normaal. En ze heeft tot 2 weken geleden altijd maar 1 borst per keer gedronken, dus soms kolfde ik dan de andere kant voor de voorraad!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:38

Hier heeft hij altijd uit 2 borsten gedronken. Maar ik ga nu gewoon af en toe extra kolven inderdaad om een voorraadje te hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 21:07

Gimme_Joy schreef:
Even een vraagje: het is nog lang niet zo ver, maar eind oktober ga ik een weekendje weg met mijn paard. In principe 2 nachten. Ons mannetje zit dan als het goed is nog volledig aan de BV. Hij blijft dan thuis bij papa.

Zouden de mama's die dit al een keer gedaan hebben mij kunnen vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Hoeveel melk moet ik minimaal op voorraad hebben? (hij is dan 4 maanden oud)

Ik neem aan dat ik tijdens het weekend gewoon moet kolven natuurlijk en ik hoop dat ik de melk daar kan invriezen zodat ik mooi weer een voorraad heb voor als ik ga werken.

Ik rekende op een liter per dag, maar je kan de formule 120xkg gebruiken bij 4mnd. En dan nog wat extra.
Ik kolfde idd iedere 3 uur ongeveer.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:06

Als je baby maar uit 1 borst drinkt, wat doe je dan met de andere? Vol laten? :+

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:08

VogeltjeM schreef:
Als je baby maar uit 1 borst drinkt, wat doe je dan met de andere? Vol laten? :+

Soms wel ja. Soms hang ik de handsfree kolf eraan :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:11

Ik voed altijd maar één kant per voeding, dus voed om en om. De andere kant blijft dus soort van vol, maar eenmaal voorbij de stuwingsfase past het zich aan en zijn ze op dat moment ook niet echt vol. Ze zijn gewend aan iedere 6 uur voeden, ipv iedere 3 uur, zeg maar.

Maar als je gewend bent om altijd 2 kanten te voeden en je kind slaat ineens 1 kant over, zou ik idd kijken of je nog even kunt kolven. Mooi moment om je koelkast-/vriezer voorraad weer even aan te vullen en je voorkomt té volle borsten. Als het niet kan, dan overleven ze dat ook wel een keertje ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:05

Hier gaat het ineens hard met afbouwen... Ik was een dagje weg zonder baby en hoefde niet te kolven. Kreeg geen stuwing of harde plekken.

De eerste te voedingen 06:00 en 09:00 krijgt ze beide borsten 1 keer (dronk altijd al een borst). Als ze dan niet leeg zijn, kolf ik ze leeg. Vervolgens krijgt ze rond 17:00 en 19:00 beide borsten weer een keer. De rest van de voedingsmomenten krijgt ze afgekolfde melk (van die ochtend of uit de voorraad) en 1/2 flesjes kunstvoeding. Gaat heel goed zo! Ik hoop dat ik de ochtend- en avondvoedingen kan blijven geven :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:20

VogeltjeM schreef:

Ik heb maanden met maar 1 borst gevoed. Gaat prima.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:24

Mijn productie was de vorige keer steeds maar net aan genoeg, dus het lukte totaal niet om maar 1 borst te voeden (of om überhaupt iets extra's te kolven wat de moeite waard was). Het klinkt wel handig inderdaad qua voorraadje opbouwen... ben benieuwd hoe dat deze keer zal gaan...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:29

Maar als je te weinig produceert moet je ook niet 1 borst per keer aanbieden. Ik ben overgaan op 1 borst per keer door overproductie en een kind wat veel moest overgeven. Toen ik 1 borst ging voeden waren die problemen over. Wel in het begin de ergste druk bij die andere borst eraf gekolfd.

En toen ik een zware borstontsteking had aan mijn probleemkant ( had daar ook vasospasme wat heel pijnlijk was) en de productie aan die kant toch al enorm kelderde met 9 maand met die kant gestopt en maar met 1 borst verder gedaan.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:38

Ik heb overigens het idee dat sinds ik weer werk mn melkproductie drastisch omlaag geschoten is -O- Tim is de hele dag al best onrustig en lijkt niet voldoende te hebben als hij aan de borst gehangen heeft :+.

Ik ben er nog niet aan toe te stoppen hoor -O-

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:00

Niet doen hoor als je daar nog niet aan denkt! De onrust kan ook mama honger zijn of een opkomend tandje. Hoeft niet perse honger te zijn. Bovendien is vaker aanleggen dan juist weer goed.
Ik heb ook dagen waarop de melk minder lijkt. Maar misschien is dat dan mijn gemoedstoestand, of werkt de stress dan tegen, of is het niet minder maar lijkt het maar zo. Geen idee. Kolven ging vandaag ook ruk. Gelukkig nog genoeg in de vriezer.
De eerste lang gevoed en onzekere momenten en die momenten heb ik nu weer af en toe. Maar 11,5mnd en still going :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:29

Na een dag werken kan het ook gewoon mamahonger zijn :-)

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:34

Ik heb een handkolf besteld en die gebruik ik nu. Ik ben er heel erg blij mee en heb het idee dat ik er beter mee kolf dan een elektrische kolf. Super fijn!!
Ik had laatst een verstopt melkkanaaltje, gelukkig kreeg ik hem snel weg gemasseerd. Mijn zoontje dronk ook wat meer in die tijd, maar alles lijkt nu weer in orde gelukkig
Over 2 weken alweer 6 maanden op weg met de borstvoeding, dat was mijn streven om die periode vol te maken.
Nu wil ik graag proberen om het jaar te gaan halen *\o/*

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:31

Dat herken ik. Vooral bij de eerste. Eerst dacht ik, ik zie wel of het lukt. Toen moest en zou ik 3mnd halen, 6mnd, 9 mnd, een jaar :D. Daarna doorgegaan tot het "op" was als gevolg van nieuwe zwangerschap. Toen was M 18/19mnd.
Nog een kleine 3 weken en zijn broertje krijgt ook al weer een jaar bv. *\o/*

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:31

Sinds 2 dagen de middag voeding vervangen voor de fles met BV. Mjjn productie lijkt er haast helemaal mee te stoppen. Geen volle borsten meer of knobbels zoals ik normaal heel snel heb en het lijkt of de kleine nog honger heeft na de voeding. Drinkt compleet beide borsten leeg en stopt erna ook nog zijn vuistje in zijn mond -O- kan je de rest van de voedingen de productie wel opkrikken of snapt je lichaam dat niet als je er ook nog 1 afbouwt?

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:36

Dat zou gewoon moeten stabiliseren hoor. Want nu kies jij ervoor om af te bouwen, maar kan ook het kindje zelf zijn die een voeding minder pakt.
Ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat. J krijgt nu naast de ochtend, avond en nacht overdag nog 2 voedingen. Als hij een jaar is wil ik afbouwen naar 1 voeding overdag en verder water,thee,of wat diksap. Ik ben ook altijd bang dat het instort. :') En ik ben er gewoon nog niet aan toe dat mijn baby straks een dreumes is -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 08:30

Duc_je schreef:
Dat zou gewoon moeten stabiliseren hoor. Want nu kies jij ervoor om af te bouwen, maar kan ook het kindje zelf zijn die een voeding minder pakt.
Ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat. J krijgt nu naast de ochtend, avond en nacht overdag nog 2 voedingen. Als hij een jaar is wil ik afbouwen naar 1 voeding overdag en verder water,thee,of wat diksap. Ik ben ook altijd bang dat het instort. :') En ik ben er gewoon nog niet aan toe dat mijn baby straks een dreumes is -O-

Maar dan gaat je kind dus al snel die voeding wel weer drinken, komt vaker en krikt op.
Afbouwen in voedingen, maar de productie per voeding verhogen lukt niet. Afbouwen zo vroeg al betekend vrijwel altijd dat de borstvoeding vrij snel inzakt zoals je nu merkt.