Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Sorry, ik raak heel erg gefrustreerd van dit soort speculaties. Laten we gewoon afwachten hoe het zich ontwikkelt, ok? We weten nu niet eens hoe volgende week eruit zietlaat staan over een halfjaar.
Zebrastreep schreef:Maar er zit nog wel een addertje onder het gras...
Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin. Daarnaast moeten ook mensen met een vaccinatie nog een mondkapje dragen en is er nog niet bekend of je dan het virus wel kan dragen en alsnog door kan geven aan anderen. En je moet ook nog steeds testen als je na een vaccin klachten krijgt.
Grootste voordeel is toch echt wel dat je minder ziek wordt mocht je het nog krijgen.
Dus ja de maatregelen blijven nog wel even. Ik verwacht dat eigenlijk dit hele jaar ook nog wel.
secricible schreef:Zebrastreep schreef:Maar er zit nog wel een addertje onder het gras...
Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin. Daarnaast moeten ook mensen met een vaccinatie nog een mondkapje dragen en is er nog niet bekend of je dan het virus wel kan dragen en alsnog door kan geven aan anderen. En je moet ook nog steeds testen als je na een vaccin klachten krijgt.
Grootste voordeel is toch echt wel dat je minder ziek wordt mocht je het nog krijgen.
Dus ja de maatregelen blijven nog wel even. Ik verwacht dat eigenlijk dit hele jaar ook nog wel.
Hoe lang weten ze inderdaad nog niet. Maar in principe, als dadelijk de vaccinaties op stoom zijn dan zou dat in theorie ook niet zoveel meer uit hoeven te maken. Ze gaan er nu vanuit dat ze theoretisch gezien minimaal een jaar geldig zijn dus dat moet ruimte bieden.
De besmettelijkheid is nog niet 100% bekend (maar er komen steeds meer signalen binnen dat de besmettelijkheid verdwijnt of fors daalt na vaccinatie, dus ik denk dat die info ook snel bekend is). Maar het dragen van de mondkapjes e.d. is vooral om de druk op de zorg weg te blijven nemen. Zolang maar een kleine groep is gevaccineerd en de rest niet moet je het vuur laag houden, anders liggen je ziekenhuizen alsnog vol.
Er zal dus straks obv de cijfers verder afgebouwd kunnen en moeten worden. Hoe snel dat gaat kun je nu niet voorspellen. Maar het is iig niet zo dat als je straks je vaccin hebt gehad je je mondkapje over je schouder kan gooien en terug kan naar hoe het ooit was. De kracht van vaccinatie ligt nog steeds in de massa en zolang de massa ongevaccineerd is blijft het zoals het is.
Maar tegelijkertijd is nu het streven om voor Oktober iedereen gevaccineerd te hebben. In dat geval kun je er vanuit gaan dat we tegen de zomer/ einde voorjaar toch wel langzaamaan versoepelingen moeten kunnen inzetten denk ik.
Het is heel interessant, want hier zijn ook nog bijna geen voorspellingen op te doen. Nu kunnen ze nog ongeveer inschatten welk percentage van de besmettingen leidt tot zkh-opnames en daarmee kunnen ze toch inschattingen doen over de belasting van de zorg. Als er straks gevaccineerd wordt dan gaan die cijfers veranderen en moeten we denk ik de eerste tijd veel meer varen op de keiharde feiten dan op voorspellingen. En dat zal betekenen dat we aan de voorzichtige kant moeten blijven.
Zebrastreep schreef:Maar er zit nog wel een addertje onder het gras...
Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin.
SusanH schreef:Ik heb nog geen oproep gehad. Maar begrijp dat ze ze gefaseerd afgeven. HR heeft alles al klaar staan maar moeten eerst groen licht krijgen.
Citaat:Na de eerste groep zorgmedewerkers worden ook medewerkers uit de gehandicaptenzorg (178.000 mensen), wijkverpleging en WMO-ondersteuning (166.000 mensen) uitgenodigd voor de vaccinatie.
Zebrastreep schreef:Ligt er denk ik net aan wanner je belt. Collega's van mij zijn 20 en 21 januari al aan de beurt. En wij zitten ook in de gehandicaptenzorg.
Ik kom er niet door met het bellen.....
SusanH schreef:Zebrastreep schreef:Ligt er denk ik net aan wanner je belt. Collega's van mij zijn 20 en 21 januari al aan de beurt. En wij zitten ook in de gehandicaptenzorg.
Ik kom er niet door met het bellen.....
Ja maar dat moet je wel een oproep hebben gehad. En die geven ze gefaseerd af. Ik moet dus nog even geduld hebben.
secricible schreef:_Mir schreef:De meeste mensen stemmen "ja" zo te zien. Ik heb in mijn omgeving nog niemand gesproken die wél gaat vaccineren.
Ik doe het sowieso niet ivm borstvoeding.
dat is toch ook gewoon de landelijke tendens? Op dit moment wordt er gesproken over een vaccinatiebereidheid van 75%. Bijzonder dat dat in jou omgeving zo anders is, maar jij was ook tegen vaccinaties toch?
Echwel schreef:Hier doet HA bel ronde bij risicogroep ik word tussen 4 en half 5 gebeld
Ben wel benieuwd
Iig laat ik mij enten zodra het kan
Magrathea schreef:Echwel schreef:Hier doet HA bel ronde bij risicogroep ik word tussen 4 en half 5 gebeld
Ben wel benieuwd
Iig laat ik mij enten zodra het kan
Oh? Bedoel je risicogroep onder de 60? Want ik ben benieuwd of ik ook gebeld word dan
Heb morgen ook een afspraak bij de HA voor wat anders, zal het wel even vragen.