Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:30

Sorry, ik raak heel erg gefrustreerd van dit soort speculaties. Laten we gewoon afwachten hoe het zich ontwikkelt, ok? We weten nu niet eens hoe volgende week eruit ziet :o laat staan over een halfjaar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:33

Magrathea schreef:
Sorry, ik raak heel erg gefrustreerd van dit soort speculaties. Laten we gewoon afwachten hoe het zich ontwikkelt, ok? We weten nu niet eens hoe volgende week eruit ziet :o laat staan over een halfjaar.

Oke je hebt gelijk :') ik weet inderdaad nog niet eens wat ik morgen ga doen of hoe vandaag eruit gaat zien :') niks is zeker inderdaad

karuna
Drukke kabouter

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:35

Ik ben als ze de laatste lijst blijven aanhouden in februari aan de beurt met astra zenica of johnson enting. Geen idee of dat een of twee prikken zijn.

Een voordeel stel de enting werkt 6 maanden. Dan zal het virus aardig al minder zijn omdat met veel geente mensen er minder snel verspreid kan worden. Als dan nog deel van maatregelen aanblijft ben je al een heel eind voor uit

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:36

Zebrastreep schreef:
Maar er zit nog wel een addertje onder het gras...

Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin. Daarnaast moeten ook mensen met een vaccinatie nog een mondkapje dragen en is er nog niet bekend of je dan het virus wel kan dragen en alsnog door kan geven aan anderen. En je moet ook nog steeds testen als je na een vaccin klachten krijgt.

Grootste voordeel is toch echt wel dat je minder ziek wordt mocht je het nog krijgen.

Dus ja de maatregelen blijven nog wel even. Ik verwacht dat eigenlijk dit hele jaar ook nog wel.

Hoe lang weten ze inderdaad nog niet. Maar in principe, als dadelijk de vaccinaties op stoom zijn dan zou dat in theorie ook niet zoveel meer uit hoeven te maken. Ze gaan er nu vanuit dat ze theoretisch gezien minimaal een jaar geldig zijn dus dat moet ruimte bieden.

De besmettelijkheid is nog niet 100% bekend (maar er komen steeds meer signalen binnen dat de besmettelijkheid verdwijnt of fors daalt na vaccinatie, dus ik denk dat die info ook snel bekend is). Maar het dragen van de mondkapjes e.d. is vooral om de druk op de zorg weg te blijven nemen. Zolang maar een kleine groep is gevaccineerd en de rest niet moet je het vuur laag houden, anders liggen je ziekenhuizen alsnog vol.
Er zal dus straks obv de cijfers verder afgebouwd kunnen en moeten worden. Hoe snel dat gaat kun je nu niet voorspellen. Maar het is iig niet zo dat als je straks je vaccin hebt gehad je je mondkapje over je schouder kan gooien en terug kan naar hoe het ooit was. De kracht van vaccinatie ligt nog steeds in de massa en zolang de massa ongevaccineerd is blijft het zoals het is.

Maar tegelijkertijd is nu het streven om voor Oktober iedereen gevaccineerd te hebben. In dat geval kun je er vanuit gaan dat we tegen de zomer/ einde voorjaar toch wel langzaamaan versoepelingen moeten kunnen inzetten denk ik.

Het is heel interessant, want hier zijn ook nog bijna geen voorspellingen op te doen. Nu kunnen ze nog ongeveer inschatten welk percentage van de besmettingen leidt tot zkh-opnames en daarmee kunnen ze toch inschattingen doen over de belasting van de zorg. Als er straks gevaccineerd wordt dan gaan die cijfers veranderen en moeten we denk ik de eerste tijd veel meer varen op de keiharde feiten dan op voorspellingen. En dat zal betekenen dat we aan de voorzichtige kant moeten blijven.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:39

secricible schreef:
Zebrastreep schreef:

Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin. Daarnaast moeten ook mensen met een vaccinatie nog een mondkapje dragen en is er nog niet bekend of je dan het virus wel kan dragen en alsnog door kan geven aan anderen. En je moet ook nog steeds testen als je na een vaccin klachten krijgt.

Grootste voordeel is toch echt wel dat je minder ziek wordt mocht je het nog krijgen.

Dus ja de maatregelen blijven nog wel even. Ik verwacht dat eigenlijk dit hele jaar ook nog wel.

Hoe lang weten ze inderdaad nog niet. Maar in principe, als dadelijk de vaccinaties op stoom zijn dan zou dat in theorie ook niet zoveel meer uit hoeven te maken. Ze gaan er nu vanuit dat ze theoretisch gezien minimaal een jaar geldig zijn dus dat moet ruimte bieden.

De besmettelijkheid is nog niet 100% bekend (maar er komen steeds meer signalen binnen dat de besmettelijkheid verdwijnt of fors daalt na vaccinatie, dus ik denk dat die info ook snel bekend is). Maar het dragen van de mondkapjes e.d. is vooral om de druk op de zorg weg te blijven nemen. Zolang maar een kleine groep is gevaccineerd en de rest niet moet je het vuur laag houden, anders liggen je ziekenhuizen alsnog vol.
Er zal dus straks obv de cijfers verder afgebouwd kunnen en moeten worden. Hoe snel dat gaat kun je nu niet voorspellen. Maar het is iig niet zo dat als je straks je vaccin hebt gehad je je mondkapje over je schouder kan gooien en terug kan naar hoe het ooit was. De kracht van vaccinatie ligt nog steeds in de massa en zolang de massa ongevaccineerd is blijft het zoals het is.

Maar tegelijkertijd is nu het streven om voor Oktober iedereen gevaccineerd te hebben. In dat geval kun je er vanuit gaan dat we tegen de zomer/ einde voorjaar toch wel langzaamaan versoepelingen moeten kunnen inzetten denk ik.

Het is heel interessant, want hier zijn ook nog bijna geen voorspellingen op te doen. Nu kunnen ze nog ongeveer inschatten welk percentage van de besmettingen leidt tot zkh-opnames en daarmee kunnen ze toch inschattingen doen over de belasting van de zorg. Als er straks gevaccineerd wordt dan gaan die cijfers veranderen en moeten we denk ik de eerste tijd veel meer varen op de keiharde feiten dan op voorspellingen. En dat zal betekenen dat we aan de voorzichtige kant moeten blijven.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer door alle informatie. Ik probeer al zo min mogelijk te lezen omdat ik dan weer reacties lees van anti vaccinatie mensen.

Ik ga zo bellen collega heeft net ook gebeld en die was de 21ste aan de beurt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:40

Zebrastreep schreef:

Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin.

Nope, zéér zeker niet.

Zelfs in het geval dat de vaccins zo kort werken (wat ik niet verwacht overigens) is er dan énorm veel veranderd.

Ten eerste gaat de infectiedruk enorm dalen wanneer heel veel mensen geent zijn. En is je situatie dus dat er minder besmettelijken aanwezig zijn.

Nog veel belangrijker: er ís een vaccin...
Als dat vaccin 'maar' 6 maanden blijkt te werken, dan betekent dat niet dat we terug zijn bij af, maat dat er na 6 maanden opnieuw gevaccineerd moet worden.
Is echt een heel andere situatie.

Dat vaccin is inmiddels knap in productie, en blijkt dat er dus ge-hervaccineerd moet gaan worden na 6 maanden, dan hoeft er geen nieuw vaccin vanaf 0 ontwikkeld te worden, de productielijnen moeten alleen harder werken...

Daarnaast zijn er op dit moment al in totaal 6! verschillende vaccins toegelaten of bijna zo ver.

En nog een heel stel meer in ontwikkeling.

Nope, we zijn dan zéker niet terug bij af. Not by far!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:43

Magrathea schreef:

Ik noem het geen speculaties maar realiteit

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:28

SusanH schreef:
Ik heb nog geen oproep gehad. Maar begrijp dat ze ze gefaseerd afgeven. HR heeft alles al klaar staan maar moeten eerst groen licht krijgen.

Susan, op NOS staat hij nu zo

Citaat:
Na de eerste groep zorgmedewerkers worden ook medewerkers uit de gehandicaptenzorg (178.000 mensen), wijkverpleging en WMO-ondersteuning (166.000 mensen) uitgenodigd voor de vaccinatie.

klinkt dus alsof ze eerst vph-personeel pakken en dan pas de gehandicaptenzorg (jij werkte in de gehandicaptenzorg toch?)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:30

Ja ik las het ook. Wij komen dus in de 2e lichting van de 1e groep.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:32

Ligt er denk ik net aan wanner je belt. Collega's van mij zijn 20 en 21 januari al aan de beurt. En wij zitten ook in de gehandicaptenzorg.

Ik kom er niet door met het bellen.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:34

Hier doet HA bel ronde bij risicogroep ik word tussen 4 en half 5 gebeld
Ben wel benieuwd

Iig laat ik mij enten zodra het kan

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:35

ik ben er door gekomen na 5x proberen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:36

Zebrastreep schreef:
Ligt er denk ik net aan wanner je belt. Collega's van mij zijn 20 en 21 januari al aan de beurt. En wij zitten ook in de gehandicaptenzorg.

Ja maar dat moet je wel een oproep hebben gehad. En die geven ze gefaseerd af. Ik moet dus nog even geduld hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:37

SusanH schreef:
Zebrastreep schreef:

Ja maar dat moet je wel een oproep hebben gehad. En die geven ze gefaseerd af. Ik moet dus nog even geduld hebben.

Ja klopt mijn baas heeft er volgens mij nogal haast mee en echt vanaf moment 1 wanneer het kon het klaargemaakt. Komt denk ik ook dat wij in een klein team werken en het anders werkt dan wanneer je in een grote instelling werkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:37

secricible schreef:
_Mir schreef:
De meeste mensen stemmen "ja" zo te zien. Ik heb in mijn omgeving nog niemand gesproken die wél gaat vaccineren.

Ik doe het sowieso niet ivm borstvoeding.

dat is toch ook gewoon de landelijke tendens? Op dit moment wordt er gesproken over een vaccinatiebereidheid van 75%. Bijzonder dat dat in jou omgeving zo anders is, maar jij was ook tegen vaccinaties toch?

In mijn omgeving ook veel mensen die niet bereid zijn te vaccineren. Veel mensen die ik ken hebben zo of zo weinig vertrouwen in de overheid. Helaas kunnen ze die problemen en het vaccin niet helemaal los van elkaar zien. Gelukkig ken ik ook genoeg mensen die zich wel laten vaccineren. Een deel van de groep die zich niet laat vaccineren doet ook pogingen om mij en anderen af te laten zien van vaccinatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:38

De instellingen moeten wachten op groen licht van de GGD voordat ze de oproepen eruit mogen doen. Zo begreep ik het van mijn leidinggevende.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:39

SusanH schreef:
De instellingen moeten wachten op groen licht van de GGD voordat ze de oproepen eruit mogen doen. Zo begreep ik het van mijn leidinggevende.

Hoop dat jullie snel aan de beurt zijn

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:45

Gelukt

23 januari en 13 februari

En nu kunnen de extreme zenuwen beginnen :j :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:50

Zebrastreep schreef:
Gelukt

23 januari en 13 februari

En nu kunnen de extreme zenuwen beginnen :j :')

Of de blijdschap...

Ik zou graag met je ruilen in dit heel specifieke geval ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:48

Fijn zebrastreepje, met beide vaccinaties steeds een dag voor die van mij. Ik kreeg de indruk dat er bij mij veel collega's wel laten vaccineren en dat zou zo fijn zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:08

Echwel schreef:
Ben wel benieuwd

Oh? Bedoel je risicogroep onder de 60? Want ik ben benieuwd of ik ook gebeld word dan :oo

Heb morgen ook een afspraak bij de HA voor wat anders, zal het wel even vragen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:44

Magrathea schreef:
Echwel schreef:
Ben wel benieuwd

Oh? Bedoel je risicogroep onder de 60? Want ik ben benieuwd of ik ook gebeld word dan :oo

Heb morgen ook een afspraak bij de HA voor wat anders, zal het wel even vragen.

Ja hier doet de HA dat dus..
En ik ben nog 3 maanden onder de 60 dus weet niet welke groep ik hoor :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:47

Ik krijg denk ik gewoon een brief met de oproep.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:48

Weet iemand ook of bepaalde vaccins zijn met levend virus net als gele koorts vaccins

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:54

Echwel schreef:
Weet iemand ook of bepaalde vaccins zijn met levend virus net als gele koorts vaccins

Volgens mij niet.
Enkel AZ en Janssen Pharma werken met vaccins waarin het virus gemanipuleerd is waardoor het zich niet kan vermenigvuldigen en dus onschadelijk is.
Denk ik toch :P