Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:10

Ik snap die weerstand tegen mondmaskers in Nederland niet. Voor mij is dat echt een spuit elf verhaal.
De halve wereld loopt al 6 maanden met mondmaskers en nergens zijn er daardoor doden od gevallen.
En dan zou het nu in Nederland ineens niet bewezen zijn en slecht voor de gezondheid :') .
Beperking van de vrijheid, mwa. Te veel controle/politiestaat kan ik het wel mee eens zijn maar daarin zijn mondmaskers echt het minste van je zorgen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb een hekel aan die krengen. Maar ik draag ze dus al 6 maanden en guess what, still alive.
En dan zullen we maar niet beginnen over chirurgen of mensen die in bouw/chemie werken en òòk godganse dagen met maskers rondlopen, jaren aan een stuk. Die beroepen zijn nog steeds niet uitgestorven wegens gebrek aan personeel die het masker overleeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:26

Blussem schreef:
secricible schreef:
En waarom zou men in maart/april ineens zo'n extreem landelijk alcoholgebruik hebben gehad en zoveel slapeloosheid dat we er van op de IC kwamen?
Doel je op carnaval? Wat is er deze carnaval zo bijzonder dat het aantal IC opnames verdrievoudigd tov alle andere jaren? Andere jaren drinkt men ook en slaapt men ook niet? Dat verklaart geen verdrievoudiging...
Ik volg je echt even niet..

Het is de combinatie.
Hoe denk je dat je afweer is na paar avonden flink doorhalen? Doe dit ook bij een grote virus uitbraak en de kans dat je ziek wordt is groot.
Daarnaast hebben we in Nederland erg weinig ziekenhuis bedden. Als 0,1% van Nederlanders ernstige klachten krijgt dan hebben we daarvoor niet genoeg ziekenhuis bedden.

We hadden er in November ook 600 gevuld. Toen was er geen carnaval en toch lagen er bijna 2x zoveel mensen op de IC als bij de extreme griepgolf van 2018.
Als corona niet bestaat, hoe valt dat dan te verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:57

Blussem schreef:
Daarnaast hebben we in Nederland erg weinig ziekenhuis bedden. Als 0,1% van Nederlanders ernstige klachten krijgt dan hebben we daarvoor niet genoeg ziekenhuis bedden.

En dat is dus precies de reden dat we ons aan die maatregelen moeten houden.

opisop_shop

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:17

Ik vind het best beangstigend hoe sommige mensen denken.
Zonder te willen generaliseren zie ik dit in mijn Facebook vrienden wel alleen voorkomen bij minder hoog opgeleide mensen met als uitzondering één, een anti vaxxer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:19

Ik heb er net weer eentje verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:25

opisop_shop schreef:
Zonder te willen generaliseren zie ik dit in mijn Facebook vrienden wel alleen voorkomen bij minder hoog opgeleide mensen met als uitzondering één, een anti vaxxer.

Dat is idd ook mijn ervaring en andere mensen die ik ken (buiten mijn zusje) zijn sowieso vrij extreem, hebben bijvoorbeeld met de hele familie al jaren ruzie..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:28

Ik zag al een site voorbij komen waar je een pas kan bestellen om aan te geven dat je geen mondkapje op kan. Geld betalen voor iets wat niet officieel erkend wordt, niet vanuit de overheid en geen enkele controle. Heel erg fout vind ik.

Die ontheffing voor mensen die echt geen mondkapje opkunnen door medische redenen, ja oké. Maar daar gaan ook mensen misbruik van maken die gewoon niet moeten zeuren en eens moeten stoppen met dwars liggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:35

opisop_shop schreef:

Ook mijn ervaring.

Mondkapjes heb ik ook m'n bedenkingen bij. Draag hem wel, maar ze stimuleren enorm het op en af zetten (tijdens lopen wel, als je zit niet, ga je naar de wc op, daarna weer af) terwijl je dan dus 100x met je handen van alles van en naar je kapje kan overbrengen. Lijkt mij niet echt wenselijk. Ik baal er ook van, maar kan me er super druk over maken maar heb ik alleen mijzelf mee. Het beleid verander ik er niet mee maar het humeur van mijsf en anderen wel dus ik maak me er liever niet druk om

Merk op fb ook echt stomme berichten. Het grappige is dat de antivax club zoals ik ze even noem enorm veel berichten deelt (en idd met 'dus..' en verder geen mening of onderbouwing) maar de voorstanders niet. Vind dat ook altijd weer bijzonder. Waarom moeten die zo hard rond toeteren en blijft het wetenschappelijke en meer voor de Hand liggende zo stil?

Vraagje. Moet je in de sport school ook een kapje op tijdens de oefeningen eigenlijk, of alleen tussen door als je je verplaatst?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:54

Sportschool alleen als je je tussendoor verplaatst bij mijn weten.

Voor de herstellers van corona: wat ontzettend fijn en een geruststelling!

Ik zag van de week in mijn twitterfeed een persoon die het in maart heeft gehad. Fanatieke wandelaar. Zijn VO2Max is van 80% naar 30% gegaan volgens zijn garmin. Nu vind ik de VO2Max via de garmin zelf niet al te betrouwbaar, maar het is wel een fors percentage dat het gedaald is. Ik wil best een linkje delen via PB. Om de beste man online te bespreken op een forum vind ik nogal wat ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:56

Thioro schreef:
Ik snap die weerstand tegen mondmaskers in Nederland niet. Voor mij is dat echt een spuit elf verhaal.
De halve wereld loopt al 6 maanden met mondmaskers en nergens zijn er daardoor doden od gevallen.
En dan zou het nu in Nederland ineens niet bewezen zijn en slecht voor de gezondheid :') .
Beperking van de vrijheid, mwa. Te veel controle/politiestaat kan ik het wel mee eens zijn maar daarin zijn mondmaskers echt het minste van je zorgen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb een hekel aan die krengen. Maar ik draag ze dus al 6 maanden en guess what, still alive.
En dan zullen we maar niet beginnen over chirurgen of mensen die in bouw/chemie werken en òòk godganse dagen met maskers rondlopen, jaren aan een stuk. Die beroepen zijn nog steeds niet uitgestorven wegens gebrek aan personeel die het masker overleeft.

Ik draag ze ook al verplicht maanden, en ik heb de coronagevallen weer zien stijgen.

Dat, in combinatie met hoe vies en benauwd ik ze vind en een absolute inbreuk op mijn recht op vrijheid maakt dat ik ze alleen maar op doe om een boete te voorkomen.

Dus ja, ik snap na zoveel maandem een gedwongen mondmasker alle protesten wel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:57

Palmara, in welke zin is het een inbreuk op recht van vrijheid? Een gedwongen lockdown is dat in mijn ogen meer dan een mondkapje. Ja, ik vind een mondkapje ook vervelend en draag hem als het even kan niet, maar als het moet op sommige locaties dan doe ik hem gewoon op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:58

Op welke manier voelt een kapje voor jou als vrijheid belemmering? Serieuze vraag. Ben wel benieuwd. Ik heb niet het idee dat het mij beperkt in m'n vrijheid namelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:00

Je moet maar zo denken een goede COVID besmetting perkt je vrijheid pas (voor)goed in.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:05

Dat ik dat op MOET. Op straffe van een boete. En dat ik geen frisse lucht kan inademen.

En dat betekend dat ik dus 1 keer per week door de super ren, geen koffie meer drink, geen andere winkel in loop, etcetera. Klopt dat dat mijn eigen keuze is, maar die keuze had ik nooit gemaakt als een mondkapje niet verplicht was.

Ik zou exact hetzelfde handelen als bijvoorbeeld een boerka, een stringbikini, een bril of een pet VERPLICHT werden ingevoerd.

Het mondkapje helpt imo net zo goed tegen covid en de verspreiding als bovengenoemde kledingstukken en atributen.

Dus ja, ik ben belemmerd in mijn vrijheid. En het klopt dat een complete lockdown (ook meegemaakt hier, we mochten de hond niet eens uitlaten) nóg erger is, maar met een verplicht mondkapje voorkom je dat NIET, zoals we in delen van europa zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:06

Ik begrijp daar ook helemaal niets van, van die vrijheid beperking door een mondkapje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:06

Ik las net op fb dat de vaccinatie geplande methode is om zwakkeren (diende staat veel geld kosten) uit de weg te ruimen. En dat daarom die groepen dus als eerste worden gevaccineerd met het 'nare' vaccin.

Ik vind het echt bizar hoe zwart mensen de wereld kunnen maken en hoe veel angst ze rondzaaien. En juist die mensen zeggen dat er juist door overheid angst wordt gezaaid met de maatregelen. Maar als iemand in angst leven en rondbezuinen zijn het zulke complotdenkers wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:07

Waar je het mondkapje verplicht op moet is van frisse lucht weinig sprake.
Buiten hoeft het niet....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:09

tienus63 schreef:
Je moet maar zo denken een goede COVID besmetting perkt je vrijheid pas (voor)goed in.

Dat geldt voor een heel klein percentage. De rest heeft niet/nauwelijks ergens last van.
En een mondkapje beschermt daar niet tegen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:11

Met de huidige cijfers is een klein percentage al heel welkom.

Bedankt voor je toelichting. Jammer dat je het zo ziet en voelt.

Ben blij dat ik dat gevoel niet heb en mijzelf niet zo druk maak hierover. Scheelt een hoop zorgen en frustratie als ik dat zo lees.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:11

Echwel schreef:

Ik woon in spanje en hier moet hij ook op met het verplaatsen van winkel A naar terras B. Bij de laatste mag hij af als je wan consumeert.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:13

Palmera schreef:
Dat ik dat op MOET. Op straffe van een boete. En dat ik geen frisse lucht kan inademen.

En dat betekend dat ik dus 1 keer per week door de super ren, geen koffie meer drink, geen andere winkel in loop, etcetera. Klopt dat dat mijn eigen keuze is, maar die keuze had ik nooit gemaakt als een mondkapje niet verplicht was.

Ik zou exact hetzelfde handelen als bijvoorbeeld een boerka, een stringbikini, een bril of een pet VERPLICHT werden ingevoerd.

Het mondkapje helpt imo net zo goed tegen covid en de verspreiding als bovengenoemde kledingstukken en atributen.

Dus ja, ik ben belemmerd in mijn vrijheid. En het klopt dat een complete lockdown (ook meegemaakt hier, we mochten de hond niet eens uitlaten) nóg erger is, maar met een verplicht mondkapje voorkom je dat NIET, zoals we in delen van europa zien.

Ik weet even niet of je in Spanje het mondkapje buiten ook non-stop op moet. Maar een groot gedeelte van bovenstaande deed ik ook al zonder mondkapje. In het begin van dit tijdperk (maart) was het ook de supermarkt snel in op rustige tijden.. 1 keer per week. De rest viel toen ook weg. (koffiedrinken is nu hier sowieso geen optie, ja, een coffee to go)

De vergelijking met het verplichten van item x/y/z snap ik wel. Die gedachtengang ook wel. Op 1 punt na: Het dragen van een mondkapje is bedoelt voor de veiligheid van mensen. Die genoemde items doen weinig voor veiligheid van anderen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:15

Palmera schreef:
tienus63 schreef:

Dat geldt voor een heel klein percentage. De rest heeft niet/nauwelijks ergens last van.
En een mondkapje beschermt daar niet tegen.

Je zou er maar bij dat kleine percentage horen.....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:19

Echwel schreef:

wat niet is kan nog komen Echwel .. men zou het mondkapje ook nooit verplichten bij jullie en toch is de plicht er nu ... bij ons en in nog meer landen is het wel al verplicht buiten op straat , bij ons ook maanden in natuur , duinen etc dus zeggen dat waar het verplicht is geen frisse lucht is ook niet juist

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:19

En je zult je maar sinds half maart al non-stop aan moeten passen op alle denkbare manieren en ten koste van jezelf en je inkomen voor dat kleine percentage.

Echt, voor alles valt wat te zeggen natuurlijk, niet alleen dat kleine percentage dat ziek word lijdt onder Corona. Diegenen die op hun gat gaan door de maatregelen lijden net zo hard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 11:20

Terwijl we in Luxemburg ook al sinds maart met mondkapjes op moeten lopen, hoeft het gelukkig alleen maar binnen.