De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:41

Joman schreef:
StonedRomy schreef:
Gewoon als vraag, mag je als Nederlander die besmet is in Nederland, in quarantaine in een ziekenhuis over de grens? Heb je de keus in welk ziekenhuis in Nederland je in quarantaine gaat?

Met besmetting de grens over reizen om daar vervolgens in een ziekenhuis te gaan bivakkeren? Lijkt me wat raar.
En ik denk dat je in Nederland niet mag kiezen nee. Het Erasmus houdt zich oa bezig met besmettingen. Wat is het voordeel van het uitkiezen van een ziekenhuis? Bezoek mag je toch niet ontvangen...

Mijn hele medisch dossier ligt in het buitenland, uitkiezen van ziekenhuis heeft te maken met hele grove fouten in het universiteits ziekenhuis in de stad waar ik woon.

Ik zou dan niet zomaar de grens over reizen en een ziekenhuis binnen wandelen daar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:42

Er zijn ook besmette mensen die geen ziekteverschijnselen krijgen maar ondertussen wel andere mensen besmetten. Als die andere mensen een wat zwakker gestel hebben kunnen ze wél overlijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:43

germie schreef:
En nog belangrijker: gaat dat dan van je eigen risico af? Vooral als je eigenlijk geen zorg nodig hebt. Die vraag vind ik wel belangrijk. Je hebt besmet, ziek zijn, en dan als laatste stap medische zorg nodig hebben. Alleen bij dat laatste zou het je je eigen risico mogen kosten. Anders mag je ook zorg weigeren.

Het is op dit moment een meldingsplichtige infectieziekte uit groep A. Dat betekent dat de volgende wettelijke maatregelen mogelijk zijn: gedwongen opname tot isolatie of thuisisolatie, gedwongen onderzoek, gedwongen quarantaine (inclusief medisch toezicht), verbod van beroepsuitoefening.
Bron: https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infe ... gsplichtig

Ladybird
Moderator Algemeen

He jongens zullen we het wel een beetje gezellig houden en niet op elkaar gaan lopen harrewarren? Het topic liep zo fijn.

Ik vind sws ergens dat de GGD/RIVM wat laks over komt op alles, ook met die 2 weken quarantaine die mensen hebben moesten, maar wat niet echt gecontroleerd werd. Ergens voel ik toch niet dat ik het allemaal vertrouw ofzo. Ze maken zich er imo beetje makkelijk van af. Overigens is dit een onderbuikgevoel na alles wat ik gelezen heb en niet zozeer hard bewijs ofzo.

Ik gok wel dat als je eenmaal in quarantaine geplaatst word in een ziekenhuis dat je niet zoveel keuze meer hebt welk zkh dat dat wordt.

Anoniem

StonedRomy schreef:
Joman schreef:

Met besmetting de grens over reizen om daar vervolgens in een ziekenhuis te gaan bivakkeren? Lijkt me wat raar.
En ik denk dat je in Nederland niet mag kiezen nee. Het Erasmus houdt zich oa bezig met besmettingen. Wat is het voordeel van het uitkiezen van een ziekenhuis? Bezoek mag je toch niet ontvangen...

Mijn hele medisch dossier ligt in het buitenland, uitkiezen van ziekenhuis heeft te maken met hele grove fouten in het universiteits ziekenhuis in de stad waar ik woon.

Ik zou dan niet zomaar de grens over reizen en een ziekenhuis binnen wandelen daar.

Ah precies, dat schept duidelijkheid. Al weet ik niet of dat zomaar zou kunnen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:44

Als ik naar een land ben geweest met zo´n uitbraak, zou ik toch ook mezelf iets meer isoleren/ controleren/ handen wassen..
Niet omdat ik zou denken dat ik het heb, maar omdat ik het risico wil beperken dat áls ik het heb, ik anderen ziek maak. En zeker ook om de omgeving gerust te stellen.

Dit doe je dan gewoon bovenop het advies van de artsen etc. Waarom zou je alleen het minimale doen, hetgeen waar je toe verplicht wordt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:44

pien_2010 schreef:
Germie, besmetting betekent niet gelijk ziek zijn of worden. Er zijn besmette mensen, die nergens last van hebben. Dus dan hoef je niet in een ziekenhuis of zo. Maar een klein percentage wordt werkelijk echt ziek en van dat percentage overlijdt er ongeveer 2,5%.

Dat bedoel ik ook. Maar er zijn plaatsen waar ze ook de niet zieke mensen in een ziekenhuis gepropt hebben in China, wel besmet, niet ziek. Dat lijkt mij raar als dat hier gebeurt. En als dat gebeurt, dan lijkt het mij niet van je eigen risico te gaan. Gewoon een 'wat vraag je je af'.
Maar stel je voor, je komt in China in het ziekenhuis, je knapt weer deels op, maar virus is nog niet weg. Dan lijkt het mij niet dat je verscheept wordt naar Nederland, dan lijkt mij dat je pas weg mag als het virus weg is. En mocht je dan een week na virusvrij te zijn een blinde darm ontsteking oplopen in Nederland, dan krijg je het mrsa quaranaine protocol lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:45

Kana schreef:
Joman schreef:

Ja heel belangrijk. Maximaal EUR 385,-- voor je eigen gezondheid en de gezondheid van anderen ophoesten. Pfoeeeee, zware last.
Ik zou zeggen, sla je polis eens na op pandemieën. En als je dat zo'n belangrijke vraag vindt, waarom vind je het dan niet wat belangrijker eea te voorkomen ipv genezen?

Misschien moet jij eens naar je eigen toon kijken ipv te zeiken over een ander.

Zeiken }:0 ? Ik zeik niet over een ander. Ik reageer naar Germie, volgens mij niks mis mee :+
En blijkbaar valt het meerderen op dat Germie zo nu en dan wat vreemde reacties plaatst. Lijkt me niet dat ik Germie er persoonlijk mee raak, daar het eea over op te merken.

En bovendien, als Germie die vraag heeft, kan ze het uitzoeken/navragen toch.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:47

Joman schreef:
germie schreef:
En nog belangrijker: gaat dat dan van je eigen risico af? Vooral als je eigenlijk geen zorg nodig hebt. Die vraag vind ik wel belangrijk.

Ja heel belangrijk. Maximaal EUR 385,-- voor je eigen gezondheid en de gezondheid van anderen ophoesten. Pfoeeeee, zware last.
Ik zou zeggen, sla je polis eens na op pandemieën. En als je dat zo'n belangrijke vraag vindt, waarom vind je het dan niet wat belangrijker eea te voorkomen ipv genezen?
scherp hihi. Je kunt het beste heel voorzichtig zijn germie, anders kan dat je zo maar je eigen risico kosten. Wordt de reis toch nog 385 duurder.

germie

Nou, sorry, maar je schrijft het wel heel bot alsof ik dom ben, en dat ben ik niet :D. Maar ik vraag het mij gewoon af. Niets mis mee dus. En ik kan het wel navragen, ik zal het wel in het dingen die je je afvraagt topic zetten als ik die terug kan vinden. En ja, zo'n eigen risico kan een hoge kostenpost zijn voor sommige mensen, en ook een reden om aan zorgweigering te doen. Dus zo raar is zo'n vraag niet hoor. :Y)
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Éénmaal hier is het denk ik bijna onmogelijk om de normale verkoudheden en griepjes te onderscheiden van corona.

Half Nederland loopt op dit moment met een snotneus en een kuchje rond. Ik helaas niet uitgezonderd.

En ja, als ik besmet zou blijken te zijn, maar ik ben verder niet zieker dan tijdens een simpele verkoudheid, dan zou ik me ook verzetten tegen opname in het ziekenhuis ivm mijn eigen risico.

Niet iedereen heeft even €385 op de plank klaarliggen om op te maken. En zeker niet als het niet nodig is voor je eigen welzijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:48

mvdende schreef:
Éénmaal hier is het denk ik bijna onmogelijk om de normale verkoudheden en griepjes te onderscheiden van corona.

Half Nederland loopt op dit moment met een snotneus en een kuchje rond. Ik helaas niet uitgezonderd.

En ja, als ik besmet zou blijken te zijn, maar ik ben verder niet zieker dan tijdens een simpele verkoudheid, dan zou ik me ook verzetten tegen opname in het ziekenhuis ivm mijn eigen risico.

Niet iedereen heeft even €385 op de plank klaarliggen om op te maken. En zeker niet als het niet nodig is voor je eigen welzijn.

Dat bedoel ik. Je hebt al zorgweigeraars wegens angst om het eigen risico. Die zijn dan toch ook een potentieel risico?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:49

Sintara schreef:
Als ik naar een land ben geweest met zo´n uitbraak, zou ik toch ook mezelf iets meer isoleren/ controleren/ handen wassen..
Niet omdat ik zou denken dat ik het heb, maar omdat ik het risico wil beperken dat áls ik het heb, ik anderen ziek maak. En zeker ook om de omgeving gerust te stellen.

Dit doe je dan gewoon bovenop het advies van de artsen etc. Waarom zou je alleen het minimale doen, hetgeen waar je toe verplicht wordt?

Eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:51

mvdende schreef:

Nee precies, laten we het welzijn van anderen ook meteen vergeten!
Het valt me toch wel meer op in dit topic: als je zelf niet perse tot de risicogroep behoort, wordt er van alles (potentieel) ondernomen. Dat je daarmee anderen mogelijk in gevaar brengt (en daarmee dus ook op kosten jaagt), lijkt ineens niet zo'n probleem? Ik vind dat bijzonder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:52

Nou hier inderdaad ook snipverkouden, hoest de longen uit mijn lijf en heb lichte verhoging. Moet ik nu meteen in paniek raken? Waarschijnlijk ben ik gewoon verkouden. Ibuprofen er in en we kunnen weer door hoor. Voor mezelf ben ik er ook niet zo bang voor eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:52

germie schreef:
mvdende schreef:

Dat bedoel ik. Je hebt al zorgweigeraars wegens angst om het eigen risico. Die zijn dan toch ook een potentieel risico?

Dat weet je toch helemaal niet? Ik lees nergens dat je daadwerkelijk hebt uitgezocht dat het mogelijk van je eigen risico af gaat. Dus deze conclusie kun je niet trekken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:53

germie schreef:
Nou, sorry, maar je schrijft het wel heel bot alsof ik dom ben, en dat ben ik niet :D. Maar ik vraag het mij gewoon af. Niets mis mee dus. En ik kan het wel navragen, ik zal het wel in het dingen die je je afvraagt topic zetten als ik die terug kan vinden. En ja, zo'n eigen risico kan een hoge kostenpost zijn voor sommige mensen, en ook een reden om aan zorgweigering te doen. Dus zo raar is zo'n vraag niet hoor. :Y)

Het is in Nederland zo opgeschaald dat je gedwongen kan worden om mee te werken..dus dag 385 euro dan

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:54

Suzanne F. schreef:
Nou hier inderdaad ook snipverkouden, hoest de longen uit mijn lijf en heb lichte verhoging. Moet ik nu meteen in paniek raken? Waarschijnlijk ben ik gewoon verkouden. Ibuprofen er in en we kunnen weer door hoor. Voor mezelf ben ik er ook niet zo bang voor eigenlijk.

mja ik ben al anderhalve week ziek. dag 12 zit ik nu op. Heb al op de HAP gezeten en ben bij de dokter geweest, maar heb gewoon de griep zeggen ze. Overigens 0x de vraag gehad of ik in China ben geweest..

Anoniem

imaudy schreef:
germie schreef:

Het is in Nederland zo opgeschaald dat je gedwongen kan worden om mee te werken..dus dag 385 euro dan

Joh, je kunt ook in delen betalen of morgen je been breken. Dan ben je je eigen risico ook kwijt. Ik zie daar echt geen probleem in.

mysa
correspondent/vertaler

Over dat eigen risico, dat moet je sowieso 'ergens op de plank' hebben liggen. Of in elk geval aangeven dat je gespreid wilt betalen, mocht dat nodig zijn. Ook niet zo'n ramp om dat af en toe te moeten betalen? Veel mensen (ik ook) moet ieder jaar dat eigen risico betalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:55

Ladybird schreef:
Ik vind sws ergens dat de GGD/RIVM wat laks over komt op alles, ook met die 2 weken quarantaine die mensen hebben moesten, maar wat niet echt gecontroleerd werd. Ergens voel ik toch niet dat ik het allemaal vertrouw ofzo. Ze maken zich er imo beetje makkelijk van af. Overigens is dit een onderbuikgevoel na alles wat ik gelezen heb en niet zozeer hard bewijs ofzo.

Dat zeg je goed. Dat onderbuikgevoel heb ik ook. Vooral omdat echt ieder land het totaal anders doet terwijl Nederland wel uitzonderlijk laconiek daarin is. Ik vind het ook zo ongelooflijk moeilijk om daar een goed oordeel over te hebben omdat er echt zo ontzettend veel onduidelijk is over dit virus. Daarom ben ik toch maar extra voorzichtig en waakzaam.

mvdende

germie schreef:
mvdende schreef:

Ik denk dat dat een héél groot probleem gaat zijn.

Niemand is namelijk verplicht zich met een snotneus en een kuchje te melden bij de huisarts.

Er zullen genoeg mensen zijn die ondanks dat ze in een gevarenzone zijn geweest (Als het in Nederland uitgebroken zou zijn) en een snotneus oplopen, die zich echt niet gaan melden bij de huisarts..

En opvallen doet het niet, immers er lopen er nog miljoenen met een snotneus rond.

Éénmaal hier is het onbegonnen werk. Nederland is niet zo groot, dus de verspreiding zal snel gaan.

Anoniem

Loretta schreef:
Ladybird schreef:

Dat zeg je goed. Dat onderbuikgevoel heb ik ook. Vooral omdat echt ieder land het totaal anders doet terwijl Nederland wel uitzonderlijk laconiek daarin is. Ik vind het ook zo ongelooflijk moeilijk om daar een goed oordeel over te hebben omdat er echt zo ontzettend veel onduidelijk is over dit virus. Daarom ben ik toch maar extra voorzichtig en waakzaam.

Dit gevoel bekruipt mij ook....

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:57

Suzanne F. schreef:

Idd, hier in mijn werkomgeving is denk ik 2/3 momenteel aan het snotteren en hoesten.
Wij hebben dagelijkse inloop van enorm veel mensen. Mocht er iets geks zitten achter het snotteren en kuchen dan gaat het niet echt opvallen.

imaudy

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:03

Als er meerdere mensen in Nederland besmet zijn, dan zouden ook mensen bij moeten zijn met hele zware symptomen. Denk dat Nederlanders veel minder knuffelig zijn dan bv Italianen. Dat zal ook wel schelen. Mensen hier doen de deur nog niet eens open als er aangebeld wordt las ik in een ander topic. Ik ook niet moet ik bekennen