Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:21

rien10 schreef:
Hierboven wordt 60 tot 80 euro genoemd en we hebben het over een kleuter. Papa en mama betalen. :)

Haha nee gaat van zijn spaargeld af hoor ;-).

Toch zal ik vrijdag eens navragen hoe het zit bij het consultatiebureau (dan krijgt de jongste de vaccinatie waar meningokokken bij in zit) en of het echt zo duur is. En wat hun advies eigenlijk is. Bij ons zijn ze wel redelijk nuchter bij het consultatiebureau :-)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:26

Titeren is alleen belangrijk voor mensen die iets tegen vaccinaties hebben en liever niet een vaccinatie teveel zetten. De meeste mensen zal dat worst wezen. Die zetten de vaccinatie die ze nog niet hebben gehad zonder vooronderzoek, dat kan namelijk geen kwaad (dat denken alleen de anti-vaxxers).

En Bigone, vaccinaties wórden vergoed door de overheid. Als je het rijksvaccinatieprogramma volgt met je kind dan is alles gratis. Alleen als je daar van af wil wijken of extra vaccinaties wil dan moet je ze zelf betalen.
Dat vind ik ook logisch. Het rijksvaccinatieprogramma is goed doordacht, als iedereen maar zelf wat gaat doen dan heb je helemaal geen zicht meer op de vaccinatiegraad. Vaccins die de huisarts zet buiten het programma om die worden niet geregistreerd bij het RIVM, dus elk overzicht ontbreekt dan. Het is geen winkel, waarbij e zelf maar wat doet en de overheid alles betaalt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:28

verootjoo schreef:
_lautje_ schreef:
Hier hem wel laten zetten bij de oudste ondanks de prijs. Geen moment twijfel gehad toen een jochie bij haar in de groep op kdv in ziekenhuis lag met meningokokken. Gelukkig overleefd en ‘slechts’ doof. Maar dat wil je niet meemaken

Zit die niet standaard erbij dan? :=

Nu wel, maar als je kindje ouder is dan valt het niet in de groep waar het nu wel bij in het programma zit. Wij hebben onze oudste ook op eigen kosten tegen meningokokken laten vaccineren. Bij de jongste zit het gratis in het programma.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:33

Magrathea schreef:
Zo duur!! :oo Wow. Ik dacht dat vaccinaties een stuk goedkoper waren.

De meeste zijn 35,- euro ongeveer. Alleen die meningokokken acwy is vrij prijzig. Jaa, ik weet er nu alles van :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:38

Waves schreef:
Citaat:
Zit die niet standaard erbij dan? :=

Nu wel, maar als je kindje ouder is dan valt het niet in de groep waar het nu wel bij in het programma zit. Wij hebben onze oudste ook op eigen kosten tegen meningokokken laten vaccineren. Bij de jongste zit het gratis in het programma.

Oh... maar lautje haar kind is net zo oud als de mijne en zij heeft wel een zelf laten doen, schreef ze. Dus ik dacht dat zij het over een andere heeft...
Meningokokken zijn in veel soorten met allerlei letters :P

_lautje_

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:24

Die van ons hebben de oude men prik gehad Vero. Er is nu een nieuwe die ze nu krijgen waar de W variant bij is meegenomen. Overigens is Meningokokken B ook heel link en zit die in geen van beide vaccins en wordt er door kinderartsen echt opgeroepen dat daar ook voor gevaccineerd dient te worden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:28

Gek dat juist die er niet bij zit. Kan me ergens vaag herinneren dat dat juist vaak de variant is die opkomt

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:02

Citaat:
Volgens het RIVM overlijden per jaar twee tot vijf mensen aan meningokokken B, het meest voorkomende type onder kinderen van 0 tot 5 jaar. Elk jaar lopen iets meer kinderen van 0 tot 4 jaar de bacterie op: van 19 in 2015 tot 31 vorig jaar, toen in totaal 74 mensen in Nederland ermee besmet raakten.

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b65f22ab/

Ik lees dat vaccineren tegen B wel zelf kan, maar dat zijn maar liefst 3 prikken en kost 235 euro. Ook zijn er veel bijwerkingen, zoals hoge koorts. En hij beschermt in 75% van de gevallen, dus het is een lastige om standaard in het pakket op te nemen.

Maar los daarvan, ik vind dit soort dingen altijd wel eng om te lezen. Het zou je maar overkomen.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:50

Citaat:
Maxima, Ben je zelf ongevaccineerd? En ga je met een gerust hart op reis naar India en Bangladesh enzo? Ook met je kinderen? Ik ben daar altijd zo verbaasd over, dat mensen hun kinderen niet inenten maar tegelijkertijd wel elk gevaar (voor hunzelf) vermijden. Je kinderen hebben pas wat aan het omgevaccineerd zijn als ze de ziekte natuurlijk doormaken. Zoek je de ziektes dan op? Zo nee, waarom niet?

ik ben zelf, naar wat mij is verteld, uitgesteld en deels gevaccineerd. De dktp uitgesteld en gespreid (dus enkele vaccins en geen cocktail) en ik denk (weet ik niet zeker) geen bmr. Ik en mijn broer hebben in elk geval kinkhoest en rodehond gehad. Kinkhoest niet als baby, ik was 2, mijn boer 4. Rode hond weet ik niet meer en ik denk niet dat wij mazelen hebben gehad, daar heb ik mijn ouders nooit over gehoord in elk geval.

Buiten dat ik in geen geval op vakantie wil naar Azie (persoonlijke voorkeur) gaan we wel "gewoon" op reis. Ik hoop inderdaad dat mijn kind de kinderziektes (ja, inclusief mazelen....omdat nog altijd bij het overgrote deel van de gevallen kinderziektes zonder complicaties verlopen....ja ook polio) doormaakt. Of ik het zou opzoeken hangt helemaal van de situatie af, ik zou het in elk geval niet "ontlopen", voor zover dat kan want als je erachter komt is het vaak toch al te laat.

Of dat ook gebeurd zullen we zien, ik ben er in elk geval niet bang voor en zie meer heil in natuurlijke immuniteit dan in vaccinatie. Zowel nu als op lange termijn nog los van het feit dat de veiligheid, met 5 tot 10 vaccinatie doden per jaar, niet gegarandeerd kan worden.

En als mijn dochter op haar 18e zegt dat ik heel dom was en dat zij graag alle vaccinaties wil inhalen dan zal ik haar steunen. Ik ben geen lid van mijn eigen opgerichte sekte waarbij je bij overtreding uitgestoten wordt ;-) Zodra zij haar keuzes kan maken mag ze die van mij maken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:07

Ik vind een vaccinatiecocktail zo'n vreemd woord, alsof er gewoon wat zooi bij elkaar is gegooid :') dat daar ontzettend veel research in zit willen antivaxxers/kritische prikkers niet geloven helaas

Jij wil dat je kind polio doormaakt?! :wow:

Ik snap je redenering sowieso niet zo goed: het overgrote deel van de kinderziektes verloopt zonder complicaties. Maar het nog-veel-grotere-overgrote deel van de vaccinaties heeft -buiten een beetje auwie op de prikplek- ook geen complicaties. Maar dan toch voor de kinderziektes kiezen? >;)

Natuurlijke immuniteit == immuniteit door vaccinaties. Het is vrijwel hetzelfde. Mazelenvaccin beschermd, net als de mazelen doormaken, levenslang. Het maakt beiden namelijk gebruik van dezelfde methode. Maar goed, als je dat na al die pagina's nog niet door hebt dan gaan we je dat ook niet aan je verstand krijgen :n

Er is al meerdere malen om een bron gevraagd bij je '5 tot 10 vaccinatiedoden per jaar' en vooralsnog hebben we geen bron ontvangen. Bovendien is het dankzij vaccinaties dat het aantal doden zo laag ligt bij de te-vaccineren ziektes en dat als iedereen net als jou denkt dat er veel meer doden aan de ziektes zullen komen dan in de tegenovergestelde situatie bij vaccinaties.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 13:19

Maxima_S schreef:
Buiten dat ik in geen geval op vakantie wil naar Azie (persoonlijke voorkeur) gaan we wel "gewoon" op reis. Ik hoop inderdaad dat mijn kind de kinderziektes (ja, inclusief mazelen....omdat nog altijd bij het overgrote deel van de gevallen kinderziektes zonder complicaties verlopen....ja ook polio) doormaakt. Of ik het zou opzoeken hangt helemaal van de situatie af, ik zou het in elk geval niet "ontlopen", voor zover dat kan want als je erachter komt is het vaak toch al te laat.

Maar de kans op complicaties bij vaccineren is nog kleiner. Ik snap niet waarom de grotere kans op complicaties bij het wel doormaken van de ziektes geen probleem is en de kleinere kans van complicaties bij vaccineren wel een probleem is.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:16

Maxima_S schreef:
Ik hoop inderdaad dat mijn kind de kinderziektes (ja, inclusief mazelen....omdat nog altijd bij het overgrote deel van de gevallen kinderziektes zonder complicaties verlopen....ja ook polio) doormaakt.

Zie jij de groepsimmuniteit door vaccineren in Nederland als een beperking? Dat verkleint nl de kans dat jouw kinderen deze infecties doormaken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:14

Dus Maxima, jij schaart polio onder dezelfde kinderziektes als mazelen en de bof? En complicatie loos ?
Oh! Wat zou ik je graag met een zakenrelatie van mij in contact brengen. Hij vervloekt zijn ouders omdat hij niet tegen polio ingeënt is.

Ik vraag me oprecht af of je weet waar je het over hebt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:49

rien10 schreef:
Dus Maxima, jij schaart polio onder dezelfde kinderziektes als mazelen en de bof? En complicatie loos ?
Oh! Wat zou ik je graag met een zakenrelatie van mij in contact brengen. Hij vervloekt zijn ouders omdat hij niet tegen polio ingeënt is.

Ik vraag me oprecht af of je weet waar je het over hebt

Dat weet ze , zoals zoveel mensen uit de huidige generatie niet.
Omdat de ziektes (gelukkig) bijna uitgebannen zijn zien mensen de soms verschrikkelijke gevolgen niet en denken ze dat het wel los loopt. Ik hoop voor hun dat de groepsbescherming zijn werk kan blijven doen. Voor de antivaxxers niet , de meesten die zo hard schreeuwen zijn vaak zelf zonder problemen geënt maar voor hun kinderen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:56

Goh, polio is toch gewoon een zomergriepje? _-:(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:24

Weet je, ik krijg hier echt de zenuwen van.
Ik weet van dichtbij hoe dit kan aflopen. Dat wil je je kind toch niet aandoen? Althans, het risico lopen dat...

dromertje2 schreef:
Goh, polio is toch gewoon een zomergriepje? _-:(

Oh. Pff gelukkig. Hoef ik ook geen pijn in mijn buik meer te krijgen van deze toestanden. :D

@Maxima: hoe oud zijn jouw kinderen nu?
Dat van die ziektes doormaken begrijp ik wel hoor. Toen ik klein was, en iemand in de straat had waterpokken, werd je er naartoe gestuurd met een lollie. Samen de lollie delen en dan maar wachten op de waterpokken. Was je er meteen van af.
Maar dat is een andere tijd, een andere situatie. Een gezond, sterk kind krijgt waterpokken onder redelijk gecontroleerde omstandigheden in een tijd waarin er geen vaccinaties voor waren.
Of je kreeg het van zussen of broers.
Nu is dat anders. Je kinderen krijgen het niet. Want niemand krijgt het. Totdat er iets gebeurt waar je totaal niet op voorbereid bent. Een andere ziekte, verminderde weerstand, een reis naar het buitenland, door je werk met iemand in contact gekomen uit het buitenland etc. En dan zijn jouw kinderen misschien al volwassen. En komt het allemaal veel harder aan.

Maar ja, ik denk dat ik tegen dovenmansoren praat. Volgens mij wil je dit helemaal niet horen.
Ik hoop echt dat je nooit ellende hierdoor krijgt.
Toen mijn kinderen geboren werden, was de BMR vaccinatie nog niet standaard. Bij de oudste hebben we het niet gedaan. De jongste werd geboren en behoorde tot een risico groep. Meteen laten BMR enten en de oudste in het programma mee laten lopen. Tot op de dag van vandaag geen spijt van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:36

Waterpokken word nog steeds niet tegen geënt en is net als de zesde ziekte (zoiets ) relatief onschuldig . Daar sleepte je je kids inderdaad mee naar toe. Heb ze gehad toen ik een jaar of acht was en enigste herinnering is de jeuk.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:00

Wellicht interessant om te weten, omdat het constant gaat over bijwerkingen.

Ik kreeg een uitnodiging van het RIVM om de bijwerkingen bij te houden van de 14-maanden vaccinatie (BMR en meningokokken) Zij doen daar dus nog altijd onderzoek naar en benaderen ook de ouders. Ik kan ook aangeven dat ze contact met me mogen opnemen over mogelijke gevolgen, mocht er nu iets raars gebeuren.

Ik krijg nu 3x per e-mail een vragenlijst om de bijwerkingen door te geven.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:32

En hoe oud is jullie kind nu?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:31

14 maanden :-). Ze hadden de uitnodiging al vorige maand verstuurd overigens. Ik vermoed random, want ik heb niet eerder mensen erover gehoord.

Dit is de website ervan: https://www.peuterprik.nl/

Daarop staat ook:
"Als u een ernstige klacht invult, zal deze worden doorgegeven aan derden, zoals genoemd in de privacyverklaring".

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:34

Dan heb je inderdaad nog een maand om er over na te denken of je dit wel of niet wilt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:38

Oh, ik werk eigenlijk altijd aan alle (wetenschappelijke) onderzoeken mee, mits ik het nut ervan in zie :-).

Ben benieuwd of jij ook de uitnodiging krijgt, want ik zie in je onderschrift dat jouw kind ongeveer twee maanden jonger is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:39

beert schreef:
Oh, ik werk eigenlijk altijd aan alle (wetenschappelijke) onderzoeken mee, mits ik het nut ervan in zie :-).

Ben benieuwd of jij ook de uitnodiging krijgt, want ik zie in je onderschrift dat jouw kind ongeveer twee maanden jonger is.

Ik vaccineer iets anders.. mijn oudste moet hem ook nog krijgen :+
En zit momenteel met mijn eigen ziekte...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:56

Maar dat weet het onderzoeksbureau denk ik niet? Die zullen sorteren op basis van geboortedatum denk ik?

Krijg je dan eigenlijk ook post van RIVM als je een vaccinatie "gemist" hebt? Hier was de 3-maandenvaccinatie in het ziekenhuis gezet (bij uitzondering) en zij hadden dat wel genoteerd in mijn papieren, maar het formulier niet terug gestuurd naar RIVM. Daardoor kreeg ik een brief of het klopte dat die vaccinatie niet gegeven was.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:24

Je krijgt dan inderdaad oproepen :j