B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:01

Leverage schreef:
Ik ga het eerst proberen met die tabletten, baat het niet dan schaad het niet :) Dan heb k dat in ieder geval geprobeerd en kan ik ook zeggen dat het wel (of niet) helpt.

Zijn er hier toevallig ook mensen die een uitgebreid maag- en darm onderzoek hebben gehad voor B12?

Jep, ik! 2 jaar terug en toevallig afgelopen donderdag weer. Met sedatie (omdat een roesje totaal geen zin had) werd er zowel colonoscopie als gastroscopie gedaan, dus alles is van boven tot onder weer uitgeplozen. Wacht nog op het resultaat. Wat zou je willen weten?

Kaygee

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:32

Mocht er weer eens iemand een bestelling in Duitsland doen wil hij/zij mij dan een pb sturen? Net de declaratie van de apotheek gehad en ben daar een beetje boos om geworden. Ik heb 3 euro nog wat betaald voor mijn ampullen en 12,50 voor uitleg en verstrekking. Ben gelijk anti apotheek en ga er dus niks meer halen. Bestellen vanuit Duitsland is nog voordeliger.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:28

Kaygee, die uitleg betaal je alleen de 1e keer, daarna niet meer. :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:41

Als je na een jaar weer haalt mogen ze kosten dus gewoon weer in rekening brengen... krijg de injecties nu al zo'n 2,5 jaar...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:48

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb net gisteren de laatste injectie gehad van een stootkuur van 10 weken.
Alleen nu moet ik van de HA over op tabletten.

Reactie van de assistente, kies maar eentje uit de vele soorten, als het maar een B complex is.

Mijn vraag dus, welke nemen jullie?
Ik zal ze morgen moeten halen, en heb echt even geen puf om zelf research te doen welke ik moet hebben.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:04

Dat klopt kaygee, maar als je dan dus zorgt dat je steeds binnen n jaar weer haalt kun je dat dus omzeilen.

CS, ik zou even in overleg gaan met je arts. Als je geen opnamestoornis hebt kunnen tabletten best werken, dat zou je uit kunnen proberen, maar ik zou dan wel eisen dat je bloed regelmatig gecheckt word. Als je weer gaat dalen heb je wss een opnamestoornis en zul je dus aan de injecties moeten blijven.

Mijn vit D is ook geprikt vorige week omdat die combi samen met vit b12 vaak voorkomt, hij was kennelijk extreem laag en de assistente had m nooit eerder zo laag gehoord, oeps. :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:24

Ik zit al een aantal jaren in de mallemolen, paar jaar terug ook al injecties gehad, ging lang goed.
Ben ook al bij de mdl arts geweest en internist, alles werkt prima, dus hoe het kan?

Heb inmiddels een nieuwe HA (oude met pensioen), en zij wil het zo doen.
En ik wil daar best aan meewerken, zolang mijn waardes maar gecontroleerd worden, en dat was ok.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:41

Murthul schreef:
Dat klopt kaygee, maar als je dan dus zorgt dat je steeds binnen n jaar weer haalt kun je dat dus omzeilen.

CS, ik zou even in overleg gaan met je arts. Als je geen opnamestoornis hebt kunnen tabletten best werken, dat zou je uit kunnen proberen, maar ik zou dan wel eisen dat je bloed regelmatig gecheckt word. Als je weer gaat dalen heb je wss een opnamestoornis en zul je dus aan de injecties moeten blijven.

Mijn vit D is ook geprikt vorige week omdat die combi samen met vit b12 vaak voorkomt, hij was kennelijk extreem laag en de assistente had m nooit eerder zo laag gehoord, oeps. :=

Volgens mij heeft er ook geen jaar tussen gezetten maar kan het niet meer online checken bij mijn vorige verzekering. Maar goed dan nog, geen uitleg gekregen en ze bood het ook niet aan en dat vind ik dan zo krom. Eerder dacht ik nog dat de bereiding en controle ook binnen dat bedrag viel dus dacht ik prima. Maar nu berekenen ze afgifte, controle en bereiding apart. Dus 2 keer 6,25. Vorig jaar heb ik alleen maar 6 euro extra hoeven betalen. Maar goed. Blijf er pissig om. Want hoppa declareer het maar lekker bij de verzekering. Zo houden we de zorg duur.

Oh bizar als je waarde zo enorm laag is! Moet je nu aan de calcium preparaten?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:48

Kaygee schreef:
Als je na een jaar weer haalt mogen ze kosten dus gewoon weer in rekening brengen... krijg de injecties nu al zo'n 2,5 jaar...

Als je ze langer dan een jaar niet hebt gehaald.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:50

Je hebt een recept tarief, geld voor elk recept en een eerste uitgifte toeslag, bij langer dan een jaar geleden of helemaal nieuw.

Je betaald niks extra als voorheeb, het staat alleen apart op de rekening. Irritatie om niks eigenlijk :) Word vanaf volgend jaar weer terug gedraaid.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:12

Ja dat zei ik, staat er miss wat ongelukkig. Nou wel raar dat ik voorheen dan 13 euro betaalde voor 10 ampullen. En nu dus 16 voor 5. In totaal met apothekerskosten dan. Heb het terug gezocht. Dus ik betaal wel degelijk meer dan voorheen. Zelfs meer dan de rekening waarop ik ze voor het eerst kreeg en er dus wel uitleg had moeten zijn.

Maar goed compleet offtopic. Sorry.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:22

Ik heb t ook gehad met andere medicatie die ik moest uitproberen, 3 verschillende dingen gehad, zelf betalen en medicatie was even duur of zelfs goedkoper dan de uitleg, das stom maar weinig aan te doen. Bij medicatie die wel vergoed word betaalt mn verzekering t gelukkig. :D

Ik sta nu voor de D aan de ampullen met drank. Hoop dat ie snel weer n beetje opkrikt. :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:25

Kaygee schreef:
Murthul schreef:

Volgens mij heeft er ook geen jaar tussen gezetten maar kan het niet meer online checken bij mijn vorige verzekering. Maar goed dan nog, geen uitleg gekregen en ze bood het ook niet aan en dat vind ik dan zo krom. Eerder dacht ik nog dat de bereiding en controle ook binnen dat bedrag viel dus dacht ik prima. Maar nu berekenen ze afgifte, controle en bereiding apart. Dus 2 keer 6,25. Vorig jaar heb ik alleen maar 6 euro extra hoeven betalen. Maar goed. Blijf er pissig om. Want hoppa declareer het maar lekker bij de verzekering. Zo houden we de zorg duur.

Oh bizar als je waarde zo enorm laag is! Moet je nu aan de calcium preparaten?

Even je verzekering bellen en uitleggen.bij mij is zo ook iets gecrediteerd.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:37

Kaygee schreef:
Ja dat zei ik, staat er miss wat ongelukkig. Nou wel raar dat ik voorheen dan 13 euro betaalde voor 10 ampullen. En nu dus 16 voor 5. In totaal met apothekerskosten dan. Heb het terug gezocht. Dus ik betaal wel degelijk meer dan voorheen. Zelfs meer dan de rekening waarop ik ze voor het eerst kreeg en er dus wel uitleg had moeten zijn.

Maar goed compleet offtopic. Sorry.

Het is de grootste onzin, ben het zeker met je eens :) Maar alsnog niet netjes van de apotheek om het zo mee te geven.. Ze hadden op z'n minst kunnen vragen of het gebruik oid nog hetzelfde is als toen..

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:50

Had de verzekering gebeld en het is wettelijk toegestaan dus de apotheek mag het dan gewoon declareren. Kan er niks tegen beginnen. Het is gewoon een hoop geld, ook voor ons. Dat staat me zo tegen.

Hopelijk gaat je vit D snel omhoog!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:51

Ilse_C schreef:
Leverage schreef:
Ik ga het eerst proberen met die tabletten, baat het niet dan schaad het niet :) Dan heb k dat in ieder geval geprobeerd en kan ik ook zeggen dat het wel (of niet) helpt.

Zijn er hier toevallig ook mensen die een uitgebreid maag- en darm onderzoek hebben gehad voor B12?

Jep, ik! 2 jaar terug en toevallig afgelopen donderdag weer. Met sedatie (omdat een roesje totaal geen zin had) werd er zowel colonoscopie als gastroscopie gedaan, dus alles is van boven tot onder weer uitgeplozen. Wacht nog op het resultaat. Wat zou je willen weten?

Hoe gaan die onderzoeken precies in z'n werk? Moet je eerst naar een MLD arts om deze onderzoeken aan te vragen of kan dit gewoon meteen via de huisarts? Moet je lang wachten op de uitslagen?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:52

Ik slik nu een aantal dagen cyanocobelamine 1 mg tabletjes van de apotheek zelf (eigen bereiding denk ik). Ben benieuwd hoe dit gaat. Heb meteen voor 3 maanden mee gekregen :)

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:44

Leverage schreef:
Ilse_C schreef:

Hoe gaan die onderzoeken precies in z'n werk? Moet je eerst naar een MLD arts om deze onderzoeken aan te vragen of kan dit gewoon meteen via de huisarts? Moet je lang wachten op de uitslagen?

Ik ben beide keren inderdaad via de MDL arts toe gezet tot een onderzoek. Die van afgelopen week kwam wel vanuit de neuroloog, die wilde zekerheid hebben en eiste een onderzoek, maar daarvoor ben ik inderdaad eerst weer bij de MDL arts geweest. De onderzoeken zijn niet leuk, maar je trekt het wel. Vooraf laxeren gaat ook prima, zeker als je je netjes aan het vezelvrij eten vooraf houdt. Erna moet je even een paar dagen incalculeren om bij te komen (duurde denk ik 4 dagen bij mij, heb er 1 wel gewerkt), plus je darmen moeten weer op gang komen en daar moet je echt die paar dagen voor uittrekken om weer normale ontlasting te hebben. De snelle uitslag (of er echt iets mis is) krijg je meteen na het onderzoek. Mocht er weefsel en/of poliepen zijn afgenomen, duurt het een week :)

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:23

Oké, bedankt voor je antwoord :) Mocht ik nog meer vragen hebben zal ik ze stellen, maar kan zo gauw niks bedenken. Ik ga er eens over nadenken, een verwijzing naar een MLD arts ga ik in m'n achterhoofd houden. Heb daar nooit aan gedacht.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:05

Graag gedaan hoor! Als je de oorzaak voor b12 probleem wilt weten, kom je vrijwel direct bij de MDL arts uit gezien het over de darmen/maag gaat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:36

Even voor mijn dochter van 16, zij heeft soms hartkloppingen.
Er is bloed afgenomen en alles is 'goed'. B12 is 215 en ijzer 7,9.
Iemand ervaring met deze situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:17

Geloof dat UMCG minimaal waarde hanteert van 300. Dus 215 is laag vind ik.

Is ze ook op vitamine d getest? Daardoor kreeg ik hartkloppingen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:20

Hangt van de soort test af wat de ondergrens is.

Trouwens even voor iedereen die het niet weet.

Naar aanleiding van mijn vermoedelijke trombosebeen maar weer eens een goed gesprek gehad met een ineternist van het ziekenhuis. Er zijn inmiddels wat dinge achterhaald die destijds altijd geroepen en gezegd werden.

B12 te laag en een verhoogd homocysteine gehalte zijn geen oorzaken voor ontstaan van trombose. Dat is er bij mij destijds al lang ingehamerd dat het wel een oorzaak en dus een verhoogd risico was. Maar dat schijnt na heel veel onderzoek achterhaald te zijn. Voor diegene die dat ook niet wisten bij deze misschien een geruststelling.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:11

love_western schreef:
Geloof dat UMCG minimaal waarde hanteert van 300. Dus 215 is laag vind ik.

Is ze ook op vitamine d getest? Daardoor kreeg ik hartkloppingen

Ja ik las het al op internet, dat het te laag is voor een 16-jarige eigenlijk..

Ik weet niet of ze op vitamine D getest is, ik kan de brief met uitslagen ophalen. Van de huisarts hoor ik verder niets meer, 215 is 'normaal'.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:17

Iemand hier ervaring met b12 neusdruppels?