Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:01

Ik heb geen boek gelezen... Wat dan??

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:28

Elaine Aron.. is psychotherapeut en grondlegster van het begrip HSP... zij heeft meerder onderzoeken gedaan en boeken geschreven over HSP.
Ik heb het boek Hoog sensitieve personen (Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt) een paar maanden geleden gelezen... en toen werden dingen wel duidelijker voor mij... en werd ik ook aardiger voor mezelf. Bijv. dat ik nu aangeef dat een feestje of familiebezoek me teveel energie kost ipv te zeggen dat ik geen zin heb.

edit: http://www.bol.com/nl/c/nederlandse-boe ... index.html

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:46

Ja, ik wel. Zowel het werkboek als het boek over de liefde. Vind het wel interessant, maar vind het moeilijk of het waar is.
Een ding heb ik wel geleerd. Als HSP gaat liefde diep, heel diep.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:58

Ik heb dus alleen het algemene boek gelezen.. vond sommige dingen ook wel lastig hoe ze het uitlegt.. maar het teveel naar binnen of teveel naar buiten gekeerd herkende ik wel heel erg... geen balans kunnen vinden daarin... en momenten dat ik juist heel extravert ben afgewisseld met momenten dat ik echt liever geen mens zie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:00

Ja dat is zo, dat heb ik ook. Vervelend is dat. Maakt het leven interessant maar ook lastig. Weet niet zo goed hoe je dat in balans moet krijgen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:05

Wanneer zijn jullie erachter gekomen dat jullie hsp waren?
Sommige dingen die hier getypt worden, hadden over mij kunnen gaan. Andere dingen herken ik weer totaal niet en de meeste dingen herken ik wel, maar dan in mindere mate.
Ik wil zo graag duidelijkheid hebben over mezelf. Het leven kost me zoveel energie. Al jaren ben ik bezig een balans te vinden, maar die heb ik nog steeds niet ontdekt.
Als het zo is dat ik ook hsp ben, kan ik verder kijken naar dingen die wel werken en kan ik mezelf beter begrijpen.
In tests score ik positief, maar dit is natuurlijk geen betrouwbare diagnose.
Kunnen jullie mij hier meer informatie over geven? Hoe ik er bijvoorbeeld achter kom of ik echt hsp ben?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:13

Er is ook niet echt 100% uitsluitsel over te geven... ik werd er op gewezen door een vriendin... en ik kan me in sommige dingen echt herkennen en andere dingen weer niet... maar wat ik wel merk is nadat ik het boek heb gelezen ik wel meer handvatten heb voor het leven... en uiteindelijk gaat het daar natuurlijk om.

Ik vind mezelf niet meer een aansteller. Ik ben altijd nogal hard voor mezelf en vooral voor mijn lichaam geweest en dat komt terug in het boek. Bij het lezen van het boek kwamen aantal dingen echt binnen... bijv. "Negeer je lichaam niet langer omdat het te zwak lijkt of niet wil meewerken."
Daarnaast is het ook een kenmerk van HSP-ers om alles (vooral zichzelf) in twijfel te trekken.

Niemand weet wat jij voelt... en niemand kan dus zeggen of jij een echte HSP-er bent... of niet... maar eigenlijk is dat niet belangrijk of de buitenwereld ook vind dat jij HSP bent.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:01

Ja ik trek hier ook alles in twijfel, ben daarin echt een filosoof. Niet altijd handig, maar wel heel speciaal. Maar mezelf in twijfel trekken vind ik heel zwaar.

Amber, ik wist het in het 2de middelbaar. Mijn moeder had een tijdschrift waar een groot artikel in stond daarover met een test bij. Ze had die subtiel voor me klaar gelegd. En ik kon er mij in vinden.
Maar ik weet niet of het mijn leven makkelijker gemaakt heeft. Heeft wel een aantal dingen duidelijk gemaakt.
Maar volgens mij is het een levenswerk.

En zoals evelijn zegt, alleen jij kunt het weten. Soms zien andere mensen het in je. Maar buiten mijn moeder ziet niemand het in me, ik ben keihard van buiten, niet te hard om mensen te helpen, maar wel om dingen los te laten van mezelf.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:00

Ik kan ook eigenlijk wel hele mooie kanten van HSP zien. Ik beleef alles enorm intens en buiten dat dat heel veel energie kost ben ik nu lerende daar juist energie uit te halen ipv het te laten kosten. Een les die ik nu al 10 jaar aan het leren ben en waarbij ik het gevoel heb dat ik pas net ben begonnen.
Ergens vind ik het wel mooi dat ik de kans heb gekregen het leven heel intens en heel emotioneel te beleven. Ik denk dat deze wereld aan een hoop mensen voorbij gaat.

Had ik daarom niet aan kinderen willen beginnen? Misschien juist wel. Ik ben zo'n optimist die gelooft dat Liefde en intensiteit de wereld gaat redden. Ik geloof dat een HSP juist de wereld als iets heel moois kan maken en zien en dat de maatschappij van tegenwoordig het zoveel energie laat kosten. Veel mensen begrijpen niet wat er in 'ons' omgaat. Veel mensen begrijpen emoties überhaupt niet, of hebben ze nooit leren begrijpen.
Samen met mijn zoontje huil ik, lach ik en ontdekken we de wereld. Ik opnieuw, hij voor het eerst. Maar zijn pure en onbeschadigde blik laat me wel zien hoeveel moois we om ons heel eigenlijk hebben en hoe weinig we daarvan meekrijgen.

Zelf krijg ik daarom zoveel last van prikkels. Teveel van alles, teveel om over na te denken en te verwerken. Teveel gemoeten toen ik jonger was, nu zoveel mensen die je vertellen hoe het moet en dan ook nog de verantwoording hebben voor een ander is zwaar. Maar de balans daar in vinden probeer ik wel te zien als een uitdaging, dat maakt het zoveel lichter.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:57

Het is heel mooi hoe je het omschrijft. Ik kan me er ook erg in vinden.
Ik heb nog niemand ontdekt waarmee ik die zielenroerselen echt kan delen, en ik denk dat dat voor mij een gemis is. Altijd alles alleen doen en zelf verantwoordelijk zijn. Juist omdat mensen die emoties niet begrijpen. Maar het is idd intens en de wereld wordt er wel specialer door, wat veel mensen waarschijnlijk idd voorbij laten gaan.
Nu zijn er wel mensen waar ik op kan steunen, dat was vroeger veel minder, dat geeft wel ademruimte. Praten is toch vaak een grote hulp.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:59

Blijf praten over je emoties en gevoelens en probeer het uit te leggen, daar word je zelf stabieler van. Ook heb ik gemerkt dat sinds ik mijn eetpatroon heb omgegooid, ik veel stabieler ben. Ik raak minder opgefokt en minder snel uit balans van veranderingen.

Ik heb dan wel een hele lieve vriend die echt probeert mij te begrijpen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:06

Ik heb dat erg met sport. Terwijl ik vroeger driftig werd van alle emoties, helpt het nu als ik eens stevig ga sporten. Dat brengt veel rust in mijn hoofd.
En blijven praten idd.

Fijn dat je een vriend hebt die dat probeert voor je!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:15

Aria_zz schreef:
Ik heb dat erg met sport. Terwijl ik vroeger driftig werd van alle emoties, helpt het nu als ik eens stevig ga sporten. Dat brengt veel rust in mijn hoofd.
En blijven praten idd.

Fijn dat je een vriend hebt die dat probeert voor je!

Ja ik ga er binnenkort ook bij sporten, maar dat je eetpatroon alleen al zoveel onrust kan geven, is echt raar.

Ja ben er ook superblij mee, motiveert mij ook om niet in mijn HSP momenten te blijven hangen vaak.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:59

Ja, ik heb juist het omgekeerde gehad, tot ik crisissen kreeg. Helpt ook niet echt.

Zo maakt hij voor jullie beiden het leven leuker he ;)
En idd, goed dat je met een eetpatroon al zoveel doet. Wat heb je dan veranderd?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:01

Aria_zz schreef:
Ja, ik heb juist het omgekeerde gehad, tot ik crisissen kreeg. Helpt ook niet echt.

Zo maakt hij voor jullie beiden het leven leuker he ;)
En idd, goed dat je met een eetpatroon al zoveel doet. Wat heb je dan veranderd?

Ik ben al mijn hele leven te zwaar, mede doordat ik gek ben op koekjes, chocolade, toetjes, ijs, chips, nootjes, crackers, etc. Mijn vriend en ik aten ook allebei veel te veel, te grote porties, te ongezond. En sinds ik alleen al alle koekjes, chocola en etc niet meer eet, kleinere porties neem en de aanbevolen hoeveelheden waarvan het overgrote deel gezond is, voel ik mij naast veel fitter, ook veel rustiger.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:04

Ah ja dat snap ik! Ik zat voor mijn 16de in hetzelfde. Toen heb ik alles omgegooid in combi met sporten. Ik ben vanaf toen mezelf veel liever gaan zien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:01

Hehe, het is weer vrijdag, mag dadelijk weer gaan werken en de gedachte alleen al komen de waterlanders. Super stom want de mensen zijn hartstikke aardig maar het is echt mijn eigen onzekerheid die vervelend doet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:07

Ik herken het uit mijn stages, Amandavd. Zo vervelend is dat! Het was een supergezellig team, iedereen hoorde erbij. En toch zag ik er iedere week als een berg tegenop. Ik moest presteren en ik werd nog beoordeeld ook... Na de zomervakantie wil ik een jaar gaan werken, maar ik durf gewoon niet! Ik ben hard op zoek naar bedrijven waar ik zou willen werken. Ik heb een diploma onderwijsassistent, maar die verantwoordelijkheid die je dan heb, denk ik gewoon niet aan te kunnen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:00

De onzekerheid waar over gesproken word, herken ik heel goed, helaas. Vind dan ook van baan wisselen etc echt heel spannend...

Ik loop al een paar dagen met hoofdpijn, en zit echt niet goed in mn vel, ben moe.. heb echt wallen onder mn ogen, en kan niet meer ben op, maar moet verder, kan niet bij de pakken neer gaan zetten .. Maar aan de andere kant ik ben op, pfff word niet goed van mezelf! Herkend iemand dit???

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:41

Ja hier is ook van baan wisselen een drama. Ben wezen werken en kreeg op het eind net te horen dat ik twee dingen niet goed heb gedaan. Aan de ene kant irriteer ik mij aan mijzelf, en aan de andere kant lijkt het mij ook niet te interesseren.

Beauty, heel herkenbaar. En daar zal je wel wat aan moeten doen, want die periodes worden alleen maar erger en langer, en hebben bij mij geleid tot suïcidale neigingen. Ben toen bij een alternatieve therapeut beland en die heeft mij goed geholpen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:33

Beauty, ik zou inderdaad gaan kijken wat je hieraan kunt doen. Je loopt op je tenen als ik dit zo lees en dat moet je niet te lang laten duren...
Als ik iets voor je kan betekenen, hoor ik het graag!

Ik ben op zoek naar een opleiding die bij me past. Het liefst een hbo opleiding.
Graag zou ik iets met de natuur willen doen of met dieren. Absoluut niet de hele dag achter de computer en zo weinig mogelijk met mensen.
Dat laatste kost me teveel energie...
Maar die eisenlijst van mij is gewoon te lang.. Er is geen opleiding die hierbij past.
Ik vroeg me af wat voor werk jullie doen. Misschien dat daar nog goede ideeën bij zitten :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:03

Bedant voor de reacties, ik loop inderdaad op mijn tenen, maar dat gaat beetje met up & downs, dit weet mijn man ook maar snapt er niks van hij denkt als ik maar genoeg slaap is t wel over maar zo werkt t helaas niet, heb al 2 X in een burn out gezeten en wil t niet nog een X maar opgeven kan ik ook niet, mij is altijd geleerd ... Zolang je kan lopen moet je doorgaan, en dat krijg ik er niet uit...

Moet ook zeggen dat ons huis mij ook veel energie vraagt aangezien ik mij hier niet op mijn plek voel... En dat mij echt uitput! Mijn man snapt t ergens wel maar ook weer niet, want hoe kan een huis nou niet goed "aanvoelen"? Het is een koophuis staat nu ook gelukkig te koop maar t lijkt zooooo lang te duren heb al wel s aangegeven weet niet hoe lang ik dit nog trek maar hij snapt t niet... Heb wel s gezegd ga wel tijdelijk bij mn zusje zitten, waar ik me wel op mn plek voel, maar dan geef ik op vind ie... Want hij kan er niks aan doen dat ons huis niet verkocht is... En dat snap ik wel.. en probeer echt zoveel als mogelijk begrip voor m op te brengen maar ik word zo langzamerhand gek volgens mij!

Wbt werk.. en studie, ik vind psychologie erg interessant! Maar dat komt omdat menselijk brein mij altijd bezig heeft gehouden... Succes met je zoektocht!:-)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:09

Wat vervelend dat er op korte termijn geen blijvende oplossing is. Lijkt me heel lastig... Is het geen mogelijkheid om er gewoon even een weekje tussen uit te gaan. Gewoon lekker alleen een huisje bij het strand, bij het bos of iets wat jou trekt? Of ga inderdaad naar je zusje. Misschien dat je dan weer een beetje tot jezelf kunt komen.
Want Beauty, naar jezelf luisteren is iets anders dan opgeven..!

Bedankt voor je reactie!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 17:15

Amber, ik denk dat wanneer je HBO met dieren wilt, je algauw richting HAS, Barneveld, Van Laren, CAH dronten moet gaan kijke.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:35

Bokkers... Help! Ik Ben Moe... Heel moe! En t word er niet beter op, morgen mag ik weer werken.. heb er zin in, maar mijn man is nu weer boos omdat ik morgen weer ga werken, hij kan niet begrijpen dat ik gewoon weer wil werken.
Maar omdat ik niet snel toegeef dat ik niet meer kan of ik op ben is hij boos... En hij weet dat ik moe ben, en deze ruzie er nu echt niet bij kan hebben... Want dit kost mij ZOVEEL energie!! Hoe zorg ik dat dit ophoud?? We hebben 9 van de 10 X woorden omdat hij weer is bezorgd is om mij en hij weet dat deze ruzie hem niks opleverd! En ik toch doorga dat is nou eenmaal wie ik ben!