Burnout / Overspannen deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Burnout / Overspannen deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:33

Heeft geen haast Bobo, gewoon niewgierigheid ;) Die kan echt wel even wachten tot je tijd hebt :j

@flesje, lastig maar goed gedaan dat je je leidinggevende hebt ingelicht. Het is het beste wat je kon doen. Probeer je nu vooral op de momenten van nu te focussen en de dingen die je overkomen te nemen zoals e zijn :j Het roer omgooien tot alleen maar positief lukt niet van de ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig, probeer vooral ook postieve dingen even in je gedachten op te halen van een dag en het verder beetje naast je neer te leggen. Succes en eerste stap is gezet, nu rustig afwachten en op moment zelf beslissen wat als vervolg goed voelt :)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:00

Meiden, ik lees nog met jullie mee! :j

Dikke knuffel voor jullie!

Ik voel me nu heel dubbel. :) Ben nu een maand geleden ofzo begonnen bij de haptonoom. Echt het beste wat ik de laatste tijd heb gedaan. Er komt heeeeeel veel vrij en naar boven. Alleen deze week geen sessie want hij was vrij. Wist niet hoe ik de week door moest komen, maar ik heb wat gevonden want.... ik ben me aan het voorbereiden op een date zaterdag en ben dus al een week zo hyperdepieper als wat. En dat is dus het dubbele. Kan hier helemaal in stappen, en dat andere gewoon even achter me neerleggen... Weet dus ook echt niet hoe het gaat als ik dinsdag weer een gesprek heb bij de haptonoom.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:07

hoe is het gegaan met je date???? :+

en wat doet een haptonoom?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:18

in het kort : een haptonoom regelt en laat jezelf je lichaam met je emoties samenwerken.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:29

oke... eerlijk gezegd heb ik er nog even geen beeld bij wat zo'n iemand doet! maar zal van de week es snuffelen op internet, vind ik wel interessant! Maar zal nu eerst naar bedje!

truste voor iedereen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:46

Hey meiden, ik heb ook wel eens over haptonomie gelezen. Moet heel intens zijn met een therapeut met aanrakingen o.a. Maar ik kon er ook niet helemaal wijs uit worden wat het precies zou brengen moet ik zeggen..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:37

Lief dat je er naar vraagt Bobo! Het was helemaal geweldig! Hij is vandaag ook langsgekomen (omweg naar de basis) en heeft meteen mijn ouders ontmoet, aangezien hij ook Pasen bij ons viert... Ik ben echt zo zwaar verliefd aan het worden.... En dat is voor mij nu ook mijn uitdaging. Ik moet dinsdag naar de haptonoom (die bij mij overigens nog heel weinig met aanraking heeft gedaan, behalve een knuffel de vorige keer dat ik wegging. Hij laat me eerst echt mijn gevoel herkennen en benoemen en zien hoe ik in elkaar steek en hoe alles bij mij werkt...) en ben benieuwd hoe we dit hyperblije gevoel aan de kant kunnen schuiven en mijn issues echt weer aan de oppervlakte kunnen krijgen. .

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:08

Haptonomie is inderdaad met aanraking, maar je mag zelf wel bepalen waar jouw grens ligt.... Heb op mijn 18e hulp van een haptonoom gehad. Heb daar leren "gronden" en ze deed iets met energiestromen... Je moet wel enigszins verbeeldingsvermogen hebben, en open staan ervoor. En dan is het een hele bijzondere ervaring en kan het zeker nuttig zijn! :)
Als je echter moeite hebt met aanraking, moet je dat wel aangeven, evenals hoe je denkt over spiritualiteit of geloof. Want ook dat kunnen ze inbrengen in de therapie, al naar gelang je dat zelf wilt.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:31

Hallo lieve bokkers,
Ik meld me ook hier. Ik zit inmiddels bijna vier maanden thuis, met wat men denkt; psychosomatische klachte, maar de huisarts zegt een burnout. Compleet met werkelijk alle klachten die daarbij horen en steeds wisselend. Ik ben nu langzaam aan het opbouwen met mijn werk, maar het gaat maar moeizaam, ik denk nog steeds regelmatig dat ik dood neer ga vallen, wat dan natuurlijk nooit zo is.
Ik heb nu contact met een coach die me hopelijk meer in contact gaat brengen met mijn lichaam en wat ik nu precies voel....wederom afwachten, want niemand schijnt echt een remedie voor deze "ziekte"te hebben.

Ik lees over een haptonoom, iemand meer ervaringen met zo iemand? Ik sta echt voor alles open!

Ps. Wat een herkenbare dingen schrijven jullie hier zeg....toch fijn dat ik niet de enige ben met zulke klachten.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:33

Welkom Leetjuhh. Wat balen dat je je zo voelt :(:)

Wat ik hier inmiddels vaker heb gelezen is dat er veel mensen baat hebben bij de haptonoom. :j Ik zelf in ieder geval wel!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:15

@polivy
Leuk toch om zo zwaar verliefd te zijn!! Is je gegund hoor, geniet er maar even van, en daarna weer lekker verder met je therapie! Genieten mag best, dus doe dat nog maar even!!

@Leetjuh,
Welkom! Echt een 1,2,3 medicijn alla therapie is er niet...
Regel 1: het heeft tijd nodig!!
En die tijd kun je ondersteunen met evt medicatie en natuurlijk therapie! Je burn out komt ergens vandaan, dus ja, wel zaak om daar aan te werken zodat het je niet nog es overkomt!
heb je puur een burn out? of heb je verder ook nog geestelijk wat klachten?(bv depressie, of iets uit het verleden?)

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:42

he meiden,hoe is het hier..

lees over haptonomie, wordt dat wel eens vergoed door de verzekeraar?(wisselend denk ik,zal anders de mijne eens bellen)misschien wel wat voor mij.
alhoewel ik er niet zo fan van ben als vreemden me aanraken...of kan dat juist goed zijn om het dan aan te gaan??

hier gaat het redelijk,voel me leeg en als ik iets doe wat ik leuk vind voel ik me schuldig want ik ben ziek thuis en moet me dus ziek en slecht voelen van mezelf.
heel vermoeiend..
alle stress komt er nu ook lichamelijk uit,keelpijn,koortslip,pukkels...erg vervelend.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:10

@Flesje....
Mijn arbo-arts verplichtte me zowat toen ik compleet thuiszat om WEL naar springles ed te gaan! Je moet juist dingen doen die jou positieve energie geven, dus niet schuldig voelen!!
Je zit niet met een griep thuis, als je met griep bent ziek gemeld en je gaat paardrijden, jaaaa dan krijg je vraagtekens, maar je zit met geestelijke problemen thuis!!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:40

Flesje, dat zei mijn huisarts ook (zie bobomelo). En zelfs mijn arboarts toen ze zag dat ik er echt doorheen zat. Ze zeiden dat ik moest proberen lekker naar mn paardje te gaan en ook eens met een vriendin af te spreken. Dat vond ik heel erg lastig, maar heb mezelf gedwongen. Mede doordat ik zo duizelig was, moest ik echt op mn paard steunen als we een stukje gingen wandelen. Uiteindelijk (echt na heel lang!!) werd het heel langzaam een beetje beter. Veel veel sterkte, probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Dat is niet gemakkelijk, maar blijf proberen.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:47

Hier een fijne dag gehad, ene k*t collega is vrijdag al met zwangerschapsverlof gegaan, men, wat een verschil! niet die negatieve sfeer op de afdeling, heerlijk!!!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:05

Bobomelo dat kan ik me helemaal voorstellen. Sommige mensen kunnen alles zo verpesten! Heerlijk dat je die voorlopig niet om je heen hebt! En natuurlijk super dat je een lekkere dag hebt gehad! :)

Hier ook een prima dag, voor het eerst weer eens een keizersnee gewassen (ik ben operatieassistent), het zweet liep over mn rug, maar het ging goed! Heerlijk. Alleen heb ik erg de zenuwen voor de bedrijfsarts as. woensdag. Ze wil dat ik naar de psycholoog ga, maar dat zie ik niet zitten, heb daar niet zo fijne ervaringen mee. Ik wil dus naar een coach (lichaam en geest), dat past beter bij mij, maar zij wil dat niet.....allemaal gedoe!
Ik heb trouwens een hobby gevonden om mijn zinnen te verzetten...freubelen met taart decoreren! Ik kan het iedereen aanraden; lichamelijk niet heel erg vermoeiend en het resultaat geeft energie.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:15

interessant leetjuhh, moetje diedan wassen terwijl zenog op de OK ligt dan?
en lastig als jij dit wil, en de arbo arts dat wil........hmm

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:59

Wassen in de zin van steriel aan staan (handen wassen voor opereren).

Lastig he, die arboarts? Weet er zo ook nog even geen oplossing voor. Moet ik nou gewoon maar een paar sessies doen bij de psych (a 20 euro per sessie eigen bijdrage) en dan na 5 sessies zeggen dat het zo goed is ofzo? Pfff, gelukkig heb ik nog een weekendje :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:01

Tsjah, weet je wat het is....ga je nu enorm tegen de arbo arts in, dan werkt zij mss op den duur ook wel minder mee.....En begrijp ik het geod dat je op zich wel es eerder ervaring hebt gehad met een psycholoog?, want het verschilt natuurlijk ook per persoon, ene psycholoog is de ander niet!

en 20 euro eigen bijdrage is indd niet leuk, maar ik had het er toen graag voor over(was toen nog 10 euro per keer eigen bijdrage....)

En ok assistente, leek mij toen ook een leuke opleiding, maar ik hoorde dat je geregeld weken van 60uur maakt, ook tijdens stage....klopt dat?

Ik heb ook een KS gehad, maar ben rete benieuwd hoe dat in zijn werk ging....kind is er in 15min uit, en daarna zijn ze een half uur bezig met hechten ofzo..

*edit* ik zat es in je profiel te neuzen....jammer dat je foto's niet zichtbaar zijn!!! bijzonder verhaal met die paarden!!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:42

Bobomelo, ik ben heel lang niet online geweest op bokt, zal eens kijken wanneer ik tijd heb om hem weer wat te up-daten.
En inderdaad, de opleiding toto OK ass. is loodzwaar. In de eerste twee jaar maak je nog niet zoveel overuren, maar in je derde jaar wel en na diplomering ook natuurlijk. En dan komt het voor dat als je een 24-uurs dienst hebt op zaterdag, je zeker 15 uur staat te werken (soms zelfs meer, vaak ook minder). Afhankelijk van wat er gebeurt en hoeveel baby's in nood geholpen moeten worden.
De opleiding is overigens ook een van de redenen waardoor ik nu thuis zit met psychosomatische klachten....dus dat wil wel wat zeggen over mijn beroep denk ik...;)
Kind kan er overigens in 2 minuten uit zijn als er echt spoed is. Maar is de spoed niet hoog, dan gaan we meer secuur te werk.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:41

Sjee zoveel uur achter mekaar...lekker is dat!!Hoe kun je dan nog wakker en helder zowat aan het einde van je dienst nog aan een OK bed staan....
Hoe gaan je collegas ermee om dat je nu klachten hebt? begrijpen ze het wat en hebje wat steun aan hen?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:43

Collega's hebben daar ook veel last van, maar ja, zo gaat dat nou eenmaal in de zorg wordt er vanuit de leiding en het management gezegd; je wordt er toch ook naar betaald....dat is dus niet zo, maar goed, ik zou liever wat meer vrijetijd hebben dan dat ik drie dubbel dik betaald zou worden. Collega's zijn erg lief voor me hoor! (uitzonderingen daar gelaten ;))
Pfff, gister voor het eerst een hele ochtend gewerkt en meteen aansluitend naar de bedrijfsarts. Daar was ik heel het weekend al zenuwachtig voor, maar dat viel (natuurlijk) gelukkig allemaal mee. Was wel helemaal stuk! Ze wil nog steeds niet in zee met de coach die ik uitgezocht heb en heb me nu toch laten overhalen om naar de psycholoog te gaan voor de paniekaanvallen die ik nog steeds een beetje heb....wat is het toch allemaal vermoeiend!
Ik wist dus niet dat als je paniekaanvallen niet laat behandelen, dat ze later terug kunnen komen, ondanks dat ze nu minder worden...enge gedachten! Iemand hier ervaring mee?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:41

Ik heb vroeger al paniekaanvallen/hyperventilatie gehad en ben daarvoor "behandeld" bij een psycholoog. Na een paar sessies merkte ik al duidelijk verschil en toen is het heel lang (zo goed als) weg geweest. Maarja, toen ik dus al dat gedoe op mijn werk kreeg, zijn ze weer terug gekomen en dit keer veel heftiger. Heel af en toe heb ik er nu nog last van, maar dit soort dingen zullen toch altijd je zwakke plek blijven, vooral als je stress hebt. Het belangrijkste is dat je je leven er niet door laat beheersen, je moet leren accepteren dat het er op dat moment is en dat het ook weer over gaat. Hoe harder je je er tegen gaat verzetten, hoe langer zo'n aanval duurt en hoe vaker je ze hebt.

Een van de oefeningen was bijv. dat ik tijdens zo'n aanval moest gaan voelen wat mijn lichaam deed, wat gebeurt er nu en is dat nou echt zo erg als je in je hoofd hebt? Ik probeerde namelijk altijd te vechten tegen de paniek en wou er het liefst van wegrennen "als dat gevoel maar over gaat, als ik maar niet gek word, als het maar niet gebeurt als ik hier of daar ben". Uiteindelijk (en dat vond ik heel eng en moeilijk) ben ik gewoon gaan zitten en gaan voelen! In het begin was het heel heftig, maar na een tijdje voelde ik het opeens wegtrekken, veel sneller dan wanneer ik er tegen vocht en daarna werd ik weer rustig. Als je dat een paar keer doet en ervaart, wordt je er veel relaxter en kan je er ook makkelijker mee omgaan op onverwachte momenten. Enne, ik ben echt geen meester hier in hoor, af en toe schiet ik ook nog wel eens op de automatische piloot "oohw help, ik wil dit niet" maarja, dat zijn eigenlijk ook weer een soort leermomenten.

flesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:48

dat lijkt me best eng,zo'n aanval...wel goed dat je geleerd hebt,wat je ermee kan doen..
dan weet je ook dat het in elk geval controleerbaar is/blijft..

even ego-post:
eergisteren naar de psycholoog geweest.
die gooit alles op mijn oude stempel borderline.
en nu weet ik het helemaal niet meer.
uit pure frustratie daarna een paar flinke klappen tegen de stofzuiger aan gegeven.

moet maar weer in behandeling/gesprekken volgen vind ze.
ik heb verd**mme al zóveel gesprekken,therapieën,behandelingen gevolgd
IK WIL NORMAAL FUNCTIONEREN..

waar is de grens, burnout/overspannen of weer je oude stempel krijgen?
voel me niet echt serieus genomen...of ik wil mezelf niet voelen en geloven,kan ook.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:58

flesje: het kan zijn dat door je burnout/overspannen je oude "symptomen" ook weer getriggerd worden.
maar als jij voelt/denkt/weet dat dat niet is, en het bij het BO of OS is probeer dan iemand te vinden die daar aan de slag mee gaat samen met jou!

sterkte!