ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCes

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:02

Er staat toch in de bijsluiter iets over schildklier? In elk geval wel bij mijn methylfenidaat. Weet niet of dat bij ritalin hetzelfde is?

Ik heb tot nu toe maar 1x zo'n extreme rebound gehad met de hoofdpijnen. Toen had ik er 3 op een dag genomen. Nu neem ik er 1 of 2 en heb het sinds dien niet meer gehad..

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:46

De medicijnen kunnen de schildklier stimuleren meer te gaan doen, maar is in mijn geval niet erg omdat mijne te weinig doet. Plus dat een hyper van je schildklier anders voelt, is over een langere periode en heeft andere symptomen. Maar misschien indirect en op ander niveau? Ik heb geen idee..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:59

Ik vind het vreemd, een rebound is het gevolg van het uitwerken van de medicatie. Dit duurt normaal echt niet langer dan hooguit een paar uurtjes. Een rebound die tot zelfs de volgende middag duurt... vraag me af of je dat nog een rebound kan noemen...
Heb je al een ander middel geprobeerd zoals dexamfetamine? Wellicht dat je daar beter/minder heftig op reageert :j

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:01

Mag ik hier ook meedoen?

Zit in het traject voor 'het stempeltje' ADD. Volgende week op gesprek met ouders erbij. Hoop zelf op hulp/medicijnen zodat ik me eindelijk eens een keertje langer dan 10 seconden op mijn schoolwerk kan blijven concentreren..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:03

Puissance, wat vervelend! Neem aan dat je al bij huisarts/psychiater langs bent geweest voor tips etc.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:30

Ik heb net melatonine gehaald, omdat ik vannacht weer niet geslapen heb. Wil niet elke avond op oxazepam slapen.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:43

Hoi allemaal,
Ik gebruik methylfenidaat 5 gr. De huisarts heeft tegen me gezegd dat ik ADHD heb maar ik denk meer aan ADD.
Ben verder nooit doorgestuurd heb meteen medicatie gekregen. Moest beginnen met 4 op een dag.

Sindsdien is mijn studie en instelling enorm vooruit gegaan, het is allemaal een stuk makkelijker voor me.
Een jaar lang geen last gehad van bijwerkingen, niks... De laatste tijd heb ik erg veel last van duizeligheid en misselijkheid.

Ik slik nu al een jaarlang 1 pil per dag. Dus erg weinig. Ik zit er aan te denken om te stoppen.
Maar ik wil niet dat mijn studie hier onder lijdt. Tips?

Groetjes!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:18

Bedankt voor jullie reacties!
Alwiene schreef:
Ik vind het vreemd, een rebound is het gevolg van het uitwerken van de medicatie. Dit duurt normaal echt niet langer dan hooguit een paar uurtjes. Een rebound die tot zelfs de volgende middag duurt... vraag me af of je dat nog een rebound kan noemen...
Heb je al een ander middel geprobeerd zoals dexamfetamine? Wellicht dat je daar beter/minder heftig op reageert :j

Zou kunnen inderdaad. :j Ben nog niet zo lang in dit traject, maar ben begonnen met methylfenidaat en nu ritalin, maar dus mee gestopt.

Lady_M schreef:
Puissance, wat vervelend! Neem aan dat je al bij huisarts/psychiater langs bent geweest voor tips etc.?

Afspraak is volgende week ergens, heb de medicatie niet dringend nodig, maar helpt toch wel (zolang het niet uitwerkt :')).

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:50

Ah ok :) Dat is wel fijn dan, ik hoop dat je er iets aan hebt! Lijkt me echt heel naar dat je weet dat de medicatie wel werkt en je je er dus ook beter door voelt, maar dat je er later zo'n opdonder van krijgt...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:18

Je verwoordt het precies zoals ik het voel inderdaad. Superfijn spul, tot het uitwerkt. Nouja, ik blijf meelezen en misschien komen er nog wat huis-tuin-en-keukentips ofzo.. :P Rusten tijdens de rebound, actief zijn, meer eten (ik eet haast niets als ik onder invloed ben), nog minder eten, meer drinken (ik drink nogal weinig van mezelf), minder drinken, kleinere doses nemen en vaker, of juist langer wachten tussen doses, meer nemen, minder nemen. Geen idee. :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:37

geen kleur en smaakstoffen en weinig suikers en cafeine eten, zeker vanaf 30 min voordat je ritalin is uitgewerkt. Ook minder zetmeel eten helpt. (oftuwel, overall minder koolhydraten, en de koolhydraten die je eet zorgen dat jet langzame koolhydraten zijn)
Verder, zorgen dat je op het moment dat je vlak voor je rebout zit, niet iets stressvols gaan doen of iets waarbij je echt moet concentreren. Ga iets ontspannends doen of ga sporten ofzo. Ik merk zelf heel erg dat als ik in de stress schiet als mn ritalin is uitgewerkt, ik een rebound krijg, terwijl ik daar normaal heel weinig last van heb.
Verder, algemeen zorgen dat je genoeg drinkt zowiezo, genoeg bewegen, en probeer een manier te vinden om zo min mogelijk te stressen. Want dan heb je gewoon minder om je te triggeren tijdens de rebound zegmaar.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:40

Thanks, daar heb ik echt iets aan! +:)+ Ik ga het uitproberen als ik weer een poging durf te wagen!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:16

Hee Puissance, had de huisarts nog iets te melden? :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:39

Vandaag de eerste dag van de zelfstudieweek, MET ritalin, ik ben benieuwd of ik het effect ga merken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:39

Succes Ann ;)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:12

Inderdaad! *\o/* Zet 'm op!

Merk je buiten school al verschil?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:16

Dankjullie! :)

Het grootste verschil wat ik merk is dat de scherpe randjes er wat af zijn wanneer ik 'onder invloed' ben. Maar een irritant side-effect is dan wel weer het slechtere slapen, en de chagrijnigheid die ik het uur na het uitwerken van de laatste dosis heb.

iig ben ik nu ook wat beter aan het plannen, of ik doe er in ieder geval meer mn best voor. Daarnaast merken mensen die mijn niet vaak zien, maar me wel kennen dat ik wat rustiger oog en wat meer geordend praat. Tenminste dat is wat de studieadviseur zei. :)

Op school merk ik iig een heel positief effect doordat het focussen een stuk beter gaat nu. En ook heb ik meer drang om orde te houden om me heen waar ik eerder altijd opzoek was naar meer chaos als het ware. :) Dus wat dat betreft ben ik heel tevreden. Ook hoef ik het in het weekend niet te slikken van de psych en daar ben ik wel heel blij mee. :)

Lady ben jij eigenlijk ook begonnen met ritalin of medicatie? of wilde je dat niet?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:22

Ik neem Concerta :) Heeft hetzelfde effect als wat jij beschrijft... Ben een stuk rustiger in m'n hoofd omdat niet alle gedachten met z'n vijven tegelijk met 168 km per uur door m'n hoofd scheuren, en daardoor ben ik ook in de omgang een stuk rustiger... Ook meer 'zin' om dingen te doen, er langer bezig mee te zijn en ze af te maken, dus ben er heel blij mee! Ik maak me een uren achter m'n pianootje, niet normaal! :')

Ik probeer een logische vraag te formuleren die niet betuttelend klinkt maar het lukt niet echt :o hoe gaat het met school? Omdat je ook bij de studieadviseur bent geweest etc... Loop je er heel erg tegenaan?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:44

Oeeh fijn zeg die concerta! :D heb je geen slaapproblemen? Ik mag van de psych niet aan de concerta omdat dan het slechte slapen nog erger kan worden...

Maar op school heb ik er altijd veel last van gehad, en nu met ritalin is het iets rustiger, maar gaat het nog niet vanzelf. Wat de studieadviseur enzo betreft moet je over veel dingen er zelf achteraan gaan en dat is soms lastig, vooral als je dingen vergeet en veel aan je hoofd hebt. Maar over het algemeen wil het wel aardig, het is alleen een behoorlijk geregel allemaal om het rond te krijgen.

Voel jij je ook een stuk lichter nu je gewoon door mag gaan met je studie? :)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:14

Nou, op zich niet, als ik gewoon rond een uur of 11/12 naar bed ga, slaap ik als een blok en kan ik gewoon rond 8/9 uur weer opstaan. Maar vaak 'vergeet' ik gewoon naar bed te gaan, en op de een of andere manier kan ik dan niet meer slapen. Da's wel vervelend, want dan voel ik me de rest van de volgende dag een beetje brak...

Ik voel me inderdaad best opgelucht, hoewel ik morgen na m'n gesprek met de studieadviseur pas het definitieve oordeel te horen krijg. Gewoon het gevoel dat ik het niet meer allemaal alleen hoef te doen, zelfs al moet je alsnog heel veel zelf regelen... Ik weet ook echt niet wat ik ga doen als ze nu zegt dat ik niet mag blijven, heb helemaal geen plan B of iets dergelijks.

Eigenlijk moet ik de studieadviseur morgen ook vertellen dat, mits zij instemt met het plan van de decaan om me weer mee te laten doen met mijn groep in twee vakken, ik dat doodeng vind en eigenlijk helemaal niet durf... Het idee dat ik nu ineens weer opduik in die klas en me dan tegenover hen en de professor moet verantwoorden en uitleggen waarom ik er zo lang niet geweest ben en de aandacht op me gevestigd krijgen... -O- %) :n
Ik weet ook wel dat het niet zo werkt, maar in m´n hoofd zit het zo...
Het liefst zou ik gewoon voor mezelf in de UB studeren en de colleges laten voor wat ze zijn, maar ja, weglopen voor problemen is ook niet echt ideaal... Ik hoop dat ze een middenweg kan bieden, want zo cold turkey weer de werkcolleges in trek ik écht niet... Ik raak al compleet in paniek bij de gedachte alleen al...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:54

Heel herkenbaar Lady_M... Door dezelfde angst heb ik nu een hele grote studievertraging dus ik hoop dat het jou wel lukt! Vaak was het zo dat als ik wel gewoon ging, of gedwongen werd door m'n mentor...dat het achteraf enorm mee viel. Alleen dat punt ervoor..Pfoe!

Ik heb donderdag een gesprek met mijn moeder en de psychotherapeut. Veel vriendinnen vinden het wat raar dat ik soort van 'hoop' dat er een diagnose uitkomt. 'Dan heb je ADD, en dan?'

Tja, dan kan ik er wat aan doen. Hoop ik tenminste. Van sommige verhalen over medicijnen wordt ik wel een beetje bang, van anderen, zoals die van Ann_moi hoop ik dat het bij mij ook zo zal gaan.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:15

Bij mij valt het "resultaat" een beetje tegen vind ik zelf. Ik kan me nog steeds niet concentreren heb ik het idee. Vooral niet als ik iets bloed saai vind. Ik gebruik trouwens methylfenidaat.
Mag er maximaal 3 op een dag van de dokter. En soms gaat het goed. Dan zit ik zomaar ineens 3uur te leren. Maar het volgende moment/dag dan zijn de vogeltjes buiten toch echt interessanter dan m'n boeken.. Geen idee wat ik er nogaan kan doen. Had gehoopt dat mijn concentratie problemen nu eindelijk de wereld uit waren maar helaas verricht methylfenidaat geen wonderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:21

Hey meiden! Ik heb vandaag voorlichting over medicatie gekregen en het komt erop neer dat we waarschijnlijk eerst Concerta gaan proberen. Wie heeft daar ervaring mee?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:47

Princes, is dat een huisarts of een psych? Want huisartsen hebben vrij weinig verstand van methylfenidaat, dus dan zou ik toch eens met hem in overleg gaan of een verwijzing naar een psychiater vragen. Zou best kunnen namelijk dat een hogere dosis meer effect heeft.

Peppertree, tis voor je vriendinnen wel heel makkelijk praten, die hebben dr geen last van ;) Gewoon negeren en lekker doen wat voor jezelf goed voelt. Je leeft voor jezelf, niet voor anderen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:06

Is een huisarts.
Hij heeft me doorverwezen hoor, maar het probleem is : ik moet 900euro gaan dokken voor een paar gesprekken met een psych in verband met verzekering. En dat heb ik er dan net even weer niet voor over..