Misschien wel, maar niet in de nog levende schedel vrees ik, en daar moet ook sowieso een schroefje in... (anders staat ie immers niet vast)
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 15:18
Ik weet natuurlijk ook helemaal niet of je er dan wel of niet minder last van zou hebben hoor, maar ik kan me bedenken dat iets wat niet uitsteekt, minder irritatie opleverd?!
Waarschijnlijk wel, hetgeen me last op leverd is nl dat de schroefjes zeg maar "tegen" zenuwknopen in mijn huid zitten die over mijn schedel loopt. Gezien die huid vrij strak is, heb je daar dus meer last van als ze daar in de buurt zitten. (er zit nergens een vetlaagje ofzo tussen.)
Probleem is dat ze niet weten waar die zenuwknopen zich bevinden.. Dat ze het schroefje bv een centimeter op schuiven, geeft geen garantie dat het me dan geen last meer bezorgd (met wat pech nog meer.) dus dat is gokken/hopen..
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 15:26
Toch is het wel raar dat ze daar niet iets op kunnen vinden?! Toevallig sprak ik gister m'n nicht nog (haar zus die dat ernstige ongeluk gehad heeft vorig jaar en ook schroeven in haar hoofd heeft) dat zij er ook nog behoorlijk last van heeft. De techniek kan zoveel, en dan zeker in zo'n gevoelig gebied als je hoofd, dat ze daar niet wat fijnere middelen voor hebben (heb schroeven gezien die bij m'n nicht uit haar hoofd kwamen )?!
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 15-01-14 15:31
Mja ze zijn al vooruit gegaan. Vroeger werd het met een soort "cement" achtige stof gedaan... Maar dat kregen ze natuurlijk nooit zo mooi "rond" als nu die prothese dus dat bleef je natuurlijk wel zien als je pech had.
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 15:37
Dat is ook zeker zo! Zijn er bij jouw weten eigenlijk meer mensen die zo jong zijn als jij die zoiets ook hebben meegemaakt?
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 15-01-14 15:43
Echt met de schedel die er x aantal maanden uit geweest is en dan nu de afstotingsverschijnselen? Neen, niet dat ik weet.
Hersenbloedingen hoor ik wel "vaker" op jonge leeftijd (en ik heb ze helaas zelfs al jonger gehoord, laatst nog het zusje van een bokker, die is 15 meen ik.) Maar dat zo'n groot deel schedel verwijderd werd voor een aantal maanden heb ik nog niet gehoord...
Ik werd zondag op wedstrijd aangesproken door een ruiter die me vroeg hoe het nu met me ging, ze had het pas enkele weken geleden vernomen. Toen ik zei dat ze terug moesten opereren vroeg ze "hoezo dan" waarop ik dus heel laconiek gewoon zeg "de schedel stoot af dus die moet er uit en er moet een prothese in." en ze keek me aan alsof ze dacht dat ik stiekem al zo ver "heen" was dat ik het zelf niet meer besefte oid. Toen realiseerde ik me pas dat het voor "normale" mensen natuurlijk best schokkend is als je ze verteld dat er een stuk schedel uit moet... Daar had ik dus even niet bij stil gestaan...
Ik heb wel al gehoord dat ze dus "penetreren". Dus open maken, stukje schedel er uit, doen wat ze moeten doen, stukje schedel er weer in en dicht naaien... Maar bij mij is het er dus echt een 5 tal maanden uit geweest.. En vermoedelijk is dat ook de reden dat het nu afgestoten wordt.. Waarschijnlijk is het bot niet meer "gezond genoeg" geweest ondanks de uitgebreide testen die ze er op doen voor ze het terug zetten, en heeft mijn lichaam daarom dus besloten dat het er niet meer hoorde en begonnen met de afbraak...
Edit; ik moet wel zeggen dat ik rustiger word van het zo neer te typen...
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 15:52
Ik ben het even kwijt hoor Maar waarom hebben ze het er bij jou zo ontzettend lang uit gehouden??
Kan me goed voorstellen dat mensen even moeten slikken bij de gedachte dat een stuk van je schedel er even uit is geweest...
ik heb dat topic inderdaad ook gezien, van dat jonge meisje!
Wat fijn dat je er wat aan hebt, om het van je af te schrijven!!
Omdat mijn hersenen om één of andere reden zijn gaan zwellen door het infarct/de bloeding. En ik ben in coma gegaan omdat ze geen zuurstof meer kregen omdat ze te weinig plek hadden... Dus is er een groot stuk verwijderd zodat het zeg maar "buiten de schedel" kon gaan (huid rekt mee) en toen moesten ze dus wachten tot de zwelling weg was... En dat was uiteindelijk pas in Mei terwijl ik in januari dus de operatie kreeg waarbij de schedel verwijderd werd.
gedurende die periode heeft het ingevroren gelegen.
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 16:05
Aan zoiets moet je ook maar niet teveel denken.... Maar gewoon fantastisch dat je er nog bent!! Alleen nu maar heel hard hopen dat je met het nieuwe stuk schedel ook meer kunt gaan genieten!
Vreemd idé he? Wat ook is, is hoe ontzettend veel invloed de druk in je hoofd heeft op je algemene functioneren toen de schedel weg was kon ik niks met mijn linkerhand. Ik kon met moeite bewegen (beperkt want het koste heel veel "kracht" en concentratie) en na de operatie, toen ik wakker werd... Toen functioneerde die hand ineens ...
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 16:23
Het zit toch allemaal heel ingewikkeld in elkaar! Mijn nicht kan het sinds haar ongeluk niet meer warm krijgen. Ze slaapt nu al onder 2x 4 seizoenen dekbed... Als het echt koud wordt, kan ze niet slapen zonder elektrische deken. Ook heeft ze een heel 'raar' gevoel in haar benen. Zijn allemaal van die dingen, waar 'gezonde' mensen nooit bij stil staan (natuurlijk maar goed ook).
Mijn thermostaatje is ook met regelmaat in de war maar meer in de zin dat ik eigenlijk altijd vrij koud aan voel. Maar daarvoor hoef ik het zelf nog niet koud te hebben. 35°C en Ayasha voelt gewoon koel aan. (stiekem ben ik vampier geworden maar shhtt!) maar ik heb het dus dan voor mijn gevoel wel warm, je voelt het alleen niet op mijn huid. Geen idé hoe dat precies komt.. Mijn nichtje heeft hersenletsel na een ongeval en die heeft dat dus ook, niet meer warm kunnen krijgen. Moet ontzettend irritant zijn..
Tattoo heb ik een artiest aan gesproken. Die is nu bezig met mijn ideeën maar heb hem ook gezegd dat er geen grote haast achter zit (gezien alles wat nu bezig is) dus
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 16:39
Dat klinkt meer dat je thermostaatje in orde is, maar dat de plaat het slecht af geeft...................
(als ze dan straks toch met de prothese bezig zijn, kunnen ze er misschien gelijk een paar tanden bij leveren?! )
Het zijn toch ook echt aparte dingen, die hersenen?!?! Als je dan bijvoorbeeld van mensen hoort met geamputeerde ledematen, die daar dan wel een gevoel van jeuk of pijn aan blijven hebben?!
Ben heel benieuwd wat er uiteindelijk uit komt! Wat vond hij al van jouw ontwerp?
Hij vond het goed maar wilde het wel meer naar zijn hand zetten. Nu daar ben ik helemaal voor. Ben helemaal fan van zijn stijl!
het is vooral irritant, mijn man heeft het dan in de zomer altijd te warm, en dan komt ie tegen me liggen want "ik voel zo lekker koud" maar dan krijg ik het dus wel snikheet natuurlijk!
Kentaro
Geplaatst: 15-01-14 17:05
Dat is toch leuk om te horen! Dat hij het goed vond!
mmmm, lekkere vent heb je...... Voor komende zomer maar een paar van die icepacks in de vriezer leggen, dan kan hij die pakken als hij het te warm heeft
Thermostaat kapot Klinkt komisch, tot je nadenkt wat idd de oorzaak is. Toch wel klein mirakel dat je er nog bent hoor.
En de bevestiging dat ik gewoon ècht niet normaal ben, want ik heb het ook altijd koud maar ik voel meestal warm aan
Hopelijk kan je je medicijnen goed afbouwen en 'pakt' het plastic beter.
Anoniem
Geplaatst: 15-01-14 18:28
*komt weer even uit meeleesmodus*
Dat het lichaam zijn eigen bot afstoot komt vaker voor hoor. Meestal is dat bij mensen die een bottransplantatie moeten ondergaan waarbij het nieuw te plaatsen bot is gekweekt uit hun eigen stamcellen. Het "nieuwe" bot ziet het "oude" dan als lichaamsvreemd of andersom, en daar gaat het immuunsysteem op reageren door het aan te vallen en af te stoten.
Die keramiek, is dat niet dezelfde die ze ook gebruiken voor prothesen van knieën en heupen? Die wordt ook steeds in het bot geplaatst en met succes bij erg veel mensen. Dat van die zenuwknoopjes is wel jammer, met wat pech zit die schroef net op een supergevoelige plek
*weer naar meeleesmodus*
Ayasha
Blogger
Geplaatst: 15-01-14 18:29
toen hij zei " wordt in Italië gemaakt" reageerde ik zonder nadenken ( zat naar de foto te staren) "hoop dat hun protheses beter zijn dan hun auto's" Toen kreeg ik ook een beetje een vreemde blik. mijn man kon evenwel een grinnik niet onderdrukken...
Ik denk het trouwens wel varekaj ( keramiek vraag). Bedoelde ook niet dat het nooit voor komt hoor. Ken zelf nog wel mensen waar het bij mis ging ( en bij eentje bleef het mis gaan) maar de andere is tevreden met de prothese. Maar geen van hen zijn/ waren mijn leeftijd dus zij staan sowieso anders er tegenover, wat hun ervaring niet minderwaardig maakt maar soms zou ik willen weten wat leeftijdsgenoten hiermee zouden doen... ook met oog op toekomst... Als je 55 bent kijk je nu eenmaal anders naar de toekomst dan als je 23 bent..
Anoniem
Geplaatst: 15-01-14 18:43
Die keramiek gaat toch aardig goed mee qua slijtage voor prothesen in gewrichten, dus ik denk dat dat in een schedel met minder wrijving van bot op bot zeker mee moet vallen. Keramiek kunnen ze ook echt netjes passend maken. En groeit het ook niet in?
Ik weet dat ze soms gaatjes boren in bot zodat het gaat bloeden en er op die manier stimulatie is tot aanmaak van nieuw bot om dit gaatjes te dichten zeg maar. Als dat bij jou ook kan, dan kan misschien die keramiek zo mooi geïntegreerd raken in je eigen botstructuur waardoor die schroeven er dan uit kunnen?
Die schroeven uit halen is dan weer een gat maken "tot op de hersenen". Ze werken dan niet in de hersenen maar er kunnen wel weer infecties en bacteriën onder/in de schedel komen... Geen neuro-chirurg die echt staat te popelen om schroefjes uit de schedel halen die in wezen nog functioneel zijn (extra versteviging) ook... Dus dat wordt 'm sowieso niet (buiten dat je weer met een ingreep bezig bent en ik na deze een tijd klaar hoop te zijn met ingrepen )
Anoniem
Geplaatst: 15-01-14 19:09
Ja zo had ik het niet bekeken...
Blijft toch ingewikkeld heel die geneeskunde. Waarom kon moeder natuur ons niet afleveren met een reservesetje in geval van nood
Dat was een vraag die ondanks de algemene positieve noot die altijd in de revalidatie ruimte hing, bijna dagelijks gesteld werd. Door patiënten, maar ook door kinesisten die het stiekem soms ook zwaar vonden om te zien hoe hun patiënten moesten vechten.