Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:39

Jee wat een stom wijf zeg! Nieuwe zoeken en laat ze maar lekker het l**rus krijgen daar!

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:35

jeetje.. waat een peeeeeeeeeep ik zou dat nooit pikken.

dat terzijde ik weist niet dat bestond fysio voor diabeten?
is dat goedkoper dna sportschool?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 13:58

ga per morgen naar de fysio in het ziekenhuis ! heb ik alles lekker onder 1 dak, eens kijken wat zij er van vinden..

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:19

Ben net terug uit het ziekenhuis...beetje geschrokken...bleek dat ik al een half jaar de verkeerde behandeling kreeg :( ... een belangrijke spier is beschadigd..

Nu oefeningen gekregen om omliggende spieren sterker te maken en dan door naar de orthopeed die hoogstwaarschijnlijk gaat zeggen dat er geopereerd moet worden...

Nou jippie maar heb nu wel het idee dat ik op de goede plek zit...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:34

Zo dan.. daar ben je lekker mee... NIET DUS!!! wat triest zeg, als ik jou was zou ik een mooie brief opstellen (of laten doen) en die andere doos mooi een poot uitdraaien. Jou flink uitschelden en dan erachter komen dat ze t nog verprutst hebben ook. poehee

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:37

jeetje mooi klote zeg!
hoop dat het goed gaat komen.
Waar heb je eigenlijk last?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:47

In mijn linkerschouder , de spin..nog wat spier..., die is dus de boosdoener....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:07

:( :r Maar eigenlijk kon het ook niet anders!! Het is niet normaal hoe lang jij al met zoveel last loopt!!!
Hoop écht dat er nu vooruitgang in komt!!
(en mocht het nodig zijn, kun je me altijd een berichtje sturen, of voor Harm!)

Ik ben gister bij vaatchirurgie geweest voor een dopler. De doorstroming is perfect!!! *\o/* Wat hij dan wel weer apart vond, was dat het aan beide kanten précies hetzelfde was................... Dat kwam eigenlijk nooit voor :D
Wel érg fijn om te horen!!

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:31

Hallo,

Ik kom jullie even lastigvallen met een vraag :o

Mijn broertje heeft diabetes, type1
Ik hoor regelmatig over gevolgen op latere leeftijd. Ik probeer dit op te zoeken maar het lukt me niet.
Wat zijn de risico's met telkens een te hoog aan suikers?
Hij heeft het nu ruim een jaar, vreemd genoeg gaat hij er soepeler mee om dan de rest van het gezin. Wat ben ik toch trots op mijn broertje! :)

Ik maak me snel zorgen om hem, en vooral als hij zelf ziek is/ stress heeft, schommelt het alle kanten op. Als hij lang achter elkaar hoog zit dan stress ik hem nogal over de gevolgen op latere leeftijd...

De artsen heb ik daar het ook over horen hebben tegen mijn ouders aan de telefoon. Het is mij allemaal vaag... Wie heeft een antwoord? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:31

Hoi!
Lief dat je dat uit wilt zoeken voor je broertje!!
Te hoge suikers zijn zeker niet goed. Wat eigenlijk nog slechter is, zijn schommelende suikers. Je kunt beter de hele dag door iets te hoog zitten, dan dan weer laag en dan weer hoog.
Gevolgen mogelijk bij diabetes (je moet je niet gelijk druk gaan maken hoor!! Ik heb al vanaf m'n 2e diabetes en kreeg 2 jaar terug problemen met m'n ogen. Na diverse laser ingrepen en een operatie gaat dat gelukkig nu weer helemaal goed!)
I.v.m. slechte doorbloeding (bloedvaten worden aangetast door de diabetes en de zenuwen) problemen met handen en voeten
Problemen met de nieren
Problemen met de ogen (bloedinkjes in het oog)
Problemen met hart- en bloedvaten
Alzheimer

De waardes van je bloed kunnen door allerlei zaken beïnvloed worden, behalve te veel koolhydraten eten. O.a. ontstekingen, ziek zijn, stress hebben, naar een warm land gaan enz. Je kunt gewoon nooit alles vermijden. Tuurlijk moet je wel op regelmaat letten en op wat je wel en niet eet/drinkt.

Als je vragen hebt, stel ze graag hier en maak je niet direct overal zorgen om!!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:44

Hoi 108078, Ik ben nu 40 en heb al mijn hele leven suiker.

Sinds kort krijg ik wat lichamelijke klachten wat betreft mijn spieren.
Verder ben ik ik in mijn zwangerschap 6 keer gelaserd aan mijn ogen en gelukkig gaat het nu goed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit goed ben geregeld geweest in mijn diabetes leven .

Eigenlijk mag ik niet klagen want hele ernstige dingen zijn mij nog bespaard gebleven.

Ga je inderdaad niet te veel zorgen maken en je broer gaat best doorkrijgen wat goed is en wat niet.

En hier kan je altijd je hart luchten !

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:56

hey, welkom hier!
Ik heb ook al ruim 10 jaar diabetes en enkel mn ogen zijn wat achteruit gegaan.
Verder nog geen klachten, gelukkig!
Maar het is wel zo dat je je suiker in de gaten moet houden om klachten te voorkomen.
En dan nog heb je geen garantie dat je nergens last van zult krijgen....
Hoe oud is je broertje eigenlijk? En lukt het hem een beetje om zn suikers goed te krijgen/houden??
En Tootje, heb jij al gehoord of je geopereerd moet worden?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:22

nee nog niet ik hoor 2 april pas wat er gaat gebeuren..

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:00

Wat leuk al die reacties! Daar ben ik erg blij mee.
Dat zijn zeker geen lichte klachten. Het laseren is dan voor de bloedinkjes? Alles nu wel weer in orde?

Hij schommelt zeker veel heen en weer, niet door het eten maar door andere dingen.
Daardoor schrik ik een beetje als je binnen een paar uur dikke hyper ( 20+ ) naar een hypo ( 2.1 laatst ) gaat...
Mijn broertje is nu 10 jaar.

tootje71, waarvoor zou je geopereerd moeten worden?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:23

Tsja, helaas gebeurt dat bij kinderen wel meer. Zodra hij de puberteit voorbij is zal dat als het goed is ook iets minder worden. Ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat het goed is als hij zo hard schommelt, maar het is ook niet ongewoon, en je kunt er bij kinderen ook niet altijd wat aan doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:34

:j Hij moet er alleen wel op letten dat hij er met het eten e.d. niet met zijn pet naar gaat gooien omdat de waardes toch al zo schommelen!!
Het laseren bij mij was inderdaad i.v.m. de bloedinkjes. De operatie was omdat er op een gegeven moment zoveel bloed in mijn oog zat (zag je aan de buiten kant niets van!) dat het lichaam dat niet meer zelf opruimde en het dus verwijderd moest worden omdat ik weinig meer zag.
Ik klop het af, maar het gaat nu goed! :D
En wat je ook wilt vragen, gooi het hier neer!
Heeft hij een leuke arts en diabetesverpleegkundige??

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:11

Er met de pet naar gooien zal hij zeker niet doen, hij is erg netjes!
Het is inderdaag soms er moeilijk inschatten. Van te voren weet je natuurlijk nooit of hij een uurtje gaat voetballen met zijn vrienden. Sporten heeft onwijs veel inpact op zijn suiker.

Mooi dat het nu goed gaat! Het zal zeker geen operatie geweest zijn zonder risico denk ik?

Hij heeft zeker een leuke arts, vooral een erg leuke naam .. ik kom er nu even niet op :+
Zijn diabetesverpleegkundige ook! Hele aardige mensen.
Zijn arts en diabetesverpleegkundige hadden zelfs ons als gezin opgegeven voor de opkikkerdag!
Vond ook eigenlijk wel dat hij dat dubbel en dwars verdiende :)
We hebben het heel gezellig gehad!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:18

Wat goed dat hij het nu al zo goed doet!!!
Spuit hij met een spuitpen of heeft hij een pomp??

Wat leuk dat het zo klikt met de artsen (echt zó belangrijk!) en verpleegkundige en dat jullie een opkikkerdag hebben gedaan!

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:26

Ja dat is zeker belangerijk. Onwijs veel steun en informatie krijgen we vanuit het ziekenhuis. Nog niks negatiefs gehad. Bij de huisarts is het een ander verhaal geweest. Het is omdat mijn ouders de symptonen hadden opgezocht op het internet en het dus zo hadden voorgesteld aan de arts wat het zou kunnen zijn, maar anders waren we er wel heeeeeel laat achter gekomen.
Hij viel tijdens het lopen soms gewoon om, en zelfs de MC donals weigerde hij te eten...

Hij prikt met pen. Pomp vond hij onhandig. Misschien wil hij het later proberen.
De eerste dag dat we erachter kwamen dat hij het had, heeft hij zichzelf meteen geprikt.
Dat doe ik hem niet na. Ik moet ook weleens oefenen op mijn vader ( geen insuline natuurlijk) maar ik tril altijd onwijs. Of een naald uit de pen draaien is ook heel moeilijk, ik blijf trillen. Toch wil ik het wel kunnen, ik vind het belangerijk dat ik het zelf ook kan. Iemand misschien tips? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:35

Mijn huisarts blééf me wegsturen met 'staaltekort'.... :( Tot het echt mis ging en ik in het ziekenhuis lag... Het is erg naar dat je zelf overal verstand van moet hebben lijkt het wel...

Een pomp zit ik zelf ook nog steeds heel erg over te twijfelen, maar met bijvoorbeeld het nadeel dat hij niet weet wanneer hij gaat voetballen, dan is een pomp ideaal! Je kunt bijvoorbeeld voor de maaltijd iets 'bolussen'(insuline toedienen) en dan na de maaltijd. Zo krijg je eigenlijk nooit teveel insuline. Je weet van te voren niet of je misschien wel of niet je bord leeg eet of nog een keer op schept.
Je krijgt de hele dag een beetje insuline toegedient. Wanneer je dan gaat sporten kun je dat even uitzetten en dat is dus met een door de spuit ingediende insuline niet.
Bij mij heeft het best even geduurd voordat ik durfde te spuiten en ik vind het nog steeds heel vervelend.....
Toevallig kwam mijn DVK vorige week met een naald waar zeg maar een plastic kapje overheen zit. Je ziet de naald dus niet!! Je moet het plastic iets harder op de huid drukken en dan komt het naaldje in de huid. Dat zou misschien voor jou iets zijn!? Als je dat wilt proberen, kan ik je wel zo'n naaldje opsturen en als je dat dan wat vind kun je er bij de DVK meer aanvragen! (ik heb er niet meer, want heb er wat op proef mee gekregen :P ) Dan weet je welke ik bedoel!?
Vind het echt heel goed dat je het wilt oefenen voor je broertje!!!

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:57

Een STAAL tekort? jemig...
Heeft hij wel zijn excuses aangeboden nadat je in het ziekenhuis terecht bent gekomen?

Klopt een pomp heeft wel veel voordelen. Toevallig de laatste zomervakantie zaten we op de camping naast een meisje van dezelfde leeftijd met ook diabetes, en zij had een pompje. Met dit gezin hebben we ook ervaringen uitgewisseld. Toch leek het in onze ogen meer werk dan met pen. Ik heb het idee dat als je een pompje hebt, de dag meer bezig bent met je suiker. Mij lijkt het dan toch fijner om zo min mogelijk daaraan te denken. Je draagt dan toch dat pompje met je mee, snapje?

Heb je misschien een foto van dat naaldje met een plastic kapje eroverheen? :)
Toch denk ik meer dat het het idee is van 'ik ga iemand pijn doen' terwijl het nu toch echt een 'ik help hem nu' is... Ook zie/voel/weet ik niet wanneer ik nu met het naaldje erin zit, zou ik het misschien beter op mezelf kunnen oefenen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:10

Hij heeft 1000x zijn excuses aangeboden...... Maar het nare was ook dat hij m'n moeder uitgescholden had omdat ze 'zo eigenwijs' was...... (ze accepteerde op een gegeven moment geen staaltabletten meer):(

Ik snap hem heel goed :D Ik zie dat zeker ook als nadeel :o

Ik dacht dat dat naaldje misschien wat voor jou was omdat je aangaf dat je helemaal zat te trillen als je het dopje erop moest doen...
Ik zit nu op m'n werk, maar kan er natuurlijk wel een foto van maken!
Je zou met prikken kunnen oefenen eerst op of een spons of bijvoorbeeld een sinaasappel!
Dan zou je het eens (uiteraard leeg en ook goed opletten dat je niet per ongeluk lucht in spuit!!) bij je zelf kunnen proberen zodat je er echt een goed gevoel bij krijgt!
hebben jullie de 6 mm. naaldjes??

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:23

Dat mocht ook wel. Wat een banketstaaf. Ik vind dat echt schandalig...

Ah fijn! Ben erg benieuwd hoe dat eruitziet. Ik kan er niet echt een beeld van maken.
Ik ga het zeker eens proberen op een fruitstuk, haha ( klinkt een beetje grappig )
Moet toch leren stoppen met trillen.
Als ik het trillen onder de knie heb probeer ik het eens bij mijzelf ( en niet vergeten te ontluchten ;) ) Zie eigenlijk niet waarom ik het zo eng vind, er zijn zoveel mensen die het kunnen en doen...

Wij hebben 4 mm naaldjes

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:31

Wist niet eens dat die er waren... (4 mm.) :P
Meid, ik heb het al 36 jaar en vind het nog steeds helemaal niets..... Ik durf ook niet eens een ander te prikken.... :o
Fruitstuk klinkt zeker grappig, maar dan moet je natuurlijk niet op een appel proberen... :+ :D
Zou zeker eerst zo oefenen (heeft voor jou geen haast) en als je zekerder bent, eens bij jezelf!
het is écht niet raar dat je het eng vind hoor!!!
En waarschijnlijk als je het een keer bij je zelf geprobeerd hebt, voel je dat je er eigenlijk niets van voelt, groeit ook jouw zelfvertrouwen!

Als ik thuis ben, zal ik proberen een duidelijke foto te maken van het naaldje.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:36

Ja dat snap ik zeker.
Het is echt niet leuk...

Onwijs bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen :)
Ik ga het zeker oefenen op een sinaasappel of iets in die richting!