Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:53

Toch wordt het gebruik van een magnetron afgeraden.
Ennuh bacteriegroei in een flessenwarmer? Je warmt de boel op met dop en al erop... kan er weinig bacterie aan komen dacht ik zo en die dingen zijn ook gewoon schoon te maken, moet bij een magnetron evengoed :+
Voedingsstoffen kunnen in een magnetron namelijk heel snel verloren gaan en bij geleidelijk opwarmen in flessenwarmer of au bain marie niet ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:03

Neff je moet het heel langzaam verwarmen in de magnetron en elke keer een paar seconden en dan ronddraaien. Zo hebben ze het mij geleerd.
Het gaat altijd goed.
Idd eigenlijk stom dat het per kraamhulp/organisatie verschilt.
'
Het wordt afgeraden ivm het plaatselijk te warm worden ja (hotspots noem je dat dacht ik) maar als je het op bovenstaande manier doet heb je dat niet.
Als je het flesje in de magnetron zet en het laat staan tot het warm is krijg je dat wel.
Dat voedingsstoffen verloren gaan in een magnetron schijnt niet waar te zijn heb ik laatst gelezen. (weet alleen niet meer waar... zal eens kijken of ik het kan vinden zometeen)

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:07

@opwarmen: hier gewoon in een flessenwarmer, dat vind ik het handigst!

@nathalie: gaat het nu weer wat beter of heb je je er gewoon bij neergelegd? Klinkt trouwens niet erg lekker van je tepels!

@BA: hoe is het met jou en Tessa?

@neff: als hij idd maar genoeg melk binnenkrijgt is het goed he! Misschien wel weer een regeldagje oid.

@susan: ach ze heeft inieder geval de fles gedronken!

Hier gaat alles erg goed nu. Nick is super tevreden sinds we de bv en kv zijn gaan combineren. Hij krijgt nu 2 flessen kv op een dag (en daar drinkt hij dus bijna 200ml van!) en verder gewoon nog de bv. Ik merk wel dat hij na de bv sneller weer honger heeft dan na zijn flessen! Verder zitten we nu op 5 voedingen per dag sinds gisteren en dat gaat prima. 's Nachts slaapt hij van half 11 tot half 7! Vannacht hoorden we hem om 2uur een beetje kletsen en op zijn vingertjes sabbelen, maar hij ging gewoon weer slapen, dus geen honger!
Volgende week weer naar het CB, dan krijgt hij alsnog zijn prikjes en wordt hij een keer extra gemeten en gewogen, ben heel erg benieuwd!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:22

LH, ik heb me er maar bij neergelegd inderdaad... :=
Ze komt 2 tot 3 x per nacht voor een voeding en tja ik kan er nou eenmaal niets aan doen. :n
Volgens zowel CB als lactatiekundige ligt het niet aan de kwaliteit van mijn melk.
Ik hoop stiekem dat het nog steeds een sprong is. Ik las nl gister dat de 19 weken sprong (ze is nu 18,5 week) al merkbaar is vanaf week 13-14 en door kan gaan tot week 20-22. Ik hoop dus stiekem dat dit het is, want kenmerken hiervan die ik tegen kom via google zijn ander nacht ritme (check!) vaker voeding vragen, vooral snachts (check!) onrustig slapen overdag en snachts (check!) én onrustige voedingen (check!) :D
Dus ik heb een beetje hoop. En als dat het niet is, tja dan is het het niet... haha. Intussen gaat de tijd gewoon verder en duik ik 's middags bij het middagslaapje en 's avonds zodra zij in bed ligt, het bed in.

Dat Nick sneller honger heeft na BV dan na KV is niet zo gek, BV is een stuk lichter verteerbaar dan KV.
Ik ben erg benieuwd hoeveel Nick nu aangekomen is, maar dat zal nu wel goed zijn na de overstap van KV verwacht ik zo.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:27

http://www.ouders.nl/mvoe2004-magnetron.htm

Hier o.a. over opwarmen in de magnetron.
Door hun wordt het nog wel afgeraden omdat volgens hun niemand de melk even schud tussendoor maar dat lijkt me logisch, dat doe ik dus wel.
Ik doe altijd 4-5 seconden en weer schudden en dat zo door tot hij handwarm is. Dan is het dus geen enkel probleem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:26

Nou, wij hebben gewoon een nieuwe flessenwarmer gekocht hoor. Deze kun je precies instellen op de juiste temperatuur. Wel handig aangezien hij ook mee gaat naar de gastouder en incidenteel mijn ouders, kan het ook niet fout gaan.

Nathalie: ik ben ook standaard 2 keer de klos hoor, s' nachts. En het sprongetje is echt voorbij. Ik zit nog steeds op 6 voedingen alleen haalt ze nu een groot deel van haar energie uit de nachtvoedingen. Daarom duurt het eten overdag ineens een stuk korter, en zit daar nu 4 uur tussen de voedingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:17

Mmm, ik ben de eerste vandaag. Kwam dit artikel tegen op internet:

Een busmaatschappij uit Manchester ligt onder vuur nadat een chauffeur een passagier uit zijn voertuig zette omdat ze borstvoeding gaf aan haar zoontje. "Stop je borsten weg of stap uit", riep hij volgens de vrouw. Dat bericht de Daily Mail op zijn website.
Lauren McKenna (22) moest na het incident naar huis stappen met haar zes maanden oude baby D'Marion. "Ik begon mijn zoontje eten te geven, en deed dat zoals gewoonlijk heel discreet", zegt McKenna. "Ik trok mijn trui omhoog, trok mijn T-shirt wat naar beneden en legde een deken over mijn kindje. Niemand kon iets zien."

"De bestuurder bleef maar in zijn spiegel kijken en zich omdraaien", vervolgt de vrouw haar verhaal. "Bij een halte sprak hij me toe en vroeg hij of ik borstvoeding aan het geven was. Toen ik dat bevestigde, zei hij: "Dat kan hier niet. Stop je borsten weg of verlaat de bus." Een totaal onzinnige reactie. Uiteraard was ik razend. Ik ben meteen uitgestapt."
Busmaatschappij Stagecoach neemt het voorval zeer ernstig. "We steunen moeders die hun kindje de borst geven", zegt een woordvoerster. "Er komt een uigebreid onderzoek naar dit voorval, waarbij we onder meer videobeelden uit de bus zullen bekijken." (hlnsydney/tw)
12/08/10 04u24

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:40

Cyntje schreef:
Toch wordt het gebruik van een magnetron afgeraden.
Ennuh bacteriegroei in een flessenwarmer? Je warmt de boel op met dop en al erop... kan er weinig bacterie aan komen dacht ik zo en die dingen zijn ook gewoon schoon te maken, moet bij een magnetron evengoed :+
Voedingsstoffen kunnen in een magnetron namelijk heel snel verloren gaan en bij geleidelijk opwarmen in flessenwarmer of au bain marie niet ;)

Dat ligt er dan maar net aan wie je spreekt... Op het KDV moest het dus idd vanwege bacteriegroei in de flessenwarmer en mocht je daar inderdaad een besmetting hebben is het moeilijk kruisbesmetting helemaal te voorkomen hoor! Maar dat is wel een theoretisch verhaal. En heb idd nu ook al vaker gehoord dat kraamhulpen het ook weer in de magnetron doen (iig de flesvoeding).

Maar is een theoretisch HACCP-/voedselveiligheidsverhaal, ik vind het ook bijzonder, maar er zal onderzoek naar gedaan zijn... Nou ja iig wat mij betreft kan een keertje opwarmen in de magnetron geen kwaad, als je het maar goed omschud inderdaad.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:28

Maar iedere 5 seconden gaan liggen schudden vind ik vrij omslachtig, dan is het makkelijker om het in een flessenwarmer te doen lijkt me... voor het thuis-verhaal dan iig.

Wat een belachelijk artikel weer wat mijns inziens weer eens laat zien dat in deze huidige maatschappij borsten als iets seksueels wordt gezien en niet als iets wat nut heeft...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:28

och, als ik het in de magnetron deed, dan schudde ik gewoon na het opwarmen? Dat zou idd omslachtig zijn. Maar goed. Ander onderwerp ;-).
Inderdaad, alsof je iets oneerbaars aan het doen bent? Zeker geen vrouw thuis of eentje die "geen melkkoe was"...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:33

Volgens mij ben je gewoon een beetje ziek in je hoofd als je de link legt tussen het geven van bv en iets wat aan seks gerelateerd zou zijn. Denk dat de buschauffeur niet met zijn eigen (schaamte)gevoelens kon omgaan op dat moment. Maar het toont idd aan hoe de maatschappij er tegenaan kijkt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:50

Cyn mij maakt het niet uit. Ik heb geen flessenwarmer en die ene keer dat Yasemin een fles krijgt....

Wat een idioot gebeuren weer in de bus... jeetje... erg!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:19

Zal toch wel een incident zijn? Ik zou ook woest worden!

zal het ook niet zo snel in de magnetron doen, doe wel gewoon in warm water (met of zonder flessenwarmer) ben bang dat het te warm wordt (dan gaan de antistoffen kapot)

Bah, wat kan zo'n klein mannetje smerige winden laten. Hij heeft al 2 dagen niet gepoept, wordt er zo dus niet beter op :D.

Hij was in een week 240 gram gegroeid, das gaat goed! Nu nog even ochtendritme vinden (tussen 6 en 11 4 keer gevoed, langste keer was een uur!) en dan zijn we helemaal tevreden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:53

Kleine meisjes kunnen dat ook hoor Neff...wij haalden haar net uit bed in de stellige overtuiging dat ze gepoept had, nee dus. Wel een hele vieze wind gelaten.
240 gram is heel netjes! Maar idd, een iets ander ritme is wel fijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:25

hellow ladies!
zo, na een zeer intensieve week met ons meisje ben ik weer back on track! :D
vorige week hebben we tessa 2 dagen uitgehongerd. had een lactatiekundige gebeld ivm het flesweigeren en het enige wat we nog konden proberen was dat... de eerste dag heeft ze 's ochtends om 8 gedronken, de rest van de dag niets omdat ze de fles weigerde en toen 's avonds weer bij mij net als de nacht. had verwacht dat ze 's nachts extra vaak zou komen, maar dat was gelukkig niet zo.
de tweede dag weigerde ze weer om 1 uur maar om 5 uur pakte ze hem! sindsdien heeft ze niet meer geweigerd. Wel zijn we er achter dat de fles behoorlijk warm moet zijn. Voor op het kdv hebben we dus een speciale vloeistofthermometer gekocht, zodat ze de juiste temperatuur kunnen aanbieden. Gebeurt dat niet geeft ze er na 20 cc de brui aan en krijg je de fles er de komende uren niet meer in...
Gisteren heb ik voor het eerst gewerkt en was mijn moeder er. Spannend en ik zat met samengeknepen billen te wachten op een 'ze-weigert-de-fles-telefoontje', maar die kwam helemaal niet! toen ik om half 2 thuis kwam lag er dan ook een heel vrolijk meisje op me te wachten op haar kleed en zat oma te glunderen op de bank :+

afgelopen maandagavond hadden we kennismakingsavond op het kdv. natuurlijk nog helemaal nieuw en erg mooi. ze komt met 12 kinderen op 1 groep, van 0 tot 4 jaar en er zijn altijd 3 leidsters aanwezig. best luxe, toen ik het werk nog deed stonden we met 2 man op 16 kindjes...

sinds afgelopen vrijdag draait tessa op haar buik! eerst alleen over rechts, sinds dinsdag ook over links! ben dus de hele dag druk in de weer met weer terugrollen. want dat lukt madame nog niet :+

voor nu ga ik nog even lekker een paar dagen genieten van mijn kleine prinses. vanaf maandag weer in het gareel wat betreft werk en studie..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:50

Top BA!!! Zie je nou wel :):)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:59

Heee, goed zeg BA, dat is echt fijn!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:31

Wow BA, super! Ga je met een veel geruster gevoel aan het werk.

Ik ben nu aan het werk maar valt niet mee...na de voeding van 2.00 vannacht kon ik niet in slaap komen...gaaaap.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:22

BA echt fijn voor je! :)

Susan sterkte! :(:)

Pff ik weet het even niet meer.
Die onrustige voedingen van Yasemin blijven maar duren. Inmiddels contact gehad met een lactatiekundige die het eigenlijk ook niet weet. Wisselvoeden, compressie, neusspray, het maakt allemala niet uit. 's Avonds vind ze het niet goed als de melk niet hard geneog stroomt. En soms zit er ineens een avond tussen dat het weer goed gaat.
Wij snappen er dus even niets meer van.
Ik denk dat ik maar overga op de laatste voeding via de fles... want het brengt zoveel stress bij ons beide mee. Of iig, voeden aan de borst tot het niet meer gaat en dan nog na voeden met de fles. Geen probleem opzich, maar zie er tegenop omdat we op vakantie gaan straks en ik niet zie zitten om daar na iedere voeding te moeten kolven om 's avonds een flesje te kunnen geven.. Maarja wat niet anders kan.. :?
Hoop stiekem dat de lactatiekundige nog met iets komt dat werkt.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:00

Sorry heb lang niets laten horen, maar lees nog wel steeds mee.

@nathalie: Hier waren het ook ontzettend onrustige voedingen de laatste van de avond! Toen heb ik als alternatief ook afgkolfde melk in een flesje gegeven, omdat ze dan rustiger kon drinken en ik wist hoeveel ze binnen kreeg.
Moet zeggen dat ze wel snel afgeleid is s'avonds, als de TV aanstaat, dus als ze echt niet goed wilt drinken ga ik meestal op de slaapkamer zitten en neurie ik een liedje voor haar tijdens het drinken. ( en dit gaat tot nu toe echt super goed!! )
Ik kolf zelf af voordat ik naar bed ga, dit is dan ipv de laatste voeding, en die afgekolfde voeding krijgt ze dan de volgende dag savonds. ( op die manier hoef je niet na iedere voeding te kolven ) Snap je het een beetje, want volgens mij heb ik het niet erg handig opgeschreven

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:31

Carolaa, ik ga altijd meteen naar bed zodra Yasemin in bed ligt ivm de slechte nachten die we de laatste tijd hebben... dus dat werkt hier niet helaas.
Ik kolf nu dus na iedere voeding en dan heb ik nog geen volledige voeding.... Mijn productie is gewoon niet hoog op dit moment. :n
De lactatiekundige denkt dan ook dat mijn productie misschien in de loop van de dag terugloopt en ik dan 's avonds niet meer genoeg heb...

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:34

hoe lang zit er tussen je voorlaatste en laatste voeding?
Want kan je anders niet als Yasemin de fles krijgt, gelijk daarna kolven? ( of gelijktijdig, als iemand anders de fles geeft )

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:00

Ik laat haar dan eerst mijn borst leegdrinken, en vervolgens nog een flesje na. Wil toch zoveel mogelijk uit de borst geven. Als ik daarna kolf krijg ik er bijna niets meer uit...
Ik kolf nu dus na iedere voeding en dat is eigenlijk de enigste manier.
Kolven tussen 2 voedingen durf ik niet aan; soms komt ze ineens weer heel snel na de voeding en dan zit ik weer met hetzelfde probleem.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:02

ah op die manier, ik begrijp wat je bedoeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:20

Nathalie dat is vervelend zeg. Heeft de lk ook geen idee waarom je productie in de loop van de dag terugloopt? Eet/drink je genoeg, kan het met vermoeidheid te maken hebben, stress? Ik noem ook maar wat dingen die zo in me opkomen. Je kan idd doen wat Carola zegt, dan geef je vanavond iets uit je voorraad en kolf je ipv de voeding, dan geef je dat weer de avond erop etc. Vooropgesteld dat je dan genoeg kan kolven om een voeding te geven natuurlijk.